26.08.20, 08:55Fot. via Pixabay

Ksiądz z USA odkrył, że jego chrzest był... nieważny. Archidiecezja szuka wiernych, którzy korzystali z jego posługi

Nierozważne improwizacje podczas udzielania sakramentów mogą mieć niekiedy dramatyczne konsekwencje. Przekonał się o tym ostatnio ks. Matthew Hood z archidiecezji Detroit w Stanach Zjednoczonych. Po trzydziestu latach odkrył, że nie został ważnie ochrzczony.

Oglądając film z własnego chrztu zauważył, że diakon, który udzielał mu sakramentu, powiedział: „my ciebie chrzcimy” zamiast „ja ciebie chrzczę”. Zgodnie z wydaną 6 sierpnia notą Kongregacji Nauki Wiary tak udzielony chrzest nie jest ważny. Chrzci bowiem nie wspólnota, lecz konkretny szafarz, który działa w imieniu Chrystusa.

Konsekwencje tego błędu okazały się bardzo poważne. Nie będąc ważnie ochrzczonym, Matthew Hood nie mógł też przyjąć innych sakramentów, w tym kapłaństwa. Co za tym idzie nieważne okazać mogą się niektóre z sakramentów, których udzielał w przekonaniu, że jest księdzem. Archidiecezja Detroit poszukuje zatem wiernych, którzy korzystali z jego posługi. Swoją pomoc oferuje im również sam ks. Hood, który w międzyczasie został już ważnie ochrzczony i przyjął wszystkie pozostałe sakramenty, z kapłaństwem włącznie.

Krzysztof Bronk - Watykan

vaticannews.va/pl

Komentarze

Darek2020.08.27 15:25
Jaja będą, jak się ochrzci niby prawidłowo, znów go wyświęcą na księdza, a po latach się okaże że babka była Polką, a zgodnie z prawem kanonicznym od 600 lat każdy Polak jest automatycznie dożywotnio ekskomunikowany wciąż obowiązującą decyzją papieża Marcina V.
Anonim2020.08.26 12:01
Amato Animo Animato Animagus
ks. Bogusław2020.08.26 10:53
O tędzy z nich teolodzy :) A czy ich uczyli tam w USA, że jest coś takiego jak "Ecclesia suplet"? Niech się nie martwią tam, gdzie szafarz "zawala" - Kościół uzupełnia dar łaski. Tam gdzie jest to ujawnione i jest poważna wątliwość jest możliwość powtórzenia sprawowanego sakramentu.
Ks. Bogusław2020.08.26 11:38
Dopowiedzenie: "...miało na celu ukazanie znaczenie kanonu 144 KPK dla życia Ludu Bożego, zarówno w wymiarze wykonawczej władzy rządzenia jak i uprawnień do sprawowania trzech niezwykle ważnych sakramentów – bierzmowania, pokuty i małżeństwa." W przypadku chrztu i sakramentu kapłaństwa - trzeba je powtórzyć.
Protestant2020.08.26 11:41
"Ecclesia supplet" (zdublowane "p")? "Tam, gdzie jest poważna wątpliwość..." - Czyja? Czy ochrzczonego, czy jego biskupa? Spójrzmy na to praktycznie: ks. Michał Misiak miał poważną wątpliwość, czy jego chrzest (udzielony gdy był niemowlęciem) jest ważny. Dlatego ochrzcił się ponownie. Nie miało istotnego znaczenia, że ochrzcił go protestancki pastor - ks. Michał nie zamierzał zmieniać wyznania, a chrzest protestantów jest uznawany w Kk. Ale arcybiskup łódzki zastosował wobec ks. Misiaka ekskomunikę (z mocy prawa), którą po miesiącu zdjął. A zatem to sumienie arcybiskupa decydowało, czy tu "jest poważna wątpliwość", czy jej nie ma.
Jonasz Koran-Mekka2020.08.26 10:51
No i kto to spowodował, nie żadne lgbety tylko WYŚWIĘCONY WYSŁANNIK PANA BOGA, Największe zagrożenie dla KOŚCIOŁA jest w jego wietrzeniu !!!
Bianka2020.08.26 10:49
Ale absurd! Z drugiej strony, czy Pan Bóg jest takim urzędnikiem przestrzegającym wszystkich norm...?? Poczytajmy Ewangelię jak różnymi sposobami ludzi uzdrawiał...no nie wiem...W takim bądź razie ja też mogę nie być pewna, czy zostałam prawidłowo ochrzczona, i nie mam video, żeby to sprawdzić...Przecież Pan Bóg i tak udzielił łaski włączenia tego księdza wtedy maluszka do grona wiernych Kościoła...tak wg mnie zrobił Pan Bóg, ale to jest mój odbiór Boga...ktoś może się kłócić, że słowa są wiążące bardziej niż wola Boga i intencje rodziców dziecka.
Protestant2020.08.26 11:56
Częściowo zgadzam się z Twoją intuicją. Lecz przed Bogiem nie chodzi o poprawność wypowiedzianej formuły. Np. apostoł Piotr polecił ochrzcić domowników Korneliusza "w imię Jezusa Chrystusa" (Dz. 10,48), chociaż pełna formuła wymienia trzy Osoby Trójcy (Mt. 28,19). To, czego faktycznie brakuje sakramentowi, udzielonemu niemowlęciu, to nawrócenie i wiara, których, wg Biblii, oczekuje się od ochrzczonego. Zatem pytaj się raczej: czy nawróciłam się i czy wierzę, niż to, czy wypowiedziano właściwą formułkę...
Balkonowy tęczowiec2020.08.26 10:20
Każdy tęczowy ma AIDS. No i co? Nie wolno? Niech żyje WOLNOŚĆ!
AntySzwab2020.08.26 10:20
Kto z Bogiem temu Bóg naprawi wszystko.
matis892020.08.26 10:16
To tak samo jak nie jest papieżem katolickim Bergoglio Fałszywy Prorok, który razem z masonerią ukradł tron katolickiemu papieżowi Benedyktowi XVI, a na fałszym konklawe działał masoński lobbing na rzecz Bergoglio którego wybór był ustawką.
matis892020.08.26 10:26
,,Tajemniczy ''chrzest'' Franciszka. Wybór papieża nieważny ?'' Na YT mowa o Bergoglio który nie jest ważnym papieżem katolickim. A przez te jego lata, wiemy już że nie reprezentuje on katolicyzmu tylko masońską Religię Światową antychrysta.
Protestant2020.08.26 10:13
Wodą chrzci ksiądz lub księża, a Duchem Świętym i ogniem chrzci Chrystus (por. Mt. 3,11). Bynajmniej nie ma automatyzmu, że chrzest wodą pociąga za sobą chrzest Duchem. Szymon Mag został ochrzczony wodą, ale ze względu na złe motywy nie otrzymał Ducha Świętego (por. Dz. 8,13.18-23). Z kolei rzymski setnik Korneliusz otrzymał Ducha Świętego jeszcze zanim został ochrzczony wodą. Błąd podejścia katolickiego bierze się stąd, że uznaje ono działanie sakramentu (ex opere operato), natomiast wg nauki Biblii, Bóg (Chrystus) jest wciąż suwerennym podmiotem, który "bada serca" (1 Tes. 2,4). Od chrzczonego człowieka Bóg oczekuje nawrócenia (Dz. 2,38-39) i wiary (Mk. 16,15-16). A zatem chrzest udzielony nieświadomemu dziecku, przed Bogiem nie ma znaczenia, niezależnie od użytych słów.
czas2020.08.26 10:10
No i pewnie świat się od tego zawali.
Ordo perpetua2020.08.26 10:05
Według prawa kościelnego sakrament małżeństwa można uznać za nieważny w przypadku młodocianego wieku (14 lat dla kobiety i 16 dla mężczyzny), pozbawienia używania rozumu, poważnego braku rozeznania oceniającego co do istotnych praw i obowiązków małżeńskich, przymusu i bojaźni. To chyba każdy chrzest niemowlaka z założenia jest nieważny? Bo co on wie i rozumie? Czysty przymus.
Protestant2020.08.26 10:49
Zgadzam się z Tobą. Z drugiej jednak strony wprowadzając do praktyki chrzest niemowląt, odwoływano się do analogii z obrzezaniem. Żydzi obrzezywali chłopców w ósmym dniu ich życia (a zatem gdy dzieci te były jeszcze nieświadome). Czy w świetle nauki Chrystusa to obrzezanie miało znaczenie przed Bogiem? "Albowiem w Chrystusie Jezusie ani obrzezanie, ani jego brak nie mają żadnego znaczenia, tylko wiara, która działa przez miłość" (Gal. 5,6). "Bo ani obrzezanie nic nie znaczy, ani nieobrzezanie, tylko nowe stworzenie" (Gal. 6,15). Ale to prawda pochodząca już ze Starego Testamentu, gdzie oczekiwano od Izraelitów "obrzezania serca" (por. Powt. 10,16; 30,6) - to synonim nawrócenia i wiary. Jeśli więc zostałeś ochrzczony jako niemowlę i dzisiaj odcinasz się od tego aktu - nie musisz nic robić, bo nie ma to znaczenia bez Twojego nawrócenia i wiary. Ale jeśli nawróciłeś się i wierzysz, to Twój związek z Chrystusem oparty jest nie tylko na chrzcie wodą, lecz na działaniu samego Boga, który Cię "chrzci Duchem Świętym i ogniem".
Boholt2020.08.26 10:03
Po drugim ślubie Kurskiego śmialiśmy się, czy można drugi raz wziąć chrzest. I słowo ciałem się stało. W KK wszystko jest możliwe. Teraz czekamy na drugie ostatnie namaszczenie.
Darek2020.08.26 11:58
Drugie, trzecie, czwarte i kolejne ostatnie namaszczenie to już standard od lat.
Natalja Siwiec2020.08.26 9:59
Czary Mary Hokus Pokus. Ktoś nieprawidłowo wypowiedział zaklęcie i kleszy pasożyt ma problem.
katolicka kretynizacja polski 🇵🇱2020.08.26 9:55
najważniejsze że wszystkie sakramenty udzielane przez kleszych pedofilów są zobowiązujące!
Darek2020.08.26 11:59
No właśnie może się pojawić problem, jakby się znalazł jakiś ksiądz odstępca, który nie jest pedofilem, wtedy nie wiadomo czy udzielone przez niego sakramenty zachowują ważność. W Polsce na szczęście póki co do takiego przypadku nigdy nie doszło, ale pamiętajmy że może się to zdarzyć w każdej chwili.
modlitwa szturmowa2020.08.26 9:42
nieważny to jest mój chrzest a właściwie niebyły bo mam dar niewiary
blumkwist2020.08.26 9:31
Forma ma znaczenie, bo niesie treść. Nie kolektyw chrzci, a osoba...bo kolektyw nie ma duszy, woli i intelektu. Mądra decyzja księdza pokazuje, że doktryna, ryt, wiara i uczynki muszą być harmonijnie powiązane...inaczej wszystko się sypie.
Po 11 ...2020.08.26 9:30
Jest prosty, od dawna sprawdzony sposób na weryfikację tego czy chrzest księdza był ważny: próba wody zimnej. Próba polega na wrzuceniu do wody skrępowanego delikwenta (inna nazwa to tzw. pławienie czarownic). Jeśli ksiądz utonie, to chrzest był ważny. Utrzymywanie się na powierzchni będzie potwierdzeniem nieważności.
Anonim2020.08.26 9:23
ale nie odkrył POdszeptów szatana? ten ksiądz to wypisz wymaluj taki lemanski ,boniecki ,sowa,natanek,ano nie brakuje w kapłaństwie judaszów
POCO2020.08.26 9:17
nie formułka chrzci a intencja szafarza
Po 11 ...2020.08.26 9:24
Każdy czarownik wie, że formułka jest bardzo ważna. Harrego Pottera nie oglądałeś? Mała pomyłka w zaklęciu i machanie różczką nie działa. Sam widziałem w kinie.
hm2020.08.26 9:16
Przecież w prawie kanonicznym jest to możliwe tylko w tedy gdyby specjalnie ktoś źle ochrzcił a nie z zaniedbania nierozumem tej chryi
Po 11 ...2020.08.26 9:14
Bóg będzie zatem miał kolejną okazję aby zemścić się na niewinnych katolikach. Wtrąci do piekieł wszystkich, którzy myśleli, że się wyspowiadali, a tak naprawdę nie. Powiem tak: skretynienie KK poziom max.
A2020.08.26 9:07
Czyli jednak czary są ważniejsze od wiary. Człowiek, który całym swoim życiem zaświadczył o wierze, nagle jest poganinem, bo papiery się nie zgadzały. Swoją drogą Jezus powiedział "Kto uwierzy i przyjmie chrzest, ten będzie zbawiony" Nie mówił kto będzie ochrzczony a później uwierzy...
Mikołaj2020.08.26 9:47
Mniemam , że jesteś śJ lub innym sekciarzem . Niemniej dla czytelników należy się wyjaśnienie tego zarzutu , którym tamci werbownicy do sekt obrzucają kościoły chrześcijańskie . Pierwsi chrześcijanie chrzcili całe domy , z niewolnikami i dziećmi włącznie . Przyjmowano nawet chrzest za zmarłych . To wszystko mieści się w tym jednym poleceniu Chrystusa : " Ciężary cudze noście ! ". Dlatego podczas chrztu celebrans przypomina o tym formułą : " Drodzy rodzice, prosząc o chrzest dla waszego dziecka, przyjmujecie na siebie obowiązek wychowania go w wierze, aby zachowując Boże przykazania, miłowało Boga i bliźniego, jak nas nauczył Jezus Chrystus. Czy jesteście świadomi tego obowiązku?" . Jest to także wspomniane jeszcze kilka razy w trakcie obrzędu . Ślepcy którzy w formule chrztu nie zapraszają głównego celebransa czyli Ducha Świętego , ważą się pouczać kościół Chrystusowy ! . Źdźbło i belka !!! - obłudnicy ! .
Ben2020.08.26 9:07
Gdyby molestował dzieciaki to nie jest księdzem.