21.10.20, 17:56Fot. screenshot - YouTube (SalveTV)

T. Terlikowski o słowach papieża: Trzeba pamiętać, że to nie jest nauczanie Kościoła

Tomasz Terlikowski skomentował słowa papieża dot. związków jednopłciowych, jakie padły w czasie zaprezentowanego dziś w Rzymie filmu „Franciszek”. Publicysta podkreśla, że trzeba pamiętać, iż nie jest to nauczanie Kościoła katolickiego, a prywatna opinia papieża. Wyraża też zdziwienie, że o tak fundamentalnych kwestiach Ojciec Święty mówi za pośrednictwem filmu dokumentalnego.

Jak poinformowała Catholic News Agency, w zaprezentowanym dziś na festiwalu filmowych w Rzymie filmie prezentującym postawę papieża Franciszka w odniesieniu do osób żyjących „na peryferiach egzystencjalnych”, w tym mniejszości seksualnych, Ojciec Święty miał stwierdzić, iż pary jednopłciowe powinny mieć możliwość zawierania formalnych związków:

- „Musimy stworzyć prawo o związkach cywilnych. W ten sposób te osoby będą prawnie chronione” – przekonuje Franciszek.

Szokującą wypowiedź dla portalu TV Republika skomentował Tomasz Terlikowski.

- „Jego opinia jest jednak dość zaskakująca i nie stanowi nauczania kościoła. [...] gdyby miałoby dojść do jakichś zmian to wymagałoby to oficjalnego zapisu, ale taka zmiana wywróciłaby do góry nogami całą dotychczasową naukę kościoła” – mówi publicysta.

Do wypowiedzi Ojca Świętego Tomasz Terlikowski odniósł się też w mediach społecznościowych:

- „To nie jest dobra droga informowania o tak fundamentalnych zmianach, ale można powiedzieć, że jest typowa dla tego pontyfikatu” – zauważył.

- „I aż trudno nie zadać pytania, co z poprzednim nauczaniem papieży, i czy jeśli rzeczywiście papież chce wprowadzić tak fundamentalną zmianę, to nie powinien jednak poinformować o tym w inny sposób, niż za pośrednictwem filmu dokumentalnego?” – dodał podkreślając, że wypowiadając tak kontrowersyjną opinię, papież nie podał żadnego uzasadnienie teologicznego.

 

To nie jest dobra droga informowania o tak fundamentalnych zmianach, ale można powiedzieć, że jest typowa dla tego...

Opublikowany przez Tomasza Terlikowskiego Środa, 21 października 2020

kak/CNA, telewizjarepublika.pl, Facebook

Komentarze

bolek00712020.11.12 0:05
a czy to nie jest jest ze Papież jest zaraz po Bogu...to co mówi jest święte. Krótka piłka, a nie jakiś tam terlikowski dziad.
on2020.11.6 14:19
Pamiętajcie owieczki, że fundamentalny publicysta powie wam to, co chcecie usłyszeć a papież to, co macie robić. Nie musicie ale deklarując przynależność do KK powinniście ;)
TAK JEST2020.11.10 0:18
Niski poziom Nauczycieli w Polsce jest oparta na NIEPRAWDZIE == jak się nieprawde wyprostuje to wszysko sie rozlatuje jak Ruska Komuna z 991 roku
tw lolek2020.11.6 9:42
Czy nie jest ciut żenujące, że usprawiedliwia się opinie tej samej osoby w kontekście oficjalna, a prywatna?. Czy katolik nie powinien mieć jednej opinii?
króliku i faryzeuszu2020.11.5 23:22
zamilcz.
Myślałby kto2020.11.5 12:01
że ci wszyscy poprzedni papieże to tacy święci i mądrzy byli.
york2020.11.4 16:54
nie jestem wywrotowcem ,ale to dziwny Papiez.
Polak katolik2020.11.4 13:33
red Terlikowski nie moze sie zdecydowac, raz wychwala Franciszka, Holownie Szustaka,Wierzbickiego nazajutrz zaczyna sie wycofywac z tych pochwal, zeby po dwoch dniach znow do nich wrocic.., Typowy karierowicz, lawirant...
katocelebryta i królik znowu atakuje papieża2020.11.2 15:10
sa takie kreatury jak Terlikowski czy Heyke Gójska / Sakiewicz i sa takie jak homoseksualiści , vide Jaroslaw Kaczyński czy Biedron. Niestety dla katolcelebryty wszystko dzieci Boże.... https://deon.pl/wiara/wiara-i-spoleczenstwo/prawo-ma-chronic-zwiazki-osob-homoseksualnych-papiez-mowi-o-tym-od-lat,1031494
Roman2020.10.30 20:17
Najwyższa pora wybrać antypapieża!
linus2020.10.29 18:09
Panie redaktorze Terlikowski, Pan jesteś teolog, a zadajesz pytania jak dziecko: "co z nauczaniem poprzednich papieży, jeśli rzeczywiście papież chce wprowadzić tak fundamentalną zmianę?" Otóż odpowiem krótko: żaden papież nie ma władzy wprowadzania "fundamentalnej zmiany", która stałaby w sprzeczności do nauczania Kościoła i poprzednich papieży przez 2 tysiące lat i w sprzeczności do nauki Apostołów i samego Pana Jezusa Chrystusa. Jeśli ktoś chce zmieniać fundamenty Kościoła, niech pamięta, że nie ma prawa psuć tego, którego nie zakładał..
T.2020.10.29 15:48
Będzie dopiero wtedy kiedy będzie zgodne z programem PIS.
kumpel Wojewodzkiego się odezwał2020.10.27 9:50
i krółik, bo katolicy nie musza byc jak króliki,cha cha cha https://www.youtube.com/watch?v=HQWdhJVskEM
XD2020.10.22 14:41
Trzeba pamiętać że nauczanie Kościoła podlega takim samym procesom społecznym jak wszystko inne. KK przez ostatnie 2000 lat zmieniał zdanie w wielu kwestiach. Wiecie dlaczego? Bo to WY tworzycie wspólnotę i istotne jest to co WY myślicie. Niektórzy nawet nieźle by się odnaleźli w czasach Chrystusa i jako pierwsi chwytaliby za kamień. Historia sinusoidą się toczy. Aż trochę mi czasem szkoda że znów spływamy w dołek. Pociesza mnie natomiast myśl o czekającej świat górce i mam nadzieję że tego dożyję.
Maria Błaszczyk2020.10.22 14:20
„Jego opinia jest jednak dość zaskakująca i nie stanowi nauczania kościoła. [...] gdyby miałoby dojść do jakichś zmian to wymagałoby to oficjalnego zapisu, ale taka zmiana wywróciłaby do góry nogami całą dotychczasową naukę kościoła”... Swojego czasu ówcześni panowie Terlikowscy to samo mówili, gdy papieże zaczynali przyznawać, że ta Ziemia to może jednak nie jest taka zupełnie płaska. Albo gdy padali pod naporem argumentów za teorią ewolucji.
Aleksander Dugin to mądry profesor.2020.10.22 3:54
Wy, konserwatywna frakcja w Kościele Rzymskokatolickim, musicie zrozumieć jedno, że wszelkie tendencje reformatorsko-modernistyczne w waszym kościele wynikają z bratania się ze zgniłym Zachodem. Lewactwo, Masoni i Lutry są zachwyceni waszym nowym nowym, "postępowym" papieżem. Nie pojmuje, dlaczego tak bardzo boicie się wschodniej ortodoksji, dlaczego tak bardzo jesteście niechętni kulturze rosyjskiej i prawosławiu. Moglibyście uczyć się od nas tradycjonalizmu i konserwatyzmu. Jeśli nie chcecie, żeby w przyszłości na duchownych KK wyświęcano jawnych gejów, jeśli nie chcecie, aby w waszych kościołach wisiały tęczowe flagi, podejmijcie z nami dialog i współpracę. Ekumena z Ortodoksją jest tym, co może uratować waszą zachowawczości wartości. Chyba że wolicie, żeby Lutry wsączyły jad w wasze wyznanie i zatruły wasze korzenie. jaki będzie wasz kościół za 20-40 lat? To zależy od was.
Kosiarz2020.10.22 8:00
Jakie "Lutry"? Są bowiem takie, które uważają do dziś urząd papieża za antychrysta. Franciszka też.
Po 11 ...2020.10.22 0:36
Wielu tutaj biadoli, że Franciszek dąży do schizmy, że czemuś tam zaprzecza. Przeciwnie, Papież opowiedział się po zdrowej części kościoła. Po części mającej przyszłość. Po części mającej ewangeliczną przeszłość. A wy frądelkowi pseudo "katolicy" jesteście odpadem tej decyzji. Śmieciem, który kościół wyrzucił na śmietnik historii. Będą pewnie z wami jakieś problemy. Stygmaty, otwierające się rany, płaczące obrazy, samospalenia i inne akty durnoty. Ale karawana poszła już dalej. Was porzucono razem z kilkoma rozkładającymi się w TVN biskupami. Im szybciej to ogarniecie, tym mniejszy pozostanie po was historyczny absmak.
linus2020.10.21 23:50
Gdyby nie szacunek do Urzędu Piotrowego, to aż język świerzbi, by odpowiedzieć tak, jak niejaki Andrzej Kmicic pod Jasną Górą, prywatnie-prywatnemu..
linus2020.10.21 23:46
Ależ panie Terlikowski, dla każdego wierzącego katolika oczywistym pozostaje, że jest to wyłącznie prywatna opinia obecnego papieża oraz że nie ma to nic wspólnego z nauczaniem Kościoła. Szokujące jednak jest, że jego "prywatne opinie" stoją w kompletnej sprzeczności z tym nauczaniem, co oznacza, że: 1. papieżem został człowiek, który się z nauczaniem Kościoła "prywatnie" nie zgadza i głosi herezje lub 2. nie jest świadom odpowiedzialności za słowo mówione, pisane i nagrywane i/lub nie umie mówić. czytać i pisać ze zrozumieniem lub 3. nie jest poczytalny na umyśle i w najmniejszym stopniu nie potrafi przewidzieć druzgocących skutków swoich "prywatnych" opinii. A poza tym, panie redaktorze wie pan chyba doskonale, że "prywatne opinie" to wygłasza prywatna osoba prywatnej osobie, czyli np. ja do pana w cztery oczy. Ale jeśli opinię wyraża osoba publiczna (widzialna głowa Kościoła!!) do kamery, to już szanowny panie nie jest żadna prywata, słowo idzie w eter i słyszą to miliony. Tak już było dziesiątki razy w wykonaniu obecnego papieża i tym razem również jako katolik mam poczucie, że prawda Ewangelii i nauka KK jest zdradzona, a ci którzy się jej trzymają wychodzą (jak chińscy prawowierni katolicy) na głupków..
JacekK2020.10.21 23:25
Prywatna opinia papieża.. a to dobre :). Czyli, że papież w swoim prywatnym życiu prowadzi prywatne rozmowy, gdzie mówi co myśli. Ale jak przychodzi do pracy to musi mówić to, co ma w umowie. Już trochę w życiu widziałem ale przyznam, że odczuwam pewien dyskomfort..
Antoni2020.10.21 22:06
Panie Terlikowski, papiez nie moze wypowiadac innych opinii, ktore tak latwo nazwac "prywatnymi", nawet jesli nie przemoawia "ex catedra", nikt nie uwierzy, ze papiez jako stroz wiary moze miec inne opinie niz naucznie Kosciola Katolickiego.
covidiota2020.10.21 21:46
Nie, nie musi Pan chronić tego "papieża", Panie Terlikowski!Koń jaki jest, widzi każdy.Nawet niewierzący mówią:Odbiło mu??
Anonim2020.10.21 21:42
Kogo ten doktorek broni? lewaka na tronie Piotrowym? to moze tez uznac za norme pedofilstwo i pedalstwo za norme rowniez w Kosciele?????
wara2020.10.21 20:57
chyba mu żal, że się ożenił zamiast pójść w tango w homoseksualistą...a czemu Ty człowieku bronisz innym normalnego życia?
Jahu🐟2020.10.21 21:31
Sęk w tym, że to nie jest normalne, żeby chłop, chłopa po jajkach głaskał.
chordad2020.10.21 20:33
Terlikowski na Papieża!!!
Janek2020.10.21 20:27
to jest nauczanie "sołtysa" z Watykanu !!!
Torchwood2020.10.21 20:16
Tak, nieważne co powiedział jakiś tam papież, ważne jest tylko co powiedział Terlikowski.
polacke2020.10.21 20:00
Ten P.O. Papieża, prawnie tylko Biskup Rzymu aby wyrażać swe prywatne zdania musi wrócić do świeckości. Niech pan Terlikowski nie ratuje beznadziejnej sytuacji. Zmiany Nauki Chrystusa są w kościele bezprawne i żaden katolik nie musi się do nich stosować. Chrystus władzę dał swoim apostołom, których znakomicie znał( vide casus Piotra i Judasza ). Co następowało potem to soborowe machinacje.
Totus TuS2020.10.21 19:57
https://www.youtube.com/watch?v=yMfcKOrKABQ
bogdanus2020.10.21 19:52
Franciszek doprowadza KK do schizmy, przez humanizm bez Chrystusa rozbija i mąci. Czy Franciszek przygotowuje pole dla Antychrysta, który ma się ujawnić?
observer2020.10.21 19:44
Panie Terlikowski to niech Pan powie tym "babciom w kościele" że franciszek plecie androny i zasadniczo należy w trosce o Kościół modlić się o szybką śmierć dla niego - wszak to antychryst.
admin2020.11.9 20:35
No prosze mądrala sie odezwała. Zdziwiłbyś się mądralo jak by ci babcia odpowiedziała, skąd u takich jak ty tyle buty. Babcie posiadają WIARĘ i jest ona niezakłócona, choć nie przeczytały czasem PŚ to ich wiara jest jak skała, i żaden Franciszek tego nie ruszy.
Styki2020.10.21 19:44
W objawieniach w Quito jest ,ze bedzie kardynal przeciwko kardynalowi, biskup przeciw biskupowi, a tutaj mamy papiez przeciwko papiezowi. Kwestia tego , czy faktycznie tak sie Franciszek wyrazil?
Owszem2020.10.21 19:31
Panie redaktorze, trochę wyobraźni. 1. Gdybym 10 lat temu przewidywał, że papież Kościoła będzie miał takie poglądy, wziąłby mnie Pan za głupka. 2. Nie potrzeba oficjalnego zapisu, żeby się wyłączyć z Kościoła, czy się jest papieżem czy świeckim.
ZERRO2020.10.21 19:06
Trzeba pamiętać, że papież nie apeluje do wprowadzania związków partnerskich w Kościele.
Po 11 ...2020.10.21 19:19
Ale gotówkę z kościoła chce wycofać :)
Polak2020.10.21 18:53
Kiedyś gdy pytałem klechy o kult Maryjny i spowiedź to klecha odpowiedział co ustanowicie na ziemi będzie ustanowione w niebie, dlatego co ustanowi papież na ziemi to będzie ustanowione w niebie a więc Polska sekto pseudo katolicka morda w kubeł i wykonywać polecenia
Anonim2020.10.21 18:56
Czy wolisz po śmierci żyć w ciągłej walce i cierpieniu czy w wiecznym pokoju i szczęśliwości?
Bardd2020.10.21 19:19
Jezeli ta szczesliwosc ma polegac na pianiu hymnow pochwalnych ku czci Pana 24/7, to ja podziekuje...
Hania2020.11.11 12:23
Jeśli ktoś-patrząc na różnorodność, bogactwo i urozmaicenie ziemi,myśli,że bycie w Niebie polega tylko na śpiewaniu hymnów,to zwyczajnie jest bezmózgowcem.To przecież ten sam Bóg.Tu byłby kreatywny,a Tam - nie?
A kto umarł2020.10.21 20:34
ten nie żyje.
Anonim2020.10.21 18:48
Apel do wierzących - módlmy się o nawrócenie biskupa w bieli! Jeśli wielu będzie prosić o to w imię Pana naszego Jezusa Chrystusa - Bóg wysłucha tej prośby, bo z pewnością jest zgodna z Jego Wolą.
Po 11 ...2020.10.21 19:04
To już lepiej żeby cały KK pomodlił się za Polaków....
Piotrek2020.10.21 18:43
Nie ma czegoś takiego jak prywatna opinia papieża
Po 11 ...2020.10.21 19:09
Eeee tam, nawet Jezus miał prywatne opinie. Np. na Górze Oliwnej, powiedział do pewnej pani: "Idź, a od tej chwili już nie grzesz”, a potem prywatnie dodał: "No przynajmniej nie tak aby Cię te faryzejskie fiutki znowu przyłapały"
Po 11 ...2020.10.21 18:41
Frondel jak zwykle zdejmuje majtki przez głowę. Papież powiedział coś oczywistego, coś zgodnego z nauczaniem Jezusa, coś naturalnego i ... banalnego. O co ten rwetes?
Anonim2020.10.21 18:46
i co pajacu? mam cie. mowilem ze w zaleznosci jak ci pasuje powolujesz sie na kosciol albo go krytkujesz... ja jestem osoba swiecką a ty jestes tylko promotorem hiva i pedofilii
Po 11 ...2020.10.21 18:58
Ja zawsze stoję po stronie Dobra, Mądrości, Prawdy i Piękna. Teraz dodam też: Dobrego Humoru. Raz to jest w kontrze do KK (prawie zawsze), a czasem w nurcie KK. Proste? Proste.
twoje geje - twoje pedofile2020.10.21 19:07
istotnie, w nurcie kk laczy sie pare kwestii, szczególnie pedofilia kleszych gejów
łapu capu z tęczową zarazą2020.10.21 18:49
Po 11... 2020.09.30 23:47 A to dopiero śmieszne. Minister odpowiedzialny za ŚWIECKĄ szkołę ... będzie bronił "wartości" jakiejś religii. Można paść ze śmiechu :)). To tak jakby (odwracamy sytuację) na biskupa (szef religijnej organizacji) wybrali zadeklarowanego ateistę, który po wyborze by sobie zadeklarował, że będąc szefem katolickiej organizacji, będzie bronił ateistycznych wartości. Nooo, normalne jaja na resorach :)) Anonim 2020.10.1 0:01 pelna zgoda ale twoje zbokole jak im wygodnie tez powoluja sie na wartosci chrzescijanskie, cytuja papieza itd... to juz nie sa jaja ale choroba umyslowa
logik2020.10.21 18:57
Domagam się zaprzestania na terytorium RP uprawiania homoterroru bo jest to sprzeczne z wartościami świeckimi.
Po 11 ...2020.10.21 19:00
Fajnie napisałem. Zdolny jestem :) Dzięki za przypominanie i przechowywanie mojego słowa dla potomnych,
Bravi papa Francesco2020.10.21 18:38
Tylko idiotom ciążą związki partnerskie.
Po 11 ....2020.10.21 19:03
Też tak myślę. Jakby były, to nawet o tym byśmy nie wiedzieli. Tak jak np. o tym czy muzułmanin może się żenić z katoliczką. Nikt nie protestuje. Jakoś to działa, że wszyscy są happy, nie ma tematu. A tak przy okazji to może?
andy2020.10.21 18:25
Terlikowski zapomniał dodać, że to "jeszcze" nie jest oficjalne nauczanie Kościoła. Ale takie słowa wypowiada obecny szef Kk, który tym samym ZAPRZECZA dotychczasowemu nauczaniu Kk. Świeckie rządy zachęca do czegoś, co jest grzechem i to bardzo dużego kalibru. Grzechem nie tylko jego własnym, ale także bardzo wielu innych, którzy potraktują te słowa jako aprobatę związków homoseksualnym przez Kościół. To się nazywa zgorszenie.
Po 11 ...2020.10.21 19:13
KK już tyle razy zmieniał dotychczasowe nauczanie, że nawet nie chce mi się przywoływać oczywistych przykładów ... Nic w tym złego nie ma. To dowód na element racjonalny, boski w tym ciemnogrodzie.
Anonim2020.10.21 18:09
Rzeczywiście nie są to słowa papieża. To słowa p.o. papieża, słowa figuranta.
Po 11 ...2020.10.21 19:18
Coś mi się wydaje, że jakby nawet NMP objawiła się śpiącemu pastuszkowi na bieszczadzkich błoniach i powiedziała, że błogosławi cywilnym związkom homo, to zaraz ktoś podobny do ciebie, dowalił by się do tego pastuszka, że alkoholik i że bzyka owce. Na pewno.