10.08.20, 20:47Zdjęcie ilustracyjne

Eucharystia i zamęt. Opinia ks. Mateusza Szerszenia

Sposób przyjmowania Eucharystii z uwagi na pandemię koronawirusa zmienił się diametralnie oraz wywołuje bardzo mieszane uczucia i całą masę komentarzy. Pojawiła się też cała masa interpretacji.

Jak pisz ks. Mateusz Szerszeń w swoim tekście:

- Na stole leżą argumenty historyczne, teologiczne, eklezjologiczne i jurydyczne (wszystkie używane „w dobrej wierze”), ale jednocześnie nikt nie potrafi podać jasnego rozwiązania, a to prędzej czy później doprowadzić może do rozłamu.

Dodaje też:

- Tu nie chodzi o to, czyje argumenty są lepsze czy mocniejsze. Ostatecznie chodzi o to, że ucierpieć może szacunek do Najświętszego Ciała i Krwi Pana Jezusa, a na to pozwolić sobie nie możemy.

Ks. Szerszeń zwraca uwagę na klimat wokół tego temat, który może być niepokojący i może osłabić kult eucharystyczny.

Dalej pisze tak:

- Sam uderzam się w pierś i stawiam sobie na serio pytania o zaniedbania w tej materii. Ile razy Jezus w moich dłoniach, ustach i sercu został potraktowany jako wróg, ktoś obcy, bezwartościowy? Strach mnie ogarnia na samą myśl, że mogło tak być.

Całość wydaje się podsumowywać stwierdzając:

- Nie boję się tego powiedzieć, ale wydaje mi się, że stoimy przed fundamentalną redefinicją pojęć, które przez wieki kształtowały duchowość eucharystyczną i szacunek do Najświętszego Sakramentu.

Przypomina też słowa św. Pawła:

- „Ja bowiem otrzymałem od Pana to, co wam przekazałem, że Pan Jezus tej nocy, kiedy został wydany, wziął chleb i dzięki uczyniwszy połamał i rzekł: To jest Ciało moje za was wydane. Czyńcie to na moją pamiątkę. Podobnie, skończywszy wieczerzę, wziął kielich, mówiąc: Ten kielich jest Nowym Przymierzem we Krwi mojej. Czyńcie to, ile razy pić będziecie, na moją pamiątkę. Ilekroć bowiem spożywacie ten chleb albo pijecie kielich, śmierć Pańską głosicie, aż przyjdzie. Dlatego też kto spożywa chleb lub pije kielich Pański niegodnie, winny będzie Ciała i Krwi Pańskiej” (1 Kor 11. 23-27).

 

mp/michalici.pl/fronda.pl

Komentarze

JAGODA2020.08.16 1:14
KOMUNIA ŚWIETA MUSI BYĆ TYLKO DO UST I NA KLĘCZĄCO! ..KOMUNIA NIE ZAKAŻA WIRUSEM, A WRECZ LECZY!
piotrek2020.08.11 17:01
Komunia św. do ust i jeżeli możliwe na klęcząco
STANISLAW2020.08.11 18:25
Tylko do ust? A może jednak i tak? http://www.tropie.tarnow.opoka.org.pl/images/komunikowanie.jpg
jeden_z_was2020.08.11 11:11
Najgorsze, jak się do sprawy zabierają prawnicy, badają, czy coś jest zgodne, czy niezgodne z przepisami. Pan Bóg nie jest prawnikiem, ale również ich stworzył, powinni Go słuchać i szanować.
helena2020.08.11 10:51
Nie sposób, lecz serce oświecone wiarą,to godne przyjmowanie Pana.
jeden_z_was2020.08.11 11:12
A jednak powiedział Pan Magdalenie: "Nie dotykaj mnie..."
STANISLAW2020.08.11 14:49
Al komu innemu powiedział: Dotykajcie mnie.
***2020.08.11 11:36
...mylisz się, wielu mistyków o tym mówi.
katolik2020.08.11 9:36
Propagowanie Komunii na rękę- po to, aby człowiek miał poczucie, chociaż w małym stopniu, jakiejś równości Bogu( Bogu Człowiekowi), to jeden z elementów masońskiego planu dla rozkładu Kościoła, szatan też uważał,że jest równy Bogu
STANISŁAW2020.08.11 10:24
Nadajesz sobie swój sens, byleby Jezusowy sposób ohydzić? http://www.tropie.tarnow.opoka.org.pl/images/komunikowanie.jpg
PO 11, nie bądź ....2020.08.11 9:02
Dawno nie byłem w kościele, ale z tego co rozumiem teraz ksiądz leje wino na dłonie, a wierny je wysiorbuje i wylizuje dłonie? Zgadzam się to niesmaczne. Nie macie takich małych jednorazowych plastikowych kieliszków?
Nemo2020.08.11 8:43
Jestem starym człowiekiem, wychowanym na łacińskiej Mszy Świętej i na poście eucharystycznym od północy. Jednak powiem, że nigdy nie byłem tak szczęśliwy jak teraz, gdy swoją zbrukaną grzechem ręką mogę dotknąć Ciała mojego Pana. Jak kobieta z Ewangelii, która została uzdrowiona, dotykając płaszcza Jezusa. Jak Apostoł Tomasz, który wyznał "Pan mój i Bóg mój" dotykając w zwątpieniu Zmartwychwstałego. Teraz dopiero odczuwam cały sens tego, co Pan powiedział - "bierzcie i jedzcie, to jest Ciało Moje". Trzymając przez chwilę na dłoni Ciało Pana czuję, że trzymam cały świat i całe niebo. Dopiero teraz wiem z całą pewnością, że Pan Jezus przyszedł do grzeszników, aby ich zbawić, w tym i mnie. Całe życie przyjmowałem Ciało Pańskie do ust. Teraz wiem, jak to jest, gdy mogę dotknąć Boga, gdy mogę Go wziąć na dłoń i adorować przez moment, gdy jest On tak blisko mnie, jak nigdy dotąd. Proszę, nie posądzajcie mnie o chęć przekonywania kogokolwiek do "sposobu" przyjmowania Komunii. Ja to, co napisałem, odczuwam tak naprawdę. Oby dane mi było dalej tak to przeżywać.
Anonim2020.08.11 10:01
Tylko kapłanowi wolno dotykać Ciała Pańskiego ... nikomu innemu!
STANISŁAW2020.08.11 10:58
A Jezus mówi, że raczej ze złedgo serca wychodzi wszelkie zło http://www.tropie.tarnow.opoka.org.pl/images/komunikowanie.jpg
***2020.08.11 11:40
No proszę...wy swoje a P. Jezus swoje....("ustami mistyków").
STANISLAW2020.08.11 12:59
A ustamio Ewangelii i Kościoła apostolskiego? Nie pytasz o to?
***2020.08.11 15:36
Nie! nie pytam. Pytam kto wam pozwolił w niekonsekrowane ręce brać Najświętszy Sakrament i na jakiej podstawie.
STANISLAW2020.08.11 18:38
A ja pytam, kto zabronił Chrystusowi i apostolskiemu Kościołowi? Czasowe nadużycie władzy nie może być usprawiedliwieniem, żeby dziś zohydzać model Jezusowy!
***2020.08.11 21:07
To może jeszcze raz::::: kto wam pozwolił w niekonsekrowane ręce brać Najświętszy Sakrament i na jakiej podstawie.
ladychapel2020.08.11 6:40
https://i.sadistic.pl/pics/81cae431239d.jpg
TwojaStara2020.08.11 6:37
WAFEL TO WAFEL!
klio2020.08.16 1:17
Wafel to sobie zjedz razem z lodzem ! Szkoda na ciebie nawet loda zużyć!
Anonim2020.08.11 0:15
Proszę obejrzeć: https://www.facebook.com/Paruzja/videos/2699746536794375/
Stanislaw2020.08.11 6:13
Głosi Ewangelię czy kołtunizm znachorstwa?
Natalja Siwiec2020.08.11 8:50
Pękające paruzje to Macierewicz i Tupolew.
Anonim2020.08.11 0:09
Księże Mateuszu, czy to przypadkiem nie św. Paweł mówił, że na imię Jezusa zegnie się każde kolano..., a cóż dopiero przed samym Jezusem?
STANISLAW2020.08.11 6:01
A kto pozwolił tak prymitrywnie sugerować, że Apostoł kazał wszystko czynić na kolanach? Czy Apostoł mówi tu na pewno o postawach modlitewnych? Czy wolno, jak czynicie, tak się znęcać nad Ewangelią?
STANISLAW2020.08.11 11:00
http://www.tropie.tarnow.opoka.org.pl/images/komunikowanie.jpg
babajaga2020.08.11 8:43
dobra. próbujemy. Jezus, Jezus, Jezus..... zus... Fail... Pie...lone! Ani drgnie!
stan2020.08.10 23:47
Najgorzej właśnie, gdy " Na stole leżą argumenty historyczne, teologiczne, eklezjologiczne i jurydyczne (wszystkie używane „w dobrej wierze”). Tak na stole leżały pewnie argumenty, które doprowadziły do rozłamu Kościoła na katolicyzm i prawosławie. Były argumenty, ale zabrakło samego Boga. Teraz kosztem strachu przed wirusem cierpi szacunek do Pana Jezusa. Nasze życie stało się najważniejsze na świecie, nie ma ważniejszych wartości. A gdzie słowa, chociażby dzisiejszej Ewangelii? Komunie św. przyjmuje tylko na klęcząco i do ust i nie obawiam się zarażenia. Jeśli kapłani są strachliwi, to na czas pandemii niech biorą urlopy od Pana Jezusa, a ludziom pozwolą adorować Jezusa i przyjmować godnie. To chyba papież Benedykt XVI powiedział, że człowiek jest najbardziej człowiekiem, gdy kleka przed Bogiem.
STANISŁAW2020.08.11 7:22
Nie znęcaj się nad Ewangelią! Trzeba rozróżnić prawdę Ewangelii o Eucharystii od form kultu i znaczenia symboli, które są tylko umowne lub nacechowane dłuższym praktykowaniem! Komunia do usta nie ma nic wspólnego z Ewangelią i objawieniem Bożym. To wynalazek późnego chrześcijaństwa rzymskiego. Nie wolno z tego robić dogmatu wiary, gdy mamy inny przyklad Jezusa i Kościoła apostolskiego. Uszanuj go! Nie daj się uwieść znachorskiej sekcie lefebryzmu
stan2020.08.11 13:33
Pana Jezusa nazywasz symbolem? Jesteś katolikiem?
Anonim2020.08.11 16:06
Do tego doprowadza komunia na rękę ,że Jezusa uważa się w Eucharystii za symbol i Stanisław to poświadcza ,tuchodzi właśnie o to ,żeby zabić wiarę w Jezusa Eucharystycznego ,a zacząć traktować jak sumbol tak jak to czynią protestanci,komunia na rekę to protestyzancja kościoła katolickiego .
Kolon2020.08.11 18:27
Gdzie Ty to wyczytałeś, że Stanisław uważa Pana Jezusa za symbol? Czynisz zarzuty nieuzasadnione, żeby tylko "dowalić".
katolik2020.08.10 23:24
w wyniku reinterpretacji, kazdy może chcieć mieć swoją , tak jak podawano w inf- rozdawano komunię w woreczkach, to też jakaś forma, która nie powinna gorszyc. Szafarz , osoba świecka,rozdający Komunię, to kolejny element umniejszania Godności Jezusa
Bianka2020.08.10 22:46
Ludzie, zastanówcie się choć przez chwilę??!! Komunia św.ma rzekomo być mniej godna niż Komnia św.do ust?? A co powiecie na to, że pierwsza Eucharystia i jedyna sprawowana przez samego Pana Jezusa na pół leżąco i w tej pozycji przyjmowana przez Uczniów jest bardziej godna?? Wszyscy powariowali, łącznie z niektórymi księżmi - forma przyjmowania Pana Jezusa to TRADYCJA PRZEZ MAŁE T! Bóg patrzy na nasze serca a nie na formę przyjmowania Komunii św.! Czy dłoń jest mniej godna, czy bardziej grzeszna od języka?? Ludzie, pomyślcie, czy Bóg jest naprawdę takim skrupulantem, żeby zwracać uwagę na takie drobiazgi, a pomijać istotę wiary!! Księża, do cholery, o to się kłócicie czy na dłoń przyjać Pana Jezusa czy do ust, a nie o to, czy w ogóle wierzymy w Realną Obecność Pana Jezusa w konsekrowanym Chlebie i Winie?? Ważniejsze rzeczy pozostawiacie bez dyskusji, a takie drobiazgi Was martwią?? Dla Waszej wiedzy siostry klaryski u których miałam okazję być także przyjmują Pana Jezusa na dłoń!
katolik2020.08.10 22:50
tym bardziej to,że siostry i klaryski, to nie jest to godne do naśladowania postępowanie
katolik2020.08.10 23:01
z czystym sercem stań przed królowa agielską w biki, to będzie forma na którą tylko cię stać, więc, powinni ci pozwolić na audiencję
STNISLAW2020.08.11 6:06
Ależ te stroje to tylko sprawa umowna! W innych krajach trzeba inaczej stawać przed królami! W Liturgii w temacie postaw ciała i kultu też mówimy o sprawach UMOWNYCH!
mk2020.08.10 23:11
Szczerze? Z mojej obserwacji wynika, że to ie księża się o to kłócą. Zdarza się, ale to raczej wyjątek. Mamy natomiast w Kościele bardzo wielu wiernych świeckich, którzy zajmują się tropieniem niegodnego przyjęcia. I mają jeden sposób, którego się uczepili: na ręce, bo to ponoć mniej godne. Zgadzam się, że takie przyjmowanie wymaga pouczenia, żeby ktoś nie biegł z Panem Jezusem do ławki albo klękał kilka metrów od księdza (tak, widziałem takie rzeczy), ale cieszyłbym się bardzo, gdyby tym wiernym przeszkadzało też przyjmowanie w skłóceniu z innymi, w zawiści, i żeby nie było tego nastawienia, że "już jestem święty". Nie mam na myśli tematów zastępczych, którymi w tych dniach żyje cała Polska, ale to, co powinno cechować wszystkich ludzi, wierzacych i niewierzących.
katolik2020.08.10 23:19
i słowa i jiż jestem święty- słowo świętość budzi jakiś niesmak, ocenę dewocji, A do czego powinien dązyć człowiek , doświętości, więc nie należy gorszyć się przyjmowaniem Komunii do ust i na klęcżąco, bo to właśnie powinna być postawa dążeniowa, docelowa, potwierdzona wnętrzem. To ,że on przyjmie na rekę i będzie pzred luzmi miał pioczucie mniejszego wstydu, to raczej swiadczy, ze nie dorósł po I Komunii i bierzmowaniu sposobu pojmowania Boga
stan2020.08.10 23:55
To tylko pozornie wydaje się błahostką. Pan Jezus w całym swoim jestectwie jest obecny w każdym najmniejszym kawałku Hostii. Czasami podają całą Hostie, czasami połówkę, a czasami nawet ćwiartkę, ale każdy otrzymuje Pana Jezusa. Byłem świadkiem, gdy młoda dziewczyna przyjęła Komunię św. na rękę, po czym te rączki otrzepała (jedna o drugą), bo widocznie zostały okruszki. Czy to nie jest profanacja? Ile takich przypadków mogło być? Nie śledzę, jak kto przyjmuje Komunię św., ale to widziałem, gdy szedłem do Komunii.
zdenerwowana2020.08.11 7:07
Sama Komunia nie jest mniej godna, ale mniej godny jest sposób traktowania Ciała Pana Jezusa podczas Komunii na rękę. Kiedy przyjmujesz Boże Ciało na rękę, cząstki Hostii zostają na Twej dłoni. Robiono wiele eksperymentów z niekonsekrowanymi hostiami, by to zbadać. Tak po prostu jest. Wierzymy jako katolicy, że nawet w najmniejszej cząstce konsekrowanej Hostii, jest cały, niepodzielny Bóg. I zobacz co się dzieje: przyjmujesz Pana Jezusa na rękę. Zostają na niej partykuły. Wkładasz maseczkę lub składasz ręce do modlitwy i te cząstki upadają na Twoje ubranie lub podłogę. Człowiekowi, który kocha Boga, ta świadomość wystarczy, by nie przyjmować Komunii na rękę.To naprawdę ujmuje czci Bogu. Spotkałam się też z informacją, że jeden z dokumentów papieskich z dawnych lat, którego nikt nigdy nie odwołał, nakłada tygodniową ekskomunikę na tego, kto przyjmuje Komunię na rękę.
STANISLAW2020.08.11 7:29
Cząstki Hostii po mszy zostają nie tylko na ręce, więc nie piodnoś takiego tematu!
Glaudiusman2020.08.10 22:40
Nie jestem ekspertem, ale gorąco popieram przyjmowania Eucharystii do ust.
katolik2020.08.10 22:46
dobrze mówisz, ale wiedz,że wlaśnie dobrze ,że nie jesteś i nie czujesz się ekspertem, bo w przyjmowaniu Komunii ekspert jest zbędny, a wrecz niepożadany
STANISLAW2020.08.11 7:25
Espertem w sprawie Eucharystii niech będzie Jezus i Kościół apostolski, A oni przekazywali Komunię do rąk i żadne wykręty nie są tu stosowne!
katolik2020.08.10 22:35
Ks Szerszeń niby jaka miałby nastąpić redefinicji pojęć dotyczącej Najswiętszego Sakramentu, Jesus jest ten sam od przeszło 2 tyś lat. Proszę nie dostosowywać siebie i innych do myślenia po masonsku
katolik2020.08.10 22:27
Komunia na rękę, jako rozwiązanie swiadczy jedynie o braku stałości w wierze, pokazuje,że zależnie od sytuacji, można dostosować Jezusa właśnie do sytuacji. Co to w takim razie ma być, Czy forma przyjmowania Komunii, to przedstawienie ze zmiennym repertuarem?
MK2020.08.11 9:14
no zmienia się "repertuar", jak się wyraziłeś, ciągle w Kościele. Trydent zmienił "repertuar" bardzo znacząco, a Pan Jezus chyba został ten sam (?), bo chyb anie zaczął istnieć dopiero po Trydencie :). jeszcze 100-150 lat temu nikt świecki by nie marzył o codziennej Eucharystii i komunii, wręcz ścigano za takie modernizmy (np. Dolinda), kult Bożego Miłosierdzia tez był zakazany jeszcze całkiem niedawno, a teraz "repertuar" już inny i Pan Jezus ten sam. i wymieniać by w nieskończoność. z Bogiem
katolik2020.08.11 9:44
jak wspomniałem, można, jak już to uczyniono, w ramach zmiany repertuaru, w dobie koronawirusa rozdawać Najświętszy Sakrament w złotym woreczku, jak to gdzieś uczyniono. Więć taka postępowość, czy inna, bo jak mówisz repertuar się zmienia, nikogo nie powinna gorszyć.Zaproponuj to Episkopatowi, uzyskają poparcie epidemiologiczne i będzie ok
katolik2020.08.10 22:13
Czy Episkopat zastanawiał się jak cierpi Jezus, kiedy umniejszacie Jego Godności, wmawiając Komunię na rękę i szukając, a nawet mając gotowe usprawiedliwienie, wirusa
STANISŁAW2020.08.11 7:33
Więc według Ciebie Jezus umniejszał godnośc Eucharystii podając ją do rąK? Apostołowie także? Przestań bluźnić Ewangelii.
katolik2020.08.10 22:11
Czy Episkopat zastanawiał się jak cierpi Jezus z tego powodu,ze rozprawiacie i decydujecie, co jest najlepsze dla człowieka, nawet w zagrożeniu zewn, to Jezus daje wam życie, ale przecież również władny jest je odebrać nawet jak będziecie myśleć,że sie strzeżecie przyjmując Komunie na rekę. Prosze więcej takiego niszczenia Jezusa, a zniszczy nas dzicz sorossa, mordercy ludzkości, dzicz która wyszła na ulice, ta sama , kóra targala Maryję i Jezusa po rynsztokach polskich miast
katolik2020.08.10 22:05
ks Szerszeń - czy głupi człowiek może sobie decydować czy, kiedy, w jaki sposób zmienić szacunek do Najświętszego Sakramentu, bo taka jest jakaś tam chwila, moment , sytuacja.. to zastanawianie sie już jest głoszeniem herezji
katolik2020.08.10 21:47
szatan podpowiada rozwiązanie - Najświętszy Sakrament na rękę, usprawiedliwieniem i najmądrzejsze rozwiązanie przy koronawirusie. Co tak trudno Episkopatowi pojąć, że to herezja, że od przyjęcia do ust czowiek sie zarazi, niby jak? Ks ma maseczkę, człowiek klęka (podkreślam) i otwiera usta. Cała filozofia, ale jeśli nie chce sie uklęknąć, bo to świadczy przed ludzmi o dewocji, to czyj to problem. Wersja bierzesz Komunię na rękę- zdejmujesz ręką maseczkę, która zawiera np zarazki jakies tam i w tym momencie sam sie zarażasz, mozesz i tak. Jak haniebnym jest pokazywanie przez głupiego człowieka Bogu jego miejsca. Skończcie już z tym chorym epidemiologicznym tłumaczeniem ,bo na tym zależy masonom. Zarazic(ale jednoczesnie głowę psychozą) to możesz się przyjmujac Komunię na rękę
".2020.08.10 21:06
Przyjmowanie Komunii Św. jest potwierdzeniem lojalności bycia z Jezusem Chrystusem. Jest to wolny wybór i nikt niczego tu nie narzuca, ale każde krzywoprzysięstwo jest nadużyciem, w tym przypadku szczególnym i dlatego: "kto spożywa chleb lub pije kielich Pański niegodnie, winny będzie Ciała i Krwi Pańskiej".
Stanislaw2020.08.10 21:28
Komunia św. nie jest niczego potwierdzeniem. Ma ona sens sama w sobie: Przyjęcie Chrystusa w tajemnicy jego paschalnego dzieła zbawienia.
STANISLAW2020.08.10 21:04
W kulcie Eucharystii nic się nie zmienilo. Po prostu powracamy do praktyki Jezusa i Apostolów oraz Kościoła w dawnych wiekach: Komunia podawana na dłonie. I tak chyba już zostanie z powodu stałej świadomości obecności bakterii i wirusów. Rzecz w tym, by nie szerzyć bluźnierstw przez osądzanie praktyki Jezusa i Apostołów jako "niegodnej", "bezbożnej", "haniebnej" (sic!) I rzecz w tym, by temu przjmowaniu na dłonie - na rękę przywrócić formę kultu; by te dłonie stały się jakby tronem czci dla przyjmowanej Eucharystii. I nie wmawiać, iż ręce grzesznika są nieczyste i niegodne Komunii, gdy jego serce uznajemy za... GODNE!
Anonim2020.08.10 21:35
Stanisławie doucz się jak przyjmowli pierwsi chrześcijanie komunię świętą i dlaczego ,na pewno nie przyjmowali to w tej formie ,w której teraz się promuje .
STANISLAW2020.08.11 6:03
Cokolwiek wiem, i nie bawcie się w fałszerzy Ewangwelii i historii, nie narzucajcie jej swsojego sensu!
cóż2020.08.11 7:14
Założę się, że działasz w neokatechumenacie...
Anna2020.08.11 9:23
Twoje komentarze są pełne pychy, krzyku, poczucia wyższości nad innymi. A pycha i arogancja to ulubione grzechy złego. Obrzydliwe są Twoje komentarze, narzucające swoje zdanie, które jest jedyną prawdą objawioną. Jesteśmy tylko ludźmi, a kiedy człowiek zajmuje miejsce Boga, wszystko wywraca się do góry nogami.
STANISLAW2020.08.11 13:06
Brakło argumentów, to wciskasz nam insynuacje i domysly? Wstyd!
STNISLAW2020.08.11 11:02
http://www.tropie.tarnow.opoka.org.pl/images/komunikowanie.jpg