Jak podaje PAP. grupa Rhenus negocjuje przejęcie Bulk Cargo – jednej z kluczowych spółek zarządzających terminalem w Porcie Szczecin. Transakcja ma znaczenie strategiczne, ponieważ terminal obsługuje kluczowe dla gospodarki towary.
Z kolei oferta Viterry i CM na dzierżawę terminala zbożowego w Porcie Gdynia została ponownie uznana za najlepszą. Wcześniej jednak Ministerstwo Infrastruktury zablokowało podobną umowę, argumentując, że transakcja mogłaby zagrozić bezpieczeństwu państwa.
Obawy dotyczące prywatyzacji polskich portów przez zagraniczne firmy nie są nowe. Na początku 2023 roku wprowadzono przepisy umożliwiające Skarbowi Państwa pierwokup udziałów operatorów portowych. Transakcje tego rodzaju były już wcześniej blokowane z uwagi na interes narodowy. W przypadku terminala w Gdyni ostateczna decyzja może zapaść dopiero po wyborach prezydenckich, a istotny wpływ na proces będzie miała również Komisja Europejska.