Jaka będzie dalsza reforma polskiej szkoły? Katalog postulatów przedstawili Karolina i Tomasz Elbanowscy ze Stowarzyszenia Rzecznik Praw Rodziców. Spotkali się z minister Anną Zalewską celem rozmów o potrzebnych zmianach i korektach, a podsumowanie rozmów opublikowali na facebooku.

Co istotne, Elbanowscy w wielu punktach krytykują szkołę - taką, jaka jest od lat. Tymczasem media w rodzaju ,,Gazety Wyborczej'' przekonują, że chodzi o... ,,rozwiązywanie problemów, które wywołała Zalewska''. Dlatego przytaczamy poniżej całość wpisu Stowarzyszenia, bo łatwo wyrwać je z kontekstu, by uderzyć w rząd PiS. A nie o to bynajmniej tu chodzi!

 

Zakończyło się spotkanie z minister edukacji Anną Zalewską. Jesteśmy zadowoleni z jego przebiegu i ustaleń. Przekazaliśmy pierwsze wnioski z konsultacji społecznych, przede wszystkim problemy najczęściej zgłaszane przez rodziców oraz pięć rekomendacji konkretnych zmian prawnych. Rozmawialiśmy o:

1. Stołówkach. Koniecznie jest skończenie z cateringiem, odtworzenie kuchni w każdej szkole i wprowadzenie posiłków realnie refundowanych przez gminę, w cenach przystępnych dla rodziców. Przekazaliśmy list rodzica z Pomorza:
"Przetarg na catering we wszystkich szkołach to najgłupszy pomysł tego rządu".
Pani minister, zgodnie z deklaracjami z poprzedniego spotkania (w lutym 2017r.) uważa dobre żywienie w szkołach za priorytet. Zamierza wprowadzić 40 min przerwy obiadowe i żywienie dobrej jakości jako standard. Jeśli chodzi o nie wpuszczanie firm cateringowych do szkół rozważy nasze argumenty.

2. Ciężkich plecakach. Konieczne jest odejście od noszenia przez dzieci 5-8 kg na plecach każdego dnia. Pani minister podjęła już kroki w kierunku wpisania do obowiązków dyrektora pilnowania lekkich plecaków. Podjęto współpracę z sanepidem. Pani minister zgadza się z tym, że za łamanie standardów w tym zakresie powinny być sankcje. Spodobał się nasz pomysł ustawienia w każdej szkole wagi.

3. Pracach domowych. Związany z tematem ciężkich plecaków temat nadmiernego obciążenia uczniów nauką w domu. Również w tym zakresie potrzebne jest jasne powiedzenie, że praca domowa jest powtórzeniem materiału z lekcji a nie dodatkową lekcją do uzupełnienia przez dziecko wspólnie z rodzicami.

4. Zmianowości. Od wielu lat zwracamy uwagę na to, że cywilizowany świat nie zna pojęcia nauki zmianowej. Występuje ona w takich krajach jak Indie, Pakistan i niestety Polska. Uczenie dzieci od godziny 14:00 mija się z celem.
Pani minister jest skłonna wpisać do przepisów naukę na jedną zmianę. Będzie to zmiana cywilizacyjna. Bardzo na nią czekamy.

5. Odraczaniu obowiązku szkolnego i powtarzaniu klasy. Przekazaliśmy projekt zmiany przepisów w kierunku ułatwienia rodzicom odroczenia obowiązku szkolnego dzieci urodzonych pod koniec roku.
Ważnym i często zgłaszanym przez rodziców problemem w klasach 2-4 jest automatyczne promowanie dzieci, nawet tych które nie radzą sobie w danej klasie. Takie dzieci są uwięzione w systemie. Konieczne jest umożliwienie tym dzieciom cofnięcia do klasy programowo niższej, również w ciągu roku.

6. Problemie zakazu wstępu rodziców do szkoły. Przekazaliśmy wiele zgłoszeń od rodziców o szkołach, które zakazują rodzicom wstępu na teren placówki, albo poważnie go ograniczają.
Chcemy żeby wstęp rodziców do szkoły, do której zapisali swoje dziecko był zagwarantowany prawnie.

7. Poprawieniu standardów transportu uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. To jeden z wielu problemów tej grupy uczniów i ich rodziców.