21.01.19, 11:15

Z ambony strzeleckiej Salwowskiego: Jak błądzi o. Szustak w sprawie Adamowicza

W związku z tragiczną śmiercią prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza padło wiele słusznych, ale także niesłusznych lub przynajmniej bardzo wątpliwych słów uznania pod jego adresem. Można nawet powiedzieć, iż doszło do czegoś w rodzaju nieoficjalnej, pół-świeckiej z jednej strony, z drugiej zaś pół-religijnej kanonizacji owego zmarłego. Do tego nurtu skrajnie wręcz przesadzonych pochwał zabitego prezydenta Gdańska dołączył znany polski zakonnik i ksiądz katolicki, o. Adam Szustak. W jednym ze swych nowych filmików umieszczonych w serwisie YouTube ks. Szustak w następujący sposób mówi o śmierci prezydenta Pawła Adamowicza:

"Bardzo potrzebujemy otoczyć modlitwą, szczególnie rodzinę pana Pawła Adamowicza. O niego się nie martwię. Przepraszam, że tak mówię. Może, to brzmi trochę tak nieczule, ale nie martwię o niego, dlatego, że on jest w najlepszych rękach jakich może być. Pan Jezus ma go w Swoich rękach i zupełnie się o niego nie boję. Natomiast bardzo potrzebują modlitwy jego bliscy. I to co robię, jako ksiądz, jako chrześcijanin, to przede wszystkim w modlitwie nieustannie powierzam bliskich zmarłego, o siłę dla nich, o wytrwałość, o nadzieję, o to, by się nie poddali temu co się wydarzyło" (Patrz: YouTube, Kanał "Langusta na Palmie", Materiał filmowy pt. "Mamy dwie rzeczy do zrobienia", minuty: 1.01 – 1.47).

Z tradycyjnie katolickiego punktu widzenia istnieją chyba tylko dwie możliwe interpretacje powyższej wypowiedzi o. Adama Szustaka:


1. Uważa on, iż Paweł Adamowicz był tak cnotliwym, bogobojnym i świątobliwym człowiekiem, że w zasadzie natychmiast lub prawie natychmiast poszedł on do Nieba, dlatego też nie ma potrzeby modlitwy w intencji skrócenia jego przebywania w czyśćcu. Innymi słowy, w chwili śmierci nie był on przywiązany do żadnego choćby najmniejszego z grzechów powszednich i zadośćuczynił on w pełni (wedle miary swych możliwości) za wszystkie z popełnionych wcześniej przez siebie grzechów.
2. Prezydent Gdańska został zabity jako męczennik za wiarę katolicką lub którąś z cnót chrześcijańskich, przez co zostały mu darowane wszelkie kary doczesne, jakie mógł zaciągnąć z powodu swych grzechów.

Niestety, ale oba powyższe interpretacje, w świetle znanych nam faktów, jawią się jako bardzo niedorzeczne, gdyż:

Ad. 1. Prezydent Adamowicz istotnie miał wiele dobrych cech (np. serdeczność, życzliwość, był dobrym ojcem i mężem, wspierał przyjmowanie uchodźców i imigrantów) jednak z drugiej strony popierał on grzechy wołające o pomstę do Nieba (brał udział nawet w marszach LGBT), a także sprzeciwiał się rozszerzeniu prawnej ochrony życia nienarodzonych dzieci. I niestety, jeśli chodzi o wspieranie homoseksualizmu trudno jest naprawdę mówić o możliwej niedobrowolnej ignorancji ze strony prezydenta Adamowicza, gdyż prawo potępiające takie czyny należy do pierwszorzędnych zasad Prawa Naturalnego, a więc jest jedną z tych zasad, które ludzi rozum i serce rozpoznaje w bardzo wyraźny, a przez to niezwykle łatwy sposób. A przypomnijmy, iż Pismo święte w pewien sposób zrównuje tych co chwalą czyny homoseksualne z tymi, którzy się sami ich osobiście dopuszczają (patrz: Rz 1, 18-32). Niestety zaś, nic nie wiemy o tym, by Paweł Adamowicz przed swą tragiczną śmiercią wyraził żal z powodu tych swych działań. Mówienie więc w duchu pewności czy choćby dużego stopnia prawdopodobieństwa, iż jest on już w Niebie stanowi skrajne nieporozumienie i tak naprawdę miesza ludziom w głowach.

Ad. 2. Nie ma żadnych przesłanek by twierdzić, że prezydent Paweł Adamowicz zginął z powodu wyznawanej przez siebie wiary katolickiej lub choćby praktykowania którejś z chrześcijańskich cnót. Po pierwsze bowiem pan Adamowicz chwaląc ludzi praktykujących grzechy sodomii (konkretnie w kontekście ich seksualnego życia, a nie innych przejawów ich życiowej aktywności) stał się osobą co najmniej podejrzaną o herezję, przez co jego katolicyzm stanął pod wielkim znakiem zapytania. Po drugie: nic nie wiadomo, by morderca prezydenta Adamowicza dokonał swego zbrodniczego czynu z powodu tej czy innej jego szlachetnej czy dobrej postawy. Człowiek, który to zrobił był psychicznie zaburzony i owszem, najpewniej miał jakąś niechęć czy wrogość do Platformy Obywatelskiej, ale to jeszcze za mało, by twierdzić, że w takim razie kierowała nim jakaś otwarta wrogość wobec chrześcijańskich cnót.

Oczywiście, jak już to zostało wspomniane, prezydent Adamowicz miał sporo dobrych cech. Był człowiekiem serdecznym, życzliwym, oddanym mężem i ojcem, który troszczył się o los naszych rodaków ze wschodu, a także imigrantów z krajów dotkniętych koszmarem wojny. A jako, że Pismo święte mówi, iż: "Miłość zakrywa wiele grzechów" (1 P 4, 8) pozostaje nam mieć jakąś tam nadzieję, że może – za sprawą Bożej łaski – ta miłość do bliźnich, jaką miał się odznaczać prezydent Adamowicz, doprowadziła go w ostatnich chwilach jego życia do prawdziwej skruchy za popieranie sodomii i sprzeciwianie się rozszerzeniu prawnego zakazu mordowania nienarodzonych dzieci. Ale tak czy inaczej, nie jest rozsądne twierdzić, iż prezydent Adamowicz jest teraz w Niebie i w związku z tym nie potrzebuje on już żadnych naszych modlitw. Wszak Biblia naucza również: "A jeżeli sprawiedliwy z trudem dojdzie do zbawienia, gdzie znajdzie się bezbożny i grzesznik?" (1 P 4, 18).

Mirosław Salwowski

Komentarze

Jan Radziszewski2019.04.8 6:52
ex prezydent Gdańska Paweł Adamowicz cieszy się bardzo z głupoty Polaków a szczególnie z PIS rządu, który nie rozliczył go z jego finansowych przekrętów , żyjąc teraz w luksusie w USA tzn korzystając z zagrabionych w Gdańsku kapitałów
fifoń2019.03.19 12:52
Szanowny Panie Redaktorze, zanim się skrytykuje, trzeba najpierw przeczytać: "Może, to brzmi trochę tak nieczule, ale nie martwię o niego, dlatego, że on jest w najlepszych rękach jakich może być. Pan Jezus ma go w Swoich rękach i zupełnie się o niego nie boję." Gdzie w swojej wypowiedzi o. Adam Szustak stwierdził, że śp. Paweł Adamowicz jest w niebie?
Sawa2019.03.17 20:24
Nieszczesnik - gwiazdorzy.
Artur2019.02.25 10:20
Ojciec Szustak błądzi . Udaje proroka . Strzeżcie się fałszywych proroków ¡
droma2019.02.22 17:07
to wiadomo ;byl czosnkowy abram i juz go nie ma ,przytulil paremieszkan i juz go nie ma ,przytulilwalizke kasy i juz go nie ma ...
Aleksandra2019.01.30 8:25
Skoro powołujecie się na wypowiedź ojca Szustaka to polecam słuchać uważniej i więcej. Wydaliście na niego "wyrok", w komentarzach już się sypią mądrości iście "chrześcijańskie" .. No WSTYD ! Zamiast wmawiać komuś coś czego ktoś nie miał na myśli, zacznijcie siebie pilnować. A z resztą, pierwsze 3 minuty tego filmu może wam naprostują to wredne myślenie, chociaż polecam cały odcinek https://www.youtube.com/watch?v=EKwaBreI6zw
Joł2019.01.29 19:40
OSzustak=Oszust==strasznie miesza...
Jarek2019.01.25 9:11
Zamilcz kanalio ty nie masz nic wspólnego z Bogiem skoro głosisz takie herezje. wywrotowiec bo z tego słynie jego zakon. Módl sie o lekką smierc bo o rozum już za pózno
celnik2019.01.24 18:46
Czy to nie jest herezja?Kim trzeba być,aby zasłużyć na taki cyrk jaki wyprawiały biskupy ponoć chrześcijańskie i wierzące w Boga nad trumną profesora aborcjonisty i przyjaciela LBTBQ ,zwolennika aborcji i różnych dilerów sprzedajacych hurtem mieszkania wybrańcom za pół ceny? Nie potrafię zrozumieć dlaczego KK odprawia taki cyrk i szopkę?
Jerzy2019.01.23 2:03
Wielka szkoda, że poszczególne wyroki Bożego sądu nad zmarłymi są ściśle tajne dla żyjących na Ziemi. Spośród pewnie wielu dziesiątek tzw. objawień, tylko doczytałem się o jednym tylko, że Mahomet jest w piekle. Nie wiem czy ta globalna tajemnica to sprawa od Boga, czy też cenzura ludzi biskupów, którzy decydują co ma być publikowane a co nie. Bo im tak politycznie pasuje. A tymczasem dla uniknięcia potępienia wielu, powinny być znane Boże wyroki ludzi tzw. elit. Bardzo często ludzi, którzy wyrządzili wiele zła, a odprowadzanych w ich ostatniej drodze w asyście dostojników Kościoła i ogólnym lamencie wielu.
Maciek2019.01.22 22:52
cytat "grzechy wołające o pomstę do Nieba (brał udział nawet w marszach LGBT)" pokazuje, że wg autora grzechem jest udział w marszach LGBT... Pojechał chłop
Hanna2019.01.22 17:52
Co prawda to prawda. Uświęcanie ludzi świeckich szczególnie przez ateistów to bardzo ciekawa sprawa. Ale gdy to robi zakonnik to bardzo podejrzana sprawa.
podpis zamazany2019.01.22 15:15
"Szukam nauczyciela i mistrza niech przywróci mi wzrok słuch i mowę niech jeszcze raz nazwie rzeczy i pojęcia niech oddzieli światło od ciemności. " T. Różewicz. "Niech wasza mowa będzie tak, tak, nie, nie. A co nadto jest od złego pochodzi." Jezus
Bożena2019.01.22 8:47
Niektórzy mówiąc o prezydencie Adamowiczu mają na uwadze swoje własne - cele..... czasami są to cele, w których sami się uwięzili - egoizm. Gdy chcesz opisać prawdę. elegancję pozostaw krawcom - Albert Einstein
Twardzio2019.01.22 8:17
Żądam powrotu Świętej Inkwizycji: kto nie z Toruniem, tego na stos (przynajmniej medialny) !!!
Hanys2019.01.21 22:59
Papież zgłupiał, biskupów powaliło, to i prosty zakonnik (żeby nie powiedzieć "prostak") pieprzy jakby się gorących śmieci nażarł.
Maciej2019.01.21 19:39
Dawno nie widziałem bardziej zbredniałego artykułu.... chociaż nie, na tym portalu jest ich cała masa.
Robert2019.01.21 19:05
Przeczytałem artykuł mi komentarze pod nim. To obłęd i jakaś paranoja. Tyle jadu to nawet w Onecie - lewackiej nie ma co tu. A myślałem, że to portal katolicki.
Mateusz Jegliński2019.01.21 18:31
Szalone lewactwo, jak zwykle inteligentne inaczej nic nie umie wymyślić, tylko zrobić nieudolną kopię i tak na dzieci diabła my święci ludzie prawicy mówimy lewacy, lewactwo, a dzieci diabła na nas świętych potrafią tylko powiedzieć prawactwo, czyli nas z parafrazować. Zupełny brak u lewaków kreatywności No cóż diabeł to też stworzenie, więc z Bogiem i z jego sługami szans żadnych nie ma. A o Szustak, no cóż plecie trzy po trzy para piętnaście. Np kiedyś na frondzie był przeciwko zapisywaniu dzieci na zajęcia sportowe, ale tak, żeby dzieci te nie starały się być najlepszymi w swoich dziedzinach. Jest to idiotyzm, jak i herezja, bo talenty, jakie mamy od Boga zgodnie z przypowieścią Pana Jezusa powinniśmy wykorzystywać najlepiej jak potrafimy. Tu pięknie ośmiesza lewactwo p Matis89, wykazując obłudę lewactwa, bo jak się nie jest wierzącym, to trzeba protestować, żeby żadnych katolickich guseł na pogrzebie nie było a nie wpychać się tam, gdzie nie jest lewactwa miejsce. Ktoś tu wspomniał o córkach p Adamowicza. No cóż zwyczajnie nie umiały się zachować. Widocznie w kościele były ze dwa razy w życiu, okazjonalnie.Takie teraz mamy elity. Jeszcze chcę zapytać, co to za cyrk na mszy z prawosławnymi i muzułmanami, czego o Szustak nie zauważył, to co p Adamowicz z rodziną szuka zbawienia, gdzie się tylko da a może szło p prezydentowi o 72 hurysy? Tak to p Adamowicz zabezpieczył się na ostatnią drogę. Mocno to polemizuje z wywodami o Szustaka, no ale trudno. Stawiam oczywiście na muzułmańskie niebo dla p Adamowicza.
bogdanus2019.01.21 17:10
Natomiast ja martwię się o biskupów, którzy podjęli decyzję o pochówku P. A. w bazylice.
NN2019.01.21 16:46
o. Adam Szustak jest w KK czymś w rodzaju zmiękczacza konserwatywnego oblicza wiary. Taki "fajny" ksiądz, co to głosi że juz wszystko odpokutowane, nie martw się o nic, tylko "róbta co chceta". To jest modernizm, protestantyzacja katolicyzmu i choć o. Szustak robi to pewnie nie ze złej woli, może to być bardzo szkodliwe. To ganianie po scenie, "siemka" "czółko", sztuczne luziarstwo i udawanie że wszystko jest ok, w czasie ataku na KK z każdej flanki, wydaje się co najmniej niepoważne
Jan Radziszewski2019.01.21 15:15
Jak można pochować wroga Boga w Kościele a tym bardziej w Bazylice - Pouczenia Pana Jezusa i Orędzia dla Polski, Kościoła, świata wtorek, 15 stycznia 2019 15 i 16 I (po północy) 2018 Pewne upomnienie dla S. i M. Krajskich i innych/ - Tak dziecko, to kolejna inscenizacja. Prezydent Adamowicz nie został zabity. Pouczenia Pana Jezusa i Orędzia dla Polski, Kościoła, świata czwartek, 17 stycznia 2019 16 I dokończenie - Zmyłka złego, 17 I 2019 Jeszcze o inscenizacji śmierci Adamowicza i rzeczach związanych. Chandra. Pan "Lecz tego nie robią. Trumna ma być zamknięta aby społeczeństwo przyzwyczaiło się do kłamstwa i wiele nie żądało. Lecz czas jest krótki. Krótki dla tych, którzy walczą z Bogiem. A Adamowicz walczył z Bogiem. Ja każdemu chcę podać rękę. Lecz musi uznać swe winy i przyjąć pokutę. - To wygląda jednak, Panie Jezu, na walkę agentur. Oto tzw. stronnictwo pruskie uruchomiło swoją agenturę, aby wracać do władzy kontra PiS.
Jack Em2019.01.21 15:11
O. Szustak mówi dobrze rodzina Adamowicza ma szanse na zrozumienie sensu i nawrócenie się , mogą oddać ukradzione pieniądze , prosić o wybaczenie skrzywdzonych innych ludzi przez tego św pamięci polityka itd. Co można powiedzieć teraz o Adamowiczu jest na sądzie ostatecznym nie sądzę żeby nie potrzebował modlitwy bo jest 'w dobrych rękach" niech módlmy się za niego jak i za wszystkich grzeszników bo mogą być w całkiem złych rękach ... chyba że o. Szustak wywróżył coś z fusów i ... już wie !?
iszaki2019.01.21 15:04
Wierzę, że Jezus nie jest małostkowy, jak ci, którzy analizują wypowiedź O.Szustaka z punktu widzenia "praw ludzkich" a nie "Praw Bożych". To ludzie narzucili głupie podziały, definicje, uprzedzenia. Jezus ich na szczęście nie głosił.
NN2019.01.21 17:11
Jak to Jezus nie głosił podziałów ? A podział między dobrymi a złymi, wierzącymi i niedowiarkami? to podstawy wiary, na których zbudowany jest Dekalog i prawa naturalne. Jak ktos kradnie, kłamie, to jest wg ciebie dobry czy zły ? brak podziałów poprzez nie uznawanie tych kryteriów, to relatywizm, a relatywizm to pycha stawiania się ponad Bogiem, a pycha to grzech śmiertelny, który jest przyczyna wszelkiego zła na orbis terrarum
CaminoCanis2019.01.21 22:27
Jak to nie głosił ??? Sam powiedział, że przyniesie nam miecz
Zbyszek2019.01.21 14:49
Paweł Adamowicz nie tylko sprzeciwiał się rozszerzeniu prawnej ochrony życia ludzkiego od poczęcia, ale też poparł projekt: "ratujmy kobiety", w którym możliwość aborcji została rozszerzona do 12 tygodnia, co de facto oznaczałoby powrót do komunistycznej ustawy z 1956 roku. Już tylko ta jedna sprawa świadczy o tym, że był on na bakier z nauczaniem Kościoła w kwestii ochrony życia. Wyrażał przy tym przekonanie, że spełnienie katolickich postulatów oznaczałoby "powrót do średniowiecza". Tzw."aborcja" to też jest przemoc, chociaż nie dokonywana w świetle kamer i jupiterów, tak jak to miało miejsce w stosunku do pana Adamowicza.
anonim2019.01.21 19:49
Zgadzam się z Twoją wypowiedzią, jeśli to co piszesz jest prawdą, a zakladam, że tak, Dodam więcej, paradoksalnie to, że robią teraz tyle szumu wokół tego Zmarłego Prezydenta nie będzie przed Bogiem żadną zasługą, bo wyjdzie na to, że właściwie można żyć wg własnych zasad, przeciwnych Bożemu nauczaniu, a i tak pochowają cie nawet w bazylice. Nie jest to wszystko rozsądne. W świat idzie przekaz dla chrześcijan, dla wszystkich bardzo niejasny, i to od kogo, od hierarchii, tych, którzy powinni głosić Prawdę. Smutne...
Renee2019.09.25 20:28
Bardzo inteligentny komentarz! Ma Pan calkowita racje.
matematyk2019.01.21 14:31
Myślę, że należałoby zapytać o. Szustaka co miał konkretnie na myśli mówiąc, że p. Adamowicz jest w "Najlepszych Rękach". Bo niewątpliwie to Boża Wola (pośrednio lub nie) powołała go na tamten świat. Wcale nie musi oznaczać to jednak, że jest on już w społeczności zbawionych. I pytanie czy sam nie zdecydował się powiedzieć, że nie ma ochoty w tych "Najlepszych Rękach" się znajdować (mam nadzieję, że nie). I o ile prawdą jest, że Pan Bóg powołuje nas do Siebie w najlepszym dla nas momencie, to może to oznaczać także, że "dzięki" temu może nas ominąć np. jeszcze gorsza kara w piekle.
KarolinaKarolajn2019.01.21 14:39
Najlepsze ręce ma Bóg i kazdy kto umiera trafia w te Ręce,a później to według naszych uczynków następuje dalszy ciąg-fajny-średnio fajny lub fajny inaczej
Michał Pasierb2019.01.21 13:46
Czyli santo subito
na pohybel!2019.01.21 13:14
Wojna w rodzinie, prawactwo za łby się bierze :)
Vistula2019.01.21 13:28
Mozesz tylko o tym pomarzyc czytelniku GW, kurancie kremlowski.
to cwani neomarksistowscy manipulanci2019.01.21 12:31
Szustak , oraz Holownia bardzo dobrze odgrywaja swoje role. Wielu ludzi uwaza ich za celebrytow, showmanow tak jak tego chca, podczas gdy konsekwentnie deformuja oni Ewangelie, demoralizuja antydekalogowym haslem Owsiaka oraz indoktrynuja mlodych w kierunku gender, multi kulti i LGBT. Ich gadanka to w 85 % zwrocenie uwagi na siebie(rzeczy piekne, cytaty z Biblii) czyli przyneta, ale 15% - to juz trucizna.
WojtekP2019.01.21 12:26
https://www.youtube.com/watch?v=4dSkiWupTHA Zobaczcie zachowanie córek zabitego Ojca: 1:41 i 1:53 (godz./min)
Niepojęte...2019.01.21 14:55
Nie znasz kontekstu. Nie masz pojęcia ile wypłakały przed pogrzebem. Mowa też o jeszcze dziecku. No i to nie Twoja sprawa. Jesteś jak podglądający sąsiadów znudzony starzec doszukujący się sposobu aby podreperować swoje ego oceniając innych. Jad cieknie z Ciebie jak z kłów węża owiniętego wokół drzewa. Pismo Święte mało kogo darzy taką pogardą jak ten zawistny typ jaki reprezentujesz. Wstyd.
matis892019.01.21 12:24
O. Szustak reprezentuje zwodniczy nurt Bergoglio i jego lewackich kapłanów. Czyli łatwe, lajtowe zbawienie dla wszystkich. O Adamowicza nie co się martwić i modlić, bo był ''dobrym człowiekiem'' a to że publicznie propagował aborcję, sodomię, dewiacje, gender i inne prawa antychrysta nie ma za bardzo znaczenia. Oczywiście wtedy też łatwiej takim lewackim kapłanom kanonizować heretyków, wychwalać ich po śmierci byle by nie powiedzieć jak syf antychrysta publicznie wpierali i propagowali.
andrzej2019.01.21 12:21
O.Szustak to dominikanin-Kosciol otwarty.Pytanie,na co i na kogo?
iszaki2019.01.21 15:12
Z tego co kojarzę, sam Jezus należał do tych raczej "otwartych"... na człowieka.
Syn Jacka O.2019.01.22 7:17
andrzej, dominikanin nie zawsze oznacza "Kościół otwarty". Nie zawsze w tym pejoratywnym znaczeniu. Dominikanin to owszem - ojciec (brat lub ksiądz z pierwszego Zakonu - dosyć liczni), siostra - mniszka z drugiego Zakonu (kontemplacyjny - nieliczne) lub osoba świecka (przedstawiciel/ka trzeciego Zakonu - najliczniejsi przedstawiciele Zakonu). Więc spektrum jest szerokie i błędem jest wrzucanie wszystkich do jednego "worka".
heniek2019.01.21 12:20
myli się jak każdy człowiek
ruisdael2019.01.21 11:59
Czasami słuchałem filmików ojca Szustaka dla młodzieży. Styl i pogląd niejednokrotnie mnie dziwił, a teraz...nic nie dziwi.
Antek2019.01.21 11:54
Z punktu widzenia zasad Katolika należy się modlić za przestępcę i jego rodzinę przede wszystkim, ale jak do tej pory żaden ksiądz o tym nie wspomniał
Tom Bombadil2019.01.21 11:52
Komentarz bardzo przemyślany, zgadzam się z nim. Zawsze lepiej być powściągliwym we wcielaniu się w rolę Najwyższego Sędziego. Ojciec Szustak czasem daje folgę swojej miłości własnej. To może przerodzić się w kabotyństwo i zachwyt nad własną mądrością...
KarolinaKarolajn2019.01.21 11:46
współczuję o.Szustakowi interpretatorów jego wypowiedzi. Oczywiście słuchałam tego odcinka i tam padło zdanie że śp.Paweł Adamowicz jest w rękach Jezusa. Dla wierzącego człowieka to oczywiste i wcale nie oznacza ani pójścia do nieba,ani pójścia do czyścca ani pójscia do piekła. My nie wiemy co dalej z zamordowanym prezydentem się dzieje. Wiemy,że umarł i że jest w rękach samego Boga,Najlepszego Ojca,którego zamiarem przy powoływaniu do życia każdego człowieka jest spotkanie się z nim w Niebie. A my, ludzie, mamy wolną wolę(zagwarantowaną Bożą Konstytucją na którą żadnego wpływu nie mają marszeKODU ani koszulki Wałęsy)i możemy przy udziale złej woli i Bożego przeciwnika nie skorzystać z tego zaproszenia do wiecznego szczęścia Smutne wnioski wyciąga p.Salwowski-nie widzi?,nie słyszy? czy ciężko zazdrości fantastycznemu -unikalnemu kaznodziei-o.Szustakowi,którego ewangelizacja i Dobre Słowo nie zna granic ani terytorialnych ani wiekowych.
Ewa2019.01.21 22:18
"Unikalny kaznodzieja" a nie wie, że łatwiej wielbłądowi przejść przez ucho igielne, niż bogaczowi (40 mieszkań, 36 kart bankomatowych) wejść do Królestwa Niebieskiego. Wolę "smutne", ale prawdziwe wnioski p. Salwowskiego niż błazeńskie youtubowe "kazania" Szustaka.
KarolinaKarolajn2019.01.21 23:39
40 mieszkań,36 kart bankomatowych-niezła wiedza, zapomniałaś dodać 1000 kochanek,2000 dzieci itd ,itd. ja oczywiście piszę to ironicznie i z bezradności wobec Twojego komentarza ale czy masz świadomość(jeśli wierzysz w Boga) ,że kiedyś i Ty i ja będziemy zdawać relację z naszego życia i również z każdego pomyślanego,powiedzianego i napisanego słowa.(na Frondzie też) i że zdecydowanie lepiej ,żebyśmy mówiły prawdę. I tylko tyle chcę napisać.
Ewa2019.01.22 22:38
Moja wiedza to pestka w porównaniu z wiedzą prokuratorów, którzy stawiali mu zarzuty. Co do liczby mieszkań, to Adamowicz miał tyle mieszkań, że „zapomniał” wszystkich wpisać do oświadczenia majątkowego. A wartość tych co wpisał, zaniżył. I tylko tyle chcę napisać.Pzdr.
CaminoCanis2019.01.21 22:29
Jeżeli jest w piekle, to raczej nie jest w rękach samego Boga, prawda ???
KarolinaKarolajn2019.01.21 23:52
WSZYSTKO jest w rękach samego Boga, On stworzył cały świat, dla Niego nie ma też rzeczy niemożliwych. Jeżeli ktoś idzie do piekła,to wcześniej jest na Bożym sądzie a więc jest w rękach Boga. A my żyjący,nie mamy prawa wyrokować ani osądzać jaką karę lub nagrodę dostał zmarły,bo się możemy kiedyś baardzo zdziwić
Gregg2019.01.22 3:14
Polecam wnikliwą lekturę Pisma Św o ślepcach prowadzących slepców,
KarolinaKarolajn2019.01.22 8:37
od pewnego czasu uważam żePismo Święte to najważniejsza lektura dla każdego człowieka. Zaglądam do Niego po wskazówki"jak żyć":). Każde słowo w nim zawarte jest Prawdą ,bo powiedział je do nas sam Bóg(to niesamowite!). Jest tam też zdanie"PO OWOCACH ICH POZNACIE". Ojciec Szustak robi rzeczy potężne i dobre,dlatego też dotyka go równie potężny hejt ludzi zakompleksionych albo złych. A przecież nie ma żadnego obowiązku oglądania jego filmów... pozdro.
Cykacz2019.01.21 11:42
Tak czy inaczej, powiedział zgodnie z prawdą. Jeżeli ś.p. P. A. jeżeli jest w czyśćcu to będzie już tylko lepiej. Jeżeli w niebie, to lepiej już być nie może. Jeżeli w piekle, to już tego nie zmieni i nie ma sensu rozmyślać więcej nad tym czy modlić się za niego. Raczej chodziło mu o to, że nie będzie prosił o szybsze opuszczenie czyśćca. I nie porównujcie Szustaka do Lemańskiego itp.... zupełnie inna liga.
Nikodem2019.01.21 15:09
Każdy duchowny powinien wiedzieć, o co mu chodzi i zawsze zachęcać do modlitwy, a nie odwrotnie... czyli do niej zniechęcać.
.2019.01.21 11:41
Trafny komentarz. Dobre czyny idą za czlowiekiem ale jak każdy, ze względu na swoją ułomnośc(grzech) potrzebuje modlitwy . Śp. Paweł Adamowicz też.
bubu642019.01.21 11:38
Pan Salwowski ma rację Ojciec Szustak wyraził się nieprecyzyjnie, a taka publiczna wypowiedź może rodzić zamieszanie co do doktryny:)
Tomasz2019.01.21 11:33
Na widok Szustaka chce mi się śmiać. Jaki ten gość jest tandetny. Sam o sobie powiedział, że jest showmanem. W sumie to jest, tylko że takim w stylu "jołki połki". A do tego dowiaduję się tutaj, że ten nadęty bufon wyświęcił tęczowego Adamowicza, na ołtarze go wyniósł hahahaha :) W sumie, fakt. Oni z jednej gliny ulepieni.
kosa2019.01.21 11:32
Święte słowa.... kapłani katoliccy coraz bardziej się gubią.. pytanie tylko czy to działania na umocnienie wiary swoich owieczek .. czy zaczyna z nich zsuwać się wilcza skóra....
Roman2019.01.21 11:29
Ostatnio (film "Jak naprawić dialog w związku") ksiądz Szustak powiedział, że często mówi nie to co myśli (dobiera złe słowa) i po powtórnym przesłuchaniu własnych wypowiedzi przyznaje rację swoim krytykom. To chyba właśnie taki przypadek miał miejsce. Pozdr.
Mistuś-Pasiflorek2019.01.21 11:28
Jeśli ktoś popiera zabijanie dzieci nienarodzonych to w nim nie ma miłości, jeśli ktoś popiera sodomię to w nim nie ma miłości, warto przeczytać List Św. Pawła 1Kor 13 1-13
Jar2019.01.21 12:12
Był prezydentem wszystkich gdańszczan,Wierzących i niewierzących Proszę o cytat,gdzie powiedział "zabij swoje nienarodzone dziecko".
xyz2019.01.21 22:43
Jeśli dana partia twierdzi że jest katolicka i może wprowadzić zakaz aborcji, ale tego nie robi, to nie jest katolicka i nie ma w niej miłości
WojtekP2019.01.21 11:27
O. Szustak to klasyczny celebryta. Słuchałem kilku wystąpień - mędrkowanie: wicie, rozumicie itp.....
Maria Błaszczyk2019.01.21 12:43
Pewna bliska mi osoba była na rekolekcjach prowadzonych przez niego, kilkudniowych. Przez ten czas omówił kilka wersów z Biblii. Osoba ta była pod wielkim wrażeniem tych rekolekcji, a jest to osoba, która naprawdę na wielu rekolekcjach była. Więc chyba zdania są podzielone.
WojtekP2019.01.21 11:25
O. Szustak to tzw. kato-celebryta. Słuchałem kilku zacnych wystąpień - mędrkowanie chłopka roztropka: wicie, rozumicie itp.....
andrzej2019.01.21 12:37
"Bracia madrzejsi w wierze" to potoczne okreslenie zakonu Dominikanow, W Jerozolimie uzywano innych okreslen, historia sie powtarza.
lolek2019.01.21 11:23
Tak więc kolejny zakonnik trafił na listę katonazistów. Boniecki, Lemański, Gużyński a teraz Szustak. Myślący normalnie nie są mile widziani :) a beton tybu Rydzyk - to ojcowie polskiego KK. Powodzenia w spadaniu
Edward I2019.01.21 11:53
Co ty tu lolku bredzisz. Skończ już z tą mową nienawiści do katolików. Artykuł w sposób wyważony, bez oszczerstw polemizuje z opiniami o. Szustaka, a ty, tępy kołku w trzech zdaniach sączysz truciznę.
asas2019.01.21 12:21
czytasz bez zrozumienia. Jeśli masz listę "katonazistów" to ją spal bo nikogo innego o jej posiadanie nie posądzam. Za Lemańskiego i ferajnę warto się pomodlić. nawet na zapas - nawet jeżeli ktoś taki jak Ty uważa, że niepotrzebnie. Szustak jest spoko, ale wydaje się, że habit to nie jest jest licencja na wiedzę o tym, kto jest, a kto nie w czyśćcu. Za Adamowicza też TRZEBA się modlić.
ala2019.01.21 13:20
lolek, 1.kto lub co to takiego "katonazista"? Dla bolszewi każdy kto nie jest bolszewikiem, jest nazistą. Twoja wypowiedź świadczy o twoim bolszewickim spojrzeniu na świat. 2."myślący normalnie"? Czy to taki który myśli jak ty? Kto ci powiedział, że myślisz normalnie? Od początku świata ludzie "myślący normalnie" myśleli raczej inaczej.
Krzysztof 2019.01.21 18:33
Pozdrów brata Bolka!!!!
Krzysztof 2019.01.21 18:38
Pozdrów brata Bolka.!!!!!!!
igor2019.01.21 20:38
ty raczej bolek jesteś, grzech to dla ciebie normalne myślenie, wolisz oszustwo niż prawdę