17.07.19, 09:55

Ks. prof. Andrzej Kobyliński: Czy pentekostalizacja jest nową Reformacją?

W 2013 roku została opublikowana w Stanach Zjednoczonych książka pt. Reformacja pentekostalna. Cisza przed burzą. Jej autorem jest amerykański teolog chrześcijański młodego pokolenia Ashley Neil Smith, który uzyskał stopień naukowy doktora w 2010 roku w Gordon-Conwell Theological Seminary w South Hamilton w stanie Massachussets. Uczelnia ta jest jednym z najbardziej znanych ewangelikalnych ośrodków akademickich w USA. Wielu badaczy religii na całym świecie odwołuje się bardzo często do opracowań przygotowanych przez Centrum Studiów Chrześcijaństwa Globalnego (The Center for the Study of Global Christianity), które od kilkudziesięciu lat funkcjonuje w ramach tej uczelni.

 

Niektórzy naukowcy twierdzą, że Centrum z South Hamilton należy uznać za najbardziej wiarygodny ośrodek badawczy, który monitoruje trendy rozwoju demograficznego wszystkich denominacji chrześcijańskich na całym świecie i stanowi źródło niezwykle cennych informacji empirycznych na temat chrześcijaństwa w wymiarze planetarnym. Badania prowadzone przez naukowców z Centrum Studiów Chrześcijaństwa Globalnego mają charakter interdyscyplinarny – łączą ze sobą takie dziedziny wiedzy jak teologia, filozofia, demografia, socjologia, etnografia, antropologia, językoznawstwo czy misjologia. Centrum dysponuje bogatym zbiorem informacji na temat przeszłości, teraźniejszości i przyszłości chrześcijaństwa w każdym kraju na świecie.

Gdy chodzi o książkę opublikowaną kilka lat temu przez Ashleya Neila Smitha, zwraca uwagę przede wszystkim jej tytuł. Na przestrzeni wielu ostatnich lat trudno wskazać na świecie inną publikację naukową czy publicystyczną, której tytuł oddawałby tak precyzyjnie głębokie zmiany, zachodzące obecnie w chrześcijaństwie na wszystkich kontynentach. Najważniejszym procesem, który należy uznać dzisiaj za prawdziwą rewolucję, jest globalna pentekostalizacja chrześcijaństwa, określana przez niektórych badaczy Reformacją pentekostalną, nową Reformacją, Reformacją afrykańską, Reformacją spóźnioną o pięć stuleci lub Reformacją przeniesioną w czasie o 500 lat. Chrześcijaństwo globalne przeżywa obecnie ciszę przed burzą. W tym kontekście burza stanowi symbol nowych sporów, konfliktów i podziałów między wyznawcami tej religii. Trudno dzisiaj przewidzieć, do jak głębokich zmian doprowadzi chrześcijaństwo nowa Reformacja w najbliższych dziesięcioleciach i stuleciach.

Co stanowi specyfikę globalnego procesu pentekostalizacji? Czym jest de facto Reformacja pentekostalna? Czy rzeczywiście możemy dzisiaj mówić o nowej Reformacji? Dlaczego po upływie 500 lat od rewolucji Marcina Lutra mamy dzisiaj nowy globalny konflikt wśród wyznawców Chrystusa? Jakie są przyczyny i skutki pentekostalizacji? Czym jest desekularyzacja? Jak może wyglądać religia chrześcijańska w trzecim tysiącleciu?

Głównym celem artykułu jest ukazanie najważniejszych elementów procesu globalnej pentekostalizacji chrześcijaństwa jako nowej Reformacji oraz diagnoza wybranych fenomenów życia religijnego, charakterystycznych dla nowych form rozumienia i przeżywania religii chrześcijańskiej w wielu krajach świata.

CAŁY ARTYKUŁ TUTAJ - W JĘZYKU ANGIELSKIM

W 2013 roku została opublikowana w Stanach Zjednoczonych książka pt. Reformacja pentekostalna. Cisza przed burzą. Jej autorem jest amerykański teolog chrześcijański młodego pokolenia Ashley Neil Smith, który uzyskał stopień naukowy doktora w 2010 roku w Gordon-Conwell Theological Seminary w South Hamilton w stanie Massachussets. Uczelnia ta jest jednym z najbardziej znanych ewangelikalnych ośrodków akademickich w USA. Wielu badaczy religii na całym świecie odwołuje się bardzo często do opracowań przygotowanych przez Centrum Studiów Chrześcijaństwa Globalnego (The Center for the Study of Global Christianity), które od kilkudziesięciu lat funkcjonuje w ramach tej uczelni.

Niektórzy naukowcy twierdzą, że Centrum z South Hamilton należy uznać za najbardziej wiarygodny ośrodek badawczy, który monitoruje trendy rozwoju demograficznego wszystkich denominacji chrześcijańskich na całym świecie i stanowi źródło niezwykle cennych informacji empirycznych na temat chrześcijaństwa w wymiarze planetarnym. Badania prowadzone przez naukowców z Centrum Studiów Chrześcijaństwa Globalnego mają charakter interdyscyplinarny – łączą ze sobą takie dziedziny wiedzy jak teologia, filozofia, demografia, socjologia, etnografia, antropologia, językoznawstwo czy misjologia. Centrum dysponuje bogatym zbiorem informacji na temat przeszłości, teraźniejszości i przyszłości chrześcijaństwa w każdym kraju na świecie.

Gdy chodzi o książkę opublikowaną kilka lat temu przez Ashleya Neila Smitha, zwraca uwagę przede wszystkim jej tytuł. Na przestrzeni wielu ostatnich lat trudno wskazać na świecie inną publikację naukową czy publicystyczną, której tytuł oddawałby tak precyzyjnie głębokie zmiany, zachodzące obecnie w chrześcijaństwie na wszystkich kontynentach. Najważniejszym procesem, który należy uznać dzisiaj za prawdziwą rewolucję, jest globalna pentekostalizacja chrześcijaństwa, określana przez niektórych badaczy Reformacją pentekostalną, nową Reformacją, Reformacją afrykańską, Reformacją spóźnioną o pięć stuleci lub Reformacją przeniesioną w czasie o 500 lat. Chrześcijaństwo globalne przeżywa obecnie ciszę przed burzą. W tym kontekście burza stanowi symbol nowych sporów, konfliktów i podziałów między wyznawcami tej religii. Trudno dzisiaj przewidzieć, do jak głębokich zmian doprowadzi chrześcijaństwo nowa Reformacja w najbliższych dziesięcioleciach i stuleciach.

Co stanowi specyfikę globalnego procesu pentekostalizacji? Czym jest de facto Reformacja pentekostalna? Czy rzeczywiście możemy dzisiaj mówić o nowej Reformacji? Dlaczego po upływie 500 lat od rewolucji Marcina Lutra mamy dzisiaj nowy globalny konflikt wśród wyznawców Chrystusa? Jakie są przyczyny i skutki pentekostalizacji? Czym jest desekularyzacja? Jak może wyglądać religia chrześcijańska w trzecim tysiącleciu?

Głównym celem artykułu jest ukazanie najważniejszych elementów procesu globalnej pentekostalizacji chrześcijaństwa jako nowej Reformacji oraz diagnoza wybranych fenomenów życia religijnego, charakterystycznych dla nowych form rozumienia i przeżywania religii chrześcijańskiej w wielu krajach świata.

Komentarze

woj 20002019.07.18 8:37
To biedactwo z tytułem profesora uczepiło się pentekostalizacji jak pijany roweru i w kółko to powtarza. Ale spróbujcie spytać go o receptę, a przekonacie się jakiego byle jakiego formatu jest to ksiądz. Filozof w dziurawych kapciach.
katolik2019.07.17 16:02
Bardzo niewiele i bardzo ogólnie mówi ks Kobylinski o tym kościele. Bardziej konkretnie o pentekostalnym Toronto Blessing, nie mającym nic wspólnego z katolicyzmem, i o jego zagrożeniach mówi ksiądz Piotr Glas. Polecam wszystkie jego książki.
twitter:@PromocjaPWS2019.07.17 15:36
Dzisiaj normalność nazywa się kontrowersją, wszelkie normy/prawdy straciły ważność, bezdyskusyjność, a wynika to z tzw.zwrotu lingwistycznego, który przeniósł się do nauk społecznych, a który wyw. się z filozofii analitycznej. Wykwitem zwrotu lingwistycznego jest m.in. teoria gender. SPIS TREŚCI historiasztuki.com.pl/022-00-00-ANTROPOLOGIA.php#spi MITOLOGIA NOWOCZESNOŚCI historiasztuki.com.pl/022-00-00-ANTROPOLOGIA.php#mit ANTROPOLOGIA ANTYCHRZEŚCIJAŃSKA historiasztuki.com.pl/022-00-00-ANTROPOLOGIA.php#ant ANTROPOLOGIA KONSTRUKCJONISTYCZNA historiasztuki.com.pl/022-00-00-ANTROPOLOGIA.php#kon ANTROPOLOGIA MAGICZNA historiasztuki.com.pl/022-00-00-ANTROPOLOGIA.php#mag TEZA O KONFLIKCIE RELIGII I NAUKI , KOMPETENCYJNY KONFLIKT RELIGII I WŁADZY , KONFLIKT RELIGII I WŁADZY , SPRAWA GALILEUSZA historiasztuki.com.pl/022-00-00-ANTROPOLOGIA.php#ane Więcej też na kanale P. Karonia: youtube.com/HISTORIASZTUKI2011 i wiedzaspoleczna.pl
Katolik2019.07.17 14:15
Mnie się wydaje, że granica pomiędzy tym trudnym słowem: pentekostalizacja, a po prostu małą wiarą lub jej brakiem jest bardzo cieniutka. Ja uważam, że przede wszystkim musimy właśnie zwiększać, pogłębiać naszą Wiarę i maksymalnie zaufać Jezusowi Chrystusowi.
Katolik2019.07.17 14:03
Ja również uważam, że to nie jest największy problem Kościoła dzisiaj. Problemem moim zdaniem jest to że masoni weszli do Kościoła i chcą go rozwalić od środka. Dlatego Kościół dzisiaj jest słaby. Musimy się modlić za Kościół.
Reytan2019.07.17 13:45
Smiertelne zagrozenie pentakostalizacja,bo nie ma nic bardziej kuszacego,niz oglupienie wzmocnione prez zlego ducha ciemnosci.
kazek2019.07.17 12:52
Po wtórze to co powiedziano wcześniej : pentekostalizacja nam nie zagraża, zagraża w Kościele coraz większe zapominanie o Bogu, o Jego głosie, o Jego działaniu i o Jego miłości do człowieka. - Nam też zagraża BMW - Bierność Mierność fałszywa-Wierność, duchownych i świeckich !!!! Otwarcie się na Ducha Świętego jest Zagrożeniem ???? chyba dla demonów religijności i fałszywych proroków fałszywszej tradycji.
ect2019.07.17 13:18
Otwarcie się na działanie Ducha Świętego nie jest zagrożeniem. Istnieje jednak jeszcze coś takiego jak dobre rozeznanie duchowe czy to co nazywamy otwarciem się na Ducha Świętego jest rzeczywiście otwarciem się na Niego. A jeśli nie? Bardzo łatwo pod płaszczykiem pobożności, z różnymi dobrymi pragnieniami i uczuciami w sercu otworzyć się też na działanie innego ducha. Trzeba być bardzo przezornym i uważać, czy to czego pragniemy, co myślimy, co słyszymy jest rzeczywiście zgodne z nauką KK, bo już wielu ludzi się pogubiło. Duch Święty żyje i działa w Kościele, w naszym osobistym życiu ale zły duch też nie śpi.
athos2019.07.17 14:35
Po owocach ich poznacie. Czy ktoś rzeczywiście otwiera się na Ducha Świętego czy na jakieś złe duchy bardzo łatwo rozpoznać po czynach tego otwierającego się. Jeśli owocem otwarcia się jest wewnętrzny pokój, dobre sumienie, dobre uczynki względem innych, zwiększająca sie miłość do Boga, batrdziej intensywne życie sakramentalne, większa życiowa mądrość, to z pewnością działa Bóg nie szatan.
ect2019.07.18 9:35
Tak, te owoce o których są przejawem działania Ducha Świętego. Nie zgodzę się tylko z twierdzeniem, że jest bardzo łatwo rozpoznać na jakiego ducha człowiek się otwiera. Wielcy święci naszego Kościoła mięli nieustanne problemy z rozeznaniem pomimo, że ludzie ci byli zazwyczaj pod kierownictwem spowiedników i żyli w głębokiej zażyłości z Bogiem. Zły duch potrafi też przybrać postać anioła światłości, potrafi działać pod osłoną dobra. Wielu ludzi zaangażowanych dość mocno w ruchy charyzmatyczne odchodzi z KK np. do protestantów z dobrymi pragnieniami lepszego służenia Duchowi Świętemu. Ludzie Ci są osobiście przekonani, że wydają swoim życiem dobre owoce. Oczywiście rozeznanie duchowe jest możliwe, ale nie jest ono takie bardzo proste.
Katolik2019.07.17 14:07
kazek słusznie piszesz
Jan Radziszewski2019.07.17 11:29
Ta nowa reformacja upadnie bo nastąpi powrót do tradycji KK tzn zostanie odrzucony zły duch modernizmu dokonujący zniszczenia KK pod wpływem Masonerii w Liturgii powrót do ornatów rzymskich . odprawianie Mszy św tyłem do wiernych zakaz wstępu kobiet do Prezbiterium Kanon Rzymski ect. - no i upadek Romy - bo wybór ostatniego papieża polaka tj. "Piotra" odbędzie się w LICHENIU
jozef2019.07.17 11:46
A dlaczego nie w Świebodzinie?
andrzejhahn32019.07.17 12:45
Polecam mniej Natanka a więcej czytać to czego uczy KK od wieków.
Reytan2019.07.17 13:42
Nie ma zadnej sprzecznosci.
Nie warto!2019.07.17 22:53
Hahnie Ty nie masz prawa nam nic polecać! Paniał! Poleć sobie nie nam!
andrzejhahn32019.07.17 11:11
To prawda pentakostalni z Toronto blessing w natarciu, tylko radykalizm utwierdzony tradycją na bazie P. Ś. INTERPRETOWNY Przez Magisterium KK może nas uchronić przed penetrowaniem duchowym katolików.
athos2019.07.17 11:05
Głównym problemem dzisiejszego katolicyzmu nie jest żadna pentekostalizacja! Modlitwy do Ducha Świętego, modlitewne czuwania, bardziej intensywne przystępowanie do sakramentów świętych (spowiedź, komunia św.), używanie sakramentaliów, to wszystko mieści się i było praktykowane w Kościele katolickim. Pogłębiona wiara w Boga, ufność, że On może (jeśli ZECHCE) chorego uzdrowić czy dokonać jakiegoś innego cudu, wskazuje na żywą obecność Boga w naszym życiu. To jest jak najbardziej katolickie i zaistniało znacznie wcześniej niż u zielonoświątkowców. Złe jest natomiast upodobnianie Kościoła do świata i jego wymagań tak, jak się to dzieje teraz za Franciszka. Złe jest łamanie nierozerwalności małżeństwa, świętokradcze przyjmowanie komunii św. czy lekceważenie spowiedzi. Złe są liczne zapowiedzi dopuszczenia kobiet do święceń wbrew ostatecznemu orzeczeniu przez św. Jana Pawła II. W Kościele katolickim zawsze doceniano ludzki rozum jako pomocny (do pewnego stopnia oczywiście) do podbudowy wiary w Boga, ale nie w taki sposób, jak to czyni obecnie wielu zachodnich teologów. Jeszcze raz: pentekostalizacja nam nie zagraża, zagraża w Kościele coraz większe zapominanie o Bogu, o Jego głosie, o Jego działaniu i o Jego miłości do człowieka.
andrzejhahn32019.07.17 11:19
Nie zgodzę się z twierdzeniem że uzielonoswiatkowienie KK nam nie zagraża? Obserwuje to zjawisko od dawna i ludzi i ich postawy, oczekiwania i rozumienie tego w czym biorą udział. Problem jest bardzo złożony ale jest i będzie narastał, kto przetrwa ten będzie zbawiony. Ks Kobylinski trafnie ujmuje pentakostalizacja.
athos2019.07.17 12:09
Ducha Świętego nie "odkryli" zielonoświątkowcy!! To kompletna bzdura. O Duchu Świętym i Jego darach jest już mowa w Nowym Testamencie w "Dziejach Apostolskich" w "Listach" św. Pawła. Cała wczesna tradycja chrześcijańska przynależy nie tylko do protestantów, ale przede wszystkim do Kościoła katolickiego. W tym sensie cześć oddawana Duchowi Świętemu jest jak najbardziej katolicka. Ks. Kobyliński się myli.
ect2019.07.17 13:10
Cześć oddawana Duchowi Świętemu jest jak najbardziej na miejscu! Jednak sposób w jaki to czynimy, jak odczytujemy charyzmaty w KK i działanie Ducha Świętego w osobistym życiu, to już nie zawsze idzie w parze z nauczaniem KK! Tutaj potrzeba rzeczywiście bardzo dobrego rozeznania duchowego, bo można się mocno pogubić
Wawa2019.07.17 13:54
Ks. Kobyliński swoją niechętną postawę wobec kierunku tych zmian wyraża, stosując pojęcie "nowej Reformacji" - podczas gdy mógłby pisać o "nowej reformie" Kościoła, co miałoby wydźwięk neutralny.
Reytan2019.07.17 13:39
Pentakostalizacja grozi zaglada Kosciola,i jest najkrotsza droga do infiltracji Lucyfera. Jest to zupelnie inna religia,tak samo jsk inna religia byl gnostycyzm. Gnostycyzm byl jednak intelektualny,a pentakostalizm jest calkowitym wymozdzeniem i prymitywizacja wiary.
Katolik2019.07.17 14:05
Słusznie piszesz.
Katolik2019.07.17 14:06
athos słusznie piszesz.
Nikodem2019.07.17 15:50
Mylisz się athos - pentekostalizacja to również odrzucenie Matki Bozej w drodze do zbawienia, to dopuszczenia kobiet do święceń - tam osoby duchowne to kobiety (!) , to nadmierna egzaltacja np w rockowych piosenkach -tzw. Happy Jesus and Glory . O czym mowi na przykład Jim Caviezel. Pentekostalizacja nie ma nic wspólnego z katolicyzmem.
Laura2019.07.17 10:52
bla bla bla bla