Dowodzącym, że przecież Judasz był Żydem spieszę donieść, że historycznie to ogromna większość osób w historii Męki była Żydami. 

Piotr, który się zaparł był Żydem, uczniowie, którzy uciekli byli Żydami, ale też Żydówkami były Miriam, Matka Pana, która stała pod krzyżem, Salome i inne kobiety, a także Jan - umiłowany uczeń Pana, którzy nie uciekli. Żydem był Nikodem i Józef, który przekazał grób. Żydem był wreszcie Ukrzyżowany o imieniu Jeszua (שוע). Wszyscy oni byli Żydami.

Jeśli zaś chodzi o winnych Ukrzyżowania, to tak się składa, że władnym wydać wyrok Ukrzyżowania był jedyny nie-Żyd w tym towarzystwie, czyli Rzymianin Poncjusz Piłat. Wyrok został zaś wykonany przez rzymskich żołnierzy. Owszem Sanhedryn uznał Jeszuę winnym bluźnierstwa, ale nie on wydał wyrok, bo zrobić tego nie mógł. I wreszcie kwestia odpowiedzialności.

Sobór Trydencki jasno wskazuje, kto za nią odpowiada i kto jest bardziej za nią odpowiedzialny niż (niewielka) część narodu żydowskiego, która wówczas domagała się śmierci za bluźnierstwo dla Jezusa.

„Chrześcijanie grzesznicy są bardziej winni śmierci Chrystusa w porównaniu z niektórymi Żydami, którzy w niej mieli udział: ci ostatni istotnie nie wiedzieli, co czynią, podczas gdy my wiemy to aż nadto dobrze” - wskazuje Katechizm Kościoła Soboru Trydenckiego.

Warto o tym przypominać tym, co się rajcują odpowiedzialnością Żydów za śmierć Jezusa. Ja i Ty, my chrześcijanie jesteśmy za nią bardziej winni niż ówcześni Żydzi. Tak, tak to Sobór Trydencki.

Tomasz Terlikowski/Facebook