12.05.19, 10:15

Ks. prof. Andrzej Kobyliński: Musimy obudzić się ze snu

Największy wstrząs dopiero przed nami. Musimy obudzić się ze snu. Problem pedofilii klerykalnej może mieć bardzo poważne konsekwencje polityczne i społeczne. Potrzebna jest pilnie głęboka zmiana świadomości katolików w Polsce - mówi w rozmowie z portalem Interia.pl ks. prof. Andrzej Kobyliński.

 

Jak mówił ks. prof. Andrzej Kobyliński, sprawa klerykalnej pedofilii stała się głównym problemem pontyfikatu papieża Franciszka. Tymczasem na progu jego rządów w Stolicy Apostolskiej wydawało się, że tak nie będzie.

"Przez pierwszych pięć lat obecnego pontyfikatu można było mówić o swego rodzaju "sielance". Główne media światowe bardzo sprzyjały papieżowi Franciszkowi. Zniknął temat pedofilii, który zdominował pontyfikat Benedykta XVI w latach 2005-2013. Wydawało się, że już tak będzie zawsze. I oto nagle, jak grom z jasnego nieba, w styczniu 2018 r. wybuchł niewyobrażalny skandal pedofilski w Chile, który doprowadził do dymisji całego episkopatu tego kraju" - wskazał kapłan.

Jak dodał, w Chile pedofilia była tuszowana przez 50 lat. To w ocenie kapłana prawdziwe trzęsienie ziemi - a przecież wkrótce okazało się, że jest jeszcze gorzej. Wybuchł skandal wokół kard. Theodore'a McCarricka, który - czego dowiedziono - wykorzystywał seksualnie kleryków i młodych księży. Następnie w amerykańskim stanie Pensylwania ogłoszono raport o pedofilii klerykalnej, który przyniósł prawdziwie wstrząsające ustalenia.

Według ks. Kobylińskiego w obecnym klimacie wielkiej presji na Kościół trudno jest o obronę duchownych, którzy niekiedy mogą być oskarżani niewiarygodnie lub bezpodstawnie.

"W światowej domenie publicznej Kościół katolicki jest tą główną instytucją, która ma problem z pedofilią. Ten obraz jest bardzo głęboko zakorzeniony w zbiorowej świadomości świata" - stwierdził kapłan.

W jego ocenie obraz ten jest częściowo prawdziwy, bo klerykalna pedofilia jest przecież faktem; w Australii na przykład aż 7 proc. duchownych pracujących w latach 1950-2010 oskarżono wiarygodnie o wykorzystywanie nieletnich. "Nie znam innej grupy zawodowej w Australii czy w świecie, w której byłby tak wysoki odsetek sprawców czynów pedofilskich" - powiedział.

Zarazem jednak nie można utożsamiać pedofilii z Kościołem katolickim. "Pedofilia nie jest problemem tylko duchownych katolickich, ale stanowi plagę globalną, która dotyczy życia rodzinnego, szkół, instytucji wychowawczych, harcerstwa, organizacji sportowych itp. W USA księża katoliccy stanowią zaledwie 0,03 proc. wszystkich przypadków seksualnego wykorzystywania osób nieletnich. Na 10.000 oskarżonych o takie czyny przypada trzech księży katolickich" - zaznaczył wykładowca UKSW.

Ks. Kobyliński wskazuje, że problem dotyczy także Polski. Przypomniał sytuację z maja 2018 roku, jaka wydarzyła się w Tarnowie. "W Tarnowie kilka dni przed święceniami kapłańskimi aresztowano jednego z diakonów" - powiedział, dodając, że policja pojawiła się tuż przed święceniami i aresztowała alumna za posiadanie i dystrybucję pornografii dzicięcej i zoofilii.

Okazało się, że w proceder był zaangażowany jeszcze jeden kleryk ze wschodu Polski. Ks. Kobyliński uważa, że jest praktycznie niemożliwe, by władze seminariów czy inni klerycy nie wiedzieli o uzależnieniu kleryków od pornografii dziecięcej. "Podejrzewam, że w ten haniebny proceder byli zaangażowani także inni klerycy w tych seminariach. Nie mogę zrozumieć tego, że po aresztowaniu diakona w Tarnowie przystąpiono normalnie do uroczystości święceń kapłańskich" - powiedział.

Kapłan jest przekonany, że fundamentalną kwestią jest zmiana mentalności. Potrzeba jest w jego ocenie wielka praca mediów, bo to one w innych krajach zmieniały świadomość. Ksiądz nawiązał tu do nowego filmu Tomasza Sekielskiego; jak stwierdził, to wstrząs, ale wstrząs największy jest dopiero przed nami. Chodzi tu zwłaszcza o prałatów ks. Franciszka Cybulę i ks. Henryka Jankowskiego. "Ci dwaj prałaci - ks. Cybula i ks. Jankowski - to dwa filary zaangażowania Kościoła katolickiego w powstanie Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego "Solidarność" i odzyskania przez Polskę niepodległości" - podkreślił.

Zdaniem księdza pedofilia klerykalna może doprowadzić do dużych przemian politycznych i społecznych ze względu na rolę Kościoła w naszym kraju. "Musimy obudzić się ze snu. Papież Franciszek wzywa bardzo często do zmiany mentalności. Tak długo, jak nie będzie przebudzenia świadomości, nie nadejdzie ta zmiana" - podsumował kapłan.

bsw/interia.pl

Komentarze

gośka2019.05.15 22:07
czuję, że w moim życiu wszystko jest na darmo i niepotrzebne...niepotrzebnie cierpiałam podczas choroby, która doprowadziła mnie do śmierci klinicznej...na darmo przechodziłam Sąd, piekło i Duch Święty na darmo kazał mi odprawiać odpusty za dusze piekielne...bo i tak nikt tego nie słucha...a ja stałam się ofiarą nieświadomości, że odpusty działają i powodują wściekłość Szatana...bo właśnie straciłam pracę o dobrych zarobkach, po tym jak odprawiłam Wielkanocne odpusty
Antylewak2019.05.15 23:25
A poza tym w domu wszyscy zdrowi? hehehehehehe
Wojciech2019.05.14 21:42
A co z pedofilami z społeczności LGBT?
Ix Ypsilon2019.05.13 18:54
Księżulku Kobyliński, z moich obserwacji wynika, że jeśli my, jako Naród powinniśmy obudzić się letargu, no to musimy wpierw wszyscy zgłosić się do kliniki "Pobudka". Moooże???
anonim2019.05.13 11:34
A o wykorzystywaniu dziecięcych gwiazdek filmu i muzyki, to już w ogóle nie ma co mówić, podobnie z modelami. A " Gwiazda" A. Rubik, broniąca tych, którzy to robią, doskonale za to notowana w branży!
anonim2019.05.13 11:30
Myślę, że z tą mentalnością nigdzie nie jest dobrze, jeżeli znany dziennikarz angielski przez lata gwałcił dzieci, w szkołach, szpitalach, a ujawniono ogrom jego zbrodni dopiero po jego śmierci, to o czym my mówimy?! A co z pedofilami w Belgii?! A co z dziećmi muzułmanów w Niemczech, których ogromna ilość "zaginęła"!To jakiś masowy proceder! A te matki z mediów społecznościowych, które robią z dzieci dorosłe modele do wykorzystania? To jest ta "zdrowa" mentalność?! Niemieccy Zieloni chcący legalizować pedofilię? "Oświecony" Hartman chcący prawa do seksu z własnymi dziećmi?!
Witek2019.05.12 21:55
Musicie narodzić się na nowo .
lolek kremowka2019.05.12 20:14
Obódzić się ze snu i przyznać, że nasz papież, Polak, święty JP2 wiedział i ukrywał przestępstwa pedofilskie w kościele. Crimen sollicitationis - to nasz papież,Polak, święty JP2 ustanowił ten tajny dokument archiwizowania (ukrywania) pedofilii.
ZERR02019.05.13 2:33
Ty kłamco upierdliwy - dobrze wiesz, że w tym dokumenicie nie ma ANI SŁOWA o "ukrywaniu". życzę ci aby cię trąd zeżarł i ziemia pochłonęła
WE2019.05.12 19:34
tu nie chodzi o pedofilów. Tu chodzi o to , ze setki innych wiedziało i nie reagowało. Biskup dawał nową parafię zboczeńcowi. (nasuwa się pytanie dlaczego go krył i pomagał dalej pedalić się z młodymi chłopcami??!) Ksiądz z zakazem pracy z dziećmi zapraszany jest na rekolekcje dla dzieci i wygłasza im pogadanki, jak to szykanują księży. To cynizm niespotykany już chyba nigdzie poza polityką. Pojedynczy człowiek może upaść jeszcze niżej, ale świat nie może go jeszcze wspierać w jego grzechu.
michu2019.05.12 16:50
Trzeba obudzić się ze snu i w ogóle dbać o moralność. zakazać pornografii, zlikwidować domy publiczne i prostytucję. No ale od czegoś trza zacząć.
jan lesiak2019.05.12 16:28
otwarłem oczy na na kwestię wyrażona w mojej parafii kilkadziesiąt lat temu. przy zmianie proboszcza, pewna niewiasta wyraziła się ogółowi; ,,pozwolimy proboszczowi na tyle , na ile on nam pozwoli". Niewiasta jest teraz w słusznym wieku, proboszczów w tym czasie przewinęło sie 3-4ch. Czy ten <<etos>>jest w Polsce nam powszechny?
rybak2019.05.12 16:25
Nikogo te brednie nie interesują.Film w internecie o pedo-kiędzach, phi! Ja widziałem w internecie film z UFO! Prawdziwe UFO! Myślicie że to prawda!!??
Kazio2019.05.12 15:38
Ten ksiądz zastąpił Sowę w tvn-owskich bajkach Mrozowskiego "z mchu i paproci". Konformista.
Gamberro2019.05.13 19:30
dokładnie
Deryl2019.05.12 15:20
Prałaci Jankowski, Cybula to przyboczni Wałęsy. Może zajrzeć w akta sbeckie? Scenariusz z kampanią antykościelną przypomina podpalenie budki po ambasadą Rosji. Troska o Kościół w filmie czy sbeckie zadaniowanie?
po porannej mszy2019.05.12 14:54
Oglądałem film, po ponad godzinie miałem dosyć, stał sie nudny jak flaki z olejem. Nie zobaczyłem, usłyszałem w nim nic o czym wcześniej nie było ogólnie wiadomym. Policja kryje swoich, każdy dyrektor szkoły kryje swoich, własciciele zakładów kryją swoich, sołtys kryje swoich, wojsko kryje swoich, w rządzie/-ach kryją swoich, itp., itd. Tylko od wiernych zależy jaki ten kościół jest i będzie. Jest oczywistym, że to mafijne powiązania homo-pedofilskie w Kk doprowadziły do tego stanu. Homoseksualizm to niemal 100% pedofilia. Naukowo stwierdzone. Każdy pedał to pedofil; aktywny albo oczekujący okazji.
Witek2019.05.12 22:10
Tak wygląda komunistyczna tradycja . Każdy broni swoich . Polska tradycja została zniszczona .
lolek kremowka2019.05.12 14:46
Świat budził się podczas reformacji 500 lat temu. Nasza przyklasztorna wieś chce by było jak było...
PaniPozwoliŻeWRękęPocałuję2019.05.12 12:53
Słucham właśnie w pisowskim radiu wystąpienia Kaczyńskiego, wg niego wczorajszy film to atak na Kościół i że oni nie pozwolą zniszczyć Kościoła. Już nawet biskupi nie mówią o atakach - a raczej o rozliczeniu - a starszy pan z Nowogrodzkiej trąbi w starą trąbkę.
Maria Blaszczyk2019.05.12 13:16
Pierwszy raz biskupi posłuchali PRowca. A pan Kaczyński się po prostu zagapił.
W\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\305\\\\\\\\\\\\\\odek2019.05.12 12:25
Przede wszystkim Kuria powinna się wreszcie "obudzić". Jeśli nie nastąpi samooczyszczenie, bez względu na konsekwencje, to ataki będą ciągle ponawiane
Michał Pasierb2019.05.12 12:03
"Zmiana mentalności , przebudzenie świadomości"...co ks. Profesor właściwie miał tu na myśli..?? A ostatnie zdanie to, zaiste, majstersztyk
Tak sobie myślę, że2019.05.12 11:54
Ksiądz mało zna się na mediach, a wspomniani księża to zapewne agenci służby bezpieczeństwa. Sprawy obyczajowe czy przestępstwa którymi można było posłużyć się do szantażu służyły służbom do werbunku, a potem było już z górki...Księdza Jankowskiego bezpieka wykorzystywała przeciwko Solidarności i katolikom do końca np. mówił o "rozliczonych" pieniądzach Solidarności, które posłużyły agentom do rozpoczęcia nowego życia, a nowym-starym służbom jako element nacisku nacisku.. Dziś okazuje się, że nawet po śmierci ksiądz Jankowski jest dla tych samych środowisk wrogich KK co wtedy, czyli Żydów, bezpieki i tych dwóch grup współpracowników, użyteczny jako narzędzie niszczenia Kościoła. Kler sam jest sobie winny, że nie znalazł siły by się oczyścić.
Zenek2019.05.12 11:46
‘Największy wstrząs dopiero przed nami’? To może zamknąć ten burdel zanim kolejna bomba wybuchnie.
Stanislaw znad Dunajca2019.05.12 11:41
Ale to w dalszym ciągu nie widzę żadnego powodu koncentrowania się TYLKO na duchownych. Dzieci krzywdzone przez innych to gorszy sort? Pytam Frondę, czy w tej akcji antypedofilskiej chodzi o dziecko, czy o przywalenie TYLKO duchownym, a nawet Kościołowi?
Maria Blaszczyk2019.05.12 13:15
Nikt się nie koncentruje tylko na duchownych. Zamyka się wszystkich z grubsza po równo, jak już rzecz się wyda. Koncentracja dotyczy czego innego. Wielkiej, potężnej, bogatej instytucji, która chroni sprawców kosztem ofiar. I nie o przywalenie chodzi - tylko o to, co właściwe. A właściwe jest natychmiastowe zaprzestanie tych praktyk. Oskarżania ofiar. Zapewniania komfortowych warunków do gwałcenia i stałego dostępu do świeżego towaru. Tylko że kościół okazał się niezdolny do zrobienia tego sam z siebie. Więc społeczeństwo - w osobie pana redaktora Sekielskiego, jego brata, pana Artura Nowaka, tysięcy ludzi którzy wpłacili na patronite pieniądze na ten film - postanowili to na nim wymusić.
Witek2019.05.12 22:01
Powinna Pani być prokuratorem . Pani ma siłę tłumaczyć to co jest { wydaje się } oczywiste dla każdego .
ZERR02019.05.12 23:42
Zacznijmy od tego że nikt nikogo nie "gwałcił", ani nie dostarczał "świeżego towaru" ani nic z tych rzeczy. To sa brednie. Bedąc dzieckiem znałem sporo różnych patologicznych smarkaczy, żeby mieć jakiekolwiek złudzenia że moga one być "ofiarami" w jakimkolwiek sensie. Jesli wchodzą w zboczone relacje z dorosłymi frajerami to z pełną premedytacją aby ich np okradać. Wiadomo że taki okradziony podofil nie pójdzie na meldownię MO. Mdli mnie na widok sfrajerzonych dorosłych którzy wierzą w choć jedno słowo patologicznych gówniarzy, którzy sprzedają wam kit o tym jak to płaczą po nocach. Robią z was tzw WAŁA.
anonim2019.05.13 9:17
Tak, zwłaszcza te siedmioletnie dziewczynki, które musiały robic laskę staremu klesze. Bardzo patologiczne. Chyba sam jesteś pedofilem
Marek2019.05.13 16:55
W Australii 7% duchownych - tego nie można przenieść na inne grupy .
Agnieszka2019.05.15 10:39
Chodzi o to, że księża mają bardzo łatwy dostęp do dzieci.
Tomek2019.05.12 11:40
Kiedyś gdzieś czytałem, że Masoneria powiedziała, ze albo Kościół zgodzi się na małżeństwa sodomitów albo będzie atakowany przez urojone afery sexualne. I to się dzieje. Typowa nagonka, a statystki mówią jasno, że najwięcej pedofili jest pośród prostych robotników, typu budowlańcy. Nikt w budowlańca tymczasem kamieniem nie rzuca, ani cegłą. Nie dajmy się manipulować! Diabeł zawsze atakował i będzie atakować aż do końca świata, a kto jest bez grzechu niech pierwszy rzuci kamieniem.
Tylko nie mow nikomu2019.05.12 13:06
Powiedz to tej kobiecie, której ręką masturbował się ksiądz.
stahu2019.05.12 21:46
ja czytałem ,,gdzieś,, jak pies wraca do wymiocin , tak głupiec do swej głupoty.
Benio2019.05.12 23:43
Bezmiar Twojej głupoty jest tak rozległy, że chyba ratunku już nie ma.No chyba, żemodlitwa.
P2019.05.14 21:17
I to budowlaniec uczy dzieci, przygotowuje do komunii, zabiera na pielgrzymki, itd.brawo brawo, niestety typowy dzban!
athos2019.05.12 11:23
@ www Czemu wypisujesz brednie i kłamstwa? Czy w pismach Jana Pawła II jest jakieś przyzwolenie na pedofilię? Potrafisz to udowodnić? Nie udowodnisz, bo niczego takiego nie znajdziesz. Każdy pedofil działa na własną odpowiedzialność, odpowiada za siebie i to jego należy karać - po udowodnieniu mu winy. Nie ma odpowiedzialności zbiorowej. Taką odpowiedzialność zbiorową stosowali bolszewicy w Rosji, represjonując wszystkich kułaków czy burżujów.
www2019.05.12 11:29
Do 2001 roku funkcjonował w Watykanie dokument nakazujący tuszowanie pedofilii, poza tym za czasów JP2 był największy jej rozkwit w kościele. Dopiero Benedykt po śmierci swojego poprzednika wziął się za rozwiązywanie problemu, bo nie był już powstrzymywany przez papieża Polaka. Zakłamywanie rzeczywistości nie przywróci Wojtyle dobrego imienia. JP2 stworzył kult papieża i swojej własnej osoby, ludzie czcili jego, a nie Boga
Witek2019.05.12 22:12
Strzał w 10
Polak Ateista Dumny Gej2019.05.12 11:29
Nawet papa Franio przyznał, że jp2 zaniechał i krył swoich kolegów-pedofilów. Krzywdy nie pozwolił im robić i zrobił wszystko, aby sprawy nie wyszły na jaw. To tylko jedna ze zbrodni Karolka, ma jeszcze inne "zasługi" na koncie takie jak propaganda antygumkowa w Afryce, którą spowodował lawinowy wzrost zachorowalności na HIV i zgonów na AIDS.
Urszula2019.05.12 18:35
Bez przesady z ta Rosją. Odpowiedzialność zbiorową stosuje również rząd PiS pozbawiając wielu emerytowanych pracowników wszelkich służb ich emerytur. I nieważne czy to oficer czy sprzątaczka - żyli w komunie, pracowali w komunie to im po łapach.
www2019.05.12 11:11
Takie są owoce pontyfikatu świętego JP2
Stanislaw znad Dunajca2019.05.12 12:34
To jest takie rozumowanie jak te "polskie obozy zagłady". Skoro Polacy za mało energicznie bronili żydów, to znaczy że są twórcami tego zła!
Maria Blaszczyk2019.05.12 13:06
No nie, bez przesady. "Polskie" używa się jednak na ogół w znaczeniu lokalizacji - w tym znaczeniu napisał to Jan Karski przecież. Ale nigdy nie było udziału polskich władz w tym horrorze. Tymczasem Jan Paweł II niestety dał na to milczące przyzwolenie. Nie sądzę, by z upodobania do gwałcicieli dzieci - po prostu nie uważał tego za istotne.
Witek2019.05.12 21:56
Swietny wpis .
Polak Ateista Dumny Gej2019.05.12 10:48
Sami się nie oczyszczą, co już nie raz pokazali. Dokument Sekielskiego pokazał dobitnie, że największym problemem są biskupi, którzy kluczą, przenoszą, tuszują, nic sobie nie robią z orzeczeniami sądów, dalej pozwalając pedofilom na kolejne kontakty z dziećmi - dowody na to są niezaprzeczalne. Żadne wytyczne Kościoła nie rozwiążą problemu pedofilii. Do tej instytucji musi wkroczyć policja z prokuratorem, dokument pokazał, że ryba psuje się od głowy to za biskupów należy się wziąć w pierwszej kolejności. Tylko zewnętrzne niezależne podmioty są w stanie ukręcić łeb tej hydrze.
Edek2019.05.12 11:03
Czas posprzątać po tych księżach, którzy są gejami - ten syf faktycznie przygniata.
Polak Ateista Dumny Gej2019.05.12 11:25
Geje to żaden problem, no kontakty osób dorosłych za obopólną zgodą nie są niczym zdrożnym. Problemem są pedofile w kościele oraz biskupi, którzy ich kryją, a że w najlepsze to robią ignorując postanowienia sądów pokazał dokument Sekielskiego. Katosekta zachowuje się jak państwo w państwie. Trzeba wreszcie ukręcić łeb tej hydrze.
ZERR02019.05.12 23:18
Problemem sa zawsze pederaści, czyli Miłośnicy Chłopców. Jak tylko wyjdą z szafy, tworzą Homosektę i popełniaja odrażające czyny. Homosekta zachowuje sie jak państwo w państwie, przenika rząd, instytucje, armię, banki a nawet Kościół. Bez penalizacji pederastii sie nie obejdzie. Sądzę, że od 3 lat wzwyż będzie okej. Ukręcimy łeb tej hydrze, choćby Ruchy LGBT miały oszaleć z rozpaczy.
anonim2019.05.12 11:26
Hmmm, dlaczego więc dziewczynki są ofiarami?
kata2019.05.12 12:06
80% księży pedofilii to geje.
Polak2019.05.12 19:13
Fundamentu bowiem nikt nie może położyć innego, jak ten, który jest położony, a którym jest Jezus Chrystus. 12 I tak jak ktoś na tym fundamencie buduje: ze złota, ze srebra, z drogich kamieni, z drzewa, z trawy lub ze słomy, 13 tak też jawne się stanie dzieło każdego: odsłoni je dzień [Pański]; okaże się bowiem w ogniu, który je wypróbuje, jakie jest. 14 Ten, którego dzieło wzniesione na fundamencie przetrwa, otrzyma zapłatę; 15 ten zaś, którego dzieło spłonie, poniesie szkodę: sam wprawdzie ocaleje, lecz tak jakby przez ogień1. 16 Czyż nie wiecie, żeście świątynią Boga i że Duch Boży mieszka w was? 17 Jeżeli ktoś zniszczy świątynię Boga, tego zniszczy Bóg. Świątynia Boga jest świętą, a wy nią jesteście". Biblia Tysiąclecia
Moja Faja.2019.05.12 10:35
W zasadzie pedofilia duchownych jest wewnętrznym problemem kościoła - nie państwa - ale na zmianę pozycji kościoła wpłynie - a nie powinna. Zmiana pozycji kościoła jest uzasadniona tym - że pozycja obecna nie ma żadnych podstaw. Zwykła polityczna uczciwość nakazuje, aby każdy podmiot funkcjonujący w panstwie był równy innym - co potwierdza konstytucja. Ale praktyka już NIE. Kościół, jak każdy podmiot powinien być utrzymywany przez swoich klientów - czyli wiernych i tak jak każdy płacić podatki. I mieć wpływ na funkcjionowanie państwa jak branża obuwnicza, budowlana, czy hutnicza.
realista2019.05.12 10:29
"głęboka zmiana świadomości katolików w Polsce " a może nie katolików tylko kościoła !!!!!!!
Urszula2019.05.12 18:27
Zgadza się. To kościół musi się zmienić, a dokładnie jego hierarchowie, a nie katolicy.
JS2019.05.12 18:45
Macie rację, hierarchowie to no nie katolicy.
Ryszard Olejniczak2019.05.12 10:27
Po co niepotrzebnie komplikować proste choć groźne sprawy. Trzeba oddać co cesarskie cesarzowi. Pedofil jest przestępcą, kto wie o jego przestępstwach i to ukrywa, też jest przestępcą - więc oddać ich prokuratorom i po sprawie.
Rozbujnik2019.05.13 6:43
Brawo! Dokładnie o to chodzi!
Marek2019.05.13 16:47
No tak , ale co wtedy JPII ?
Tom.2019.05.12 10:24
To znaczy pedofilia klerykalna jest niedobra natomiast pedofilia tęczowa jest OK ?
Stanislaw znad Dunajca2019.05.12 12:32
Przy całej mojej sympatii dla ks. Kobylinskiego robi on wrażenie, iż ma pretensję, że za mało tych przestępstw wśród polskich duchownych - że statystycznie POWINNO ich być więcej. A że jest mało, choć POWINNO być więc ej, to znaczy, że wszyscy zatajają: i ofiary i sprawcy. Niech się modli, żeby było więcej :))
JS2019.05.12 18:42
Stawiasz znak równości między kk a organizacjami lgbt? Od jednych i drugich wymagasz takicg sanych standardów moralnych?
Szendzielarz2019.05.13 16:06
pedały i bolszewiccy TW, to tzw. "księża pedofile"