1. W wywiadzie udzielonym polskiemu radiu minister finansów Teresa Czerwińska podkreśliła, że budżet przyjęty kilka dni temu ma najniższy w historii poziom deficytu, w relacji do PKB ma stanowić niewiele ponad 1%.

Ponieważ planowana różnica pomiędzy dochodami i wydatkami budżetu na 2019 rok wyniesie 28,5 mld zł, to także w wielkościach bezwzględnych, deficyt ten będzie najniższy od roku 2009.

Deficyt całego sektora finansów publicznych w 2019 roku wyniesie 1,8% PKB i będzie wyraźnie niższy niż 3% PKB, (czyli tzw. kryterium z Maastricht), co powinno spotkać się z uznaniem Komisji Europejskiej.

Przy tej okazji minister Czerwińska zwróciła uwagę, że już w 2017 roku relacja długu publicznego do PKB wyniosła 50,6%, a na koniec roku 2019 wyniesie 48,9%, co oznacza, że w ciągu dwóch lat relacja ta zmaleje aż o 1,7% PKB (w tym zakresie także z naddatkiem wypełniamy kolejne kryterium z Maastricht, które wynosi 60% PKB i które większość krajów strefy euro ma przekroczone i to znacznie).

2. Przypomnijmy, że 21 sierpnia Rada Ministrów przyjęła projekt budżetu państwa na rok 2019, którego głównym celem jak stwierdziło Centrum Informacyjne Rządu (CIR) jest „utrzymanie stabilności finansów publicznych przy jednoczesnym wspieraniu wzrostu gospodarczego oraz solidarnościowej polityki społecznej”.

Jak podano w komunikacie po posiedzeniu Rady Ministrów, dochody budżetu państwa na rok 2019 mają wynieść około 386,9 mld zł, wydatki 415,4 mld zł, a to oznacza, że deficyt budżetu państwa nie będzie wyższy niż 28,5 mld zł, a konsekwencji deficyt sektora finansów publicznych będzie na poziomie niższym niż 1,8% PKB (według metodologii UE).

W projekcie budżetu państwa przyjęto, że wzrost PKB w ujęciu realnym wyniesie 3,8% PKB, średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych wyniesie 2,3% (inflacja), wzrost funduszu wynagrodzeń oraz funduszu emerytur i rent wyniesie ok. 6%, wreszcie wzrost spożycia prywatnego wyniesie nominalnie ok. 5,9%.

3. Jak podkreśla ministerstwo finansów bardzo ważnym zadaniem resortu na 2019 rok, będzie kontynuacja działań mających odbudować dochody podatkowe, a także uszczelnić obecny system podatkowy (założono wzrost dochodów podatkowych o 5%).

Do tych działań w roku 2019 należy zaliczyć:

- wprowadzenie mechanizmu podzielonej płatności (split payment) w podatku od towarów i usług (VAT),

- wprowadzenie ustawy o STIR oznaczającej przeciwdziałanie wykorzystaniu sektora finansowego do wyłudzeń podatkowych,

- wdrażanie systemu elektronicznych kas fiskalnych online,

- opodatkowanie akcyzą dwóch nowych wyrobów akcyzowych; płynu do papierosów elektronicznych oraz tzw. wyrobów nowatorskich.

4. Po stronie wydatkowej budżetu między innymi zabezpieczono środki w wysokości ok. 25 mld zł na kontynuację finansowania programu „Rodzina 500 plus”, a także środki na realizację programu „ Dobry start”, którego celem jest wsparcie finansowe w ponoszeniu wydatków związanych z rozpoczęciem roku szkolnego w wysokości 300 zł na każde dziecko w wieku szkolnym (ok. 1,6 mld zł).

Zwiększone wydatki w przyszłorocznym budżecie wynikają także z wprowadzenia tzw. ustawy „mała firma -mały ZUS”, dotyczącej przedsiębiorców uzyskujących przychody w wysokości nieprzekraczającej 30-krotności minimalnego wynagrodzenia w stosunku rocznym.

Prognozowane dodatkowe wydatki, są także przeznaczone na wzrost płac pracowników sfery budżetowej (kwota przeznaczona na ten cel to 2,3 mld zł), na sfinansowanie obniżenia wieku emerytalnego, waloryzacji świadczeń emerytalno - rentowych od 1 marca 2019 roku na poziomie 103,26%, (kwota blisko 7 mld zł) podwyższonej renty socjalnej, dofinansowania bezpłatnych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia i wyrobów medycznych dla osób, które ukończyły 75 rok życia, a także środków na finansowanie potrzeb obronnych, zdrowotnych, dodatkowych zadań w zakresie mieszkalnictwa, zadań restrukturyzacyjnych w sektorze górnictwa węgla kamiennego, a także zwiększonych dopłat do paliwa rolniczego.

Rosną i to bardzo wyraźnie wydatki na obronę narodową (o około 3,5 mld zł), na zdrowie w związku z przyjętą nową ustawą dotyczącą finansowania ochrony zdrowia, na szkolnictwo wyższe i badania naukowe (także w związku z nową ustawą).

Mimo tego dużego wzrostu wydatków jak się okazuje można mieć budżet z najniższym w historii deficytem budżetowym i to jak podkreśla większość ekonomistów jest budżet bardzo realistyczny, ponieważ jest oparty o bardzo konserwatywne założenia.

Zbigniew Kuźmiuk