10.11.21, 14:24fot. tt/tadeusz giczan/screen

[Wideo] Sankcje dla Białorusi? Niezależny dziennikarz wskazuje piętę achillesową Łukaszenki

Jak pisze niezależny dziennikarz Tadeusz Giczan, budowa zasieków z drutu kolczastego jest jedyną skuteczną odpowiedzią Polski na hybrydowy atak ze strony reżimu Łukaszenki. Podaje on też możliwe formy nacisku na dyktatora, ponieważ – jak podaje – posiada on swoją piętę achillesową.

Tym wąskim gardłem gospodarki dla reżimu Łukaszenki – podaje dziennikarz - jest terminal w Małaszewiczach.

Giczan to były redaktor naczelny portalu Nexta, który na swoim na blogu opublikował tekst, w opisał tajemnice operacji „Śluza”, która jest właśnie realizowana, a opracowana została już na Białorusi w latach 2010-2011.

- W "Operacji Śluza", akcji sprowadzania migrantów na granice Białorusi z państwami UE, chodzi o wywołanie sztucznego kryzysu politycznego w krajach, które najbardziej wspierają białoruską opozycję - pisał.

Obecnie Tadeusz Giczan opublikował materiał wideo, który powstał we współpracy z białoruskim kanałem Belamova. Widzimy na nim, w jaki sposób możliwe jest skuteczne wywieranie presji na reżim Łukaszenki.

- Białoruś jest krajem tranzytowym. Jednym z najważniejszych filarów białoruskiej gospodarki są obecnie usługi transportowe i logistyczne. Tylko przez pierwsze 6 miesięcy tego roku białoruski eksport usług transportowych przekroczył 2 mld dolarów - głównie za sprawą przewozów tranzytowych między Rosją a Chinami i Unią Europejską – wyjaśnia Giczan w materiale.

- Towary są przewożone koleją z Chin i Rosji przez białoruskie Orsza, Mińsk, Baranowice, Brześć, Terespol i zatrzymują się w polskim terminalu przeładunkowym w Małaszewiczach – wyjaśnia niezależny dziennikarz.


- To właśnie w Małaszewiczach następuje wymiana zestawów kołowych lub przeładunek towarów i kontenerów w celu kontynuowania ruchu dalej na zachód. Mimo nałożonych na reżim Łukaszenki sankcji, terminal w Małaszewiczach bije kolejne rekordy przeładowanych pociągów z Białorusi. W ostatnich tygodniach było to nawet 18 dużych pociągów towarowych dziennie – mówi dalej Giczam.

Dalej dziennikarz stwierdza, że "terminal w Małaszewiczach jest jednym z największych karmników białoruskiego reżimu i zarazem jego piętą achillesową". Znajduje się on bowiem po polskiej stronie granicy i – co więcej - istnieje techniczna możliwość tymczasowej blokady.

Uważa on, że polskie władze mogą Łukaszence postawić ultimatum zablokowania terminala oraz uniemożliwienie przeładunku towarów, jeśli ten nie zaprzestanie działań związanych z szantażem migracyjnym.

Giczan podkreśla także rolę i zaangażowanie Chin w tym obszarze.

mp/twitter.com

Komentarze

Konkretny2021.11.10 17:43
Odcięcie kata Białorusi od pupy Putlera byłoby najgorszą sankcją, ale na razie należy uświadomić putlerowskiej Rosji, że baćkastan będzie musiała utrzymywać i pod rygorem sankcji tłumaczyć się z każdej współpracy z nim.
katolicka deratyzacja Polski2021.11.10 16:51
Szydlo WROC !
hehehe2021.11.10 15:48
Mądre łby odkrywają teraz Amerykę a ja, zwykły przygłupi szaraczek mówiłem już o blokadzie gospodarczej Białorusi miesiące temu. Dawno by go własne firmy transportowe zjadły i nie byłoby hucpy na granicy. Nasz rząd w tej materii postępuje jak stado baranów i jedyną jego zaletą jest fakt, że w ogóle blokuje inwazję bo peoskie łajzy i tego by nie robiły.
Anonim2021.11.10 16:17
za to plotą bzdury ala płaszczak o walecznych wotach ,zamiast ich zdusić blokadą ,rownież w malaszewicach,jak dziewica ,i chciałaby i boi sie
Wystarczy pogadać z chinolami2021.11.10 16:28
... zrobią porządek szybciej niż jewro-kołchoz. I podobny terminal już trzeba budować kub rozbudowywać istniejący przy granicy z Ukrainą.
Anonim2021.11.10 15:27
Ekipa od budowy muru poza kontrolą i przetargami ma już jak widać "niezależnych" dziennikarzy.😁😁😁
Anonim2021.11.10 16:13
Ekipa od budowy muru w Izraelu poza kontrolą i przetargami ma już jak widać "niezależnych" dziennikarzy.
JanP2021.11.10 14:50
Ten niezależny dziennikarz, to musi być Eskimos.
A Pravda Wyborcza ...2021.11.10 15:27
to dopiero "NIEZALEŻNA"!
Olej2021.11.10 14:47
Otóż to Chiny i przepływ chińskich towarów przez Białoruś. Należałoby porozmawiać z władzami Chin aby przytemperowały dwóch zbirów, dla ich własnego dobra jak również spokojnego transportu chińskich towarów.
pije po 13 tej .2021.11.10 14:45
Białoruś nie ma alternatywy na inną drogę swojego transportu do UE niż przez Polskę (na północy Litwa a południu Ukraina ) .Gdyby to zastosować to Łukaszenkę by to zabolało ale on ma świadomość że ze zdanie Polków ostatnio mało kto się liczy .