13.08.13, 08:31Logo KRRiT (fot. krrit.gov.pl)

KRRiT w sprawie ataku na dziennikarza Miecugowa: Nie można milczeć wobec przemocy

W 2010 roku Rada wyraziła sprzeciw wobec zachowania uczestników XIX pielgrzymki Radia Maryja, którzy siłą uniemożliwili wykonywanie obowiązków dziennikarskich ekipie Telewizji Polsat. Sprawca napaści na dziennikarza został ukarany przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. W 2011 roku KRRiT przeciwstawiła się brutalnym zachowaniom wobec dziennikarzy relacjonujących obchody Dnia Niepodległości. Podczas ulicznych ekscesów zniszczono wówczas telewizyjne samochody transmisyjne.

Przemoc fizyczna wobec prowadzącego audycję „Szkło kontaktowe” podczas tegorocznego Przystanku Woodstock redaktora Grzegorza Miecugowa jest kolejnym przykładem wymagającym jednoznacznej reakcji. To czyn niedopuszczalny, nie tylko zabroniony prawem, ale naganny moralnie i godzący w istotę wolnych mediów.

Agresja wobec dziennikarzy ma szczególny wymiar – to atak na swobodę wypowiedzi, która stanowi fundament demokracji i wolności każdego człowieka. Nikt nie może dzielić mediów na dobre i złe, siłą eliminować tych, które uzna za niewłaściwe, decydować, kto i jak może publicznie zabierać głos. Próba relatywizacji lub usprawiedliwień zachowań agresywnych wobec dziennikarzy w istocie stanowi przyzwolenie na obecność przemocy w mediach. Oznacza to, że elementem publicznego sporu mogą być już nie tylko argumenty, ale także fizyczna przemoc wobec oponentów.

Wszelkie akty agresji fizycznej wobec dziennikarzy wykonujących swoje obowiązki zawodowe, niezależnie od ich motywacji, muszą spotkać się z właściwą reakcją organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości, a także z potępieniem opinii publicznej. Szczególnie ważna jest jednoznaczna postawa stowarzyszeń i organizacji zawodowych dziennikarzy. W takich sprawach nie można milczeć.

KRRiT apeluje do wszystkich dziennikarzy i ich organizacji zawodowych, wśród nich do najbardziej reprezentatywnych: Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, Stowarzyszenia Dziennikarzy RP, Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy, Towarzystwa Dziennikarskiego o jednoznaczne potępienie agresji wobec dziennikarzy i obronę podstawowych zasad demokratycznego systemu opartego na wolności mediów i wolności słowa.

Także prezentacja poglądów osób dopuszczających się agresji wobec dziennikarzy powinna być poprzedzona wnikliwą refleksją wobec niebezpieczeństwa, że nie wzbogaci ona społecznego dyskursu, a może posłużyć promocji zachowań nagannych lub stać się inspiracją dla nieodpowiedzialnych osób liczących na medialny rozgłos.

Organa państwa odpowiedzialne za porządek publiczny muszą zapewnić bezpieczeństwo uczestnikom imprez masowych. W planach ochrony przebiegu takich imprez powinny być uwzględnione warunki pracy ekip dziennikarskich i – w razie potrzeby – ich ochrona.

Przewodniczący KRRiT

Jan Dworak

oprac.SM

P.S. Ciekawe dlaczego KRRiT nie wydała takiego samego oświadczenie w przypadku ataku Stefana Niesiołowskiego z PO na Ewę Stankiewicz, która chciała zadać pytanie posłowi Niesiołowskiemu? Faktycznie, nie uderzył jej w twarz, ale zachował się wobec Stankiewicz agresywnie.

Komentarze

anonim2013.08.13 8:45
OK ale co do jasnej cholery na, ponoć, rockowej imprezie robiło "Szkło kontaktowe"? Czy ktoś słuchał co wygadywał Miecugow? Zapraszanie ludzi pokroju Miecugowa jednoznacznie świadczy o tym, że Owsiak wykorzystuje klimat koncertów rockowych do indoktrynacji młodzieży. Tak politycznej (nihilizm tvn) jak i duchowej (antykatolickie sekciarstwo hare kriszna). Czy tego nikt nie zauważa??? Z drugiej strony czegóż się spodziewać po dworakowych pachołkach KRRiT...?
anonim2013.08.13 8:48
Dworak, ty matole! Piszesz "nikt nie może dzielić mediów na dobre i złe, siłą eliminować tych, które uzna za niewłaściwe"... a to nie kto inny jak ty i twoja banda dzieli i eliminuje niewygodne media!
anonim2013.08.13 9:04
Kolejny funkcjonariusz reżymu pasowany na męczennika. Jack_Holborn chciałby delikatnie zwrócić uwagę, że gdyby władał tym państwem, los G. Miecugowa byłby znaczenie bardziej nieprzyjemny, bo uratowałby on swoją skórę tylko wtedy gdyby zdążył uciec z Polski. W przeciwnym wypadku mógłby popełnić "samobójstwo bez ingerencji osób trzecich".
anonim2013.08.13 9:17
No tak, gdy członek PO zastrzelił członka PiS była mowa w mediach, że to niepoczytalny człowiek, jednostkowy wybryk, on na pewno w PO przez przypadek. Teraz ledwo dziennikarz został zchlastany po twarzy i evertbody looses their minds... Na pewno to pisior czy prawicowiec, faszysta rodzącego się faszyzmu itd... Ach ile w mediach zależy od punktu siedzenia.
anonim2013.08.13 9:20
"[...] godzący w istotę wolnych mediów" - w ustach Pana Dworaka brzmi to komicznie.
anonim2013.08.13 9:25
Panie Moryń. KRRiT nie wydała oświadczenia w sprawie Pani Stankiewicz ponieważ to on łaziła za posłem Niesiołowskim i go prowokowała. Natomiast na przystanku ewidentnie było widać, że Miecugow poprostu został zaatakowany. Mam nadzieje, że Panu wyjaśniełem. PS.Celowo nie urzyłęm przed Pana nazwiskiem słowa "redaktor" ponieważ daleko Panu to bycia poważnym redaktorem.
anonim2013.08.13 9:27
A agresja niesioła stefana? gdzie była kr cośtam ?? Chyba, że rozważymy żółte papiery .... Agresji nie popieram , ale nie róbmy z chęci bycia celebrytą jak tow. Miecugow jakiejś wielkiej sprawy .... ośmieszacie się towarzysze ....
anonim2013.08.13 9:29
@Nerwica_ateistogenna Faktycznie tylko nerwowo chory człowiek może ta prowokację widzieć jak ty i dwór Dworaka!!.
anonim2013.08.13 10:14
@Nerwica_ateistogenna - a jak jest definicja "poważnego redaktora"? To że p. Stankiewicz, jak to nieelegancko sformułowałeś, "łaziła" za posłem Niesiołowskim to tylko dlatego iż wykonywała swoją pracę.
anonim2013.08.13 10:15
Czy KRRiT wydała jakiś komunikat po ataku posła rządzącej partii na dziennikarkę?
anonim2013.08.13 10:28
@Jack_Holborn® Proponuję kliknąć na poniższy link. Wtedy zobaczysz jak zachowuje się dziennikarz z klasa gdy odmawia mu się wypowiedzi do mikrofonu. http://www.youtube.com/watch?v=7Ne71zLcUzQ
anonim2013.08.13 10:38
@petrasCK: Może jakiś przykład, koprofagu? Przychodzisz tu ścierwo z plugawymi intencjami i kłamstwami ...
anonim2013.08.13 10:41
@Redhot64: Tobie się pewnie wydawa POczłonku przebrzydły a zasyfiony, że tu sami chrześcijanie przychodzą. A ty - świński łbie niechrzczony i kobyla srako - jakiej wiary jesteś?
anonim2013.08.13 10:46
@@Nerwica_ateistogenna - ale o co Ci chodzi w tym filmiku? To jest dowód na to, że ojciec Rydzyk zachował się kulturalnie i nie dał zapiąć funkcjonariuszowi stacji, która Radia Maryja nienawidzi. Redaktor słysząc "szczęść Boże" podał rękę na znak zgody, nie wiem o co Ci chodzi.
anonim2013.08.13 10:49
Ojciec Rydzyk zachował się tak jak powinien się zachować duchowny wobec funkcjonariusza antykościelnej propagandówki - kulturalnie i z uśmiechem na twarzy go pozdrowił.
anonim2013.08.13 11:19
Jack_Holborn® Równie kulturalnie jak pan Rydzyk zachował się dziennikarz, który słysząc odmowę nie łaził za Rydzykiem i nie prowokował go. Tak włąsnie zachowuje się poważny dziennikarz. NIe jak to pokazała Stankiewicz.
anonim2013.08.13 11:28
@Redhot64 My tu nie jesteśmy tylko od chrześcijańskiego miłosierdzia, ale również, a może przede wszystkim od nazywania rzeczy po imieniu. Bez stanięcia w prawdzie akt miłosierdzia jest niemożliwy, możliwa jest tylko głupota.
anonim2013.08.13 12:19
Zgadzam się : NIE WOLNO ATAKOWAĆ: Miecugowa, Ewy Stankiewicz, Tych pod Krzyżem na Krakowskim Przedmieściu, Moherów .............................
anonim2013.08.13 13:50
@nerwica - nawet komuniści wiedzieli, że do kapłana zwraca się per ksiądz. Jesteś głupszy od nich czy jak?
anonim2013.08.13 14:10
@Kriss66 Chyba jeszcze w swoim życiu nie spotkałeś prawdziwego księdza. Ja miałem to szczęście dlatego wiem co piszę i robie to celowo. Pan Rydzyk jest biznesmenem w sutannie, który kase ma z telewizji radia i od tych biednych emerytów co mówią jak to źłe w Polsce ale jemu to kase dają. On poprostu perfidnie wykorzystuje ciemnote ludzi.
anonim2013.08.13 14:59
@Nerwica- Dla mnie o. Rydzyk jest prawdziwym księdzem! A co to wogóle za dzielenie księży na lepszych i gorszych? Tak na marginesie to uczono mnie w domu, że na każdego księdz, choćby był najgorszą szują trzeba mówić ,,ksiądz", bo on otrzymał sakrament kapłaństwa.
anonim2013.08.13 15:28
@cox Po pierwsze to kościół dzieli księży na lepszych (Rydzyk)i gorszych (Boniecki, Lemański). Po drugie to mnie uczono w domu żeby być uczciwym i zawsze mówić prawdę.
anonim2013.08.13 16:25
@Nerwica- Prawdę oczywiście mówić trzeba, ale odrobina szacunku dla księdza chyba nie zaszkodzi. Poza tym dla ciebie prawdą jest, że o. Rydzyk jest złodziejem, malwersantem itd, a moją prawdą (jeśli można się tak wyrazić) jest to, że robi on wiele dobrego dla Polski.
anonim2013.08.13 17:50
@cox Proszę pokaż mi w którym miejscu napisałem że Rydzyk "..jest złodziejem, malwersantem itd..". Ja nic takiego nie napisałem. Dla mnie to biznesmen i za to go szanuję że potrafił zrobić kasę a to w jaki sposób tą kase robi to kwestia dyskusyjna. Teraz pokaż mi co on dobrego robi? Jak patrzę na jego wyznawców to się boje i zastanawiam jak tacy ludzi mają czelność chodzić do Kościoła i przyjmować komunię świętą. Nie mówię, że wszyscy ale tych co się akurat ogląda to nienawiśc do bliźniego kipi od nich na odległość.
anonim2013.08.13 20:22
@Nerwica- Znam osobiście dużo jak to ich określiłeś ,,wyznawców" i. Rydzyka i mam zgoła odmienne zdanie (oczywiście wszędzie może się trafić czarna owca), a jeśli przesadziłem z tym malwersantem to przepraszam.
anonim2013.08.13 21:02
@sempreverita: Dzieci? Jeżeli, to takie z filmu "Mechaniczna pomarańcza". Myślisz, że jestem mniej ucywilizowany niż śfynia o nicku "petrasCK"? Moje bluzgi są jak najbardziej chrześcijańskie - a i tak je ocenzurowałem - a wsPOmniana menda kłamie w żywe oczy. http://pl.wikipedia.org/wiki/Pismo_Kozaków_zaporoskich_do_sułtana_Mehmeda_IV
anonim2013.08.14 0:18
O litości....Miecugow męczennik. Dostał z liścia jak tysiące osób każdego dnia i jakoś nie męczy się tematu dwa tygodnie.