02.09.21, 10:24fot. wikipedia - domena publiczna

Bodakowski: czy katolicy powinni przepraszać za Inkwizycję?

Inkwizycja jest etatowym chłopcem do bicia dla wszystkich krytyków Kościoła katolickiego. Wielu katolików (w wyniku swojej ignorancji) bezkrytycznie ulega antykatolickiej kampanii nienawiści i pomówień wymierzonych w inkwizycje, by w konsekwencji pod wpływem antyklerykalnych kłamstw krytykować działania inkwizytorów. Taka postawa jest wysoce nieodpowiedzialna i niemoralna – fakty dotyczące inkwizycji są sprzeczne z antyklerykalną czarną legendą o tej zacnej instytucji.

Między innymi w zbiorze artykułów i wywiadów „Tragiczne skutki magii i czarów” (wydawnictwa Monumen, wydawcy miesięcznika „Egzorcysta”) czytelnicy mają okazję znaleźć bardzo interesujące informacje o inkwizycji sprzeczne z kłamstwami kolportowany przez antykatoliką propagandę.

W opublikowanym na kartach zbioru „Tragiczne skutki magii i czarów” artykule profesora Cezarego Taracha można przeczytać, że Inkwizycja Hiszpańska została powołana do życia bullą papieża Sykstusa IV „Exigit sinceras devotionis affectus” w celu „czuwania nas religijną jednolitości społeczeństwa oraz przestrzegania zasad wiary katolickiej”.

Mająca duże wpływy we władzach hiszpańskich Inkwizycja ścigała okultystów i satanistów – działaniom tym towarzyszyła akcja edukacyjna o szkodliwości czarów. W 1526 roku zwołana przez generalnego inkwizytora sesja teologiczna poświęcona czarom uznała, że „praktykę tę należy traktować jako herezje lub apostazje”.

Inkwizytorzy prócz przyczyn demonicznych okultyzmu zwracali też uwagę na zaburzenia psychiczne, brak edukacji i skłonności do fantazjowania. Przełożeni inkwizytorów nakazywali im powściągliwość, roztropność i nieuleganie histerii. Sądy świeckie miały za złe inkwizytorom ich powściągliwość w oskarżaniu i ferowaniu wyroków. Swoimi działaniami inkwizytorzy pacyfikowali histerie społeczną prowadzącą do niepokojów społecznych.

Inkwizytorzy musieli intelektualnie polemizować z przeciwnikami wiary i Kościoła, przejawiać wiedzę i erudycję – i dlatego dominikanie się do roli inkwizytorów doskonale nadawali. Według bulli „Exigit sinceras devotionis affectus” inkwizytor musiał mieć ukończone 40 lat i posiadać stopień doktora z prawa lub teologii.

Inkwizycja przeprowadzała swoje procesy według ściśle określonych reguł. Inkwizycja była o wiele bardziej humanitarną niż ówczesne sądy świeckie – łagodniej karła, w swoich więzieniach zapewniała więźniom o wiele lepsze warunki.

Rozważając kwestie tortur stosowanych przez inkwizycje, warto przypomnieć, że „w średniowiecznej i nowożytnej” Europie tortury były normalnym, standardowym środkiem” stosowanym „przed wszystkimi trybunałami, zwłaszcza świeckimi”. Inkwizycja torturowała mniej i łagodniej niż w sądy świeckie, głównie przesłuchiwała i nawracała oskarżonego.

Kłamliwą czarną legendę hiszpańskiej inkwizycji stworzyli wrogowie korony hiszpańskiej – w średniowieczu włoscy kupcy, a w XVI-XVII wieku protestanci – w tym i nieprawdziwy jest mit o 9 milionach spalonych na stosie ofiar inkwizycji. Według przeszacowanych danych od 1450 do 1750 roku w Europie przeprowadzono 80.000 procesów o czary i wykonano 35.000 egzekucji. Inkwizycja hiszpańska w czasie swojego istnienia (przez 300 lat) straciła 216 osób – po 1614 roku nie było żadnego wyroku skazującego na śmierć. Dużo więcej ludzi od inkwizycji zabili protestanci. Wśród ofiar inkwizycji 75% ofiar stanowiły kobiety (w Skandynawii 50% straconych było mężczyznami, a w Rosji i krajach bałtyckich ponad 50%).

Inkwizycja, gdy skazywała na śmierć to często tylko symbolicznie, poprzez spalenie na stosie portretu. Na karę śmierci skazywano tylko tych, którzy nie chcieli się nawrócić. Najczęstszymi karami była pokuta kościelna, noszenie stroju pokutnego, galery.

Jak przypomina Jan Lewandowski w (wydanej przez inicjatywę ewangelizacyjną ''Wejdźmy na szczyt”) pracy „Kościół bez cenzury” fałszywy mit o inkwizycji głosi, że instytucja ta mordowała masowo niewinnych. W rzeczywistości inkwizycja nikogo nie zabijała, bo nie wykonywała wyroków śmierci – karę taką wykonywał tylko sąd świecki. Dodatkowo trybunały inkwizycyjne działały tylko w niektórych krajach.

Warto pamiętać, że w czasach kiedy tortury były powszechne w postępowaniach cywilnych, bullą z 30 listopada 1259 duchowni mieli zabroniony udział w torturach (z czasem ten zakaz złagodzono). Sądy inkwizycyjne nieustannie ograniczały stosowanie tortur – można było je stosować tylko raz i tylko przez 30 minut. W 1312 papież Klemens V wprowadził kolejne ograniczenia tortur. Sykstus IV nakazał brać pod uwagę okoliczności łagodzące. Mikołaj I zabronił wydobywania zeznań drogą tortur.

W średniowiecznym sądownictwie cywilnym tortury były codziennością. Sądy inkwizycyjne na tle sądów świeckich torturowały mniej i łagodniej. „Tylko w 10% przypadków inkwizycja hiszpańska stosowała tortury”. „W 1594 roku w Walencji na 96 torturowanych 53 wyszło całkowicie bez szwanku”. W czasie inkwizycyjnych tortur „cały czas czuwał lekarz, który miał za zadanie pilnować, by” torturowanych „nie okaleczono”. W czasie świeckich tortur nikt nie dbał o zdrowie torturowanego.

Przepisy inkwizycyjne wzorowane były na świeckich pogańskich przepisach z rzymskiego Kodeksu Justyniana z rozdziału „O heretykach”. Sądy inkwizycyjne były łagodniejsze od sądów świeckich, co powodowało, że wielu przestępców kryminalnych specjalnie twierdziło, że są heretykami, by być sądzonymi przez inkwizycje, a nie sądy świeckie. „Sądy inkwizycyjne zupełnie odstępowały od dochodzenia, jeśli przesłuchiwany wyraził skruchę”.

Papież Aleksander IV w 1258 i 1260 „zabronił inkwizytorom przeprowadzać procesy w sprawie czarów”. Kolejny papież Innocenty VIII pod wpływem świeckich wykładowców z paryskiego uniwersytetu zniósł te przepisy. W 1532 roku Kościół zakazał „wydawania wyroków w sprawie czarów w oparciu jedynie o pomówienia”, co było standardem w sądach świeckich.

Kościół katolicki wbrew władzy świeckiej sprzeciwiał się karaniu heretyków – w 1199 papież Innocenty zakazał stosowania kary śmierci wobec heretyków w swoim liście do magistratury Werony. Władze świeckie zwalczali heretyków, bo szerzyli oni idee niszczące relacje społeczne i organizm państwowy.

Królowie heretycy sami zwalczali innych heretyków, by dbać o spokój społeczny. Niemiecki protestant Huldrych Zwingli (Ulrich Zwingli) „stracił wielu anabaptystów, wieszając, torturując, paląc żywcem, szlachtując, a nawet rzucając heretyków na pożarcie dzikim bestiom […]. Luter popierał prześladowania innowierców, papistów i zwolenników herezji [Thomas] Müntzera. Kalwin zaś kazał spalić na stosie Servetusa” swojego religijnego adwersarza. W Niemczech ''inkwizycja'' protestancka zabiła 100.000 ludzi, czyli wielokrotnie więcej niż inkwizycja hiszpańska.

Drastyczna walka z heretykami nie powinna dziwić, zważywszy na to, jak heretycy sadystycznie mordowali katolików. „Około 1579 roku protestanci głodzili na śmierć katolików, których dzieci nadziewali na rożen i piekli w obecności ich rodziców”, którzy głodni ślinili się wbrew sobie pod wpływem zapachu pieczonego mięsa. „W 1572 protestanci pogrzebali żywcem katolickich zakonników, zostawiając na powierzchni ich głowy”, które roztrzaskiwali kulami do gry.

W XVI wieku 20% procesów inkwizycji hiszpańskiej kończyło się uniewinnieniem. Od 1560 do 1700 skazano na śmierć 1% oskarżonych – w kolejnych latach jeszcze mniej. „Łączna liczba ofiar śmiertelnych inkwizycji hiszpańskiej, portugalskiej i włoskiej nie przekroczyła liczby 100”. Podczas gdy w czasie gloryfikowanej dziś Rewolucji Francuskiej ateiści zabili 300.000 katolików.

Inkwizycja często wyroki kary śmierci zmieniała na mniejszy wymiar kary, gdy nie było materialnych dowodów, choć oskarżony sam twierdził, że dokonał zbrodni. Inkwizycyjne kary polegały na: zakazie gry w kości, obowiązkowej pielgrzymce, chłoście, wiecznym więzieniu (czyli wbrew nazwie na nakazaniu przebywania na danym terytorium np. w mieście gdzie można było normalnie żyć, pracować i zażywać rozrywek – wieczne więzienie trwało od 3 do 8 lat).

Bycie ukaranym przez inkwizycje było atrakcyjne finansowo, bo zwalniało z płacenia podatków w czasie kary (np. wiecznego więzienia). Odmiennie niż w świeckich więzieniach gdzie więźniowie nie dostawali jedzenia i mogli tylko liczyć na to, że ktoś z zewnątrz im jedzenie przyniesie, w więzieniach inkwizycji więźniowie dostawali posiłki z mięsem i winem. Odmiennie od cywilnych więzień, więźniowie inkwizycji mogli być odwiedzani przez rodziny, otrzymywać alkohole i słodycze. Inkwizycja zapewniała swoim więźniom zmianę bielizny, pościeli, obrusów, ręczników, łaźnie, pralnie, fryzjera, prawo posiadania książek, pisania listów, gry w karty i gry na instrumentach muzycznych. W cywilnych więzieniach tego wszystkiego nie było.

Jan Bodakowski

Komentarze

Anonim2021.09.5 21:17
Choćby torturowali i spalili tylko jednego niewinnego, to wystarczy, żeby zrozumieć, że nie mieli nic wspólnego z deklarowaną religią miłości. Praktyka w tej "religii miłości" była odrażająca, tak jak odrażający są jej apologeci. Normalny człowiek może czuć do nich tylko obrzydzenie, do tych chrześcijan gotowych do przemocy i kłamstwa.
Anonim2021.09.4 11:32
ciekawe,ale do dziś są "zabawki" inkwizytorów do pomocy w zeznaniach .na 80 tyś procesów tylko 35 tyś egzekucji,no normalnie...chlopaki nic sie nie stało .... tow. Buk rozpozna swoich,co za zakłamane ch..je
Mundek2021.09.3 9:28
Inkwizytor,docent Ziaja ,ugryzł ministranta w jaja.
Anonim2021.09.2 22:04
za co przepraszać,te na rycinie widać zadowolone są ,jeszcze brawo biją i usmiechają sie do ludzi. ale czemu inkwizycja paliła czarne koty?? za cholere nie wiem, co im we łbach podgolonych ye/bło?
Edek2021.09.3 9:21
Niech palone nie krzywdują ,przynajmniej im ciepło było i nawet zimą nie musieli ubierać gaci.
rebeliant2021.09.2 21:34
To byli protoplaści zakutych łbów/psów gończych sił totalitarnych - oskarżyć i zabić... no a później techniki się rozwinęły, więc i pewność siebie podskoczyła do "dajcie mi człowieka, a znajdzie się paragraf".
rebeliant2021.09.2 18:44
Nie tylko jeśli chodzi o inkwizycję. KK jest tak pokrętny, że powinien również przepraszać za wtrącanie się do karania bandyctwa. A w ramach dokładności to przepraszać powinien zawsze konkretny sprawca/sprawcy. A jeszcze dokładniej to każdy krzywdziciel powinien być wystawiony na próbę pomsty z ręki ludzi, których skrzywdził - jeśli mu przebaczą, to niech im kmiot całą wieczność bez grymasu walizki nosi.
Krasnoludek szczający do mleka2021.09.2 18:32
Jak inkwizycja zachowywała się wobec homoseksualistów i onanistów? Istnieją do dziś swoiste gruszki, które wkładano homoseksualistom do odbytu, a potem rozkręcano mechanizm.
Prezes2021.09.3 13:39
Czy klockami Lego można też zrobić sobie dobrze.
Ks.Plwocina2021.09.2 18:10
Jak wiadomo hiszpańska Inkwizycja zajmowała się głównie rozwożeniem paczek dla więźniów religijnych (tzw.heretyków) I organizowaniem uroczystych pogrzebów dla spalonych na stosie.
Jacek i Agatka2021.09.2 18:06
To dzisiaj nie będzie o krasnoludkach, Smoku Wawelskim i Szewczyku Dratewce ? Wstydź się Janie Bodakowski !
Wacławw2021.09.2 18:03
Niech żyje Inkwizycja niech żyje Bodakowski Jan kandydat na Wielkiego Inkwizytora.
Roderyk2021.09.2 18:14
Janie B. U nas w Kraśniku mamy kilka czarownic do utopienia z kamieniem u szyi.Pomóż bo zło się szerzy.
Ola2021.09.3 13:40
Wezwijcie wolontariuszy.
matys2021.09.2 16:44
Posądzanie o czary było powszechnym .. l u d o w y m .. zwyczajem .. Najczęściej sąsiad oskarżał sąsiada. Krowa przestała dawać mleko, niewątpliwie sąsiadka winna. Kura zaginęła, oczywiście sąsiadka winna. Jako dowody służyły różne konfabulacje.
Oficiall JPII pedophille Psyho Hooligans 😍2021.09.2 17:30
Ale dla czego "oświeceni" duchowni nie zakończyli tego szaleństwa?
Anonim2021.09.2 16:20
Pytanie z cyklu "Czy Niemcy powinni przepraszać za II wojnę światową?".
Jacek i Placek2021.09.2 19:58
Hitler w sumie chyba nikogo osobiście nie zabił nawet.
Antex2021.09.3 1:47
w czasie I wojny światowej zabił ...
fedcb2021.09.20 8:15
Mylisz się. Podobno nie udało mu się nikogo zabić!
Katolicy2021.09.2 13:34
powinni przepraszać za Bodakowskiego.
daub2021.09.2 12:46
to jest dobry cytat: "Inkwizycja, gdy skazywała na śmierć to często tylko symbolicznie, poprzez spalenie na stosie portretu. Na karę śmierci skazywano tylko tych, którzy nie chcieli się nawrócić." czyż nie papież Polak przepraszał za inkwizycje ? Jan Paweł II w liście skierowanym do autorów 800-stronicowego opracowania dotyczącego historii Inkwizycji podkreślił znaczenie badań umożliwiających Kościołowi "wyrażenie skruchy za błędy popełnione w służbie prawdy poprzez uciekanie się do nieewangelicznych metod". https://www.wp.pl/?s=https%3A%2F%2Fwiadomosci.wp.pl%2Fwatykan-przeprasza-za-inkwizycje-6037316463527041a&nil&src01=6a4c8&src02=isgf
Anonim2021.09.2 12:50
Nie jedyny to błąd JPII. Myślał ze ugłaska Nienawistników, jakby racjonalna rozmowa z osobami nienawidzącymi katolików była w ogóle możliwa. Nie da się rozmawiać z ideologicznymi potomkami Ludzi, którzy masowo rabowali i mordowali katolików, jak im Ideologia Protestancka nakazywała.
ela pawlowska2021.09.2 12:37
Ofiarami łapanki za czary były w 80% kobieta. Te 20% było skazanych zazwyczaj z tego powodu, że mieli cos wspólnego ze skazaną kobietą. W tn sposób KK uciszył niepokorne kobieta i definitywnie zamknął im usta.
Anonim2021.09.2 12:46
Zapominasz, że łapanki urządzali Innowiercy , tzw Protestanci. Zapominasz, że Inkwizycja usiłowała bronić ludzi przed szaleństwem protestanckim.
Darek2021.09.2 16:23
Najlepsze że ta inkwizycja jak piszesz "usiłowała bronić ludzi przed protestantyzmem" już setki lat przed powstaniem protestantyzmu. Jak wy debi... znaczy się katolicy to nazywacie? A tak - cud - po prostu cud.
Marko2021.09.2 17:30
Nie wymądrzaj się przygłupie. Inkwizycja była skierowana przeciwko Albigensom (katarom) czyli heretykom - późniejsi protestanci to także heretycy.
Art2021.09.2 12:24
wow, red. Bodakowski w formie! Tym razem zrodlem wiedzy jest "Egzorcysta". Fantastycznie! Wszyscy klamia, tylko on i "Egzorcysta" znaja prawde. To sie jakos nazywa w psychiatrii...
Mała162021.09.2 12:38
Zrób swoje badania historyczne. Tylko z pokazaniem źródeł. Wejdź w polemikę i pokaz błąd. Bo na razie to tylko prezentujesz bolszewicką tępa propagandę....
Izydor2021.09.2 14:54
Egzorcyście to potrzebna raczej badania psychiatryczne.
Art2021.09.2 23:03
Badania historyczne? Dziecko, po prostu weź jakąś książkę do historii to się dowiesz co się działo. Badania w tym temacie przeprowadzano już dawno temu. To nie jest tajemnica.
daub2021.09.2 12:23
Proszę o podanie źródła tego materiału. Bo takie pisanie bez podania źródła, nie jest pracą dziennikarską tylko tworzeniem nowej historii...
Marko2021.09.2 17:53
Proszę bardzo: Summa errorum et haeresium per Inquisitores haereticae pravitatis damnatarum - Nicolau Eymerich Records of the Spanish Inquisition – Free Internet Archives Las Siete Partidas - Alfonso X el Sabio. Colección De Gregorio de Antigüedades – są w internecie trzeba poszukać The Spanish Inquisition, 1478 -1614: an anthology of sources / edited and translated - Lu Ann Homza. A jak nie znasz angielskiego ani hiszpańskiego to trudno. Nie mogę ci pomóc.
daub2021.09.3 8:03
znam arabski także ogarnę temat ;)
daub2021.09.22 9:07
Brednie nieodpowiadające temu, co przedstawiłeś. Czytać z uwagą a pisać bzdety to naprawdę wyższa szkoła
UWAGA! PILNE!!!!2021.09.2 11:55
Wobec licznych pytań i wątpliwości wyjaśniam, że jeśli nie chcesz, aby twoje dziecko podlegało indoktrynacji katolickiej w szkole, nie musisz go znikąd "wypisywać". Wystarczy, że go NIE ZAPISZESZ! Religia to NIOBOWIĄZKOWE zajęcia dodatkowe. Szkoła ma obowiązek zapewnić dziecku w tym czasie opiekę. Dziękuję, danke, thank You, amen i pazdrawlaju!
Anonim2021.09.2 11:59
Grunt że dziecko podlega nieuniknionej agresywnej indoktrynacji lewicowej, lewackiej i postempackiej. Nikt się o zgodę nie zapyta, a więc nie da się dziecka wypisać z "lekcji nienawiści" prowadzonej przez Lewaków.
Anonim2021.09.2 12:03
😁😁😁
Po 11 ...2021.09.2 12:18
Jedynym sposobem na katolicką indoktrynację w szkole jest wprowadzenie indoktrynacji islamskiej. Jak na co drugim apelu, to mułła będzie prowadzić salat i katolickie dzieci będą zmuszane do bicia pokłonów na dywanikach w kierunku Mekki, to sami katoliccy rodzicę będą walczyć o świecką szkołę. O wywalenie lekcji koranicznych do meczetów. Gwarantowane.
leszczyna2021.09.2 17:38
Analogia niewłaściwa: katoliccy katecheci nie zmuszają do praktyk religijnych nie tylko uczniów niewierzących, ale także uczniów wierzących, chodzących na religię. Nie prowadzą listy obecności na mszach czy nie zbierają zaświadczeń o wielkanocnej spowiedzi. Ty zaś opisujesz islamski przymus koraniczny jako swoje wyobrażenie lekcji religii muzułmańskiej. Sam oceń trafność porównania.
Jawny2021.09.2 11:43
Dla ateistów każdy pretekst jest dobry, by uderzyć w Kościół. Ale czy po śmierci będą się tłumaczyć np. tak: - Nie żyłem zgodnie z Ewangelią, bo 500 lat temu inkwizytor kazał spalić czarownicę na stosie. A ona nie była niczemu winna, tylko chora psychicznie. Tymczasem zasada jest prosta: inkwizytor już odpowiedział za to, a ateista odpowie za swoje czyny. Nie ma tu odpowiedzialności za czyjeś grzechy.
Anonim2021.09.2 11:59
Pazerne kleruchy kochają straszyć tym "co będzie po śmierci". Bardzo to wygodne, bo niesprawdzalne, i można doić durne "owieczki" na potęgę. Walcie się, katabasy (obojętnie jakiego wyznania).😁😁😁
Anonim2021.09.2 12:04
Grunt żeby waliły się katabasy wyznania lewackiego, klimatycznego, elgiebetowego.
Anonim2021.09.2 13:05
Buhahahhahahaaaa, czego te kleruchy nie wymyślą...😁😁😁
Anonim2021.09.2 14:47
Sam się dziwię. Kapłani Lewaków niezłe brednie odstawiają na swoich medialnych ambonach... na przykład bełkoczą, że zboczeńcy seksualni są "normalni". Buachacha!!! Zgraja lewackich katabasów, paść można ze śmiechu.
Jawny2021.09.2 15:11
Kidy kiedyś umrzesz, to przekonasz się o prawdziwości tego, co naucza Kościół.
mniam2021.09.2 11:39
A czemu to p. Bodakowski zapomniał o tym jak to Luter rozpętał nagonkę na Żydów? Do tego stopnia, że kiedy zaczęła się wojna pomiędzy Katolikami a Protestantami, Żydzi modlili się o zwycięstwo Katolików. Dziś oczywiście narracja jest inna i brat Stefana Michnika na Dojczland Campus wciska prawdę wiary, że polscy Katolicy to najgorszy sort.
Anonim2021.09.2 11:42
KAŻDA religia to zło obojętnie czy katolicka, żydowska, protestancka czy muzułmańska. Służy tylko to tego, żeby kasta leniwych pasożytów mogła trzymać ciemny lud za mordę.😁😁😁
Anonim2021.09.2 11:49
Nieprawda. Każda cywilizacja i każda kultura - aby w ogóle zaistnieć - wytwarza Elitę Władzy. Grunt, aby ta elita nie traktowała Ludzi jako zasobu i nie eksploatowała niewolniczo. Jedynym na to sposobem jest wypracowania doktryny religijnej (czyli poza wpływem władzy ziemskiej) zrównującej status Ludzi jako Dzieci Bożych. Zrobiła to TYLKO religia katolicka. Wszystkie inne, w szczególności stan antyreligijny, prowadzą do NIEWOLNICTWA I ZBRODNI. Brak religii to ZŁO NAJWIĘKSZE.
mniam2021.09.2 12:22
Oczywiście. Nawet plemiona pierwotne "wytwarzają" duchowieństwo czyli szamanów, czarowników i świeckie ośrodki władzy jak wódz czy rada plemienna, rada starszych czy jak to tam się nazywa.
Jan2021.09.2 11:33
Nie p Bodakowski, kościół nie powinien przepraszać , ale zgodnie z pana całym rozumowaniem i podejściem nie tylko z tego felietonu kościół powinien inkwizycję wprowadzić ponownie
mniam2021.09.2 11:40
Ach, po co wprowadzać? W końcu Żydzi wprowadzają swoją.
Józef2021.09.2 11:26
Zanosili im bombonierki do więzienia, Bodakowski zgłupiał. Czyli dalej zasada ta sama, my zabijaliśmy i torturowaliśmy ale tamci robili to jeszcze więcej i brutalniej. Takie to chrześcijańskie miłosierdzie. Powiedz to potomkom Indian.
Anonim2021.09.2 11:30
Ciekawe dlaczego "zapominasz", że to katolicy bronili się przed zbrojnym atakiem "protestantów", czyli po prostu pachołków Królów i Możnowładców. Uważasz, że można obronić się przed taborem husyckim bez zabijania napastników? Głupa rżniesz?
Józef2021.09.2 11:57
Co ma wspólnego z tym inkwizycja. Gdyby nie było religii nie byłoby wojen religijnych i mordowania niewinnych za herezje. proste jak drut.
Anonim2021.09.2 12:03
Głupi jesteś? Nikt nie mordował Ludzi za herezje, tylko najpierw mordowano i później uzasadniano to ideologicznie. Mordujący aby lepiej i sprawniej mordować ogłaszali się innowiercami co miało dać im prawo do zabijania katolików. Tylko prostak może bełkotać, że to są sprawy proste jak drut. Prostak, głupek albo po prostu osoba pełna kłamstwa i nienawiści. Nie ma wojen innych jak "religijne", ponieważ każda wojna aby zaistnieć musi najpierw wytworzyć "ideologię", czyli dawniej "religię".
Anonim2021.09.2 11:25
Przypomnijmy jeszcze, co oznaczała doktryna protestancka, na przykładzie tzw "ostatniej czarownicy" na ziemiach dzisiejszej Polski, Kaśki-katoliczki spalonej żywcem na rozkaz protestanckiego aptekarza.
Anonim2021.09.2 11:19
Herezja to dokładnie taki sam schemat działania jak Komunizm. Grupa Możnych, często z Królem czy Cesarzem (w przypadku komunizmu - bankierów z wall street) przygotowuje Doktrynę uzasadniającą Zbrodnie i Rabunek, po czym wynajmuje propagandystów i agitatorów, oraz dogaduje rewolucję (wojnę domową) z lokalnymi Bogaczami.
Protestant2021.09.2 11:08
Bodakowski jest wewnętrznie sprzeczny. Porównajmy: "Inkwizycja hiszpańska w czasie swojego istnienia (przez 300 lat) straciła 216 osób – po 1614 roku nie było żadnego wyroku skazującego na śmierć." oraz: „Łączna liczba ofiar śmiertelnych inkwizycji hiszpańskiej, portugalskiej i włoskiej nie przekroczyła liczby 100”. Autor, oprócz książki J. Lewandowskiego nie przedstawia żadnych źródeł. To zupełnie inaczej, niż np. Wikipedia (i tak mająca ograniczoną wiarygodność), która w okres 1615–1700 wskazuje 142 egzekucje z przywołaniem źródła. Zasadniczą kwestią jest jednak uznanie przez papiestwo, prawa do zabijania innych ludzi tylko dlatego, że nie podzielali wierzeń katolików (bulla Unam Sanctam z 1302 r.).
Anonim2021.09.2 11:11
Dlaczego "zapominasz" że w każdym przypadku osoby "niepodzielające wierzeń katolików" podzielały przekonanie, że katolików należy zniewolić, pozabijać i obrabować? A przede wszystkim należy zmusić ich ogniem i mieczem do przyjęcia doktryny niewolniczej?
Protestant2021.09.2 12:11
Kto w czasach do 1302 roku chciał "katolików zniewolić, pozabijać i obrabować"? Może katarzy (inaczej albigensi) albo waldensi? Ale to właśnie przeciwko nim ogłaszano krucjaty.
Anonim2021.09.2 12:14
Nic nie wiesz o katarach - wyjątkowo wrednej i totalitarnej sekcie opartej na handlu niewolnikami i walczącej o szlaki handlowe. Po to zresztą wymyślonej - aby zagonić masy ludowe do najniżej opłacanej ciężkiej pracy w przemyśle tkackim.
Protestant2021.09.2 12:34
Obecnie niemal wszystko, co wiemy o katarach, pochodzi z oskarżeń ich katolickich katów, którzy do walki z "heretykami" nakłaniani byli obietnicami przejęcia majątku ofiar. Skoro coś rzekomo wiesz o doktrynach "sekty" - to wskaż źródło.
Anonim2021.09.2 12:53
Wszystko co "wiesz" pochodzi z dość intensywnej propagandy pro-katarskiej i bełkotu katofobów.
Protestant2021.09.2 14:46
Wiemy np. to, że w XI-XIII w. pod wpływem katarów znalazła się znaczna część południowej Francji oraz północnych Włoch. Mieszkały tam nawet miliony ludzi. I wszyscy oni zostali starci z powierzchni ziemi, tak mężczyźni, jak kobiety i dzieci, tylko dlatego, że podpadli zwierzchnictwu Kk. Co więcej, zamordowano również wielu katolików, którzy zamieszkiwali w pokoju pomiędzy katarami - po prostu nie bawiono się w rozróżnianie kto jest kto. I teraz do Ciebie należy wskazanie ewentualnych ich win, które Twoim zdaniem sprawiły, że zasłużyli (?) na taki los. Moim zdaniem takiego powodu nie było, a nie było tego powodu również zdaniem współczesnego Kk. Tak Bodakowski, jak i Ty, bronicie niesłusznej sprawy, a to stawia Was w jednym rzędzie z ówczesnymi katami.
Anonim2021.09.2 14:50
Opowiadasz czyste kłamstwa. Nikt nie starł milionów, ani nie miał problemu z rozróżnianiem. Nie padły żadne słowa do których się nieudolnie odnosisz "zabijcie wszystkich Bóg rozpozna swoich". To są protestanckie kłamstwa i nienawiść. Nic nie wiesz o strukturze władzy, handlu i kontroli szlaków. dzięki Bogu że herezja katarska została rozbita, bo ich zbrodnie były NIEWYOBRAŻALNE.
robaczk2021.09.2 11:08
NO!!! ................... zeby bylo jasne!!! .................... OWIECZKI ZASLUZYLY A KOSCIOL TORTURUJAC I ZABIJAJAC W SUMIE TO ICH RATOWAL!!! ........................................................... ale wy jesteście zajefajni ;] !!!! ] ............................................................ NA KOLANA OWIECZKI PRZED PLEBANEM I ZALOWAC ZA GRZECHY :D::D ........................... no hicior!!! ;] ..............trza sie cieszyc ze tak lagodnie tortutrowali ;] ............................. uwielbiam was ;]
MaxFiend2021.09.2 11:02
Czy ktoś, kto mordował niewinnych ludzi w imię swojej wiary powinien za te mordy przepraszać, czy nie?
Anonim2021.09.2 11:07
Nie zauważyłem, aby protestanci kiedykolwiek przepraszali za masowe mordowanie katolików. Trudno jednak powiedzieć, aby protestanci mordowali w imię swojej wiary, ponieważ protestantyzm nie był żadną wiarą, tylko propagandą mająca usprawiedliwiać zabijanie, rabunek i zniewalanie ludzi na masową skalę.
MaxFiend2021.09.2 11:25
To nie jest odpowiedź na moje proste i jasne pytanie.
Anonim2021.09.2 11:34
Twoje pytanie nie jest "proste i jasna", tylko obłudne i zakłamane i niczym nie różni się od "pytania": "kiedy przestaniesz bić babcię?" Otóż - nigdy babci nie biłem, a więc nie mogę przestać. Moja odpowiedź była prosta i szczera: wg protestantów (innowierców) ktoś kto mordował niewinnych ludzi w imię swojej wiary (ideologii) nie powinien przepraszać, jeśli jego ofiarami byli katolicy.
MaxFiend2021.09.2 11:55
Bredzisz i mylisz czynności dokonane z niedokonanymi oraz odpowiedzialność za konsekwencje dokonanych zbrodni. Tak samo "binarnie" mogę zapytać: czy uważasz siebie za przygłupa, czy nie?
Anonim2021.09.2 11:57
Niczego nie mylę, a ty zadajesz wyjątkowo obłudne "pytanie retoryczne", na które odpowiedź w twoim zamyśle ma oznaczać samooskarżenie się. Manipulacja, ale jaka kiepska.
Anonim2021.09.2 11:09
Dlaczego nazywasz protestantów "niewinnymi ludźmi", skoro od początku ich nieukrywanym celem było wytępienie i obrabowanie katolików, a później zaprowadzenie ustroju niewolniczego?
Anonim2021.09.2 11:43
KAŻDA religia to zło obojętnie czy katolicka, żydowska, protestancka czy muzułmańska. Służy tylko to tego, żeby kasta leniwych pasożytów mogła trzymać ciemny lud za mordę.😁😁😁
Anonim2021.09.2 11:52
Najlepsze do trzymania Ludu za Mordę są Ideologie Komunistyczne, Lewicowe, Lewackie, LGBT, Klimatyczne. Dostarczają doskonałych uzasadnień i pretekstów do wyzysku i kontroli, oraz do takiego indoktrynowania Dzieci, aby nigdy się nie buntowały.
Anonim2021.09.2 11:55
Brak religii to ZŁO NAJWIĘKSZE. Wtedy NIC nie ogranicza Władzy.
leszczyna2021.09.2 11:57
@MaxFiend. Zbrodniarz powinien za zbrodnie ponieść karę, a jeśli przepraszać, to tego, komu zawinił. W przypadku zbrodni zabójstwa zabitego nie można już przeprosić.
Anonim2021.09.2 10:59
Husyci - wyjątkowo sprawna (w mordowaniu Ludzi) nacjonalitarna organizacja wojskowa (naród (szlachta) uzbrojony) której podstawowym celem była "sekularyzacja dóbr kościelnych", czyli po prostu Komunizm wraz z uzasadnieniem Ideologicznym, pionem propagandowym i werbunkowym skierowanym do młodych mężczyzn.
PRAWDA2021.09.2 10:47
PO-11 Dobry z ciebie Niemiecki propagndzista =====Niemcy wymordowali 3,5 miliona Polskich Żydow i 6 miliony Narodu Polskiego Ktolickiego ---Rosjaie wymordowali 1,5 miliona Narodu Polskie ====Niemieckie BESTIE dawno juz powińi == zapłacić Narodowi Polskiemu za wymordowanie 98 ,2 Inteligencji i naukowców ----Przeprosiny to Polacy maja Niemcow w Du---e
W pośredniaku byłeś, nierobie?2021.09.2 10:43
jw.
Prawda2021.09.2 10:43
Dzisiaj powinna być Inkfizycja co Niszcza Wiare Katolica i i Chcą piłowania Katolików przez Niewiernych w Polsce ==
Po 11 ...2021.09.2 10:37
Niemcy nie powinny przepraszać za 1939, bo w tamtych czasach inwazja Radziecka była gorsza.
Anonim2021.09.2 10:36
Wg katoprawiczków i PiSdzielców (Pedofile i Sympatycy) kościół nawet za ukrywanie pedofilii nie powinien przepraszać.
Anonim2021.09.2 10:45
Ciekawe kto ukrywa masowych (800 przestępców rocznie) PEDOFILÓW ATEISTÓW, kompletnie bezkarnych, bo mniej niż co trzeci zostaje ukarany, pomimo zgłaszania sprawy do organów ścigania.
Albert2021.09.2 10:54
Więzienia, a nie parafie.
Anonim2021.09.2 11:01
Czytać nie potrafisz czy jesteś po prostu głupi? Powtórzę ci więc: w przypadku pedofila ateisty nie ma mowy o więzieniu, jest za to pewność zmowy milczenia i ukrywania przestępców przez massmedia.
Anonim2021.09.2 11:40
Kłamstwo wymyślone przez kleszych pachołków i sukienkowych pedofili. Nikt nie prowadzi statystyk "pedofili ateistów" ponieważ nikt nie ma prawa pytać w trakcie śledztwa i procesu o wyznanie (lub jego brak).😁😁😁
Anonim2021.09.2 11:54
Hahaha, wystarczy przeczytać dane Policji i dane Ateistów. Pluję ci na buty, ukrywaczu pedofilów.
Anonim2021.09.2 12:00
Buhahahhahahaha 😁🤣😂🤣😁 pokaż te dane, kleszy pachołku.
Anonim2021.09.2 12:07
Piss ci [*****] [********]
Albert2021.09.2 12:38
Podaj dowód na potwierdzenie twoich słów. Oczywiście niczego takiego się nie doczekam, bo jesteś tylko upośledzonym intelektualnie śmieciem (w skrócie katolem) żyjącym w świecie swoich urojeń.
Anonim2021.09.2 12:55
Nie podam ci dowodu, ponieważ nie warto rozmawiać, osobo wyzywająca innych od "śmieci".
Albert2021.09.2 13:15
Wiedziałem, że nie podasz i się nie pomyliłem. Po prostu żadne takie "dowody" nie istnieją. To jedynie wymysł twojej chorej, fanatycznej, katolickiej wyobraźni i nic więcej.
Anonim2021.09.2 21:47
Po prostu jesteś zbyt głupi i na dodatek cham. Pomaganie chamowi to szczyt głupoty i wspieranie jego chamstwa.
Albert2021.09.3 12:54
Jaka to prosta i oczywista wymówka, prawda katośmieciu?
Ninel2021.09.2 10:35
Przypomnę więc, czym zawsze była "herezja". Otóż, herezja to w każdym przypadku był narzucony przez Możnych, Banki i Królów WYZYSK. To samo co sto lat temu Komunizm. Herezje nigdy nie były oddolne, ludowe. Zawsze były wymysłem Bogaczy i zawsze zaczynały się od zbrojnego rabunku na ogromną skalę. Inaczej mówiąc, herezja (tak samo jak Komunizm) to propagandowe uzasadnienie okradania Ludzi, zabijania ich i niewolenia.
Anonim2021.09.2 10:43
Dowód: w czasach dawnych nie istniało prawo do urlopu. Pracownik rolny i robotnik w manufakturze czy warsztacie tkackim, człowiek pracy NIE MIAŁ niczego takiego jak ustawowe dni wolne od harówy. Rolę tę pełniły liczne święta na cześć świętych Kościoła katolickiego (np bardzo ważny kult św. Idziego) i tzw "odpusty". A więc co robią tzw protestanci? Likwidują kult świętych co w praktyce oznacza ostre przykręcenie śruby Ludziom Pracy. Dodatkowo wprowadzają naukę o predestynacji, czyli z mocy prawa uznaje się biedaków za potępionych, wobec których nie obowiązują żadne normy moralne. A więc nic nie stoi na przeszkodzie aby po obrabowaniu i zniszczeniu klasztorów (dających pracę i opiekę) zapędzić biednych ludzi do Obozów Pracy zwanych Workhouse.
Polak2021.09.2 10:34
Tak, oczywiście, inkwizycja byłą łagodną i troskliwą instytucją, dokładnie tak samo jak niemcy w obozach koncentracyjnych czy rosjanie w gułagach zapewniali więźniom miejsce zamieszkania, prace, edukację, wyżywienie i opiekę medyczną na najwyższym poziomie nieporównywalnym z innymi świeckimi instytucjami.
Anonim2021.09.2 10:36
Dlaczego uważasz, że z bandytami, propagandystami bandytów i mordercami należy się cackać i nosić ich na rękach?
Anonim2021.09.2 10:44
Ciekawe, czy jakby rządzili lewacy i ciebie uznali za bandytę, też byś tak mówił.
Anonim2021.09.2 10:47
Myk w tym, że heretycy to byli mordercy, bandyci i złodzieje. Ogólnie byli to możni, bogacze i książęta, oraz ich pomocnicy. Herezja nigdy nie była ruchem ludowym, oddolnym. Zawsze była narzucania przemocą.
Polak2021.09.2 11:11
Tak, zwłaszcza choćby husyci, wandevalowcy, hugenoci, Czarni Floriana Geyera... Ale bandziory katolickie zawsze będą bajać jak to obrona przed ich sektą to zbrodnia.
Anonim2021.09.2 11:15
Zacznij od Katarów, karzących śmiercią za "nielegalny seks". I nie zapominajmy o tym, że celem doktryny katarskiej było przede wszystkim zapędzenie mas ludowych do niewolniczej pracy w przemyśle tkackim, co dawało Hrabiom gigantyczne zyski, dodatkowo wspomagane handlem niewolnikami.
Polak2021.09.2 15:12
No i gdzie w tym ruchu chłopskim masz hrabiów i arystokrację? Sekciarze nauczyli cię bzdur, to i powtarzasz kłamstwa.
Anonim2021.09.2 21:46
Katarzy nie byli żadnym "ruchem chłopskim", jak żadna z herezji. Chłopi byli wyzyskiwanym ludem, trzymanym za pysk przy pomocy heretyckiej ideologii.
Darek2021.09.2 10:58
Przecież rządzą lewacy socjalizm narodowy czy nie to zawsze socjalizm.
Polak2021.09.2 11:09
Co w moim wpisie ci zasugerowało że jakiegokolwiek kapłana należy szanować?