Polacy robią zakupy online – daj im możliwość skorzystania z oferty
Z roku na rok rośnie odsetek internautów kupujących w sieci. Z najnowszego raportu Gemius wynika, że 79% użytkowników sieci w Polsce online zamawia, przy czym 75% robi to na stronach polskich, a 30% – zagranicznych. Przekonują ich do tego niższe ceny, możliwość kupowania o dowolnej godzinie, szybkie dostawy, wiele dostępnych metod płatności i nie tylko. Jeśli jeszcze nie sprzedajesz w internecie, rozważ wejście na rynek online. Zazwyczaj nie wymaga to ponoszenia bardzo dużych kosztów na start, ale też wiele zależy od rodzaju działalności i jej skali. Co zrobić, aby zacząć działać online?
Zleć wykonanie strony internetowej
Postawienie strony WWW to kluczowy krok. Obecnie nawet ok. 27% małych firm może nie mieć własnej witryny. Około 35% uważa, że ich działalność jest zbyt mała, aby posiadać stronę internetową. To poważny błąd. Wielu internautów poszukiwania produktu lub usługi zaczyna właśnie od internetu. Jeśli chcą się czegoś dowiedzieć o danej marce, zobaczyć jej produkty lub usługi, sprawdzić opinie, szukają informacji na ten temat w sieci. 97% osób dowiaduje się więcej o lokalnych firmach z internetu niż z jakiegokolwiek innego źródła. Z tego względu warto mieć stronę WWW.
Jak przebiega proces tworzenia takiej witryny? Dużo na ten temat dowiesz się na stronie firmy Smartbees. Ile kosztuje wykonanie witryny? To zależy od wielu czynników. Realizacja sklepu kosztuje zazwyczaj więcej niż strony firmowej z opisem usług, ale to nie reguła. Są różne sposoby na postawienie serwisu.
Strona WWW w modelu SaaS
Możesz skorzystać z modelu SaaS, w ramach którego płacisz określony abonament, a w zamian otrzymujesz stronę WWW, którą musisz tylko spersonalizować. Zaletą tego rozwiązania jest prostota – zmiany w witrynie prawdopodobnie wprowadzisz bez pomocy specjalistów. Nie musisz pamiętać o aktualizowaniu oprogramowania. W cenie masz usługę hostingową. Natomiast taka strona wiąże się z wieloma ograniczeniami. Nie możesz jej dowolnie modyfikować. Możliwe, że dostępnych opcji jest sporo, ale wszystkie zmiany wiążą się z dużymi kosztami.
Na takich zasadach możesz prowadzić zarówno sklep, jak i małą stronę firmową, ale to nie zamyka możliwości.
Witryna oparta na darmowym oprogramowaniu
Możesz skorzystać z bezpłatnych rozwiązań. Takim jest najpopularniejszy na świecie system CMS – WordPress. Opierając się na nim, możesz prowadzić stronę firmową, a dzięki wtyczce WooCommerce – także sklep internetowy. W takim przypadku potrzebujesz usługi serwerowej. Z instalacją systemów CMS prawdopodobnie poradzisz sobie bez pomocy, ale już dostosowanie witryny do oczekiwań może jej wymagać. Masz do dyspozycji darmowe motywy i wtyczki, dzięki którym uzyskasz oczekiwany wygląd i funkcje. Zaletą tej metody są stosunkowo niskie koszty wykonania, a wadą – konieczność samodzielnych aktualizacji i rozwiązywania problemów.
Strona zrealizowana od podstaw na zamówienie
Ta opcja wiąże się z najwyższymi kosztami, ale też umożliwia stworzenie witryny od A do Z zgodnej z oczekiwaniami. Realizacja może zająć sporo czasu. Warto się na nią zdecydować, jeśli masz bardzo konkretne oczekiwania, których nie spełnisz za pomocą darmowych rozwiązań. Witryna może powstać w oparciu na różne CMS-y. Agencje często korzystają z autorskich rozwiązań, ale też pozwalają wybrać jedno z popularnych.
Zbuduj zaufanie
Założenie strony to dopiero początek. Musisz zwiększyć świadomość istnienia marki, zadbać o jej wizerunek, aby internauci w ogóle brali pod uwagę skorzystanie z Twojej oferty. Budowa zaufania w biznesie trwa, a bez tego trudno o sukces. Co możesz zrobić? Oto przykładowe działania, które warto podjąć:
-
reklamuj się w ramach Google Ads – dzięki temu możesz zrealizować kampanię, w ramach której reklamy będą się wyświetlać na popularnych stronach powiązanych tematycznie z Twoją. To spowoduje, że więcej internautów zacznie kojarzyć markę, nie będzie dla nich anonimowa,
-
zdobywaj opinie – załóż profile w serwisach społecznościowych i Profil Firmy w Google. Poproś klientów, aby wystawiali Ci komentarze – również tych, którzy korzystali z Twojej oferty stacjonarnie,
-
pokaż swoje realizacje – opisz wykonane zlecenia, pokaż efekt. Idealnie, jeśli możesz podać, dla kogo to była realizacja,
-
stawiaj na profesjonalizm – dopracowana strona, znakomity kontakt, wysokiej jakości produkty i usługi z pewnością zachętą użytkowników do skorzystania z oferty,
-
opublikuj dane kontaktowe i mapę dojazdu do firmy – zdecydowanie powinny się znaleźć na stronie,
-
zadbaj o bezpieczeństwo – obowiązkowo strona powinna korzystać z szyfrowanego połączenia, tj. certyfikatu SSL.
Zainwestuj w reklamę
Ogromną zaletą działań w sieci jest możliwość łatwego weryfikowania ich opłacalności bez konieczności przeznaczenia bardzo dużej kwoty. Opcji dotarcia do klientów jest mnóstwo – warto testować różne działania, analizować wyniki i na tej podstawie dopracowywać kampanie. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że środki zostaną wykorzystane na działania, które przynoszą najlepsze efekty. Z danych Statista wynika, jak budżety na działania online dzielą duże firmy z Ameryki Północnej, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji:
-
social marketing – 11,3%,
-
SEO – 10,5%,
-
reklama w wynikach wyszukiwania – 9,7%,
-
e-mail marketing – 9,7%.
Inne to m.in. marketing afiliacyjny, porównywarki cen, marketing szeptany i nie tylko. Kiedy masz już za sobą jakieś działania, korzystaj z zasady 70-20-10. Oznacza to wydawanie:
-
70% budżetu na sprawdzone kanały,
-
20% na kanały, co do których spodziewasz się, że będą działać, ale wciąż je analizujesz,
-
10% budżetu na pomysły, które chcesz wypróbować lub przetestować, w tym obszary, w których brakuje Ci doświadczenia.
Taki podział powinien Ci przynieść zadowalające wyniki.