23.11.20, 12:43Fot. via: Pixabay

,,Jeśli ktoś mówi, że stracił wiarę w Kościół, nigdy nie miał wiary’’. Ważne słowa kardynała nominata

„Jeśli ktoś uważa, że stracił wiarę w «Kościół», należy zapytać go, w jaki Kościół wierzył i jak wierzył. Mówienie o wspólnocie eklezjalnej wyłącznie w optyce samej hierarchii wydaje się bardzo okrojonym myśleniem” – podkreślił abp Celestino Aós Braco, kardynał nominat.

„Powołanie mnie na członka Kolegium kardynalskiego traktuję jako większą odpowiedzialność, ale jednocześnie jako radość, ponieważ jest to dla mnie nowy sposób życia w miłości i służbie” – powiedział w wywiadzie dla włoskiego dziennika la Stampa metropolita Santiago de Chile.

Kiedy po raz pierwszy postawił stopę w stolicy Chile Celestino Aós Braco, ówczesny biskup Copiapó, znalazł archidiecezję w bałaganie. Przypadki nadużyć seksualnych, wyłaniających się z przeszłości, zraniły oblicze Kościoła i przytłoczyły hierarchów kościelnych. Hiszpański kapucyn został mianowany przez Papieża arcybiskupem 11 stycznia 2020 roku. Ojciec Święty powierzył mu trudną misję naprawy oblicza Kościoła w Santiago de Chile, poranionego przez skandale, problemy społeczne oraz przez kryzys sanitarny. Franciszek mianował go jednym z 13 nowych kardynałów. Dla arcybiskupa Aósa nominacja to jeszcze większa odpowiedzialność i zobowiązanie, aby być „lepszym chrześcijaninem i kapłanem”.

Papież Franciszek słynie z tego, że nie uprzedza przyszłych purpuratów o nominacji. „Był to dzień referendum w Chile. W trakcie ogłoszenia nazwisk nowych kardynałów jadłem śniadanie. Dostawałem liczne telefony od przyjaciół z gratulacjami. Myślałem, że to fake news” – przyznał kapucyn.

Mierząc się z problemami Kościoła chilijskiego, kardynał nominat podkreślił, że kwestia przestępstw seksualnych, jak również nadużycia władzy, nie dotyczą wyłącznie Papieża, biskupów czy duchowych, ale wszystkich wiernych i całego społeczeństwa. „Jako Kościół kontynuujemy naszą pracę, mimo naszych ograniczeń i nie bez błędów – przyznał metropolita. – Zaoferowaliśmy szkolenie tysiącom duszpasterzy i wiernych w naszych parafiach i szkołach, aby nie było więcej ignorancji i milczenia. Utworzyliśmy biura i sądy zajmujące się dochodzącymi do nas skargami. Zaoferowaliśmy pomoc i, w pewien sposób zadośćuczynienie dzięki psychologii, terapii i towarzyszeniu duchowemu, aby nie zostawiać pokrzywdzonych w ich samotności”.

Abp Celestino Aós Braco, zapytany o niedawno opublikowany raport w sprawie McCarricka, powiedział, że jest to „ważny dowód na to, że Kościół naprawdę poszukuje prawdy i sprawiedliwości”. Przyznał też, że rozwiązaniem dla przypadków nadużyć nigdy nie może być tuszowanie, ponieważ „jedno przestępstwo nie rozwiązuje drugiego”. Według kardynała nominata sposobem walki z wykorzystywaniami seksualnymi jest przede wszystkim zapobieganie, a gdy są one popełniane, należy konsekwencje nakładać sankcje. „Zbawienie pochodzi ze sprawiedliwości” – podkreślił metropolita Santiago de Chile.

Eryk Gumulak SJ – Watykan/vaticannews.va

Komentarze

Anonim2020.11.23 22:58
https://next.gazeta.pl/next/7,151003,26537236,wojtyla-jako-szef-nadwislanski-styl-menadzerski-plus-tropienie.html#s=BoxOpMT
leszczyna2020.11.23 20:19
Jeśli ktoś stracił cnotę to znaczy, że cnoty nigdy nie miał.
Anonim2020.11.23 14:55
Bo on nie miał odczynienia z polskim klerem oni nawet wierzącego potrafia do kosciola zniechecic
B.2020.11.23 18:13
Bzdura. Zamiast krytykować księży, przyjrzyj się sobie. W polskim Kościele jest ciągle wielu wspaniałych księży i biskupów, których warto słuchać, np. arcybiskup Jędraszewski, arcybiskup Depo - ci, których lewactwo najbardziej nienawidzi.
Zdzisiek2020.11.23 14:55
Nie ma czegoś takiego jak wiara w kościół. Może być jedynie wiara w Boga, a to zupełnie coś innego.
jle_ffm2020.11.23 15:30
Mylisz się. W Credo mamy: "Wierzę w jeden, święty, powszechny i apostolski Kościół."
B.2020.11.23 18:09
Oczywiście, ale wątpię czy Zdzisiek odmawia Credo. Poza tym sam Chrystus powiedział do św. Piotra: "Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr [czyli Skała], i na tej Skale zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą"(Mt 16, 19). Dziwię się ludziom, którzy odrzucają Kościół bo słyszeli lub zobaczyli grzesznego kapłana. Kościół składa się z grzeszników, mniejszych lub większych, księża to prostu grzeszni ludzie i wcale nie są środowiskiem, w którym najbardziej rozpowszechniona jest pedofilia. Poza Kościołem nie ma zbawienia.
Jo2020.11.23 14:37
Mamy wierzyć w to co mówią kłamcy i pedofile?
Darek2020.11.23 13:59
Od kiedy to wierzy się w kościół?
Dam2020.11.23 14:42
Większość tutejszych "Katolików" wierzy w księdza, a nie w Boga.
B.2020.11.23 18:19
Widać, że się nie modlisz, twoja wiedza o Kościele jest zerowa, ale pyskujesz strasznie. W Credo modlimy się: "Wierzę w jeden święty, powszechny, apostolski Kościół". Credo powinni katolicy powtarzać w codziennym pacierzu, widać, ze tego nie robisz, bo byś nie pisał bzdur.
Darek2020.11.26 12:30
Może dlatego, że nie jestem katolikiem? Brałaś to pod uwagę?
MT (‿ˠ‿)2020.11.23 13:51
Gdy kończy się KASA, zaczyna się SZANTAŹ
Jak już2020.11.23 13:34
to wierzyć trzeba w Boga a nie w instytucję, którą stworzyli ludzie. Chyba błędem jest nazywać pedofilię "błędem", to przestępstwo no ale to nie przejdzie przez gardło.
B.2020.11.23 18:02
Kościół stworzył Chrystus. To On powiedział do św. Piotra: "Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr [czyli Skała], i na tej Skale zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą (Mt 16, 19). Trzeba też pamiętać, że Kościół jest Kościołem grzeszników; Głową Kościoła jest Chrystus, ale tworzymy go my wszyscy ochrzczeni, święci są nieliczni, reszta jest mniej lub bardziej grzeszna, także kapłani. Bardzo dziwie się ludziom, którzy odchodzą od Kościoła, bo dowiedzieli się, że księża bywają grzeszni. To sa przecież ludzie, a nie anioły, co nie oznacza, że z grzechami hierarchii kościelnej nie trzeba walczyć. A nawiasem mówiąc: ani ja, ani moja rodzina czy znajomi nigdy nie mieli do czynienia z grzechem pedofilii wśród księży; w Polsce pedofilami jest bardzo niewielki procent kapłanów.
AAAtomek & Göwno z Nilu Hatred Co.2020.11.23 13:27
Monitorują media, blogi, szerzenie skürwysyństwa antypolskiego, antykatolickiego na zamówienie ADL - Anti Defamation League oraz Wiesenthal Fuckyou Christians Foundation za $$ samego Spielberga, Laudera i innych parchów uratowanych przez frajerów, głównie z Polski. Keep trying you filthy kike, I'm waiting.
Grizzly2020.11.23 13:38
wypier dalaj antysemicki dziadu z google translatorem
Polska TYLKO dla Polaków!2020.11.23 13:44
Ty antypolsko-antychrześcijańska kürwo chüj wie skąd! Keep trying motherfucker, jew piece of shit!
Grizzly2020.11.23 14:31
Znowu ku.. pedalska przylazła, pusty zjeb.. HIVem łeb nie potrafi wymyślić swojego nicka, od mojego się odp.. zwyrolu!
Grizzly2020.11.23 14:39
Twoje regularne aluzje do orientacji seksualnej świadczą o wyparciu własnej, homoseksualnej tożsamości płciowej, która w ten sposób znajduje ujście i pozwala na rozładowanie frustracji z tym związanej.
Świadomy2020.11.23 13:23
Kiedy ci oszuści z KK przestaną wciskać ludziom kit o jednym życiu? Ludzie obudźcie się. Reinkarnacja istnieje! Reinkarnacja istnieje! Reinkarnacja istnieje! Reinkarnacja istnieje!
Anonim2020.11.23 13:26
Koleś Tyś sobie pomylił Polskę z Indiami , tam rób swoje wpisy, a trafisz na swój grunt.
Świadomy2020.11.23 13:29
Nie rozumiesz że kościół cię oszukuje wciskając ci kit o jednym życiu?
Świadomy2020.11.23 13:33
REINKARNACJA DOWODY: Irracjonalne lęki i fobie. Jedni z nas panicznie boją się ciemności, inni małych pomieszczeń, a inni z kolei latania samolotem. Jeśli nie wydarzyło się w twoim życiu nic, co mogło przyczynić się do ich powstania, to prawdopodobnie te lęki pochodzą z poprzedniego wcielenia. Takie podświadome, ciężkie do wytłumaczenia lęki, bywają często czymś w rodzaju ostrzeżenia od duszy.
Świadomy2020.11.23 13:37
REINKARNACJA DOWODY: Skąd wzięły się twoje fobie? ;-)
Świadomy2020.11.23 13:39
REINKARNACJA DOWODY: Dlaczego urodziłeś się w takiej rodzinie? ;-)
Świadomy2020.11.23 13:41
REINKARNACJA DOWODY: Wydaje ci się, że już byłeś w danym miejscu, poznałeś tę osobę, choć w rzeczywistości nic takiego nie miało miejsca? ;-)
Grom2020.11.23 14:59
Do Swiadomy....Ty koles nieswiadomy jestes juz od urodzenia i masz nieustajace zniany w mozgu.Szkoda zachodu...
man.of.Stagira2020.11.23 13:15
BEZ WIARY w Boga Wszechmogącego nawet ATEIŚCI gubią się. ONI odczuwają tę stratę najboleśniej. Zauważył to Karol Marks pisząc, że sama obecność ateizmu w świadomości społecznej jest formą świadomości fałszywej pośrednictwa której ateiści obejść nie mogą. Dopiero zanikowi ATEIZMU jako formacji ideologicznej towarzyszyć będzie prawdziwe przezwyciężenie alienacji człowieka (przez duże CZ). Tyle..
Dam2020.11.23 14:44
To, że ktoś coś napisał, nie oznacza że jest to prawda. Czy wszystko inne co napisał też uważasz za prawdę objawioną, czy tylko ten fragment, który ci akurat pasuje do tezy?
Jak ktoś miał tylko wiarę w Kościół2020.11.23 13:13
to nie miał wiary, bo kościół to ludzie, MY MAMY MIEĆ WIARĘ W BOGA!!!
Anonim2020.11.23 13:16
No co ty, jakiego Boga? A no tak, kiedyś w kościele coś było, ale brzęk kasy na tacy zagłuszył.
roman2020.11.23 13:11
Ktoś się tutaj zagalopował, zawsze mi się wydawało, że najważniejsza jest wiara w Boga Jedynego i Jego Syna.
Grizzly2020.11.23 13:35
" (...)Wierzę w jeden, święty, powszechny i apostolski Kościół(...)", wydawało ci się! Jak każdemu lewakowi!
Matka Teresa z Kalkuty2020.11.23 13:39
Jak każdy katotaliban przytaczasz słowa ludzkie, nie boskie bo bardziej ufasz ludziom niż Bogu. Wierzyć trzeba Bogu i w Boga, a nie ludziom i w ludzi.
Grizzly2020.11.23 13:40
Lubie trzymac pisiora proboszcza w ustach!
Grizzly2020.11.23 14:32
Znowu menda pedalska przylazła, pusty zjeb.. HIVem łeb nie potrafi wymyślić swojego nicka, od mojego się odp.. zwyrolu!
roman2020.11.23 22:52
Żle się wyraziłem - jestem pewny, a nie wydawało mi się. A poza tym nie jestem żadnym lewakiem. Przytaczasz słowa wydumane przez księży a dla mnie najważniejsza modlitwa to: Ojcze nasz ... pochodząca od samego Boga.
antoni.s2020.11.23 13:05
Śmieszne, że ci co we wszystko wierzą, w realnym świecie są traktowani co najmniej jak naiwniacy i głupcy, w kościele kat są uosobieniem wszelkich cnót, w zasadzie, z punktu widzenia kościoła, można to nawet zrozumieć, no ale z etyką ma to niewiele wspólnego, takie utwierdzanie w przekonaniu, że bycie oszukiwanym prowadzi do zbawienia. A jeszcze śmieszniejsze że takich ludzi, żyjących w cieniu krzyża, wciąż jest całkiem sporo.
ateusz2020.11.23 12:58
"kwestia przestępstw seksualnych [...] nie dotyczą wyłącznie Papieża, biskupów czy duchowych, ale wszystkich wiernych i całego społeczeństwa" Oczywiście, a czy również całego społeczeństwa dotyczy problem instytucjonalnego i zorganizowanego tuszowania przypadków pedofilii i ochrony pedofilów przed odpowiedzialnością?
feldkuratkatz2020.11.23 13:15
Oczywiście że tak. Nie udawaj, że nie wiesz, że wszechmocny Światowy Związek Hydraulików przenosił hydraulików-pedofili na inne budowy, i zabraniał brygadzistom informować policji i prokuratury o przypadkach czynów pedofilnych w kotłowniach!
AAAtomek2020.11.23 12:56
Fajnie, czyli nigdy nie miałem wiary. Uff. :D
Anonim2020.11.23 12:49
Tłumaczcie to sobie jak chcecie, czarna bando.
Bolo2020.11.23 12:59
Lecz antykościelne kompleksy.
Anonim2020.11.23 13:01
Ja do nich nic nie mam, ja ich po prostu zlewam ciepłym moczem.