03.01.21, 16:45Fot. screenshot - YouTube (Radio Maryja)

Albo UE, albo nic? Spójrzmy na Brytyjczyków!

1. O północy z czwartku na piątek zakończył się 11- miesięczny okres przejściowy po wyjściu W. Brytanii z Unii Europejskiej, stało się to po 47 latach członkostwa (W. Brytania była członkiem Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, poprzedniczek UE, od 1 stycznia 1973 roku).


Wyjście tego kraju z UE jest wynikiem referendum, które zostało rozpisane przez ówczesnego premiera Davida Camerona z 23 czerwca 2016, w którym około 52% głosujących Brytyjczyków, opowiedziało za takim rozwiązaniem.
Po dwukrotnym przekładaniu terminu wyjścia przez następczynię Camerona, Theresę May, nastąpiło ono z dniem 1 lutego 2020 już po objęciu stanowiska premiera przez Borysa Johnsona, po wcześniejszej ratyfikacji długo negocjowanego porozumienia pomiędzy UE-27 i W. Brytanią.

2. Wspomniane porozumienie ze stycznia 2020 roku jest korzystne zarówno dla UE-27 jak i W. Brytanii między innymi dlatego, że:
-usunęło niepewność co do praw obywateli UE-27 mieszkających na terenie W. Brytanii, w umowie są one zagwarantowane na takim samym poziomie jak dotychczas (chodzi aż o 3,2 mln obywateli UE-27 mieszkających w Brytanii i 1,2 mln Brytyjczyków mieszkających na terenie UE),
-W. Brytania zgodziła się zapłacić do budżetu UE składkę jako zobowiązanie roku 2020, a także część zobowiązań do roku 2023 jako ostateczne rozliczenie zobowiązań z całego wieloletniego unijnego budżetu na lata 2014-2020,
- usunęło również niepewność do 31 grudnia 2020 roku w handlu z W. Brytanią, UE- 27 ma ogromną nadwyżkę w handlu z W. Brytanią, przy czym kolejnym wyzwaniem było wynegocjowanie umowy handlowej pomiędzy obydwoma stronami, która miała uregulować relacje między nimi od 1 stycznia 2021.

3. Negocjacje były bardzo trudne, a umowa handlowa została zawarta dosłownie „za pięć dwunasta”, 30 grudnia ratyfikował ją parlament brytyjski, ze strony unijnej podpisali przewodnicząca KE i przewodniczący RE, natomiast PE ratyfikuje ją dopiero w styczniu (stąd ze strony UE przyjęto mechanizm tymczasowego jej stosowania).
Brytyjczycy osiągnęli w negocjacjach to co chcieli: W. Brytania jak to napisano w komunikacie rządowym „odzyskuje kontrolę nad naszymi pieniędzmi, granicami, prawem, handlem i łowiskami”, a więc od „1 stycznia 2021 będziemy mieli pełną niezależność polityczną i gospodarczą”.
Brytyjczykom chodziło przede wszystkim, żeby ich kraj w jakiejkolwiek sprawie nie był związany przepisami UE, a przede wszystkim rozstrzygnięciami Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), a także o zachowanie polityki imigracyjnej do swoich wyłącznych kompetencji.
Wprawdzie wcześniej w umowie opuszczenia UE, W. Brytania zobowiązała się do zachowania wszelkich praw osób z krajów UE, które przybyły do tego kraju wcześniej (do 31 stycznia 2020, a nawet w okresie przejściowym a więc do 31 grudnia 2020) ale już od 1 stycznia 2021 może samodzielnie kształtować swoją politykę imigracyjną (Brytyjczycy już przygotowali tzw. system punktowy i będą go stosować od 1 stycznia 2021).
Trzeci sporny obszar to dostęp do łowisk dla krajów UE-27 na przybrzeżnych wodach W. Brytanii i wprawdzie ten dostęp pozostanie ale Brytyjczycy będą uzyskiwać z tego tytuły przynajmniej 25% przychodów z tej działalności.

4. Zawarcie porozumienia z W. Brytanią jest jednak także sukcesem UE-27, ponieważ brak umowy handlowej stwarzałby zdecydowanie więcej problemów po stronie unijnej dlatego, że to ona ma wyraźną nadwyżkę w bilansie obrotów handlowych (całość obrotów między obydwoma stronami w 2019 roku wyniosła ok. 660 mld funtów).
Przypomnijmy, że nadwyżka ta dla UE-27 wynosi ponad 100 mld funtów rocznie, a głównymi krajami eksporterami na brytyjski rynek są: Niemcy (eksport wartości ok. 70 mld GBP), Holandia (40 mld GBP), Francja (27 mld GBP), Belgia (25 mld GBP) i Włochy (19 mld GBP), także Polska ma nadwyżkę w handlu z W. Brytanią w wysokości kilku miliardów funtów (nasz eksport do W. Brytanii w 2019 roku wyniósł około 19 mld euro).
Same tylko obroty żywnością UE-27 ze Zjednoczonym Królestwem to ponad 40 mld euro, a nadwyżka dla UE 27 w tym handlu to 16 mld euro rocznie, w tym obszarze także nasz kraj ma sporą nadwyżkę handlową.
Brak porozumienia oznaczałby, że ten handel musiałby być prowadzony w oparciu o reguły WTO, a więc z wprowadzeniem ceł, kontyngentów wwozowych, czy innych ograniczeń pozataryfowych, co byłoby bardzo niekorzystne dla dużej części europejskiej gospodarki.

5. Ale porozumienie UE-27-W. Brytania dotyczy nie tylko handlu, dotyczy także kwestii celnych, transportu, wymiany danych, współpracy sądowej i policyjnej, a nawet koordynacji zabezpieczenia społecznego.
Naszemu krajowi zależało także na porozumieniu w tych dziedzinach ze względu na blisko 2 mln osób z naszego kraju, o bardzo różnym statusie, przebywających na terenie W. Brytanii.
Na podstawie tego porozumienia także Polacy decydujący się na pracę w W. Brytanii po 1 stycznia 2021, będą mieli dostęp do tamtejszego systemu emerytalnego, zasiłków na dzieci i innych zasiłków z systemu zabezpieczenia społecznego.
6. Dobrze więc, że do zawarcia porozumienia doszło, wprawdzie W. Brytania ostatecznie uwalnia się od przepisów UE i jurysdykcji TSUE, a także odzyskuje pełną kontrolę nad swoimi granicami, co więcej może zawierać porozumienia handlowe z krajami trzecimi wg, własnego uznania.
W. Brytania nie marnowała czasu, negocjując z Brukselą, przez dwa lata zawarła umowy handlowe z 53 tzw. krajami trzecimi (między innymi z Japonią i Kanadą), z którymi dotychczasowe obroty handlowe mają wartość około 164 mld funtów rocznie.
Wygląda więc na to, że W. Brytania po uwolnieniu się od unijnej biurokracji, po odzyskaniu kontroli nad swoimi granicami, prawem i handlem, bardzo szybko udowodni, że „jest życie poza UE”.

Zbigniew Kuźmiuk

Komentarze

Anonim2021.01.8 21:00
Pora opuscic ten kołchoz
JANOSIK2021.01.4 14:27
Kazcie dzis Anglikom wrocic do konsomolu UE to was smiechem zabija.Milego dnia
gleen2021.01.4 14:13
Prawda jest taka że kasy byśmy mieli tak samo ale teraz trzeba to rozliczyć przed unią ....a tak wracamy do lat 90 gdzie każdy kradł na potęgę bo mamy to we krwi. Unia nic nam ekstra nie daje poza konicznością rzetelnego rozliczania się . My tego nie potrafimy we krwi mamy złodziejstwo.
r.2021.01.4 2:50
gdzie Rzym gdzie Krym...
YolandaHeavner2021.01.3 23:01
Google płaci teraz od 17488 USD do 23500 USD miesięcznie za pracę online w domu. Dołączyłem do tej pracy 2 miesiące temu i zarobiłem 21540 $ w pierwszym miesiącu na tej pracy. Mogę powiedzieć, że moje życie zmieniło się - całkowicie na lepsze! Sprawdź, co robię...... workreviews10.com
Anonim2021.01.3 20:28
Brytania z powrotem odzyskała wpływ na swoje losy. Jak to na suwerenne państwo przystało sama decyduje kogo wpuścić na swojej terytorium a kogo nie, plus odzyskała swoje sądy i żadne lewackie TSUE nic już do nich nie ma plus odzyskała swoje łowiska, gdzie sama decyduje o tym, kto może tam łowić a kto nie! ZAZDROSZCZĘ IM!
waldek2021.01.4 9:44
Tylko skąd Kuźmiuk weźmie dietę jak UE nie będzie.
Art2021.01.3 19:51
Ten człowiek za każdym razem się ośmiesza niewiedzą. A wystarczyło przejrzeć poważne brytyjskie gazety a nie czytać oświadczenie rzadu. W skrócie Wielka Brytania oddała wszystko co było do oddania i straciła właściwie jakiekolwiek wpływy polityczne w Unii. Gdyby pan Kuzmiuk czytał raporty to by wiedział, ze jeśli chodzi o emigracje do UK to nastąpiła eksplozja przyjazdów z Indii, Bangladeszu i Pakistanu, choć trzeba przyznać Europejczycy rzeczywiście przestali przyjeżdżać. Prawo do decydowania kto przyjeżdża i wyjeżdża z brytyjskiego Gibraltaru otrzymała Hiszpania, umowa o ryby jest uznana w Szkocji za zdradę, Królestwo będzie właściwie musiało stosować prawo unijne żeby moc eksportowac do Europy swoje produkty. I to dotyczy nawet nowych praw w przyszłości, których jeszcze Unia nie uchwaliła. Studenci będą musieli płacić w Europie z naukę, a wszyscy za leczenie, itd, itd. Przepraszam, ale ciśnie mnie się tylko jedno słowo na usta: debil, po prostu nie wie co mówi.
B.2021.01.3 20:40
Zanim zaczniesz wymyślać od debilów Kuźmiukowi, powinieneś najpierw nazwać debilami premiera Wlk Brytanii oraz Królową, którzy umowę z UE podpisali. A te "poważne gazety", o których piszesz, to nie są przypadkiem gazety opozycyjne wobec brytyjskiego rządu lub zwolennicy UE, którzy przegrali referendum? Oni zawsze będą udowadniać, że Brexit to wielka klęska Wlk Brytanii. A ja zazdroszczę Brytyjczykom, że odzyskali podmiotowość i że nie muszą na codzień walczyć z idiotami w UE, jak nasz rząd.
Art2021.01.4 18:53
To zacznijmy od Królowej. Jej Królewska Mość podpisuje absolutnie wszystkie dokumenty przesłane przez premiera. Po prostu nie ma innej możliwości. Odmowa się nie może wydarzyć, bo natychmiast wywoła kryzys konstytucyjny. Wielka Brytania nie ma spisanej Konstytucji dlatego obyczaj i tradycja jest cześcią ustalownego i przestrzeganego porządku. To nie jest Polska, gdzie rząd sobie może wydrukowac albo i nie wyrok Trybunału Konstytucyjnego. To jest poważny kraj. Sądy natychmiast wkraczają do akcji i działają błyskawicznie. Po drugie premier jest pajacem i wszyscy na Wyspach to wiedzą. Nie ma żadnej sensownej wiedzy, za to ma urok osobisty i takie mocne powiedzonka, ktore działają na klasę robotniczą (sic!), choć premier jest oczywiście torysem, choć zdaje mi się, że jest u wszystko jedno. Zapisał się jako notyryczny kłamaca już po nad 2 dekady temu, kiedy jako dziennikarz odkrył, że pisząc kłamstwa i glupstwa o Unii Europejskiej, zdobywa poklask i uwagę. To on wymyślił proste ogórki, które rzekomo Unia nakazała wprowadzić, specjalne drogie opakowania na ryby, które także Unia rzekomo nakazała stosować, itd, itd. Te Borysowe setki głupot były już wiele razy dementowane i nawet urzędnicy w Brukseli mieli niezły ubaw czytając te bzdury. Problem w tym, że "mniej lotni" czytelnicy po prostu wierzyli Johnsonowi. Jako burmistrz Londynu podejmował tak głupie decyzje, że koszty jego zarządzania liczy się do tej pory (nowe autobusy, które trzeba było od razu remontować/przerabiać, linia kolejki napowietrznej znikąd donikąd itd.). To są dziesiątki milionów funtów błędów Johnsona. Podpisał umowę brexitową, która jest całkowitym zaprzeczeniem tego co mówił. I to nie jest opinia to fakt. Najnowszy sondaż przeprowadzony zaraz po podpisaniu Umowy z Unią dał jasny wynik - gdyby wybory odbyły się teraz, partia Borysa straciłaby na dzień dobry 81 mandatów! A rok temu ogłosili historyczne zwycięstwo. Większość ludzi jednak widzi, że umowa jest fatalna dla Wielkiej Brytanii. I nie może być lepszej. To niemożliwe z oczywistych powodów. Co do gazet, wiesz, Financial Times ma w dupi* kolory partyjne, oni liczą pieniądze. Nie wiem dlaczego zazdrościsz Brytyjczykom odzsyskania podmiotowości. Oni nigdy jej nie stracili. To właśnie teraz będą na łasce i niełasce Brukseli. Dosłownie. I to własnie wynika wprost z tej umowy.
B.2021.01.3 19:49
Brexit rzeczywiście pokazuje, że jest życie poza Unią. Ale RP bardzo różni się od Wielkiej Brytanii. Położeniem przede wszystkim i zamożnością. Nie ma co nawet porównywać bogactwa WB i nędzy (ciągle!) Polski. Także stopnia samodzielności gospodarki. Dopiero PiS stara się wydobyć Polskę z pozycji kolonialnej, poprzednie rządy konsekwentnie i w dużej mierze skutecznie ustawiały Polskę w roli kolonii, przede wszystkim Niemiec. Obecnie sytuacja jest taka, że Unia jest jednocześnie dla Polski pomocą i zagrożeniem, coraz mniejsza pomocą i coraz większym zagrożeniem, niestety. Okazało się, że Zachód jest nie tylko "parszywieńki", jak mówił Piłsudski, ale i zupełnie parszywy. PiS stara się o nowych sojuszników, tworząc Międzymorze; Trump mocno wspierał to działanie, co zrobi teraz lewak Biden - nie wiadomo. Musimy dalej walczyć o niepodległość i wolność, jak nasi przodkowie, taki chyba nasz los.
Art2021.01.4 19:09
Nie ma życia poza Unią. Sorry, to się nie wydarza. Przeczytaj statystyki handlu zagranicznego i wskaźniki ekonomiczne bycia w Unii. To wystarczy, żeby przerwać dyskusję na temat bycia poza Unią. Liczby, nie opinie. Polska nie jest żadną kolonią. Jest - jak sam piszesz - biedym krajem, w dodatku na peryferiach cywilizacji. To bolesne, ale powe Ci to każdy politolog. Rozum podpowiada, że takiej sytuacji lepiej być w środku i kreowac rzeczywistość. W Brukseli nie ma żadnego mitycznego potwora, który każe nam robic jakieś rzeczy. Nie. Zdziwiłbyś się, jak byś zobaczył, jak głosują polskie delegacje (głosowań i podejmowac decyzji jest w Unii bardzo dużo, praktycznie każdego tygodnia podejmuje sie za zgodą rządów!!! dziesiątki decyzji), a co mówią po powrotcie do Warszawy. Ale to już nie jest problem Unii, to problem pewnego poziomu cywilizacyjnego, każdego kraju członkowskiego, a jak się rzekło, Polska jest niestety daleko prowincją. Niestety mylisz się. PiS działa jak słoń w składzie porcelany i po 5 latach nikt już go w Unii nie słucha. Nie dlatego, że PiSu nie lubią czy z powodów ideologicznych. Unia to technokracja i maja gdzies barwy partyjne. Chodzi o skuteczność - PiS jest tragiczny. Nie można się z nim dogadać nie dlatego, że ma inne zdania - to akurat norma w Unii, ale dlatego, że nie można z nim się w żaden sposób dogadać. Jeśli 26 państw może sie dogadać, a jedno ciągle ma jakieś problemy, to sorry. Nie będzie żadnego Międzymorza. Po prostu nie jest tym zainteresowany, poza Polską. USA tez uważa tej projekt za kuriozum. Poza tym ten projekt musiałby być powołany przez Polskę, ale nasi sąsiedzi nie chcą w ogóle słyszeć o Polsce jako sile przewodzącej. To jest oczywiście dla Polski nie do przyjęcia. Z tym, że dalej nie wiadomo po co ten projekt - żadnych pieniędzy tu nie ma, a wpływy tej część Europy na polityke światową są zerowe. Tej projekt to znana mrzonka polskiej prawicy.
JanP2021.01.3 18:38
Towarzysz Kuźmiuk próbuje robić za wróżbitę. Towarzyszu, dzisiaj nikt nie wie, jak to się wszystko skończy i kto będzie przegranym.
##### ue2021.01.3 18:24
Miała nas ta unia bronić przed ruskimi (to po co NATO wobec tego?). A teraz główny rozgrywający unii buduje rurę po dnie Bałtyku wspólnie z ruskimi nawet wbrew amerykańskim sankcjom.
Kryśka Janda2021.01.3 18:18
Jestem dziwą poniżej zera
Polak2021.01.3 18:16
Eurokomisarze traktują nas jak kiedyś traktowano Indian, od których kupowano ich ziemie za paciorki. W ramach morderczych dostosowań zniszczony przemysł a w zamian aqaparki, ścieżki rowerowe itp Coraz więcej Polaków widzi, że wyszliśmy na tej zamianie jak Zabłocki na mydle. Staliśmy się rynkiem zbytu dla towarów gorszej jakości, rezerwuarem taniej siły roboczej, turystycznym skansenem i popychadłem którego można ciągnąć za sobą w otchłań degrengolady. Na szczęście Polacy budzą się z letargu i widzą, że najpierw zaraz po referendum odebrali nam prawie połowę obiecanych głosów w brukselskich gremiach decyzyjnych, potem wbrew zapewnieniom że unia nie wtrąca się w sprawy obyczajowe uzależniają wypłatę odzyskanych środków od zgody na promocję ideologii lgbt a teraz jeszcze rojenia o ograniczaniu kompetencji państw narodowych na rzecz rozrastającego się lewackiego nowotworu!
Nie martw się "Paljak" o Polskę!2021.01.3 18:24
Ciebie tutaj nie ma i długo nie będzie. Ale tylko jak postarasz się o wizę i o pozwolenie do pracy.
Polak2021.01.3 18:28
Jeszcze póki co jesteśmy większością i pomimo unijnych nacisków udało się nam obronić przed tzw "relokacją" nachodźców, postulatami ujednolicenia polityki socjalnej dla nachodźców czy nakładania na nas drastycznych kar za nie upilnowanie nachodźcy itp unijnymi "dobrodziejstwami".
Nie rozumiesz po polsku "Paljak"?2021.01.3 18:49
Nie zajmuj się Polską! Ciebie tutaj nie ma, to nie jest twój kraj!
Polak2021.01.3 19:08
Ośmieszasz się trollu taką "argumentacją".
Nie rozumiesz po polsku "Paljak"?2021.01.3 19:25
Nie zajmuj się Polską! Ciebie tutaj nie ma, to nie jest twój kraj!
B.2021.01.3 19:55
Zgadzam się w 100% z Polakiem. A zawsze tam, gdzie jest prawda i rozsądek, doczepi się jakaś "gadzina", obraża i smrodzi po swojemu, jak komentator 18.24; 18.49; 19.25.
Anonim2021.01.3 18:00
Unijny chlew jest dobry dla bezmózgowców i nierobów, ale nie dla polskiego Narodu? Najlepiej, oddać suwerenność Polski w ręce Niemiec, i utyskiwać na chlew? Zero wysiłku dla Ojczyzny? Zera pomysłu? Zero polskiego polityka? Jedynie szubrawcy! Sprzedawczyki!
AAAtomek2021.01.3 17:59
Polska Prawica dąży do POLEXITu. Prowadzeni przez proSowieckich funkcjonariuszy, od lat 5, osłabiają Polskę...
Anonim2021.01.3 18:03
@AAAtomek bijesz rekordu trollingu! jak widzę AAAtomek, to mam przed oczami brodatą mordę nienawidzącą Polskę? Zapamiętaj palancie, tylko Wileka Polska Katolicka!
AAAtomek2021.01.3 19:45
Nie rozśmieszaj mnie sowiecki troliku! W roku 2020 skończył się w PL katolicyzm :D
Jakub2021.01.4 18:54
18:03. Czy byłbyś uprzejmy bardziej rozwinąć temat "Wileka Polska Katolicka"? Byłbym wdzięczny. Zapytam tylko a co z niekatolikami? Bo tacy u nas są.
Czy UK też jest "proSowiecki"?2021.01.3 18:21
A może brexit jest probrytyjski? Nie strasz tu Kremlem, bo nikt nie jest tak prokremlowski jak "polska" lewica. Aż niedobrze się robi jak bronicie NSII i atakujecie obecność amerykańskich baz w Polsce!
Anonim2021.01.3 19:25
AAAtomek to ten, z tych, co po wojnie w 1945 r. na apel niejakiego Bergmana swoje nazwiska na polskie sobie pozmieniali?
AAAtomek2021.01.3 19:52
Od 1944 roku zmieniłem 88 razy nazwisko, pasuje do twojej teorii antysemito?
AAAtomek2021.01.3 19:47
Ogarnij się prawaku, PL i UK to dwa jakościowo inne kraje! UK sobie bez Unii poradzi, a PL pod władzą prawicy powędruje do Unii Euroazjatyckiej.
DLACZEGO?2021.01.3 17:59
Cwelebryci szczepiali się po cichu, a jak się wydało to nagle wszyscy uczestniczyli w reklamie medialnej szczepionki? Dlaczego się nie sfilmowali podczas szczepień? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Anonim2021.01.3 18:06
Jak ci żal, to pisz podanie do Premiera, może kolektyw partii zewoli na dodatkową szprycę?
Polak2021.01.3 18:17
Żebyś nie wiem co pisał to ludzie gardzą szmaciarzami z lewych szczepień? Nikt nie uwierzy w niewidoczną reklamę szczepień. KONIEC z moralnością qrew!
GoldenBrown2021.01.3 21:46
Poczekaj do jutra, gdy pojawi się lista Pisowskich samorządowców, którzy bez kolejki rzucili się z rodzinami na szczepionki.
Roman2021.01.3 17:51
Z naszymi politykami poza UE skończyliśmy jak Ukraina.
Pet2021.01.3 17:50
Towarzyszu Kuźmiuk, przestańcie prd...ć swoje brednie.
Cwelebryta za POKO2021.01.3 17:25
My elita szczepiamy pierwsi się, bo jesteśmy najważniejsi i najlepsi !!!! Głosujemy na PO i SLD !!!!!
Anonim2021.01.3 17:31
My celebryci zachwalamy badziew bo mało chętnych. ... https://www.youtube.com/watch?v=VxY1XNy5y4U&feature=emb_logo
Będzie, będzie się działo2021.01.3 17:13
Brytole będą potrzebować wizy na pobyt w UE ponad 90 dni.
Jarek2021.01.3 17:11
Kużmiuk, szkoda słów komentarza na te Twoje brednie. Ale zgodnie z powiedzeniem Kurskiego "Ciemny lud to kupi"
CHŁODNYM OKIEM EUROPEJCZYKA2021.01.3 17:28
napisz coś dla "jasnego luda", przygłupie...
Józef K.2021.01.3 17:08
Autorze nie kompromituj się . Wieka Brytania to piąta gospodarka świata , posiadacz broni atomowe , jeden z filarów świata zachodniego. Gospodarka polska jest w trzeciej światowej dziesiątce, na broń jądrową mamy zero szans i leżymy na pograniczu Zachodu i Wschodu, z Wielkim Bratem za rubieżą.
Jesteś w błędzie Józiu!2021.01.3 17:56
Kalifornia jest 5-tą gospodarką świata. A ponieważ to tylko stan w USA, więc się nie liczy!
Grizzly2021.01.3 17:05
Przecież wiadomo że to Reptilianie żądzą ludźmi. Pochodzące z kosmosu jaszczury przejęły władzę nad ludźmi, a najbardziej wpływowe osoby na ziemi, między innymi brytyjska królowa oraz amerykańscy prezydenci, to w rzeczywistości Reptilianie
Grizzly2021.01.4 9:45
Won złodziejska mendo bolszewicka od mojego nicka!
A2021.01.3 17:04
Brytyjczycy po wyjściu z UE, nadal będą sprzedawać swoje produkty na całym świecie, nie mówiąc już o bogatym rynku wewnętrznym. Nadal będą zarabiać na turystyce, czy produkcji Tv. A co my możemy zaproponować światu? Nasz asortyment natychmiast zmieni adres produkcji, tak żeby ceny nie wzrosły o cła. Turystów raczej nie lubimy, zresztą atrakcji dla których warto czekać dobę na granicy, raczej nie mamy. Produkcje Tv zdominował kicz w rodzaju Zenka. Rynek wewnętrzny tylko by się kurczył. Tak, że wychodzimy! Co może pójść nie tak?
O czym ty tu mamroczesz?2021.01.3 17:17
"Turystów raczej nie lubimy, ... czekanie na granicy dobe" JAKIEJ GRANICY? W UE już nie ma granic, z USA się przylatuje i 10 min. póżniej jest się w taksówce. O czym ty tu mamroczesz, cudzoziemcze zza wsch. granicy?
A2021.01.3 20:12
Mogłeś najpierw przeczytać artykuł. Tow. Kuźmiuk snuje w nim wizję Polski poza Unią.
Paweł2021.01.3 16:59
Polska może chyba jako ostatnia opuścić UE. Lewica KO, PSL chcą być w niej za wszelką cenę. Rządzący pod pewnymi warunkami. Prawie wszyscy polscy politycy to euroentuzjaści. W poprzedniej kadencji chcieli wprowadzić zapis do konstytucji o wieczystej przyjaźni z tą organizacją, podobnie jak komuniści w 1976 r. pomiędzy PRL a ZSRR. W dodatku większość społeczeństwa kocha UE, uważając ją za dobrą ciocię.
Anonim2021.01.3 16:59
Kuźmiuk! Nie nawołuj do wojny domowej!