Parlament Europejski postuluje wprowadzenie ograniczenia prędkości do 30 km/h na obszarach zamieszkałych i tam, gdzie znajduje się wielu pieszych bądź rowerzystów. Wskazuje też na potrzebę wprowadzenia zerowej tolerancji dla prowadzących samochody pod wpływem alkoholu. 

W przyjętej dzisiaj rezolucji podkreślono, że na europejskich drogach rocznie ginie około 22 700 osób, zaś 120 tys. zostaje rannych.

Najbezpieczniejsze są drogi szwedzkie, na których ginie 18 osób na milion mieszkańców. Na przeciwległym biegunie znajduje się Rumunia z 85 ofiarami śmiertelnymi na milion mieszkańców.

W Polsce odnotowano 65 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców. W porównaniu do 2019 roku jest to spadek o 15 proc.

W rezolucji zaznaczono także, że za około 30 proc. ofiar śmiertelnych odpowiadają kierowcy jeżdżący z nadmierną prędkością. Komisja Europejska powinna zatem zarekomendować bezpieczne ograniczenia prędkości, takie jak ograniczenie do 30 km/h na obszarach zamieszkałych oraz tych, na których występuje duża liczba pieszych i rowerzystów.

Zaapelowano także do KE o rozważenie wprowadzenia "trybu bezpiecznej jazdy" w samochodach osobowych. Postulowano także wprowadzanie zachęt do nabywania samochodów o najwyższym poziomie bezpieczeństwa.

PE wskazał także na konieczność zwiększenia inwestycji w infrastrukturę drogową. Zaapelowano do państw członkowskich o utworzenie specjalnych funduszy, które wydatkowałyby środki przeznaczone na zwiększenie bezpieczeństwa drogowego.

W rezolucji pojawił się również postulat utworzenia europejskiej agencji transportu drogowego, która wspierałaby zrównoważony, bezpieczny i inteligentny transport drogowy.

jkg/rp