23.07.19, 16:08(fot. twitter/Gazeta Polska)

Cenzura w Empiku.CMWP SDP: ,,Łamie zasadę wolności słowa''

Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich wystosowało oświadczenie w sprawie działania firmy Empik w stosunku do "Gazety Polskiej". "Decyzja ta jest niezrozumiała w świetle prawa, zarówno polskiego, jak i unijnego, ponieważ łamie fundamentalną w ustroju demokratycznym zasadę wolności słowa." - czytamy

PEŁNA TREŚĆ OŚWIADCZENIA: 

CMWP SDP ze zdziwieniem i zaniepokojeniem przyjmuje decyzję firmy Empik o nie przyjęciu do sprzedaży wydania Gazety Polskiej  z naklejką „strefa wolna od LGBT” z uzasadnieniem, iż nie ma u nas miejsca na jawną dyskryminację i na treści łamiące prawo. 22 lipca, na dwa dni przed planowanym rozpoczęciem sprzedaży tygodnika, poinformowała o tym na portalu społecznościowym twitter rzeczniczka Empiku.

Decyzja ta jest niezrozumiała w świetle prawa, zarówno polskiego, jak i unijnego, ponieważ łamie fundamentalną w ustroju demokratycznym zasadę wolności słowa. Zasada ta gwarantuje każdemu zarówno możliwość wyrażania swoich poglądów, jak i stwarza możliwość wyrażania negatywnej oceny innych poglądów, czy zachowania, co należy uwzględniać w przypadku podejmowania wszelkich działań w obszarze „polityki antydyskryminacyjnej”. W ostatnim czasie staje się to coraz bardziej istotne, ponieważ w przestrzeni publicznej niejednokrotnie pod pozorem przeciwdziałania dyskryminacji w rzeczywistości promuje się określone postawy i poglądy, co z kolei prowadzi do dyskryminacji tych, którzy się z nimi nie zgadzają.

 

   Zdumienie budzi przy tym próba realnej ingerencji firmy zajmującej się dystrybucją prasy w treści zamieszczane przez gazety, w tym wypadku przez redakcję Gazety Polskiej . Jest to praktyka niedopuszczalna. Empik jest jednym z głównych miejsc sprzedaży gazet i jednym z największych na polskim rynku sklepów internetowych, arbitralność decyzji o wycofaniu konkretnego numeru gazety ze sprzedaży oznacza więc dotkliwe straty finansowe dla redakcji, którym nie ma ona jak zapobiec ze względu na krótki czas dystrybucji prasy drukowanej ( 7 dni w przypadku tygodnika) . CMWP SDP zwraca uwagę, iż działanie takie stać się może współczesnym rodzajem cenzury prewencyjnej i w demokratycznym ustroju nigdy nie powinno mieć miejsca.

 

dr Jolanta Hajdasz, dyr. CMWP SDP

Warszawa, 23 lipca 2019 r.

Komentarze

Xi\\\\\\\\304\\\\\\\\205dz2019.07.24 20:12
ale empik jako prywatny sklep może nie sprzedawać jakiegoś produktu. Więc w czym problem?
bleble2019.07.24 19:29
? A kiedy wlepki z symbolami szczęścia w ? Proponuje 20 kwietnia ;)
andrzejhahn32019.07.24 18:31
powinny powstac wolne strefy od poganskich sekciarzy katolickich
aswer2019.07.24 9:47
Wśród polskiej tzw. prawicy jest tyle pierniczenia jak to Polska ocali Europę przed plagą zboczenia i tym obłędem politycznej poprawności. Tylko prawda jest taka że jak na razie to się wszyscy tłumaczą przed zbokami.
some man2019.07.24 7:41
Zboczeńcy zawsze będą jęczeć. Dewiacja ma to do siebie, że nigdy nie będzie zaspokojona. Dasz im palec, będą chcieli rękę... na koniec zjedzą sami siebie...
Mateusz2019.07.24 7:19
Wolny rynek katole, firma ma prawo do odmowy sprzedaży rzeczy, które mogą być niezgodne do jej ''polityki''.
MK2019.07.24 9:18
Tak, wolny rynek.:). szczególnie dla drukarza co nie chciał w SWOJEJ firmie wydrukować zaproszeń dla gejów (bo to niezgodne z "polityka jego firmy"), zajeżdżono gościa sądami. wolny dla wybrańców.
K.K.2019.07.24 6:23
Super, hiper, mega tolerancyjne lewactwo okleiło całą przestrzeń publiczną jedną, wielką nakleją "strefa wolna od katolicyzmu", a teraz wrzeszczy, piszczy, bredzi, bełkocze, lamentuje z powodu małej naklejeczki.
koko2019.07.24 5:24
Po prostu nie chodzę do MPiK'u.
anonim2019.07.24 4:06
Empik po prostu zrobił strefę wolną od "Gazety Polskiej"
M.2019.07.23 22:53
Firma wycofuje ze sprzedazy (chyba na 1 dzieñ?) marginalny szmatlawiec rodem z rynsztoka (takie miejsce, gdzie urodzil sie Edi i jemu podobne ZerrA), który czytaja tylko idioci, ewentualnie magistranci psychologii. Cos w tym zlego? A wobec tego co wasze PSY zrobily w Bialymstoku, teczowa matka boska czy matka boska "wagina", itd. to tylko Pikus. Sami tego chcialiscie. Akcja rodzi reakcje. Nikt wam nie bedzie drugiego policzka nastawial. Chcecie wojny? Bedzie wojna.
Zerr02019.07.24 6:35
Wojna trwa od dawna Wojna która wypowiedzieliście WY i wam podobni Narodowi Polskiemu Skończył się czas gdy ssaliście równo po ulicach pewni bezkarności Skończyło się nadstawianie drugiego policzka.
big boss2019.07.23 21:37
Ciagle sie mowi o prawach mniejszosci, ze to demokratyczne itd. To czemu nie uznaje sie takich "praw" pedofilow, zlodzieji, oszostow, sadziow-zlodzieji, pijanych kierowcow, oszustow podatkowych itd ? A Lgtb wymuszaja "prawa" i ... je dostaja.
prawy2019.07.23 21:34
Pedalstwo coraz mocniejsze, a "dobra zmiana" nic nie robi. Wstyd !
twitter: @PromocjaPWS2019.07.23 20:50
Polecam Program Wiedzy Społecznej K. Karonia - na youtube.com/HISTORIASZTUKI2011 i jego stronę historiasztuki.com.pl. Zbiór wszystkich jego prelekcji na wiedzaspoleczna.pl.
REFERENDUM W SPRAWIE ZBOCZEŃ !!!2019.07.23 20:05
NAJPROSTSZE ROZWIĄZANIA SĄ NAJSKUTECZNIEJSZE!!! Należy ogłosić ogólnopolskie referendum ws LGBT. Pytania powinny dotyczyć tego czy Polacy zgadzają się na tzw. związki partnerskie, marsze "równości" lgbt, adopcje dzieci przez sodomitów itp. Wysoka frekwencja gwarantowana, wynik też, bo sodomici, ze słoikami, lemingami i hołotą z PO,N,SLD i PSL ze swymi zboczeniami sztycha nie zrobią
jozef2019.07.24 6:27
Zgadzam się , należy jeszcze dodać pytanie o rozwiązanie konkordatu i aborcje.
gerty2019.07.24 9:51
No pewnie, aby dobić lewacką hołotę.
korwinista2019.07.23 19:43
Co to? Nie ma innych księgarni w Polsce? A gazetę można kupić w innym miejscu. Olać ten cały lewacki empik!!! Zapomnieliście co to było za komusze ścierwo przed słynną przemianą ustrojową?
Felek2019.07.23 19:09
Od kiedy to zwalczanie nietolerancji i ksenofobi jest ograniczaniem wolnosci slowa ?
Foster2019.07.23 18:41
Nie zauważacie, że coraz więcej myślących ludzi jest przeciwko PIS ?
koko2019.07.24 5:30
Myślących - czyli jakich ?. Takich którym na Polsce nie zależy, takim którym wsio ryba kto w Polsce rządzi , tylko aby "mnie było dobrze", a reszta się nie liczy, takich którym antypolnizm nie przeszkadza, takich którzy nie wynieśli z domu ŻADNEJ tradycji patryjotycznej i religinej.
MK2019.07.24 9:12
nie
edi2019.07.23 18:41
George Soros, amerykański miliarder (urodzony na Węgrzech), od kilkudziesięciu lat usiłuje wprowadzić w życie teorie swojego mistrza Karla Poppera i stworzyć »społeczeństwo otwarte«. Ideałem Sorosa jest likwidacja państw narodowych, wymieszanie społeczeństw, żeby już nikt nie był przekonany o swojej tożsamości, ideologia gender i LGBT, nieograniczony napływ imigrantów do Europy, prymat praw jednostki (np. aborcja, eutanazja, legalizacja marihuany) nad ogólnie akceptowanymi od lat przez społeczeństwo normami. Wydał ponad 32 mld dol. Na działalność licznie przez siebie zakładanych fundacji i organizacji pozarządowych. Od lat próbuje wpływać na politykę w rożnych regionach, nie mając ku temu politycznego mandatu” – czytamy na łamach „Sieci”. Jakubowska przypomina, że „także w Polsce działa kilkanaście organizacji, których powiązania z Sorosem są całkiem jawne lub niejako ukryte.
Wikary2019.07.23 17:59
CZYLI JEŚLI DAM KLESZE 100 ZŁ ZA MSZĘ W INTENCJI LGBT I LEGALIZACJI MAŁŻEŃSTW JEDNOPŁCIOWYCH, A ON ODMÓWI, BĘDZIE TO ŁAMANIE ZASAD WOLNOŚCI SŁOWA?
Anna 2019.07.24 14:07
Kanon 1035 kto umiera w grzechu ciężkim idzie na potępienie. Nie ty wybrałeś kapłana żeby go ponizac i przezywac nic nie dałeś . Zniewolony duchem nieczystym nie dopuszczania prawdy dewiacja jest grzechem może być intencją nawrócenia już urochomiles na siebie klątwę za kpine
what's your IQ psycho?2019.07.23 16:54
"dystrybucją prasy" ? Tam przede wszystkim sprzedają książki. Kiedy ostatnio przeczytałeś książkę, frondowy katoliku?
korwinista2019.07.23 19:40
Książki czytam na bieżąco, wszystkie prawicowe, a nie jak TY lewackie.
Wiesław Kaloryfer2019.07.23 21:34
Tak z ciekawości: podręcznik do algebry to prawicowy jest czy lewacki?
robaczek 2019.07.24 9:00
cala wiedza jest lewacka! prawacki jest prosty umysł ;] tępy ale patriotyczny!! ;]
gerty2019.07.24 9:54
Za to wasze są kiła, opryszczka i rak odbytu. Lepiej mieć prosty umysł niż syfa jak ostatnia wywłoka. Statystyki medyczne stwierdzają że to zboki roznoszą najwięcej chorób.
Botis2019.07.24 12:11
Wszystkie nasze książki są lewackie bo piszemy od lewej do prawej ;) Tylko te pisane w arabskim i hebrajskim są prawicowe, bo pisane od prawej do lewej ;)
Pan dobra rada2019.07.23 16:43
Drodzy pseudo katolicy z frondy, wyjedzcie do Arabii Saudyjskiej, tam będziecie mieli strefę wolną od LGBT.
Tytus2019.07.23 17:09
Jedź ty do Arabii Saudyjskiej - zobaczysz i poczujesz na własnej skórze co znaczy tolerancja dla takich jak ty "prawdziwych katolików" i miłośników LGBT
vs 2019.07.23 20:17
słyszysz się? przecież to wy chcecie multikulti, więc ty wyp....aj z naszej Polski do Arabii. Ale wtedy to lgbt odechce ci się zanim poranek nadejdzie
MK2019.07.24 9:15
IKEA już tam jest i jakoś tam swoje ideały (LGBT) schowała do kieszeni. A tak dzielnie walczą o to w Europie.
Tak się pytam2019.07.23 16:28
Aj, waj! Empik. Za chwilę obecni tu stale żołnierze hasbary i dzielni, a zawzięci homo-wojownicy zarzucą was swymi "wartościowymi" pełnymi miłości do polskości komentarzami. Czy zwiększanie klikalności jest wyłącznym celem utrzymywania niemoderowanych komentarzy?
Jezus2019.07.23 16:32
Tak. Jak była wtyczka z facebooka to było fajnie, miło i merytorycznie (przynajmniej w miarę) A teraz jest syf i chaos, bo kasa musi się zgadzać. Sorry resorry ale pseudo anonimowość działa na polaczków jak marchewka.
Szymon2019.07.23 16:22
Wy to jesteście odporni na rozum. Jakie łamanie wolności słowa? Jaka cenzura? Łamaniem wolności nie tylko słowa jest dyskryminacja innych ludzi, czy to ze względu na inną orientację, inną religię, inny światopogląd, inną narodowość, rasę, itp. W Europie zachodnie takie dyskryminujące zachowania są surowo karane, a wy się zachowujecie jak bezmózgi pisząc, że to łamanie wolności słowa. Wolność słowa kończy się w momencie, w którym ogranicza ona prawa kogokolwiek. Co to w ogóle ma znaczyć strefa wolna od LGBT? Ja bardzo bym chciał w Polsce strefę wolną od katoterrorystów!
vs 2019.07.23 20:12
A KTO CI BRONI WYDRUKOWAĆ SOBIE NAKLEJKI WOLNEJ O "katoterrorystów" i nakleić sobie na własnych drzwiach? Ja do takich debili jak ty chodzić nie będę, a za "katoterroryste" się nie uważam. gdyby taką naklejkę ktoś nakleił na urzędzie publicznym albo szkole to co innego, ale na prywatnej posesji możesz sobie nakleić nawet że obciągasz f... na dworcu, twoja sprawa
Szymon2019.07.23 22:02
Debil to cię zrobił. Ja odróżniam katolików od katoterrorystów. W Białymstoku to byli właśnie katoterroryści i to dla takich nie powinno być miejsca w społeczeństwie. Wolność jednych nie powinna być kosztem drugich. Proste.
Jezus2019.07.23 16:18
Bu ha ha! Ostatni wyrok "TK" w sprawie drukarza z Łodzi... Możecie Empikowi ewentualnie naskoczyć na kant kuli :) ... Moralność Kalego
K.K.2019.07.24 5:55
Ponieważ Ty oraz robaczek nie potraficie dostrzegać prostych różnic, a dodatkowo macie wyjątkową zdolność wywracania wszystkiego do góry nogami, wytłumaczę na prostym przykładzie. Różnica między drukarzem, a EMPIKIEM jest analogiczna jak różnica między wydawnictwem, a księgarnią. Wydawnictwo samo określa, które książki chce wydawać, a które nie. Szanująca się księgarnia powinna mieć możliwie pełny wybór i z szacunku do klijenta jemu pozostawić wybór.
jozef2019.07.24 6:10
Czyli szanująca się apteka powinna mieć wszystkie lekarstwa i z szacunku dla klienta jemu zostawić wybór co kupuje.
K.K.2019.07.24 6:28
Popełniasz ten sam błąd co Piotr Nowak. Nie potrafisz dostrzegać różnic. Nie można jednakowo traktować sprzedarzy czasopism i książek z tym czym się zajmuje branża medyczna.
robaczek 2019.07.24 7:22
zaklamany dziadek ;] logika w szkole nie byla ulubionym przedmiotem co ? uwielbiam was ;] z sami sie oklamujecie i jeszcze z tego dumni ;]
K.K.2019.07.24 11:35
Bełkot! Brak konkretów! Obelgi! Tylko na tyle Cię stać? Logiki uczyłem się od ojca Bocheńskiego oraz kardynala Newmanna.
Wiesław Kaloryfer2019.07.24 6:21
Rozumiem, że jakby znalazł się dewiant, co napisałby książkę pochwalającą pedofilię, to szanujące się wydawnictwo powinno odmówić wydania tej książki, bo samo określa, które książki chce wydawać, a które nie, natomiast szanująca się księgarnia winna dopuścić książkę do sprzedaży i niej, bo powinna mieć możliwie pełny wybór i z szacunku do klijenta (powtarzam Twoją pisownię) jemu pozostawić wybór? Acha...
K.K.2019.07.24 6:31
Doprecyzuję. Samo określa, ale zgodnie z prawem. Jeśli prawo dopuszcza wydawanie takich książek, to tak.
K.K.2019.07.24 6:43
Jeszcze raz doprecyzuję. Zachowujesz się jak wiele osób Podajesz skrajny przykład mający zdyskredytować ogólną zasadę.Skrajny przykład jest jednak z samej definicji tylko wyjatkiem, często zresztą potwierdzającym ogólną zasadę
Wiesław Kaloryfer2019.07.24 7:19
Bo Twoja zasada jest kompletnie nielogiczna, nie trzyma się kupy i jest podręcznikowym przykładem tzw. moralności Kalego. Albo przedsiębiorca ma prawo odmówić kontrahentowi wykonania usługi/dzieła etc. według własnego widzimisię, albo nie ma. Jeżeli ma, to nie ma znaczenia, czy będzie to drukarz, księgarz, czy kombajnista (jeżeli robi to w ramach dział. gosp). A to dlatego, że to stanowisko wywiedzione jest z zasady swobody działalności gospodarczej. Przedsiębiorcą jest i jeden i drugi. Zatem do jednego i do drugiego stosuje się zasadę swobody działalności gospodarczej, a skoro tak, to również prawo do arbitralnej odmowy wykonania świadczenia, które niby świadczy się powszechnie. Jakie niby jest racjonalne uzasadnienie ograniczania prawy do odmowy wykonania świadczenia, w zależności od adresata, do którego się kieruje swoją działalność? Przecież nawet na Twoim przykładzie finalnym adresatem publikacji wydawcy też jest klient księgarni. Dlaczego zatem mimo wszystko wydawca ma prawo wybierać co chce wydawać, a księgarz już co sprzedawać może wyboru już nie ma? Dlaczego, tj. na jakich racjonalnych przesłankach dających wydawcy to uprzywilejowanie, również wydawca nie powinien wydawać wszystkiego, dając w ten sposób jak najszerszą ofertę finalnemu klientowi, a dopiero ten finalny klient zdecydowałby, czy dana pozycję kupi, czy nie? Z czego wynika, że szanująca się księgarnia musi mieć szacunek do czytelnika i oferować mu wszystko jak leci, a szanujące się wydawnictwo już nie?
K.K.2019.07.24 11:50
Wiesław ja nie napisałem, że księgarnia ma obowiążek sprzedarzy wszystkiego. Nie napisałem, że nie ma prawa wyboru.Może sprzedawać co chce i nie spfrzedawać czego nie chce. Dostrzegam natomiast różnicę między działalnością wydawcy książek lub czasopism, a księgarnią
robaczek 2019.07.24 7:29
skoro zostalkem tutaj wywolany ale ale. po kolei bo tutaj bardzo fajnie sie sam oklamujesz ;] tak po pisurowsku 1. przestan pier_dolic o wydawnictwie i ksiegarni. BIZNES NA WOLNYM RYNKU TO BIZNES NA WOLNYM RYNKU Dziadek,sterowanie centralne i dzielenie biznesikow na kategorie to raczej PRL. pomyliles systemi epoki. ale wiem wiem - wszystko wam sie myli!! 2. wasze zaklamanie siega zenitu!!! MORALNOSC KALEGO!! my im tak ale łoni nam nie. O TO KU_RWA CALY CZAS CHODZI!!!! wprowadzając takie mechanizmy i podzialy w spoleczenstwie sami tworzycie bbron ktora dostaniecie po glowie! czy powaznie jestescie az tak tępi i ograniczenie ze nie rozumiecie dlaczego nie mozna tak dzielic i szczuc na siebie ludzi! ? ja wiem ze zarzadzanie tępą masą przez strach jest najłatwiejsze, ale kur_ewsko grożne!!!! przez taką tępą mase jak w bialymstoku. im wyatarczy wskazac winnego za ich nieudacznictwo! nie wazne czy slusznie. mozna lać? JARUS mówi ze ZLO i zagrożenie dla Polski. No to leją!! kobiety, dzieci, starszych. CHYBA JUZ TO BYLOI W HISTORII! DUMNI? brawo! historia was ustawi obok hitlerowcow i komunistow. tam gdzie wasze miejsce! sorry za ort. w du_pie to mam.
K.K.2019.07.24 12:31
Nie przestanę p... o wydawnictwie i księgarni, bo inne są ich zadania i funkcje, a co za tym idzie inne oczekiwania wobec nich. Ja dostrzegam różnicę między producentem a sprzedawcą. Poducent żywności nie musi produkować wszystkiego (np mięsa), ale supersam powinien sprzdawać kazdą żywność i klientowi pozostawić wybór. Analogicznie producent leków i inni producenci.
Xi\\\\\\\\\\\\\\\\304\\\\\\\\\\\\\\\\205dz2019.07.24 20:16
księgarnia powinna mieć szeroki wybór prawda ale jeśli czego nie sprzedaje to dlaczego ma ponieść z tego powodu karę jeśli empik jako prywatny sklep zdecydował, że nie będzie sprzedawał danej gazety to możesz dalej ją kupić w żabce lub w innym sklepie