15.01.21, 15:44fot. pixabay.com

Czy KK powinien obchodzić dni wrogiego chrześcijaństwu judaizmu i islamu?

- W przypadku islamu, religia ta wywodzi się ze związku Abrahama z jego nałożnicą, niewolnicą Hagar. Natomiast w przypadku judaizmu i chrześcijaństwa mówimy o potomkach Abrahama i Sary. Jeżeli przeanalizujemy religię muzułmańską, to okazuje się, że właściwie używamy tych samych słów, ale pod nimi kryją się zupełnie inne rzeczywistości. I to co nas łączy, to tylko wspólna koncepcja filozoficzna monoteistycznego boga, natomiast nie jest to ten sam bóg – powiedział w programie Krystiana Kratiuka, „Ja katolik. EXTRA” Grzegorz Górny. Podkreślił też, że błędem jest uważanie czy wskazywanie, że chrześcijanie i muzułmanie wierzą w tego samego Boga.

Rozmowa, w której wzięli udział Grzegorz Górny oraz Paweł Lisicki odbyła się w odniesieniu do obchodzonego obecnie w Kościele katolickim Dnia Judaizmu oraz Dzień Islamu, które łączy Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan. Goście programu wypowiadali się na temat zasadności obchodzenia tego rodzaju dni. Zastawiali się też, czy takie obchody przynoszą Kośiołowo więcej korzyści czy szkód?

Grzegorz Górny ocenił, że najbardziej zadziwiające dla niego są obchody Dnia Islamu w Kościele Katolickim.

Z kolei Paweł Lisicki stwierdził, że trudno jest także bronić zasadności Dnia Judaizmu w Kościele Katolickim i określił ten pomysł jako chybiony, niewłaściwy i przyczyniający się do relatywizmu.

- Wystarczy – wskazał Lisicki – sięgnąć np. do Ewangelii św. Jana, w której czytamy: „Gdybyście jednak uwierzyli Mojżeszowi, to byście i Mnie uwierzyli” (J 5,46), czy „Rzekł do nich Jezus: «Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Zanim Abraham stał się, JA JESTEM»” (J 8,58). Z kolei w Liście do Galatów i w Liście do Rzymian św. Paweł wyraźnie przeciwstawia potomstwo Abrahama z ciała i z ducha mówiąc, że prawdziwymi synami i dziećmi Abrahama są ci co są dziećmi w duchu, a nie ci, którzy są dziećmi z ciała.

- Niestety jest tak, że polityczna poprawność zdominowała dużą część Kościoła. Jej przejawem jest dzień judaizmu. A przypomnę, że wyznanie wiary chrześcijańskiej mówi o Bogu, jako Trójcy Świętej. To jest dokładnie ten element, który Żydzi odrzucają – dodał Lisicki.

Lisicki stwierdził także, że judaizm, zwłaszcza po roku 70, a więc po upadku Jerozolimy, był oparty w dużym stopniu na odrzuceniu chrześcijaństwa.

- Tak formował się tzw. judaizm rabiniczny, więc świętowanie Dnia Judaizmu w Kościele katolickim wydaje się pomysłem absurdalnym, szkodliwym, niewłaściwym, wprowadzającym chaos, zamęt, niszczącym wiarę katolicką. I - niestety - nie jest to pomysł „ostatni”, ale pomysł sprzed wielu lat, który nawiązuje do tej części dziedzictwa naszego rodaka Jana Pawła II, która niestety wydaje się być najbardziej kontrowersyjna i najbardziej godna krytyki – powiedział red. Lisicki.

Grzegorz Górny nawiązując do wypowiedzi ks. prof. Waldemara Chrostowskiego o podziale na judaizm biblijny, który znamy ze Starego Testamentu i judaizm rabiniczny, który powstał po upadku świątyni jerozolimskiej, a więc judaizm bez świątyni, bez kapłanów, bez ofiar powiedział:

- Chrześcijaństwo było pierwszym kontynuatorem, następcą, czy przedłużeniem Starego Przymierza, natomiast judaizm rabiniczny był później, powstał jako reakcja na powstanie chrześcijaństwa.

Górski zwrócił też uwagę na to, że kształt Dnia Judaizmu, który obecnie obserwujemy w większym stopniu koncentruje się na stosunkach z judaizmem rabinicznym, walce ze współczesnym antysemityzmem. Tym samym „odszedł od teologicznych źródeł i przesunął się w stronę praktyki społecznej, czy też nawet politycznej dnia współczesnego”.

mp/pch24.pl

Komentarze

sylwe2021.01.20 15:56
NIEEEEEEEEEEEEEEEEE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Andrzej2021.01.19 1:04
No dobra pisowskie pacholki i co z tego wynika? Zabronicie prezydentowi żydowskiemu przechrzcie zapalać świece na Chanukę? albo Kaczyńskiemu który wyrósł w środowisku żoliborskich Żydów? zrobicie z niego Katolika czy bedziecie tylko cichutko poszczekiwać?
Krysto2021.01.18 19:36
Jaki dialog ekumeniczny może istnieć pomiędzy nadludżmi a zwierzętami gojami?
antoni.s2021.01.17 10:05
Nie powinien, kasy wystarczy dla wszystkich.
FACK ISLAM...2021.01.16 3:05
fack judaizm..
Hanna2021.01.16 0:04
Nie słyszałam aby w Judaiżmie czy Islamie był obchodzony dzień Chrześcijan. Ja w duchu takich świąt nie uznaję w swoim katolickim sumieniu -tego nie ma w Piśmie Świętym.
bonifacy2021.01.15 23:06
To zapewne odpowiedź naszego duchowieństwa na dni chrześcijaństwa w synagogach, a może się mylę...
Anonim2021.01.21 2:13
mylisz się
Beata Anna Maria2021.01.15 21:12
Rabin przyszedł z niezasłoniętą brodą i nic więcej nie musiał już mówić bo w księdze Mi3,7-8 brodę zasłaniają tylko ci co są zawstydzeni i są wieszczkami, a rabin jest pełen...? i brody nie zasłania i znacząco ją pogłaskał . Nic szczególnego nie powiedział ,po za tym, że jest zadowolony z tego, że coraz więcej ludzi jest w kręgu kręcących się wokół judaizmu, co wynikało z wypowiedzi bp. i niestety nie pochwalił się ilu żydów interesuje się chrześcijaństwem.
prawda boli2021.01.15 18:34
To coś tak jak dni kuchni śródziemnomorskiej w Lidlu.
morfeusz2021.01.15 23:03
A w biedronce dni kuchni hiszpańskiej :)
Anonim2021.01.15 18:12
To biskupi - zdjęcia i nazwiska w internecie) wprowadzili dni judaizmu i islamu do naszych kościołów. Fascynaci? Naiwni? Mason żydowscy? Żydzi judaistyczni na pozycji biskupów KK? Zamiast osobiście wybrać się na misje do Arabii Saudyjskiej czy Iranu, próbują promować obce i wrogie chrześcijaństwu religie w naszych kościołach.
Aldona2021.01.15 17:26
Bardzo piękne deklaracje , bardzo piękne słowa ale WSZAK PO CZYNACH ICH POZNACIE !!!! Czy chrześcianie mordują na wzór niemieckich nazistów Naród Palestyński w Palestynie i Israel ? Czy chrześcianie kneblują Zydom usta ograniczając wolność wypowiedzi tak jak robią to Żydzi na FB, TT , Google itd ograniczając wolność wypowiedzi chrześcianom. Owszem chrześcianie niemieccy z panem Hitlerem palili książki na stosach bo zawierały one prawdę nie do zniesienia dla Niemców nazistów ale Żydzi nie sprzeciwiali się temu NIE WALCZYLI ZBROJNIE Z NIEMCAMI JAK POLSCY CHRZEŚCIANIE CHOWALI SIE PO KĄTACH I ZABEZPIECZALI MAJĄTKI A TERAZ ZA BEZPŁATNY WIKT I OPIERUNEK DOMAGAJĄ SIE OD CHRZEĆIAN ZAPŁATY. NIE POLACY NIE TĘSKNIĄ ZA ŻYDAMI . WRACAJCIE DO PAALESTYNY . POLACY NIE CHCĄ DRUGIEJ PALESTYNY. CENIMY TAK TAK , NIE NIE
ryszard2021.01.15 17:20
Z judaizmem jest wszystko w porządku, bo chodzi o judaizm hebrajski, a nie rabiniczny. Ten ostatni to pogaństwo, które ukształtowało się po pacyfikacji Jerozolimy i zburzeniu Świątyni przez Rzymian. Chrześcijaństwo jest kontynuacją prawdziwego Judaizmu po przyjściu Mesjasza. Islam zaś ze względu na fakt swego monoteizmu zachował zdolność nawrócenia. Trzeba także pamiętać, że całe społeczności pierwszych chrześcijan zostały zmuszone siłą do przyjęcia Islamu. Ich potomkom nie można zamykać prawa powrotu do wiary przodków.
Ro2021.01.16 8:05
Bynajmniej nie jest zupełnie w porządku ten "judaizm" ze "Starego Testamentu". Pełno tam wezwań do kary śmierci za jakieś drobiazgi, usprawiedliwiania żydowskiej przemocy wolą Boga i obietnicami "ziemi obiecanej" (gdzie żyją inni, których rzekomo trzeba wybić całkowicie). I te bajki, m.in. o cudach, które Bóg sprawia tylko "narodowi wybranemu". Sporo jest też wątpliwych moralnie "przykładów", jak np. pochwała fanatyzmu człowieka, który chce zabić swojego syna, bo mu się zwidziało, że "Bóg tak chce".
Anonim2021.01.15 16:56
Czy wyznawcy Myszki Miki powinni świętować dni wyznawców Kaczora Donalda i Psa Pluto? W końcu to wszystko postaci disneyowskie?
hanna2021.01.15 16:22
Nie powinien , oni obrażają i znieważają Chrystusa i Maryję. Ich trzeba nawracać i modlić się o ich nawrócenie .
Anonim2021.01.15 16:28
a moze zabijac, jak w Sredniowieczu? hehehe zalosne katopedofilskei kochanki.
killpedryll2021.01.15 17:35
takich choojków jak ciebie to na pal nabijamy. jesteśmy na tyle miłosierni, że przed zdechnięciem poczujesz ból rozrywanego odbytu, cvelu.
Aj, waj, Lechu K..." anonimie"2021.01.16 1:09
Już jesteś Kellerku...ze swoimi głupimi pomysłami? Wytrzeźwiej do końca pedzio-ciotko! Lubisz łączyć wyrazy w jeden, więc masz i ty połączony jeden wyraz! Miło ci ...?
kaka2021.01.15 16:18
Lisiscki dobrze mowi-ale jesli chcemy popatrzyc zdrowo na judaizm i przekonac sie dlaczego tak nienawidza chrzescijan--wystarczy przetlumaczyc Talmud na jez polski Odrazu otworza sie wam oczy!
kaka2021.01.15 16:21
Czy nikogo nie dziwi ze 2000 lat i nadal nie jest przetlumaczony talmud???????nie dziwi??
Anonim2021.01.15 16:26
mozdzek maly, ale katolicki?
killpedryll2021.01.15 17:36
ty go nie masz wcale, paróvo bez napleta.
Anonim2021.01.15 16:26
Inkwizycja pokazala katomilosc dla Judaizmu. Katoobsesja Judaizmu dzis to potwierdza - NIENAWSC katopedofilow.
Bianka2021.01.15 16:17
Dlaczego nie obchodzić dni Islamu czy Judaizmu...?? Zaprośmy ichnich wyznawców do kościołów i zróbmy im katechezę o tym, w jak ogromnym są błędzie i o tym, że Jezus Chrystus także za nich umarł na krzyżu. Niech Kościół będzie misyjny, ale tak naprawdę, a nie na niby. Misyjny, czyli odważny w wyznawaniu Prawdy o Wierze w Jezusa Chrystusa! A jak będą chcieli Żydzi i Muzułmanie opuścić kościół, no to okay, Bóg na siłę nikogo nie zbawi. Swoją śmiercią uczynił nam taką możliwość, ale czy z niej skorzystamy, czy nie, to od nas zależy...to się odnosi do wszystkich i katolików i wszystkich ludzi! Jezus - Bóg - najwspanialsza Osoba we Wszechświecie! On i tylko On, nikt inny! On jest wszystkim!
kaka2021.01.15 16:23
o nie obchodzic dni judaizmu?????????zastanow sie ? Jesli by mafia zabila twoje najukochansze dziecko lub meza to ty bys OBCHODZILA ROCZNICE POWSTANIA TEJ MAFII??????????????????????????????????
rebeliant2021.01.15 16:09
KK to najbardziej skompromitowana nierządnica na świecie - wciskają owieczkom zagarniętym "chrztem" od dziecka, że maja nadstawiać poliki, przebaczać automatycznie, a już na pewno nie mścić się (najlepiej pochylić się i rozchylić pośladki), a jednocześnie wywyższa ponad te owieczki (poprzez pohukiwanie, że tu trzeba tolerancji i uniżenia) systemy, gdzie zemsta, a nawet atak jest czymś przewidzianym i mającym miejsce w sprawiedliwości niebiańskiej. Przypomnijmy chociaż co uczynili starsi "bracia w wierze" z Eichmannem - wytropili i rozwalili tak jak chcieli bez pytania o to, czy żałuje i prosi o przebaczenie. O Islamie to już nawet nie wspomnę. I darcie ryja z ambony "A kto nie przebaczy tak jak ja przebaczyłem to zaliczy po kolei wszystkie kręgi piekła według widzeń świętej Izoldy". Skoro KK wzywa do bycia manekinem do kopania, to nawet rodzicom nie powinno być wolno wplatać nieświadomych dzieci do tak radykalnych przedsięwzięć.
kaka2021.01.15 16:12
Jesli nie zaproponujesz innego lub lepszego systemu moralnosci--TWOJA PAPLANINA JEST GOWNEM.
rebeliant2021.01.15 16:36
Ale co z "brataniem" się z judaizmem oraz islamem ? Jak widać śfięłtochy zaproponowały najlepszy... i teraz go zmieszały. Dlatego twoja celność w sedno sprawy jest kupą gowna.
"REBELIANCIE"! PISZESZ O SOBIE!2021.01.16 1:34
LECHU KELLER, " PO 11"..itd. JAK MASZ CZELNOŚĆ SIĘ ODZYWAĆ!? PRZECIEŻ TO TY JESTEŚ NAJWIĘKSZYM NIERZĄDNIKIEM!!! ... WIADOMO, CO ROBIŁEŚ DZIECIOM, ZA CO SIEDZIAŁEŚ KILKA RAZY W tzw. "KICIU"!?? A SB-kiem, TO KTO BYŁ!?? CZEGO TU SZUKASZ?! JAZDA DO SWOICH, TYLKO PEWNIE CIĘ NIE WPUSZCZĄ, WYKLĘLI CIEBIE! TAK? BO JESTEŚ ŻYDOWSKIM... ATEISTĄ! CHWALISZ SIĘ NAWET TYM, PISZĄC, "...ateista, dumny gej..."!... A TAK NAPRAWDĘ, TO JESTEŚ ŻAŁOSNY!
Czytelnick2021.01.15 16:07
Refleksje Górnego ciekawe. Już widzę biegunkę trolli
Pytanie:2021.01.15 16:07
Jak złamać Żydowi wskazujący palec? Uderz go w nos!
Po 11 ...2021.01.15 16:01
Czyli wesoły Abraham przeleciał dwie panienki, Sarę i Hagar. Dzieci Sary to sarenki, ups chrześcijanie, a dzieci Hagar to muzułmanie. Nooo i wszystko jasne :)
kosmonauta2021.01.15 15:50
KK powinien zbudować WIELKI statek kosmiczny i odlecieć na Nową Ziemię, gdzie nie będzie wrogów i gdzie z nikim kłócić się nie będzie
Grizzly2021.01.15 15:52
Niby jak KK miałby przetrwać bez wrogów? Jakby się przenieśli na inną planetę, to już następnego dnia by się pożarli między sobą i doprowadzili do schizmy.
Ksiądz Grizzly2021.01.15 17:16
Mylisz się synu, imienniku. Poczytaj Biblie a tam jest napisane vers87 strona 495 jeśli, wierzysz, przetrwasz szatana a w twojej rodzinie będzie pokój boski. Jezus wydal dyrektywy.
Grizzly2021.01.15 21:56
Won złodziejska mendo bolszewicka jedna i druga od mojego nicka!