Producent opon z prezydenckiej limuzyny, w grudniu 2007 roku ogłosił, że wstrzymuje się z rozwoju technologii PAX. Jak się okazuje, znana jest także historia wpadek firmy Michelin. Czy wobec tego opona z BMW High Security, w którym podróżował prezydent Andrzej Duda, również padła ofiarą wady produkcyjnej?

Lynn Mann, przedstawicielka firmy już w 2008 roku informowała, że Michelin zaprzestaje sprzedaży opon z systemem PAX, mimo że wcześniej firma twierdziła, że jest to "największa innowacja w dziejach przemysłu oponiarskiego od czasu wynalezienia opony radialnej (niespełna 60 lat wcześniej)".

Mann dodawała, że zaprzestanie produkowania tego rodzaju opon jest spowodowane tym, że "producenci samochodów mają inny wybór opon w technologii run flat". Oprócz tego dochodzi "zbyt mały przyrost rynku na opony z tego segmentu".
Zanim Michelin wycofała się z produkcji opon z systemem PAX, do firmy trafiało szereg pozwów. Narzekania, pozwy klientów dotyczyły wymiany, kosztów utrzymania i wulkanizacji, a także wad produkcyjnych.

Według Mann pozwy i narzekania nie przyczyniły się do wycofania z rynku tego rodzaju opon. Zapowiedziała, że będą produkować opony na potrzeby jedynie tych klientów, którzy dotychczasowo posiadali opony z systemem PAX.

Wymiana czterech opon z systemem PAX w 2008 roku kosztowała w Stanach Zjednoczonych 1600 dolarów.
W Stanach Zjednoczonych było około 1000 placówek, w których można było dokonać naprawy tej opony. Pozwy najprawdopodobniej pojawiły się z powodu niemożliwości rzeczywistej naprawy, wymagającej specjalistycznej technologii i odpowiedniego wyszkolenia personelu.

Na stronie internetowej "Tire Lawyers", czyli zespołu prawników, którzy zajmują się sprawami związanymi z oponami, czytamy, że:

- W 2009 roku Michelin musiało wycofać 800 kompletów opon Pilot Alpin (ten sam typ opony, co w prezydenckiej limuzynie), które miały niewłaściwe oznaczenia i naruszały przepisy bezpieczeństwa.

- W 2008 roku opony z systemem PAX okazały się awaryjne i podatne na przedwczesne zużycie. Pozew dotyczył poszkodowanych klientów z aż czterech stanów - Arizony, Illinois, Florydy i Nowego Jorku.

System PAX obejmuje specjalną obręcz z zamontowanym na niej pierścieniem, który nie pozwala na zsunięcie się opony z felgi, oraz czujnik ciśnienia w oponie. Wzmocnione opony z systemem PAX, mimo przebicia lub przestrzelenia, umożliwiają kontynuowanie jazdy przez kilkadziesiąt kilometrów z prędkością do 90 km/h bez zmiany jej toru.

Czy w takim razie wydarzenie, które - jak mówił prezydent Duda zaraz po wypadku - "w kraju cywilizowanym zdarzyć się nie powinno", jest spowodowane wadą konstrukcyjną, a nie - jak się przypuszcza - dziadostwem w Polsce? Czy pójdziemy śladem innych poszkodowanych klientów i pozwiemy firmę Michelin? Bezpieczeństwo Głowy niemal 38 - milionowego Państwa powinno być priorytetem. Nieważne, z której strony sceny politycznej pochodzi Prezydent.

Karolina Zaremba i Damian Zaremba

Artykuł napisany na podstawie:

Michelin Tire Recalls (floridatirelawyer.com)

- Michelin Giving Up on PAX Run-Flat Tire (www.nytimes.com)