13.07.20, 17:15Fot. screenshot - YouTube (Konfederacja TV)

Ekspert: Wczorajsze wybory pokazują, że Konfederacja jest środowiskiem ideowo niespójnym

Z badań Ipsos wynika, że niewiele mniej niż połowa wyborców Krzysztofa Bosaka oddała wczoraj głos na kandydata Koalicji Obywatelskiej. Zdaniem prof. Przemysława Żurawskiego: „Te wyniki świadczą o przemijalności obecnego wzrostu znaczenia Konfederacji”.

Według sondażu Ipsos przeprowadzonego dla TVP, TVN i Polsat, wyborcy, którzy w pierwszej turze zagłosowali na Krzysztofa Bosaka, w niedzielnej dogrywce poparli zarówno Andrzeja Dudę (51,5 proc.) jak i Rafała Trzaskowskiego (48,5 proc.). Ze względu na ten podział pojawiają się pytania, na ile jednolitym środowiskiem są sympatycy Konfederacji.

- „To jest środowisko niespójne w sensie ideowym, a także z uwagi na duży odsetek najmłodszych wyborców jest po prostu niedojrzałe, niedoświadczone politycznie, a co za tym idzie jest podatne na pewne proste wizje świata i stąd ten podział. Myślę, że ten podział świadczy o pewnej przemijalności obecnego wzrostu znaczenia Konfederacji w ostatnim roku” – ocenia w rozmowie z portalem niezależna.pl politolog, dr hab. Przemysław Żurawski vel Grajewski z Uniwersytetu Łódzkiego.

Jego zdaniem mamy do czynienia z podobnym zjawiskiem jak w przypadku Unii Polityki Realnej. Na Konfederację głosują ludzie młodzi, którzy najpewniej wraz ze zdobywaniem nowej wiedzy o świecie, „będą odchodzić od tego typu prostych poglądów”:

- „Myślę, że ten podział elektoratu Konfederacji był do przewidzenia i on jest dosyć oczywisty, biorąc pod uwagę charakter agendy programowej tej formacji politycznej. Konfederacja programowo jest oparta na takich dwóch filarach. Z jednej strony to konserwatyzm obyczajowy, a z drugiej strony liberalizm, żeby nie powiedzieć neoliberalizm gospodarczy.” – wyjaśnia ekspert.

kak/niezależna.pl

Komentarze

dred2020.07.14 13:11
Takie środowisko wyborcze jaki ich kandydat, który zamilkł dyplomatycznie, "niezdradzając" na kogo odda głos, tak jakby dla konserwatysty, prawicowca istniał inny wybór niż Duda. Po tych wyborach zrozumiałem, że nie ma co tą Konfederacją zawracać sobie głowy.
andy2020.07.14 9:40
Cóż za idiotyczny komentarz tego Grajewskiego. Posłowie i aktywiści Konfederacji zostawili swoim wyborcom wolną rękę, zatem żadnego z kandydatów nie poparli. Wyborcy mogli nie głosować w ogóle (część tak zrobiła), a druga część podzieliła głosy: jedni na Dudę, drudzy na Trzaskowskiego - bo na kogo innego mieli głosować w II turze? To nie świadczy zamęcie ideowym, jak chce Grajewski, lecz o zwykłej politycznej pragmatyce - ktoś musi być prezydentem Polski, więc głosuje się na jednego z tych, którzy są kandydatami. BO NIE MA INNEGO WYJŚCIA. Z tego nie można wyciągać wniosku o jakimś rozbiciu ideowym. To zupełnie nieuprawniony wniosek. Aż dziw bierze, że dr hab. posługuje się takimi niepoprawnymi rozumowaniami. Kompromitujące!
Ninel2020.07.14 9:18
Jak się pięknie ujawnia, że duda to tylko mniejsze zło.
Polak-katolik2020.07.13 22:26
Już zaczynacie szczuć na Konfederację....?! Duda wygrał tylko dzięki naszym głosom ! Ale Wy matołki tego nie pojmiecie nigdy , że propaganda gebelsowsko-stalinowsko-masońska, jaka uprawiacie, przegra z prawdą . Za 3 lata po PIS-ie , bo są granice naszej patriotycznej lojalności. Kim Wy jesteście , miernotami , zdrajcami ( łącznie z Frondą)???????? !Nie zniszczycie Konfederacji , bo jesteśmy prawdziwymi patriotami ! Panie Prezes ,uspokój Pan tych dupków propagandowych............................................................
Japa2020.07.13 23:07
"Polak -katolik " Hmmmm . Ciekawe . Taki jak pan Braun -" Bóg , honor i strzelnica .powiedział i poszedł głosować na Trzaskowskiego i Rabieja .
LookSkyWalker2020.07.14 11:43
W poprzednich wyborach parlamentarnych głosowałeś na PIS a masz kogo?! : Morawiecki - PO, Gowin - PO , Gliński - PO/UW, Emilewicz - PO, Czaputowicz PO/UW no i superminister finansów Kłosiński ze stajni Rostowskiego - też PO
KONFEDERACJA TO BURACTWO !!2020.07.13 22:11
Te barany z KUNfederacji to chyba najbardziej nieodpowiedzialna banda idiotów!!
Seks kamerki2020.07.13 21:52
Cześć- Zapraszam na nowy portal społecznościowy dla dorosłych! Znajdziesz tam osoby na szybkie sex spotkania lub na wyskok na imprezke! Wystarczy wejść aktywować konto i juz randkować! www.frircikvip.com.pl
Michał Jan2020.07.13 21:38
Tutejsze PiS-maki, jako nierozumiejący swoich dwóch ostatnich ruchów i niepamiętający wszystkich wcześniejszych, pałają dziką zazdrością do wszystkich, którzy potrafią przewidzieć ruchy naprzód. Stąd ta ich zawziętość przeciwko Konfederacji i pomawianie jej liderów o rusofilię.
Jahu2020.07.13 20:51
I co panie Braun jest pan dumny jako katolik? pana "asystenci" poszli i zagłosowali na Trzaskowskiego przedstawiciela cywilizacji śmierci.
Dariusz2020.07.13 20:36
Zwycięstwo Dudy uchroniło Konfederacją przed odejściem w niebyt.
Areta2020.07.13 20:17
Liderzy Konfy to dziadzia co bredzi od lat i kocha Jaruzelskiego, opętany wilkołak dokumentalista i całe życie bezrobotny małolat wygadany w komunalach. Spuścić wodę na to badziewie.
ecco2020.07.13 19:55
Jaasne, byłaby spójna gdyby głosowała na PIS. Cały naród jest niespójny wg. ''eksperta''.
matis892020.07.13 19:01
To PIS w sojuszu z PO wspiera satanistyczny, masoński, apokaliptyczny projekt państwa bezgotówkowego do Znamienia Bestii. Nie robiła tego tak jawnie PO, robi to jawnie PIS. Więc bynajmniej nie można tu wprost powoływać się na Boga, bo projekt państwa bezgotówkowego wspieranego przez PIS to największe i kluczowe dzieło samego antychrysta.
stan2020.07.13 19:17
Tu masz trochę racji. Na niezależność i odporność na fale wywoływanych kryzysów najlepsza jest własna waluta, a koronaświrus jest pretekstem do wprowadzania obrotów bezgotówkowych, co jest pomysłem masonów.
matis892020.07.13 19:34
Dokładnie tak. Dlatego nie można powoływać się Boga i katolicyzm w wyborze PISu. PIS jest poważnie uwikłany w propagowanie masońskich i wręcz satanistycznych projektów jak państwo bezgotówkowe do Znamienia Bestii, a z innymi bynajmniej nie walczy tylko pozwala je propagować. Trzaskowski, PO to jawna masoneria, a PIS to ta sama masoneria tylko bardziej z ukrycia. A z ukrycia są bardziej groźni reprezentując te same interesy masonerii co PO robiąca to jawnie.
nbc2020.07.14 1:09
Matis 89 , poszukaj dobrego psychiatry , żeby mógł ci pomóc .
Promyk2020.07.13 20:57
Masz rację. Jedyna różnica polega na tym, że PiS kłamie w żywe oczy. Przecież to oni z naszych pieniędzy finansują studia gender na uniwersytetach, to za ich rządów policja chroni marsze zboczeńców, to oni nie wypowiedzieli konwencji stambulskiej i dwukrotnie odesłali do zamrażarki obywatelskie projekty w sprawie ochrony życia. Nie są ani prawicowi, ani chrześcijańscy. Wilki w owczej skórze.
RS2020.07.13 22:24
Teraz już nie 447 i aborcja tylko nowe hasła, znamię bestii i państwo bezgotówkowe będą młócić młodzi Konfederaci Brauna.
Maciej Łagodny2020.07.13 18:28
KONFEDERACJA to Zbiór ODPADÓW POLITYCZNYCH ,których Celem jest KORYTO.KONFEDERACJA KAPERUJE Młodych posługując Się ( NIE PRAWNIE ) IDEĄ Romana Dmowskiego --Narodowa Demokracja.KONFEDERACJA to NIE NARODOWCY ,TO KORYTO.A ICH ELEKTORAT w CZĘŚCI to MŁODZI BEZIDEOWI OSZOŁOMY.
Michał Jan2020.07.13 18:57
I dlatego JKM przez 30 lat dokładał do polityki? Dobrze, żeś się zabrał z portalu NCzas!
stan2020.07.13 19:19
Nie dokładał, ale brał. Oscylował na progu wejścia do Sejmu. Narodowcy to mu wreszcie umożliwili.
Michał Jan2020.07.13 21:30
Dołożył parę baniek. A dotacji za przekroczenie 3% nie miał okazji zbyt wiele razy zobaczyć. No i nie mógł jej zagarnąć dla siebie.
Anonim2020.07.13 18:15
KONFEDERACJA = PO czyli NIEMIECKO-ROSYJSKA KOOPERACJA !!
kikuju2020.07.13 17:56
znowu nabrali Polaków na stary numer- 11 kandydatów - i elegancko rozproszono głosy zwolenników trzeciej opcji - został PO-PIS jak zawsze, a to znaczy że wybór został między dżumą a cholerą, więc czego chcecie od tych ludzi , co mieli wybrać; dżumę? czy cholerę??dżumę?? czy cholerę??itd itd...
Mosiek2020.07.14 0:10
A po której stronie w końcu powiewa ta tęczowa szmata, dżumy czy cholery.
edi2020.07.13 17:50
WYGRAŁ ANDRZEJ DUDA - OPATRZNOŚĆ CZUWA JEZUS JEST PANEM POLSKI A JEJ KRÓLOWĄ MARYJA - SURSUM CORDA !! TO WIELKIE CYWILIZACYJNE ZWYCIĘSTWO KTÓRE ZAPOWIEDZIAŁ DONALD TRUMP W WARSZAWIE !!!
Na zdjeciu menazeria2020.07.13 17:48
Bobas rudy Braun z Moskwy i ta reszta kurwina nie ma ? nie zdążył z Rosji przyjechać?
Marek, Kanada2020.07.13 17:47
Niespójni, to bardzo delikatnie powiedziane. Dla mnie ci ludzie z wierchuszki Konfederacji to zwykłe szkodniki i wrogowie Polski. Ich dokryną było i jest: "Albo nasza wizja, albo niech się Polska zawali". No, trudno Bosak nie przeszedł. Ale wróg stał u bram - zwarty jak nigdy. Wspierany przez obce siły. Wróg chcący wynarodowić Polaków. Wróg, dla kórego niewinność dziecka jest towarem, a nie wartością największą. I wobec takiego zagrożenia, w godzinie próby oni, rzekomo patrioci mówią, to niech sie wali i pali, a my idziemy na piwo. Hańba! Konfederacja nie miała najmniejszej szansy na wyborczy sukces, a zagrożene było ogromne. Dzięki wielkie tym sympatykom Konfederacji, którzy stanęli po stronie Polski! Na koniec przytoczę szefom Konfederacji słowa Piłsudskiego: "wam kury szczać prowadzać, a nie politykę robic".
Michał Jan2020.07.13 18:26
Mylenie Polski z rządem PiS i Boga z Jarosławem Kaczyńskim nie jest powodem do dumy.
Anonim2020.07.13 19:24
Człowieku, powtarzasz brednie totalnej, zdrajców Polski. To oni chcieli, by UE nakładała kary na Polskę (czyli nas wszystkich), wmawiając nam, Polakom, że karają nie nas, tylko rządy PiS. Takie głupstwa trzymają się Konfederatów, to chyba nic dziwnego, że nie mieli oporów przed dogadywaniem się z PO.
Michał Jan2020.07.13 21:35
Człowieku, wymyśl sobie jakiś pseudonim! I zacznij odróżniać konteksty i nie mylić orzeczenia z dopełnieniem.
Michał Jan2020.07.13 17:27
To ja wyjaśnię Panu Ekspertowi, że Konfederacja jest mniej spójna ideowo niż PiS, któremu przyświeca tylko jedna idea - utrzymania władzy. I nie powiedzieć neoliberalizm, tylko liberalizm gospodarczy klasyczny. Konserwatywni obyczajowo i gospodarczo - pisowski socjalizm jest młodszy od klasycznej ekonomii. Ale to jeden filar, bo drugim jest patriotyzm narodowców. Zazwyczaj narodowcy mocno socjalizują, ale w Konfederacji oni przyjmują, że silna Polska będzie tylko ze zdrową, czyli wolną gospodarką, a jednocześnie są przeciwwagą dla tych zwolenników wolnego rynku, którzy nie uznają narodowości kapitału. Wymarzona mieszanka!
NIE BADZ OBOJETNY, Klapafuckyousz:2020.07.13 17:33
- "A teraz … głośno pierdzę, aby zagłuszyć kaszlnięcie." - Ostrożnie Jasiu z tym pierdzeniem w twoim wieku! Pos*aj, pos*aj sobie, ulżyj sobie! To były twoje ostatnie wybory!
Michał Jan2020.07.13 18:23
Szczyt możliwości frondziarskiego PiS-maka. Żałosne.
dr2020.07.14 10:00
słowa słowa słowa.. a życie jest realne... PiS ? 5 lat temu odziedziczyło schedę po Balcerowiczu, wiele było już rozkradzione lub sprzedane za "czapkę gruszek" a prędkość emigracji młodych na zachód dość duża... PiS odziedziczył Polskę (jak zwykle) pomiędzy Rosją a Niemcami ...które mają wolny rynek od czasu do czasu jak im pasuje... odziedziczył Polskę bez elit bo w czasie 2 wojny Ruscy i Niemcy wybili a ci pierwsi dodatkowa zabronili wracać reszcie elit do Polski .. teoretyczni wolnorynkowcy ...też jestem za wolnym rynkiem .... ale wolny rynek to też historia co się dostaje w spadku i z jakiego miejsca się startuje .... no to Niemcy (zachodnie) po drugiej wojnie nie byli aż tak bardzo zniszczenie ...dostali wolny rynek (okupacja USA) dostali plan Marszala i mogli z powrotem przywieść z Argentyny ukradzione łupy na rozwój gospodarki a u nas ? elity wybite...a resztkom nie pozwolono wrócić ... Ruskie nam zrobiły kretyński sufitowy socjalizm ..ale jest za co dziękować bo nie zrobili kołchozów ... sic... potem stan wojenny odwlekł reformy o 10 lat...a potem albo rozkradziono albo sprzedano wiele za "czapkę gruszek" a potem "banksterzy" z UE wprowadzili system VAT zaprojektowany przez złodziei ... czyli każda zachodnia firmy od swojej firmy matki może może co miesiąc [ZGODNIE Z PRAWEM] dodać dowolną fakturę kosztową zgodnie z prawem i podatków w Polsce nie płacić a Polskie firmy musza płacić i muszą konkurować z tymi zachodnimi firmami... i w takich realiach PiS zrobił bardzo dużo a Trzasio ?wystawiony prze złodziejską PO to powinien dostać 0,048 promila a ile dostał ? Narodowość ma kapitał ..ale jak siła państwa nie wkroczy ... to tylko "wolny rynek" pomiędzy Rosją a Niemcami... to jak wolny rynek w "czworakach" pańszczyźnianych chłopów .. kiedy to niemądre małolaty zrozumiecie ? i że oficjalnie Konfederacja nie Poparła Dudy w drugiej turze to kompletne dno .. Michale Janie mniej "słowotoku" a więcej sensownych przemyśleń jesteśmy krajem gdzie kapitał obcy ma bardzo wielka większość ... a ty czy ja chłopki pańszczyźniane możemy se pogadać i "inteligentnie" puścić bąka ledwie... czy już zrozumiałeś gdzie jesteś ?i o co ważą się losy ?
Bosak2020.07.13 17:27
obserwował II-gą ture w Hotelu "Rosija" w Moskwie.
ladychapel2020.07.13 17:27
Przeciez niedawno chcieliscie z nimi koalicji (chociaz wczesniej wypisywaliscie, ze sa finansowani z Rosji). Obluda wasza nie ma granic fryndzle
Jasiu, Jasiu...2020.07.13 17:31
Masz tyle lat, taki byłeś w PRL-u zasłużony i co ci na starość zostało?