W czwartek zespół ekspertów ds. bioetycznych Konferencji Episkopatu Polski przedstawił stanowisko ws. „klauzuli sumienia”. To odpowiedź na stanowisko Komitetu Bioetycznego Polskiej Akademii Nauk z 12 listopada 2013 roku, który stwierdził, że „klauzula sumienia nie może być używana jako instrument narzucania innym, a w szczególności pacjentowi, przez przedstawiciela zawodu medycznego swoich przekonań moralnych”.

Jak zaznaczył przewodniczący zespołu abp Henryk Hoser, w przypadku osób pracujących w służbie zdrowia klauzula ta odnosi się do dwóch wartości: życia ludzkiego jako takiego i do integralności psychofizycznej, funkcjonalnej i anatomicznej osoby ludzkiej.

„Sumienie jako cecha ludzka przypomina o wyższości prawa moralnego nad prawem stanowionym. Cała historia ludzkości przemawia raczej za wyższością prawa moralnego nad prawem stanowionym. Istnienie sumienia i decyzje stąd pochodzące są wyrazem godności człowieka. Jest to cecha, która dotyczy tylko istnień ludzkich i człowieka, a nie innych, nawet ożywionych osobników. Godność – jak to powiedział znany nam filozof Karol Wojtyła – Jan Paweł II – to jest miara wartości, jaką człowiekowi przypisujemy, i  to jest wartość niezbywalna” – mówił podczas konferencji abp Henryk Hoser.

Przewodniczący zespołu ds. bioetycznych jest przekonany, że klauzula sumienia wynika także z prawa do wolności człowieka.

„Sumienie ma też odniesienie do wolności człowieka, która znów jest specyficznie cechą ludzką. Człowiek jest istotą wolną, która kieruje się wolnymi decyzjami i decyzje te zawsze powinny być w zgodzie z sumieniem” – konkludował abp Hoser.

Beb/Radiomaryja.pl/Telewizja Trwam