31.07.19, 10:30

Brakuje 100 tys. kierowców ciężarówek-mimo dobrej płacy

W całej Polsce jest 100 tysięcy wolnych miejsc pracy dla kierowców. I to mimo faktu, że legalnie ciężarówki w naszym kraju prowadzi już 80 tysięcy Ukraińców. Zapotrzebowanie rośnie, chętnych nie ma - bo praca, choć dobrze płatna, jest bardzo uciążliwa.

Według Związku "Transport i Logistyka Polska" największy jest deficyt w mniejszych miastach i na wsiach. Emigracja do dużych miast oraz za granicę całkowicie wydrenowała lokalne zasoby ludzkie. Żeby ciężarówka dobrze pracowała, powinno być najlepiej 1,5 kierowcy na pojazd, ewentualnie 1,2 kierowcy. Zazwyczaj w Polsce jest jednak 1 kierowca na 1 pojazd, a to powoduje problemy firm.

Średnie wynagrodzenie zawodowych kierowców ciężarówek to 6 tys. zł na rękę; bywa, że i 10 tysięcy. Ale chętnych brakuje. Za kierownicą trzeba bowiem spędzać całe tygodnie bez powrotu do domu. Zwłaszcza dla ludzi młodych to wielki problem.

Muszą zostawiać narzeczoną, żonę, małe dzieci. Przewoźnicy zastanawiają się, jak poprawić tę sytuację. Można jednak zrobić niewiele.

Jednym z kroków jest praca na rzecz zmniejszenia pustych przebiegów, z drugiej strony - zastępowanie floty małych pojazdów większymi, co pozwala jednemu kierowcy wykonać nawet trzykrotnie większą pracę w tym samym czasie.

bsw/rmf24.pl

Komentarze

Onufry2019.08.1 21:46
TIRy na tory!
Filip 2019.07.31 17:11
Wyjechali po swoje REALNE 10-15 tyś za granicę. Pracodawcy pilnują norm, jest pożądek, nie to co w Polsce by z kierowcy wycisnąć co się da. Niestety taka mentalność na dłuższą metę przynosi same straty, jak widać. Niedługo ci sami ukraińcy będą jeździc dla Niemiec i Holandii. W Polsce dobre lata się kończą, na Frondzie rozpisują sie jak Polska dogania zachód :) propaganda w czasach internetu, śmiechu warte
Max Fiend2019.07.31 16:29
"chętnych nie ma" - to znaczy, że ta praca nie jest dobrze płatna.
Robert2019.07.31 15:52
10 k ? gdzie niby ?
Marek2019.07.31 13:49
Tłuc się po całej Europie? Po co? Lepsze życie na zasiłkach.
janosz2019.07.31 14:06
może dla ciebie
Tomek2019.07.31 11:49
I to jest kochana Frondo kłamstwo. Wysokie zarobki są tylko wirtualne. Posłuchajcie na parę minut przed każdą godziną Radio Kierowców w 1 Programie Polskiego Radia, tam czasem zawodowcy mówią jaka jest rzeczywistość. Generalnie wysokie zarobki to fikcja - osiągalne są tylko wówczas kiedy tyra się całodobowo jak wół i umiera z przepracowania młodo.
rebeliant2019.07.31 11:27
I brakuje dobry dróg. Aby doprowadzić do stanu należytego większość dróg w Polsce, to jest to kawał roboty. Ale nie tylko tą robotę można trochę odtamować poprzez usunięcie przeszkód urojonych. Otóż na drogach spotykamy takie sytuacje, gdzie jest miejsce na poszerzenie zakrętu, wyklarowanie czytelności na danym skrzyżowaniu itp. To są takie ziarenka piachu w trybach Polski, które odbierają także życie i zdrowie. Nie są to duże inwestycje, ale za to duża ulga dla użytkowników dróg oraz usunięcie ukrytych hamulców właśnie gospodarki. Ktoś może powiedzieć, że tu nie można zastosować doraźnych środków, ale trzeba gruntownie od razu wszystko postawić jest według mnie w błędzie. Przez dajmy na to cztery pięć lat, które trzeba poczekać do ukończenia takiej gruntownej modernizacji taki wspomniany już zakręt bądź upośledzone skrzyżowanie napsuje użytkownikom krwi, nie rzadko odbierze życie, zdrowie, auta się więcej psują. A wystarczy niekiedy zająć trochę nieużytku, gdzie rosną krzaki i przez te pięć lat wyczekiwania cieszyć się lepszą płynnością ruchu.
janosz2019.07.31 11:12
To wszystko przez UE. Zanim nie weszliśmy do Unii było 20% bezrobocia i nie brakowało kierowców.
Adi2019.07.31 10:51
kierowców jest tylko płacą od najniższej krajowej rozbój w biały dzień dlatego nie wszyscy chcą wykonywać tej pracy bo póżniej emerytura głodowa
Cogito ergo sum2019.07.31 10:46
A co na to Frasyniuk?