03.05.21, 17:30Fot. Aleksander Zieliński/Kancelaria Sejmu, via: Flickr CC 2.0

Prezydent Andrzej Duda w światowych mediach: Konstytucja 3 maja łączyła nowoczesność z chrześcijańską tradycją

Z okazji przypadającej dziś 230. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja szereg europejskich dzienników i czasopism opublikowało teksty Prezydenta RP Andrzeja Duda. O znaczeniu wydarzeń sprzed 230 lat i o tym, czego dziś Europa powinna się z nich uczyć, Andrzej Duda pisze we włoskim „Il Messaggero”, węgierskim „Magyar Hirlap” czy madryckim „El Independiente”.

W tekście opublikowanym dziś na łamach włoskiego dziennika „Il Messaggero” prezydent Andrzej Duda przypomina, że pierwsza w Europie Konstytucja uchwalona 3 maja 1791 roku to „epokowe dzieło prawodawcze” będące historycznym przełomem. Jej dziedzictwo i zawarta w niej myśl ustrojowa oraz wolnościowe, demokratyczne przesłanie powinny być, podkreśla polski prezydent, inspiracją również dla współczesnej Europy.

- „Wrogowie wolności uznali, że nowoczesna, wolnościowa Konstytucja 3 maja jest dla nich zagrożeniem. Absolutystyczna imperialna Rosja, przy wsparciu Prus, wywołała wojnę o konstytucję i zrobiła wszystko, aby zniszczyć jej dorobek. Ale dzieło Konstytucji 3 maja przetrwało”

- napisał Prezydent RP.

Przypomniał, że w czasie obchodów 50. rocznicy Traktatów Rzymskich Konstytucja 3 maja została przywołana jako „jedno z pierwszych źródeł idei Unii Europejskiej”. Podkreślił, że jej dziedzictwo jest częścią „najwspanialszego europejskiego dorobku”.

Wskazał, że dziś, zastanawiając się nad dalszą integracją europejską, wciąż można wspólnie czerpać z założeń majowej Konstytucji. Przypomniał, że Konstytucja 3 maja kierowała się zasadami, które wciąż uznajemy za podwaliny europejskiej cywilizacji. Jest to poszanowanie ludzkiej godności, wolności, równości i solidarności.

Jako na najważniejsze współczesne wyzwania prezydent Duda wskazał we włoskim dzienniku na „deficyt demokracji, niedoskonałe artykułowanie obywatelskiego przedstawicielstwa w kierowaniu decyzjami Unii Europejskiej”.

- „To wielkie święto dla Polaków i Litwinów, dla wszystkich narodów Europy Środkowo-Wschodniej, które stworzyły dorobek dawnej Rzeczypospolitej; to także nasze wspólne, europejskie święto. Niech będzie inspiracją do budowania jeszcze lepszej, zintegrowanej Europy”

- zaapelował prezydent Andrzej Duda.

Na łamach hiszpańskiego „El Independiente” Andrzej Duda wskazał, że twórcy Konstytucji 3 maja chcieli odpowiedzieć na konkretną sytuację społeczno-polityczną, dając państwu siłę do skutecznego przeciwstawienia się wrogim działaniom sąsiednich mocarstw.

- „To z Europy Środkowo–Wschodniej, będącej wspólnym domem narodów i kultur, płynęły nowoczesne, wizjonerskie i prekursorskie rozwiązania, a dzisiejszy jubileusz jest okazją do przywołania tej chlubnej tradycji ustrojowej - rządów prawa, demokracji i parlamentaryzmu”

- podkreślił.

W swoim artykule odniósł się również do poszukiwań możliwości godzenia tradycji z nowoczesnością. Przypomniał, że Konstytucja 3 maja łączyła nowoczesną myśl Oświecenia z kultywowaniem chrześcijańskich wartości, kierując się zasadami będącymi fundamentem chrześcijańskiej cywilizacji europejskiej.

kak/PAP

Komentarze

W­­­W­­W­­.­­­X­­1­7­­.­F­­U­N2021.05.5 20:40
O­­­c­e­­­ń­ ­m­­­o­­­j­ą­ ­­­m­ł­­o­d­­ą­­ ­­­c­­i­­­p­­k­­ę­ ­-­ ­­W­­­W­­W­­.­­­X­­1­7­­.­F­­U­N
MVD2021.05.4 1:13
No nie, bo kościół chciał by być czymś innym niż zwasalizowany kler watykański! który drżał na myśl o Konstytucji 3 Maja ! to teraz chce się wybielić rolę i jaki to kościół był wręcz poturbowany motylami z powodu tego wzniosłego wydarzenia.
Anonim2021.05.3 22:18
I pisali ją rozumni ludzie, na poziomie o którym dziś można tylko pomarzyć. Od uchwalenia Konstytucji 3 maja minęło już prawie ćwierć tysiąclecia i o tyle cofnął się poziom obecnej konstytucji w stosunku do Tamtej. Wtedy mieliśmy do czynienia z matematycznie ścisłym zapisem dotyczącym systemu władzy, w RAMACH którego sprawowana była władza - ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza, cytuję ten precyzyjny zapis: "Aby więc całość państw, wolność obywatelska i porządek społeczności w równej wadze na zawsze zostawały, trzy władze rząd narodu polskiego składać powinny i z woli prawa niniejszego na zawsze składać będą; to jest: w ł a d z a p r a w o d a w c z a w stanach zgromadzonych, władza najwyższa wykonawcza w królu i Straży i władza sądownicza w jurysdykcyjach" W współczesnej, wstyd mówić, konstytucji mamy trzy władze niezależne nie mające z systemem państwa jako całości, nic wspólnego. W dodatku, tak naprawdę nie wiadomo do kogo te władze należą (bo zwierzchnia podobno do "Narodu") , do pani Urszuli może do jakiegoś TSUE czy innych tego typu.
Filip przestrzega:2021.05.3 21:22
Jehowe mendy jak "matis89" udają katolików. ...........𝐉𝐄𝐇𝐎𝐖𝐘 jest to najgorszy typ sekciarza. Są odpowiedzialni za tysiące ludzkich istnień odmawiając swym bliskim a szczególnie dzieciom opieki lekarskiej. 𝐖 𝐓𝐘𝐌 𝐒𝐙𝐂𝐙𝐄𝐏𝐈𝐎𝐍𝐄𝐊! ........ 𝐉𝐄𝐇𝐎𝐖𝐘 to jest ZBRODNIARZ. Ale nie tylko bo ZŁODZIEJ! Oszukują głównie starsze samotne kobiety tak, aby cały majątek tej ich sekcie zostawiła. 𝐉𝐄𝐇𝐎𝐖𝐘 to wróg ludzi i normalnego społeczeństwa. Udają, że są katolikami cytują jakieś brednie - PAMIĘTAJ 𝐉𝐄𝐇𝐎𝐖𝐘 to SEKCIARZ i jak KAŻDY SEKCIARZ jest NIEBEZPIECZNY.
Filip2021.05.4 9:21
Ktoś używa mojego nicku. To nie jest mój wpis!
Filip2021.05.3 20:32
Jarosław Kaczynski jest Prezydentem de facto, a Andrzej Duda jest Prezydentem de iure. Tak więc Jarosław Kaczynski musiał wcześniej zatwierdzić przemówienie Andrzeja Dudy i wyrazić zgodę. W dniu dzisiejszym mamy święto 3 maja, to jest rocznica uchwalenia Konstytucji. Andrzej Duda dokonał wielokrotnych deliktów konstytucyjnych, złamał art. 7, 10, 32, 42, 126, 144, 173, 178, 179, 180, 183, 187, 190, 193, co wypomniał mu nawet jego były promotor prof. Jan Zimmermann. Przysięgał na Konstytucję mówiąc: tak mi dopomóż Bóg" i pokazał, że przysięga nic dla niego nie znaczy. Na szczęście w 2025 roku będą wybory prezydenckie i Polacy będą mieli okazję wybrać kandydata nie związanego z PiS-em, za którego nie będziemy musieli się wstydzić.
Historyk2021.05.3 20:20
Należy PAMIĘTAĆ, że jehowe mendy jak "matis89" udają katolików............. 𝐉𝐄𝐇𝐎𝐖𝐘 jest to najgorszy typ sekciarza. Są odpowiedzialni za tysiące ludzkich istnień odmawiając swym bliskim a szczególnie dzieciom opieki lekarskiej. 𝐖 𝐓𝐘𝐌 𝐒𝐙𝐂𝐙𝐄𝐏𝐈𝐎𝐍𝐄𝐊! ........ 𝐉𝐄𝐇𝐎𝐖𝐘 to jest ZBRODNIARZ. Ale nie tylko bo ZŁODZIEJ! Oszukują głównie starsze samotne kobiety tak, aby cały majątek tej ich sekcie zostawiła. 𝐉𝐄𝐇𝐎𝐖𝐘 to wróg ludzi i normalnego społeczeństwa. Udają, że są katolikami cytują jakieś brednie - PAMIĘTAJ 𝐉𝐄𝐇𝐎𝐖𝐘 to SEKCIARZ i jak KAŻDY SEKCIARZ jest NIEBEZPIECZNY. -------------------
GAL anonim2021.05.3 19:45
„Niektóre oddziały zamieniły się w bandy maruderów. Przez brak dyscypliny powstańcy śląscy stracili krwawo zdobyty Kędzierzyn. W porcie "zarekwirowali" olbrzymie zapasy spirytusu. Gdy doszło do szturmu, wielu było zbyt pijanych, by stawić opór.“
Historyk2021.05.3 19:37
Rzadko pamięta się dzisiaj, że spośród czterech głównych autorów i redaktorów Konstytucji 3 maja aż trzech należało do masonerii. Byli to: król Stanisław August Poniatowski, Scipione Piattoli oraz Ignacy Potocki. Ponadto w zwołanym znienacka po przerwie wielkanocnej sejmie, który uchwalił wprowadzenie konstytucji pod nieobecność większości posłów, główną siłę stanowiła masoneria.
Po 11 ...2021.05.3 19:48
No i co z tego, że to byli masoni? Przecież katolicy niczego sensownego napisać nie potrafią. Generalnie wolą łamać Konstytucję, niż ją wspierać. Masoni zrobili dobrą robotę, jak zresztą prawie zawsze.
Czekam na Loże Polin i coś sensownego!2021.05.3 20:22
"Przecież katolicy niczego sensownego napisać nie potrafią."
edi2021.05.3 20:02
Masoneria dzisiaj rządzi światem, stała sie zagładą ludzkości, degradacją świata, to terrorysci, wprowadzajacy nowy porządek swiata, jak niewolnictwo, likwidacja klasy średniej, handel ludzmi, dziecmi, nowe podatki, katastralny, zdrowotny itp...
fdf2021.05.3 19:19
Reźim pisowski działa niczym ruska wańka wstańka.
Polak mały2021.05.3 19:38
Co za durne porównanie!
Genie2021.05.3 19:07
POLSKA TRADYCJA WOLNOŚCI. Obywatele Rzeczypospolitej wolność rozumieli nie tylko jako swobodę jednostki, lecz jako możliwość wspólnego decydowania o stanowionych prawach – pisze prof. Zdzisław KRASNODĘBSKI. https://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-zdzislaw-krasnodebski-polska-tradycja-wolnosci/?fbclid=IwAR09pcSDPqH4OAMNXfrywhOlhAJIFbGPCXYYDLY3vIvaVzsSaHl3Cn8ManA
litości2021.05.3 19:03
Jakieś ruskie pomioty ograniczone umysłowo próbują tutaj oceniać uchwalenie polskiej konstytucji, komiczne
Polak mały2021.05.3 19:39
Masz racje - ręce opadają od tych trolli.
Grizzly2021.05.3 18:57
Poznam ładnego chłopaka, jestem gejem pasywnym lubię ostro w tyłek
Grizzly2021.05.3 23:23
Won trollu wystrugany z buraka przez POmioty SBeckie ! Won od mojego nicka! Won ruski pedale!
Grizzly2021.05.3 18:48
Nas wyborców PiSu żadna konstytucja nie obowiązuje mamy tylko swoje prawa które nam pasują by utrzymać władze i podporządkować sobie naród
Grizzly2021.05.3 23:23
Won trollu wystrugany z buraka przez POmioty SBeckie ! Won od mojego nicka! Won ruski pedale!
Suweren2021.05.3 18:48
Duda mówiący o Konstytucji - paradne!
Richuś2021.05.3 18:45
Niech w końcu ten Duda swoimi durnymi wypowiedziami o wartościach chrześcijańskich nie ośmieszał Polaków na Świecie
Po 11 ...2021.05.3 18:43
prof. Chwalba: ''Można sobie wyobrazić że 3 maja 1791 r. nie uchwalono Konstytucji. Wówczas nie byłoby wojny w jej obronie i drugiego rozbioru. Nie wybuchłoby powstanie kościuszkowskie, które doprowadziło do trzeciego rozbioru i wymazania Rzeczpospolitej z mapy Europy. Konstytucja była kamieniem, który spowodował lawinę''.
Genie2021.05.3 18:42
POLSKA TRADYCJA WOLNOŚCI. Obywatele Rzeczypospolitej wolność rozumieli nie tylko jako swobodę jednostki, lecz jako możliwość wspólnego decydowania o stanowionych prawach – pisze prof. Zdzisław KRASNODĘBSKI. https://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-zdzislaw-krasnodebski-polska-tradycja-wolnosci/?fbclid=IwAR09pcSDPqH4OAMNXfrywhOlhAJIFbGPCXYYDLY3vIvaVzsSaHl3Cn8ManA
Anonim2021.05.3 18:37
Nie wszystkim ta konstytucja gwarantował prawa wolności więc nie ma sensu "modlić" sie do niej
Błogosławieństwa nie ma...i2021.05.3 18:41
nie będzie takiej 'konstytucji'
Anonim2021.05.3 18:35
Najśmieszniejsze jest że księża świętują tę konstytucje podczas kiedy ich poprzednicy popierali rozbiór Polski a ówczesny papież chwalił carycę Katarzynę nazywając ją największą heroiną. Kabaret hehehe. kościół jako instytucja nigdy nie był obrońcą niepodległości Polski, zawsze dbali tylko o swoje kieszenie. Dziś to samo przecież, a świętują jakby to oni ogłosili tę konstytucję hehehe. Paradne!
Genie2021.05.3 18:33
POLSKA TRADYCJA WOLNOŚCI. Obywatele Rzeczypospolitej wolność rozumieli nie tylko jako swobodę jednostki, lecz jako możliwość wspólnego decydowania o stanowionych prawach – pisze prof. Zdzisław KRASNODĘBSKI. https://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-zdzislaw-krasnodebski-polska-tradycja-wolnosci/?fbclid=IwAR09pcSDPqH4OAMNXfrywhOlhAJIFbGPCXYYDLY3vIvaVzsSaHl3Cn8ManA
Witaj Maj, Trzeci Maj2021.05.3 18:09
Dla Polocha zawsze naj!
Foster2021.05.3 18:26
Prawda jest też taka, że najpierw zrobiono wszystko co można, żeby tę Polske osłabić (po cholere nam to liberum veto, zrywanie sejmów), a jak już było za późno to próbowano coś uratować. Reformować ustrój Rzeczypospolitej trzeba było 100 lat wcześniej.
Foster przestań PIERDOLIĆ!2021.05.3 18:30
Dzięki zasadom "liberum veto" tak dzisiejsza UE funkcjonuje i głosuje!.... P.S. naucz się manipulować IP, bo na głupka wychodzisz!
Foster2021.05.3 18:03
Szkoda mi ówczesnych chłopów. Czemu nie przyznano swoim wolności, a obcym ją gwarantowano ?. To takie typowo polskie: swoich tłamsić a obcym dać więcej.
O przykłady proszę!2021.05.3 18:07
"To takie typowo polskie: swoich tłamsić a obcym dać więcej."
Foster2021.05.3 18:15
Przeczytaj jeszcze raz. Polscy chłopi w dalszym ciągu jako chlopi pańszczyźniani, bez prawa do wolności osobistej, a przyjezdni z zagranicy już nie podlegali szlachcie. To takie trudne do zrozumienia ?
Co ma kurwa jedno z drugim?2021.05.3 18:19
W tym samym czasie handel niewolnikami w "oświeconych" krajach Europy Zach. kwitnął w najlepsze. .... Czy to tak trudno ponimać?!
Foster2021.05.3 18:29
Nie zauważyłeś, że niemalże nazajutrz po rozbiorach chłopi od zaborców uzyskali więcej jak dało im państwo przedrozbiorowe ?
Foster przestań PIERDOLIĆ!2021.05.3 18:31
Nudna jest ta twoja ignorancja!
Anonim2021.05.3 18:18
Masz rację. Polska to wyrodna macocha. To nie od dziś Polacy szukają chleba za granicą. U nas chyba zawsze rządziły antypolskie gnidy.
My NIE chcemy żadnej konstytucji!2021.05.3 18:03
Łapy precz od kołchozu Białoruś! - - - - MY nie chcemy FBI - CIA - MOSSAD! My mamy własny KGB! - - - - Nasi czekiści są doświadczeni i szkoleni przez naszego ukochanego CZEKISTĘ tow. pułkownika PUTINA! Tylko my mamy prawo i przyjemność strzelać w potylice naszym białoruskim kołchoźnikom. - - - PRECZ z HAMERYKAŃSKO-ŻYDOWSKIM imperializmem!
Brawo USA, UK, Niemcy...Brawo Polska!2021.05.3 17:59
Na ćwiczenia "Black Swan 21" zaproszone zostały zaproszone specjalne jednostki wojskowe z TAKICH potęg militarnych jak: Bułgaria, Chorwacja ,Węgry, Macedonia, Rumunia, Słowacja i Słowenia. Na ćwiczenie nie przybyły jednostki z takich krajów jak: USA, Niemcy, Włochy, Francja, Wielka Brytania i oczywiście Polska.
polonia semper fidelis2021.05.3 17:55
Konstytucja gwarantująca obywatelom Rzeczypospolitej RÓWNE PRAWA BEZ WZGLĘDU NA WYZNANIE CZY POCHODZENIE. Frendzle i wszelkiej maści patopatrioci i patokatole z taką konstytucją NIE MAJĄ NIC WSPÓLNEGO ponieważ BEAK IM T O L E R A N C J I
katolicka kretynizacja polski 🇵🇱2021.05.3 18:00
Pisz bardziej czytelnie - bo nie można zrozumieć Twojego bełkotu.
katolicka kretynizacja polski 🇵🇱2021.05.3 18:55
Sorki, żem pszeczytał bes zrozumienia. Racja w 100%
MaxFiend, "prof. dr"Hertrich-Woleński pisze2021.05.3 17:55
CYT.: " Kurvva nie naród POZNASZ POLAKA PO CHAMSTWIE GŁUPOCIE I MORDZIE PIJAKA! POLSKIE ANTYWARTOŚCI SĄ GORSZE NIŻ KORONĄ BO NISZCZĄ TEŻ ZDROWIE PSYCHICZNE " ............
katolicka kretynizacja polski 🇵🇱2021.05.3 18:03
Coś Ty za jeden? Czyżby koleiny kretyn na Frondzie.
Foster2021.05.3 17:52
To dokładnie tak jak UE, a on powiedział, że UE to wyimaginowana wspolnota, z której nic nie wynika. Kiedy mówi prawdę ?
MaxFiend2021.05.3 17:52
Nie było w niej nic nowoczesnego i w dodatku została potępiona przez Watykan. Ale faktycznie w feudalnej Rzeczpospolitej to było coś nowego umacniającego wszechwładzę bogatej szlachty.
Foster2021.05.3 17:55
Nowoczesną to była francuska Konstytucja, bo likwidowała monarchię i władzę magnaterii.
Kosztem śmierci dziesiątków tysięcy.2021.05.3 17:57
"Nowoczesną to była francuska Konstytucja, bo likwidowała monarchię i władzę magnaterii."
Foster2021.05.3 18:17
Przemoc rodzi przemoc.Nic nie dzieje się w próżni i z niczego.
Jehowe mendy jak "matis89" udają katolików2021.05.3 17:40
𝐉𝐄𝐇𝐎𝐖𝐘 jest to najgorszy typ sekciarza. Są odpowiedzialni za tysiące ludzkich istnień odmawiając swym bliskim a szczególnie dzieciom opieki lekarskiej. 𝐖 𝐓𝐘𝐌 𝐒𝐙𝐂𝐙𝐄𝐏𝐈𝐎𝐍𝐄𝐊! ........ 𝐉𝐄𝐇𝐎𝐖𝐘 to jest ZBRODNIARZ. Ale nie tylko bo ZŁODZIEJ! Oszukują głównie starsze samotne kobiety tak, aby cały majątek tej ich sekcie zostawiła. 𝐉𝐄𝐇𝐎𝐖𝐘 to wróg ludzi i normalnego społeczeństwa. Udają, że są katolikami cytują jakieś brednie - PAMIĘTAJ 𝐉𝐄𝐇𝐎𝐖𝐘 to SEKCIARZ i jak KAŻDY SEKCIARZ jest NIEBEZPIECZNY.
matis892021.05.3 17:38
Przypominam, szatanistyczny PIS prócz aborcyjnych szczepionek Antychrysta oficjalnie wspiera i reklamuje państwo bezgotówkowe Antychrysta do Znamienia Bestii. Wspieranie lewackiego PISu to już wybieranie Antychrysta przeciwko Chrystusowi.
Washington Post o 3-Maja2021.05.3 17:36
https://www.washingtonpost.com/politics/ukraine-baltics-poland-leaders-meet-on-polish-holiday/2021/05/03/9e588192-abe8-11eb-82c1-896aca955bb9_story.html
katolicka kretynizacja polski 🇵🇱2021.05.3 17:33
jprdl! debil znowu odpłynął!
Polak mały2021.05.3 17:50
A kretyn płynie dalej - lecz się zawodowy trollu.
x2021.05.3 17:33
Jak zwykle, należy przypomnieć, iż Kościół katolicki aktywnie walczył z Konstytucją 3 Maja.
Foster2021.05.3 18:33
.....bo Konstytucja 3 Maja to dla polskiej magnaterii i większości szlachty była "rewolucją" (zabierała liberum veto, pozwalała ściągać jakąś kasę na armię).