Techniki używane przez Rosję to są klasyczne „aktywne środki” z podręcznika KGB. Kagebiści poświęcają czwartą część swojego czasu pracy na wymyślanie kłamstw.

Wydanie „New York Times” wyprodukowało serię filmów dokumentalnych pod tytułem „Operation Infektion”, w których demaskuje metody rosyjskiej dezinformacji. Przetłumaczyliśmy fragment filmu, który ujawnia siedem przykazań rosyjskiej wojny informacyjnej. O tym jak działają te metody opowiedzieli eksperty.

PIERWSZE PRZYKAZANIE:

Manipuluj społecznymi sprzecznościami, znajdź „pęknięcia”, by „wbić klin” w docelowym społeczeństwie (dziel i rządź – red.).

Szukają ekonomicznych, społecznych, demograficznych, językowych, etnicznych – wszystkie możliwe źródła sprzeczności społecznych”.

Edward Lucas

Brytyjski dziennikarz, autor monografii „Nowa zimna wojna” i „Podstęp”

Podsycają te sprzeczności, aby ludzie stracili zaufanie do siebie nawzajem”.

Dr Claire Wardle

Czołowy ekspert w zakresie mediów społecznościowych w Uniwersytecie Harvarda

To jak anty-lekarz: musi zrozumieć pacjenta. Ten ma chore kolano, a drugi ma obolałe udo. Diagnozuje chorobę, która powoduje osłabienie – ale zamiast leczyć, dąży do pogarszania stanu pacjenta”.

Clint Watts

Czołowy ekspert Centrum Cybernetyki i Bezpieczeństwa Narodowego (George Washington University)

DRUGIE PRZYKAZANIE:

Stwórz gigantyczne, bezczelne kłamstwo – tak niewyobrażalne, aby nikt nie mogł uwierzyć, że coś takiego można sobie wymyślić.

Kłamstwo musi być tak rażące, że gdy ludzie w to uwierzą, konsekwencje będą całkowicie katastrofalne”.

Dr. Claire Wardle

Czołowy ekspert w zakresie mediów społecznościowych

TRZECIE PRZYKAZANIE:

Połącz to kłamstwo z prawdziwymi informacjami.

Propaganda jest najbardziej skuteczna, gdy jest w niej ziarno prawdy”.

Edward Lucas

Brytyjski dziennikarz, europejski korespondent tygodnika „The Economist”

Najbardziej udane operacje zawierają elementy prawdy, dlatego dezinformacja jest postrzegana jako wiarygodna”.

Lawrence Martin (Ladislav Bittman)

Były tajny agent KGB, który na praktyce stosował techniki dezinformacji w krajach zachodnich

CZWARTE PRZYKAZANIE:

Nie zostawiaj po sobie śladów, aby sprawić wrażenie, że źródłem wiadomości jest ktoś inny.

Nikt nie szukał pierwsze źródło, od którego wszystko się zaczęło – kto pierwszy opublikował wiadomość. I powtarzali tę metodę raz po raz”.

Lawrence Martin (Ladislav Bittman)

Były tajny agent KGB

PIĄTE PRZYKAZANIE:

Znajdź sobie pożytecznego idiotę.

Pożytecznymi idiotami nazywają tych, którzy bezmyślnie postrzegają narracje Kremla i promują je wśród docelowych odbiorców – ludności w innym kraju, na który chcą wpłynąć (rosyjskie służby specjalne – red.)”.

Clint Watts

Czołowy ekspert Centrum Cybernetyki i Bezpieczeństwa Narodowego

Byli są tacy idioci, którzy nie zauważyli oczywistych rzeczy. I byli bardzo, bardzo pomocni”.

Lawrence Martin (Ladislav Bittman)

Były tajny agent KGB

Ale co się dzieje, gdy denerwujące poszukiwacze prawdy próbują obalić fałszywkę? Do tego potrzebujemy szóstego przykazania.

SZÓSTE PRZYKAZANIE:

Zaprzeczaj wszystkiemu!

Nawet jeśli prawda jest oczywista, zaprzeczaj wszystkiemu”.

Lawrence Martin (Ladislav Bittman)

Były tajny agent KGB

Agresywnie nalegają na swoje kłamstwa, ponieważ rozumieją, że okres naszej uwagi jest bardzo krótki”.

Edward Lucas

Brytyjski dziennikarz, europejski korespondent tygodnika „The Economist”

SIÓDME PRZYKAZANIE (NAJWAŻNIEJSZE):

Graj na dłuższą perspektywę.

Rosja stara się prowadzić długoterminową grę i inwestuje ogromne środki w rzeczy, które mogą nie przynosić efektów przez wiele lat”.

Edward Lucas

Brytyjski dziennikarz, europejski korespondent tygodnika „The Economist”

Nagromadzenie tych operacji w ciągu długiego czasu doprowadzi w końcu do potężnego wpływu politycznego”.

Lawrence Martin (Ladislav Bittman)

Były tajny agent KGB

Wygląda to jak kropla, która drąży skałę. Na początku nie powoduje żadnych zauważalnych konsekwencji. Ale jeśli te krople spadają przez wiele lat, w końcu przebiją otwór w kamieniu. Rosjanie o tym wiedzą”.

Dr. Claire Wardle

Czołowy ekspert w zakresie mediów społecznościowych

Jagiellonia.org