29.05.20, 10:30Screenshot Youtube - Speak Life

Brytyjski ateista broni chrześcijaństwa: To ono powstrzymuje świat przed rozpadem i barbarzyństwem

Brytyjski historyk Tom Holland, autor licznych publikacji, opublikował nową książkę, w której broni chrześcijaństwa. Jego zdaniem chrześcijaństwo ucywilizowało starożytny świat, przeciwstawiając się okrutnym praktykom wówczas stosowanym i nadając godność kobiecie.

W swojej książce Dominion: How the Christian Revolution Remade the World (Dominium. Jak rewolucja chrześcijańska przemieniła świat) Holland dowodzi, że chrześcijaństwo przemieniło starożytny świat, w którym dominowało prawo siły, wprowadzając poszanowanie godności każdego człowieka. Jego zdaniem – pisze Paul Murano na portalu „Church Militant” – „chrześcijaństwo w szczególności zrewolucjonizowało seks i małżeństwo, wymagając od mężczyzn panowania nad sobą i zabraniając wszelkich form gwałtu”.

Holland podkreśla, że to chrześcijaństwo zmieniło postawę wobec kobiet, gdyż ograniczyło seksualność do monogamii, co z kolei przyczyniło się do wyniesienia pozycji kobiety w społeczeństwie i nadania jej godności, jakiej poprzednio nie miała. Historyk zwrócił też uwagę na ironię, jaką jest fakt, że właśnie te wartości są obecnie wyszydzane.

Sam Holland był zafascynowany pogańskim światem antycznym, ale jak stwierdził: „doświadczenie życia w umysłach Greków i Rzymian przez całe lata uświadomiło mi w rzeczywistości, że byli oni bardzo obcy i bardzo przerażający”. Przykładem był nie tylko stosunek do kobiet, ale również m.in. mordowanie dzieci, które uważano za „niedoskonałe”, traktowanie niewolników jako przedmiot, pozbawienie praw ludzi ubogich. Tamten świat przemieniło chrześcijaństwo.

Holland zwraca uwagę, że powrotem do pogańskiego barbarzyństwa były hitlerowskie Niemcy i ideologia nazistowska. Przeciwieństwem wyższości rasowej jest moralność chrześcijańska, która uznaje równość pod względem godności i jest źródłem praw człowieka. Paradoksalnie nawet liberalna lewica nie miałaby bez chrześcijaństwa języka, by mówić o prawach człowieka. Historyk uważa, że poczucie dobra współczesny człowiek zawdzięcza chrześcijaństwu, które wciąż utrzymuje świat przed kompletnym rozpadem i cofnięciem się do czasów barbarii, mimo że współczesna kultura te wartości porzuca lub o nich nie mówi.

jjf/ChurchMilitant.com

Komentarze

Waldemar Bieniak2020.05.30 21:58
Zburzcie pobożność a zostanie Wam samo barbażyństwo...
wujek dobra rada2020.05.30 8:26
Czy ten rzekomy ateista pisal te ksiazke na zamowienie Watykanu?
VII2020.05.29 23:21
Chrześcijaństwo to jedyny system religijny który sprawił że, cywilizacja wyrosła na jego fundamencie upodmiotowiła człowieka jako jednostkę . We wszelkich innych cywilizacjach człowiek jest przedmiotem, albo całkowicie podległym zbiorowości, albo podlegającym władzy
Darek2020.06.4 20:13
Było odwrotnie niż piszesz. Chrześcijaństwo zrobiło z obywatela niewolnika władzy i wprowadziło władzę absolutną - na wzór starożytnego Egiptu faraonów. Człowiek stał się niewolnikiem i przedmiotem, stracił prawo do wolności sumienia, wyznania, często do własności prywatnej i życia prywatnego. Totalitaryzm chrześcijański wprowadził kontrolę nawet życia intymnego. Nic dziwnego że po wprowadzeniu w niezwyciężonym dotąd Cesarstwie Rzymskim wszystkich chrześcijańskich idei przetrwało ono już tylko 5 lat. Z niewolnika, nie ma pracownika, a kiedy każdy obywatel stał się przedmiotem, własnością władzy to cywilizacja rzymska musiała upaść.
Bogdan.2020.05.29 23:05
Książka zapowiada się ciekawie. Co do świata antycznego, to zasadnicza a przemilczana kwestia dotyczy wierzeń wtedy istniejących a obecnie odradzających się publicznie. Mam na myśli Gnozę i Kabałę która pod wieloma postaciami mocno kroczy niezauważana przez Chrześcijan kompletnie. To Rzymianie wierzyli w wielu Bogów nie oznacza że wierzyli oni w nieistniejących Bogów. Chrześcijanie wkraczając do Rzymu, Egiptu czy Mezopotami rozpoznało tych Bogów jako duchy złe, podszywające się pod "Bogów". Temat całkowicie przemilczany obecnie. A niestety przyniesie swoje żniwo. Brakuje ludzi zainteresowanych tym tematem.
Janka2020.05.29 18:10
To teraz czas aby bronił na takich samych zasadach NSDAP, w sumie argumentacji nawet nie trzeba zmieniać i mniej zbrodni NSDAP ma na swoim koncie więc pójdzie łatwiej.
ja2020.05.29 17:38
Nie ważne czy jesteś wierzący, tylko czy widzisz że chrześcijaństwo to jedyna droga do tego aby się ucywilizować. To że nie wierzysz w Boga zmieni się samo gdy zaczniesz żyć w zgodnie z naukami społecznymi chrześcijan.
ten2020.05.29 15:56
Tak jest jak pisze, nie inaczej, tylko jak można się to zakłamuje, poprzez zmianę definicji prawdy, relatywizm. Ten Tom Holland, to zdaje się że jest agnostykiem, a niedługo (daj Boże) stanie się wierzącym, bo wszystko ku temu zmierza
bogdanus2020.05.29 15:23
No, ale lewactwo powraca do swoich barbarzyńskich korzeni. Bóg w moralnych przykazaniach i naukach Jezusa, chce człowieka wznieść na wyższy poziom uduchowienia. Ateiści mówią nie, my chcemy być barbarzyńcami, zabijać dzieci nienarodzone, zabijać starych i upośledzonych ludzi. Chcemy pławic się w egoizmie zmysłowości jak zwierzęta.
nn2020.05.29 15:46
Jednym słowem ich sloganem jest "róbta co chceta". Tylko dokąd to wszystko doprowadzi? Młodzi w znacznej części zostali już zdeprawowani. Tych rozsądnie myślących wśród młodego pokolenia jest zaledwie garstka.
hitman2020.05.29 13:41
Są dwa rodzaje ateistów.Pierwszy który szanuje to są niewierzący szukający Boga .Mają oni otarty umysł jak pon Holland.Zresztą każdy rozumny człowieka szuka Boga , aby jego życie miało sens.I drugi tym ateistów ,który nie szanuję .Im Bóg przeszkadza, wadzi oni są wyłącznie zaprogramowani do walki z Bogiem.Nie szukają Boga i nie chcą go poznać .Nie rozwija się duchowo. Takie bezrozumne pionki.
Albert2020.05.29 15:49
"Pierwszy który szanuje to są niewierzący szukający Boga" Taki ktoś nie jest ateistą. "Nie szukają Boga i nie chcą go poznać" Taki ktoś też nie jest ateistą.
Phallus Impudicus judaeus canis.2020.05.29 13:25
OBOJETNY, Klapafuckyousz nie "Gandhi" tak pisze: - "A teraz … głośno pierdzę, aby zagłuszyć kaszlnięcie." - "Egzekucja na 16-letniej Kornelii." i pytanie OBOJĘTNEGO: "Zabili islamiści czy rzymscy katolicy pilnie uczęszczający w szkole na lekcje religii?"
Jaros\305\202aw Sz\303\263stka2020.05.29 16:08
A co katolicyzm ma wspólnego z chrześcijaństwem? Chyba tylko nomenklaturę. Nie myl pojęć jak robi to większość. KRK nie jest chrześcijaństwem tylko religią i ma tyle z chrześcijaństwem co ulica Marszałkowska z Marszałkiem.
or if you prefered, stop by and suck my dog's dick2020.05.29 16:23
Trzymaj się matole tematu.
Speaker2020.05.29 13:23
A kiedy polski katolik zacznie bronić ateistów?
Albert extra VERGIN oil do smarowania odbytnic 2020.05.29 13:21
No, no ... Kołchoźnik Albert, którego IQ to rozmiar butów Hollanda, "wydał opinie". To o takich pisał, mówił wielokrotnie A. Einstein: - "Then there are the fanatical atheists whose intolerance is the same as that of the religious fanatics, and it springs from the same source… They are creatures who can’t hear the music of the spheres." =
Albert2020.05.29 15:53
" Albert, którego IQ to rozmiar butów Hollanda" Odezwało się katościerwo, które na niczym się nie zna, niczego nie potrafi napisać od siebie, nie potrafi nawet poprawnie pisać w języku polskim (o obcych nawet nie wspominając), ale za to ma mnóstwo do powiedzenia na każdy temat. Jak każdy typowy katoćwok.
Albert extra VERGIN oil do smarowania odbytnic 2020.05.29 16:21
Tak, tak, jestem katolem i to zamożnym, a zamożnym bo wykształconym. Mogę robić, ja i moja rodzina, to o czym ty nie masz co marzyć. Tak, to ja katol, owijam sobie wokół paluszka u nóżki nędzarzy jak ty Wysyłam ich do sprzątania, zbierania goovien po naszych psach.
Albert2020.05.29 16:28
Tak, tak, znamy te twoje urojenia i fantazje. Tylko problem polega na tym, że wiele razy się wyłożyłeś na absolutnych podstawach, więc im więcej opowiadasz o swoich bogactwach i wykształceniu, tym bardziej widać, że bogactwo to widziałeś najwyżej u proboszcza na zakrystii, a wykształcenie zdobywałeś ustnie u tego samego proboszcza. Jesteś typowym przykładem katoćwoka-analfabety, biednego wiejskiego idioty i zakompleksionego beneficjenta 500+. O ile jakaś ślepa patuska zechciała ci w ogóle szpary popuścić.
a jak twoja wuefmka? 2020.05.29 16:44
Tak, tak, jestem katolem i to zamożnym, a zamożnym bo wykształconym. Mogę robić, ja i moja rodzina, to o czym ty nie masz co marzyć. Tak, to ja katol, owijam sobie wokół paluszka u nóżki nędzarzy jak ty Wysyłam ich do sprzątania, zbierania goovien po naszych psach. A w naszych "domkach" poza W-wą, mam takich jak ty do czyszczenia szamba.
Albert2020.05.29 16:59
To w slumsach jest już szambo? Widzę cywilizacja do was dotarła. Pewnie za 10 lat nawet elektryczność wam podciągną.
a jak twoja wuefmka? 2020.05.29 17:13
a jak twoja wuefmka?
Albert2020.05.29 17:24
Jeśli Sokoła nazywasz WFM-ką, to całkiem nieźle. Jeszcze w tym roku wyjedzie pewnie na drogę. Tylko ty i tak nie wiesz, o czym piszę, bo dla ciebie szczytem marzeń może być najwyżej rower. Taki, jakim listonosz przyjeżdża raz na tydzień na tę wieś, w której mieszkasz.
a nie rolsrojs?2020.05.29 17:28
a nie rolsrojs nędzarzu?
Albert2020.05.29 18:10
Nie jeżdżę szwabskim szajsem ze szpanerskim znaczkiem.
Emma..2020.05.30 1:29
Alberciku! Jak tam! Zapłaciłeś dzieciom skrzywdzonym odszkodowanie? Taki niby bogaty jesteś!? Tak się chwalisz? No, a ile razy siedziałeś za to w kiciu? Aż 4 razy, czy tylko 4 razy! Tak o tobie czytałam! A jak tam z dziećmi siostry, czy to prawda, co robiłeś??? Odpowiedz nam prawdę, bez ubliżania. Umiesz?
Albert2020.05.30 13:22
"Zapłaciłeś dzieciom skrzywdzonym odszkodowanie? " Niby za co? Nie jestem księdzem katoidiotko.
antymarksista2020.05.29 13:19
. Nikt do tej pory w całym świecie nie wypracował lepszego kodeksu moralnego niż Dziesięć Przykazań Bożych. Każde odstępstwo od Bożego Prawa prowadzi na manowce i wcale nie trzeba tego udowadniać. Każde zło jest zaprzeczeniem Chrystusa.
Darek2020.05.29 14:55
Serio, nikt? No to skoro nie ma lepszego kodeksu moralnego niż Dziesięć Przykazań Bożych to czemu Kościół Katolicki tego kodeksu nie uznaje tylko stworzył sobie własny?
Torchwood2020.05.29 16:28
Oczywiście, że wypracował. Wystarczy dodać do aktualnego dekalogu to, czego tam ewidentnie brakuje - zakaz gwałtu i zakaz niewolnictwa, a wyrzucić bezużyteczne przykazania 1, 2 i 3 - i już masz zestaw zdecydowanie lepszy.
Emma..2020.05.30 1:22
Ludzie! Nie widzicie, jak z was się "Albert" nabija! NIE PAMIĘTACIE JUŻ, ŻE TO NICK LECHA KELLERA, CZYLI " dumnego geja", vel "....kretynizacja...." itd.....itd.... i wiele innych jego nicków ? Przecież to Żyd, ateista, stary SB, donosiciel! Ma ponad 70 lat! Jaki z niego bogacz? To tylko jego marzenia! Kłamie ! Mieszka sam, nie miał nigdy żadnej rodziny, żony, ani swoich dzieci! Zajmował się krzywdzeniem cudzych dzieci.... ! Taka prawda!
Albert2020.05.29 13:14
"traktowanie niewolników jako przedmiot, pozbawienie praw ludzi ubogich. Tamten świat przemieniło chrześcijaństwo. " "Holland zwraca uwagę, że powrotem do pogańskiego barbarzyństwa były hitlerowskie Niemcy i ideologia nazistowska." Z tego Hollanda to widzę taki historyk, jak z Pawłowicz profesor.
Piotrek2020.05.29 13:32
Ma całkiem spory dorobek, a jego tłumaczenie Historii Herodota na język angielski spotkało się z powszechnym uznaniem. Byłbym więc bardziej ostrożny w osądach - bo możesz się mocno mylić.
Albert2020.05.29 15:45
Dwie zacytowane przeze mnie wypowiedzi całkowicie go dyskwalifikują jako historyka. Niezależnie od dotychczasowego dorobku. Co do jego książek - czytałem jedną na temat islamu i szału nie było. Umie facet pisać, ale od strony merytorycznej była raczej płytka i oczywiście napisana z punktu widzenia europejskiego chrześcijanina. Nie znam Hollanda bliżej, bo nie jest dla mnie zbyt interesującą postacią, ale wątpię, by tak naprawdę był ateistą.
Piotrek2020.05.29 16:15
Co do jego ateizmu, to i ja wątpię - natomiast wrzucanie go do jednej ligi razem z panią Pawłowicz nadal uważam za niesprawiedliwe.
Jarosław Szóstka2020.05.29 16:04
Patrz na tekst a nie na tytuły i do tekstu się ustosunkuj!
Klapaucjusz2020.05.29 13:10
Poganin Mahatma Gandhi podobno powiedział, że lubi Chrystusa ale chrześcijan to już nie za bardzo. I rzeczywiście, wielu chrześcijan myli idee Chrystusa z nauczaniami starszych panów ubranych w sukienki i przyozdobionych w złote pelerynki, srebrne laski i śmieszne czapki.
Jan2020.05.29 12:51
Takie oczywistości a jednak trzeba to codziennie powtarzać .Więc powtarzajmy gdzie tylko można.
Piotrek2020.05.29 12:27
Taki z niego ateista, jak z Dostojewskiego katolik. Rzetelność frondy.
wicek2020.05.29 11:46
Wystarczy popatrzeć na Europę, która wyrosła na chrześcijaństwie. Nauka, kultura i wszelkie inne osiągnięcia z demokracją włącznie to zasługa Europy i jej chrześcijańskich korzeni. Ale wystarczy popatrzeć na te kraje auropejskie które zanegowały chrześcijaństwo tj. hitlerowskie Niemcy i komunistyczną Rosję. Te dwa kraje stały się potworami. W miejsce Jezusa pojawił się tam szatan. Efekty widoczne do dzisiaj.
PZ2020.05.29 14:25
Zapomniałeś wspomnieć o Francji z okresu rewolucji
Matka Polka2020.05.29 11:30
Szacunek dla autora za tę odważną jak na obecne czasy publikację. Skoro broni Chrześcijan - Pan Bóg o nim nie zapomni. Oby ich spotkanie było tym, czego Tom Holland pragnie najbardziej.
witia2020.05.29 11:18
Tak to wszystko prawda. Lubię ten artykuł. Jest mi po drodze z autorem choć jest ateistą. Ja jestem wierzący. Gdyby inni ludzie niewierzący mieli taką świadomość. Świat byłby lepszy. To co dzisiaj się dzieje na świecie to już nie jest wolność ale w wielu przypadkach swawola.
antymarksista2020.05.29 10:59
Chrześcijaństwo, to system korzeniowy naszej cywilizacji. Jeśli ktoś podniesie rękę, żeby usunąć chrześcijaństwo z przestrzeni publicznej, niech pamięta, że sam zginie.
Polak Ateista Dumny Gej2020.05.29 10:52
Musimy katoli bronić przed ich własną głupotą.
Janusz Barwinek2020.05.29 10:58
Przekonasz się już niedługo!
Polak Ateista Dumny Gej2020.05.29 11:59
kiedy dokładnie? :D
anonim2020.05.29 17:30
Jak umrzesz. To chyba już niedługo? Czy może jak Lenin jesteś "wiecznie żywy"?
VII2020.05.29 23:12
Gejowska duma kończy się gdy zwieracz nie trzyma i na spacerze gubi się ciepłe kartofle
Kr\\303\\263l Harald2020.05.30 9:51
Jesteś Prometeuszem :) a nawet światełkiem na końcu ślepego tunelu :)