Jak wygląda prawdziwy stan rezerw strategicznych? FATALNIE. Wnioski Najwyższej Izby Kontroli w grudniowym raporcie pokontrolnym są po prostu szokujące.

 <<< BESTSELLER W POLSCE: 966-CHRZEST POLSKI I NOWE DOKUMENTY O ... FATIMIE!!! KUP TERAZ!!! >>>


Kontrola pt: Gospodarowanie rezerwami strategicznymi była ujęta w planie pracy NIK pod nr P/15/017. Nastąpiła konieczność sprawdzenia, jak zmiana stanu prawnego w zakresie funkcjonowania systemu rezerw strategicznych wpłynęła na zapewnienie bezpieczeństwa gospodarczego i społecznego państwa i jego obywateli na wypadek zagrożenia wystąpienia klęsk żywiołowych, sytuacji kryzysowych lub zobowiązań międzynarodowych.

Celem kontroli była ocena adekwatności utrzymywanych rezerw strategicznych do potrzeb na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa i obronności państwa oraz czy rezerwy te odpowiadały poziomowi ustalonemu w dokumentach rządowych, jak również wymaganemu przez przepisy Unii Europejskiej.

Skontrolowano okres od 1 stycznia 2013 r. do 30 czerwca 2015 r.

Najwyższa Izba Kontroli ocenia negatywnie działania ministrów: Finansów i Gospodarki, którzy nie byli w stanie doprowadzić do uruchomienia systemu rezerw strategicznych, w którym kluczowym elementem miała być realizacja Rządowego Programu Rezerw Strategicznych na lata 2013–2017, określającego zasady tworzenia rezerw strategicznych oraz asortymenty i ilości rezerw.

Nie zostało więc wykonane jedno z najważniejszych zadań państwowych, wynikających z postanowień ustawy o rezerwach strategicznych. Przyczyną tego zaniechania był i jest, nierozstrzygnięty przez Radę Ministrów, spór pomiędzy autorem projektu Programu, tj. Ministrem Gospodarki a Ministrem Finansów o wysokość środków budżetowych, dotyczących kosztów finansowania rezerw strategicznych objętych Programem.

Konsekwencją powyższego stanu rzeczy jest utrzymujący się wysoki poziom ryzyka, że zgromadzone dotychczas rezerwy strategiczne pod względem asortymentowym i ilościowym nie są wystarczające dla realizacji celów, dla których rezerwy te powinny być utrzymywane, tj. zwalczania lub przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa państwa i jego obywateli.

Od 2012 r. zachodzą dynamiczne zmiany, zwłaszcza w sytuacji międzynarodowej (działania wojenne na Ukrainie i eskalacja walk na Bliskim Wschodzie oraz przewidywane przyjęcie przez Polskę uchodźców). Część z tych zmian, zaistniała po 2012 r., i nie została uwzględniona w ocenach ryzyka wystąpienia zagrożeń leżących u podstaw określenia w projekcie Programu niezbędnego asortymentu i ilości rezerw strategicznych.

Skutkiem powyższego nastąpiła dezaktualizacja dotychczasowych rezultatów prac analitycznych i planistycznych dotyczących tworzenia rezerw strategicznych prowadzonych przez Ministra Gospodarki oraz opracowanych na ich podstawie i nie zmienionych dotychczas założeń Programu.

Na powyższe nieprawidłowości i związane z nimi zagrożenia NIK zwracała uwagę już dwukrotnie, prezentując wyniki kontroli wykonania budżetu państwa w części 20 Gospodarka za lata 2013 r. i 2014 r.

Kolejny dowód na to, gdzie politycy PO - PSL mieli Polaków i bezpieczeństwo Polski podczas swoich rządów...

gb/ nik.gov.pl