18.05.19, 21:00

Prymas: Film „Tylko nie mów nikomu” dowodzi jak wiele Kościół powinien się nauczyć i zmienić

W centrum zawsze muszą być osoby pokrzywdzone i ich dobro. Musimy okazać im empatię, wysłuchać i nie odkładać decyzji o postępowaniu – podkreśla abp Wojciech Polak, prymas Polski w wywiadzie opublikowanym 18 maja 2019 r. w serwisie Katolickiej Agencji Informacyjnej. 

„Musimy zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby już nigdy nie doszło do żadnego przestępstwa. A na wszelkie zgłoszenia reagować błyskawicznie i dogłębnie wyjaśniać” – podkreśla abp Wojciech Polak, Delegat Episkopatu ds. Ochrony Dzieci i Młodzieży w rozmowie z Marcinem Przeciszewskim i Markiem Zającem. Prymas Polski podkreśla, że po obejrzeniu filmu jest coraz bardziej przekonany o tym, jak bardzo w Kościele potrzebna jest zmiana mentalności. 

„Nie mam wątpliwości, że trzeba przyjrzeć się odpowiedzialności hierarchów w poszczególnych przypadkach pokazanych w filmie, ale wymaga to gruntownego zbadania” – mówi w rozmowie z Katolicką Agencją Informacyjną.

Prymas Polski przyznaje, że rozumie lęki rodziców. „Musimy zrobić wszystko, aby odbudować ich zachwiane zaufanie” – podkreśla. Informuje też, że od pewnego czasu wszystkie metropolie wdrażają programy prewencyjne. „We wszystkich diecezjach odbędą się także szkolenia tych wszystkich, którzy z ramienia Kościoła mają kontakt z dziećmi lub młodzieżą. Wprowadzamy dokumenty, które jasno określają standardy prowadzenia kolonii, rekolekcji itp. Także ksiądz prowadzący grupę ministrantów musi przejść przez specjalistyczne szkolenia z zakresu ochrony dzieci i młodzieży. Rodzice mogą sprawdzić, że takie rozwiązania są stosowane. Konieczna jest też pełna przejrzystość z naszej strony. Tylko tak można odbudować zaufanie” – mówi. Jak dodaje, obecnie szkolenia są  prowadzone już na etapie seminaryjnym. A każdy kandydat do kapłaństwa musi przejść specjalistyczne badania psychologiczne „będące sitem dla ludzi o niebezpiecznych preferencjach”. „To już obowiązujący standard” – mówi.

Na pytanie, co by powiedział, gdyby spotkał się z pokrzywdzonymi bohaterami filmu Tomasza Sekielskiego, Prymas Polski odpowiada: „Jeszcze raz przeprosiłbym za to, czego doznali od ludzi Kościoła. Za to, że zostali tak potwornie skrzywdzeni. Podziękowałbym za odwagę, że zdołali publicznie o tym opowiedzieć. A wiedząc, że niektórzy zostali niewłaściwie potraktowani także przez kościelnych urzędników podczas przyjmowania zgłoszenia – obiecuję, że zrobię wszystko, aby to zmienić”.

Źródło: Episkopat.pl

Komentarze

anonim2019.05.19 21:30
Kazdym wpisem Prymasa jestem zaskoczony . widac deficyt wiary Prymasie. kto jest winien ze ten czlowiek piastuje to stanowisko . Napisal wierzacy katolik.
Kresowiak2019.05.19 19:28
Kościół, proszę Prymasa POlaka, nie musi, Prymas POlak i jego koledzy PO fachu powinni z kopyta wziąć się za naukę, chociaż nie wróżę wielkich sukcesów, POnieważ są odPOrni na fakty i to od wielu lat.
Marek2019.05.19 19:13
W Australii akta sądowe wykazują , iż 7% kapłanów to pedofile , w USA prokuratorzy oceniają tą ilość na 10 % . To jest zupełnie inny wymiar . Można twierdzić w sposób uzasadniony , iż w tych środowiskach to powszechne.
jerzy2019.05.20 7:00
tu się kolego mylisz - prawidłowe wartości to promile nie procenty. Prawda jest inna - 99% homoseksualistów to pedofile, i to z homoseksualizmem trzeba walczyć aby zmniejszyć rozmiar pedofilii.
Katarzyna2019.05.19 15:58
Na czym polega blad, ze wpis zostaje odrzucony? Blad? Ortograficzny, czy stylistyczny? Gdzie jest ten formularz?
Agnieszka2019.05.19 11:42
Oczywiście, że Kościół powinien się wiele nauczyć i zmienić - na czele z prymasem Polski, który najlepiej, żeby w ogóle zmienił się na inną osobę, bo tego trudno podejrzewać, żeby miał cokolwiek z wiarą wspólnego. Prymas Polak jest dla mnie co najwyżej dyplomatą kościelnej hierarchii i to marnej jakości dyplomatą.
Polak2019.05.19 9:48
Kościól wielokrotnie zapewniał Polsce wolność, rozwój kultury nauki,języka przede wszystkim wiary choć niektórzy hierarchowie błądzili a pedofilia w Kościele ? jest w ok. 0,3 % pozostałych pedofilów trzeba szukać w różnych zawodach głownie wśród polityków i tzw. "sił postępowych" LGBT *P * - czytaj jak pedał?pedofil
izydor2019.05.19 9:38
Prymas chce zmieniać Kościół , to znaczy na taki jak w Niemczech ? Kościół w Polsce jest dobry tylko niektórzy hierarchowie są nieodpowiedzialni i ''rozmyci'' moralnie ,a jeszcze inni chcą z niego zrobić festyn jarmarczny '' dla każdego coś miłego''.
tolo2019.05.19 9:32
Może niech zacznie od zmiany okularów, na takie z jasnymi szkłami!
Tytus2019.05.19 7:20
Prymas czekał na film Sekielskiego by zmierzyć się z tematem? Żałosne tłumaczenie. Cała akcja wygląda na celowe zaniechanie grupy trzymającej władzę wewnątrz Kościoła tak by skumulować i zwielokrotnić destrukcyjne działanie wybuchu afery...
Jerzy2019.05.19 6:50
co to za żydek ten "polak" bo nie kojarzę...
Walczący o kościol2019.05.19 1:47
Myśle że ten Polak coś Icka ma
Kanty2019.05.18 23:57
I to ma byc prymas!!! Trzymajcie mnie! Popatrzcie, dopiero oprzytomnial po filmie!!!! To ty kim jestes, nie aby prymasem, ktory jako pierwszy powinien juz dawno reagowac na takie dziadostwo ?!!! Dobrze gosciu ze ci puscili ten film, bo bys bidaku o niczym nie wiedzial i nie wiedziales, no nie?! Co za kreatury mamy na szcycie wladz koscielnych!!! Co za klamcy i faryzeusze!
michu2019.05.18 23:47
Jak ktoś się chce czegoś nauczyć na podstawie filmu i gdyby nie było filmu nic by się nie nauczył, to faktycznie trzeba dużo, bardzo dużo zmienić ;)
Mirek2019.05.18 23:25
To nie Kościół powinien się zmienić tylko Episkopat należy zmienic a ten powinien iść do lamusa ....czyli na emeryturę albo do zakonu tak jak Libera . W każdym bądź razie won ze zboczeńcami .
Coco2019.05.18 22:41
Kościół czyli kto? , bo ja od chrztu należę do Kościoła i wiem, że nikogo się nie wykorzystuje, pod żadnym względem i też to czynię. Więc kto?
Stanislaw2019.05.21 13:55
Brawo, właśnie tego niektórzy biskupi w ogólnie nie wiedzą. Dla nich Kościół to tylko ktoś z nich, ewentualnie ktoś z księży. A jak ateiści, ci wojujący, za Judasza gotowi są oskarżać grono apostołów z samym Jezusem!
nie dla marksizmu2019.05.18 21:55
Tępa pusta i ateistyczną gęba. Skąd się wział na szczycie Kościoła?Podobnie Nycz.O Zycińskim nawet jakiś człowiek pracę habilitacyjną obronił udowadnającą ,że Zyciński był ateistą.
taro2019.05.18 21:45
przestancie sie tlumaczyc,tylko wyrzuccie gagrene z waszego grzbietu i przeprowadzcie atak na partyjnych dewiantow biedronia i na unijnych pedofilow.
anonim2019.05.18 21:42
Prymas ma bledne nie logiczne wypowiedzi widac wyraznie bladzi w wswoich wywodach to chyba nie jest polak .
Hanna2019.05.18 21:40
A kto was zmusza do należenia do KK?. Tylko nie sr...cie ze strachu przed śmiercią jak poniektórzy odważni generałowie. Tak trzymać do KOŃCĄ.
michu2019.05.18 21:23
Bez dekomunizacji i lustracji nic się nie da zrobić. Nigdzie w Polsce.
Gnostyk2019.05.18 21:29
Ja proponuję: 1. Lustrację (dekomunizację) kapłanów. 2. Lustrację majątkową 3. Weryfikację moralno-teologiczną. 4. Złożenie uroczystej przysięgi antypedofilskiej oraz wyrzeczenie się diabła.
michu2019.05.18 23:16
Bardzo dobry pomysł. Tylko powinien dotyczyć wszystkich, żeby nikogo nie wykluczać, a przysięga powinna dotyczyć całej sfery nieuporządkowanej seksualności i w ogóle wszystkich przykazań, również po to żeby żadnego grzesznika nie wykluczać ;)
Hanna2019.05.18 21:16
Każdy daje na Kościół dobrowolnie. Ateiści nie oskarżajcie Kościoła. Jeżeli jesteście ochrzczeni i tak niestety doi niego należycie- po prostu zdradziliście go jak Judasze i tak pewnie skończycie -chyba ,że się nawrócicie.
Gnostyk2019.05.18 21:27
Czy Hitler (ochrzczony katolik!) też należał do Kościoła ?
Niech bedzie pochylony2019.05.18 21:35
Hanna nie kłam. Państwo polskie finansuje kosciół bez mojej zgody,
Hanna2019.05.18 21:43
Finansuje w taki sam sposób inne instytucje religijne. Sprawdż jakie i po ile.
taro2019.05.18 21:47
psa sie jeszcze beda pytali o zgode?
szcze na PiS i rydzyka2019.05.18 21:11
Czarna klesza swołocz - sojusznicy swołoczy PiSdzielskiej!
stahu2019.05.19 10:24
Czerwone robactwo chce na padlinie czarnych zwyrodniałych wieprzy stworzyć dom szatana . Amok dewotów by tylko ratować ,,świętych bydlaków,, zamiast zasadzić w te pedalskie zady kopa .
polak2019.05.19 13:47
Polacy na ciebie robią kupke---(tak pisz bo piszą mi, że robię błąd pisząc dosadnie)
Stanislaw2019.05.21 13:50
Kto zwalnia indywidualne osoby od odpowiedzialności za przestępstwa, a składa winę na Kościół, dopuszcza się hitlerowskiej odpowiedzialności zbiorowej i jest po prostu bandytą!
szcze na PiS i rydzyka2019.05.18 21:09
Ale zabrnął! Po bożemu służy! Na kolana upadek i wystawiony zadek. Zawodowo głosi boga. On nieskazitelny. W szkole do nauki noga. Świat po bożemu, wierny. Do żadnego zawodu. Dobry w posłudze księdza. Ofiara penisa wzwodu. Wierny, moralna nędza. Próżniactwo i zbieractwo. „Tylko nie mów nikomu” Z bożą nalepką łajdactwo. Oszuści bożego domu. Niechaj nam Bóg wybaczy. Mogę dać pieniądze. Bo garnie i się łajdaczy. W imieniu bożym żądze. Ma wyrwane od państwa. Pasożyt na narodzie. Wspólnicy oszukaństwa. Poddani w święconej wodzie! Dziewczynki ośmioletnie. Zaufały mamusie. Co robi skóra cierpnie. Religia na przymusie. Mówi: „Europo wstań z kolan! Katolicka jest Polska. Ave Maryja dla Polan. Stolica apostolska”.
Gnostyk2019.05.18 21:06
Kościół powinien się wyrzec dóbr doczesnych. Zostawić tylko absolutnie niezbedne minimum, a resztę rozdać biednym oraz swoim ofiarom!
Stanislaw znad Dunajca2019.05.18 21:19
Ma się wyrzec kościołów, czy mieszkania? Jakie jeszcze inne bogactwa widzisz?
Gnostyk2019.05.18 21:25
Czego nie zrozumiałeś z mojej wypowiedzi ? Czyżbyś nie był Polakiem ?
dz2019.05.19 8:25
I powinien wszystko dobrowolnie oddać wszelkiej maści komunistom, żeby wreszcie mieli coś, czego nie ukradli.
Agnieszka2019.05.19 12:09
A potem zamknąć się w kruchcie i nosa nie wystawić nawet dla zrobienia dobra, tak? I widzę ile to namnożyłoby tych ofiar, co może nawet nigdy słowa z żadnym księdzem nie zamienili, żeby potem przepić te odszkodowania. Dobra Kościoła maja być po prostu wykorzystywane zgodnie z ich przeznaczeniem czyli wolą ofiarodawców, którą przez wieki zwykle było wsparcie dzieł miłosierdzia prowadzonych przez Kościół. Jak jakiś zakon miał charyzmat pomocy prostytutkom i odzyskuje budynek, to pod administracją sióstr ma być on przeznaczony na pomoc dla potrzebujących jej prostytutek a nie na wygody sióstr czy zarabianie na wypożyczaniu go pobożnym na rekolekcje. Nie umie po dewastacji komunistycznej jakiś zakon powrócić do swych pierwotnych charyzmatów, to się to dobro przekazuje tym, co tym charyzmatem żyją praktycznie. Jak zakon prowadził szpitale, to niech odzyskując dawny budynek szpitalny Kościół ten budynek na szpital dla najuboższych przeznaczy - np. może dla nieubezpieczonych bezdomnych. I tam odbudowuje chrześcijański personel medyczny - jak się tylko da to z zakonu, co szpital posiadał a jak się już nie da, bo przygotowanych nie ma lub mało, to z innego zakonu, co ma wykształconą medycznie kadrę lub ze świeckich, itp. Kościół to wielkie bogactwo zasobów ludzi gotowych do poświeceń, ale ograniczonych w czynieniu dobra z powodu braku zaplecza materialnego niezbędnego do służby potrzebującym. Te dobra najpierw zostały zabrane, ludzie od służby potrzebującym oddzielenia. Dziś dobra wracają, ale często nie są zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem użytkowane a ludzie duchowni na nowo muszą się uczyć umiejętności, które zakon posiadał i odkrywać, że są do kontynuacji charyzmatów swoich założycieli zobowiązani a nie tylko do wychwalania się nimi.
zbycho2019.05.19 21:56
A kim ty jesteś żeby rad udzielać.
jerzy2019.05.20 7:01
tak, tak jak żydzi to robią - nic tylko rozdają i rozdają...
Polak Ateista Dumny Gej2019.05.18 21:02
20 milionów Polaków dowiedziało się czym w istocie jest Kościół katolicki. TYLKO NIE MÓW NIKOMU ---> 🔥 https://www.youtube.com/watch?v=BrUvQ3W3nV4 🔥 Masz prawo nie przynależeć do organizacji, która wspiera pedofilów ---> https://wolnoscodreligii.pl/ Instrukcja wystąpienia z sekty kościoła katolickiego http://www.apostazja.info/index.php/procedura-b
Arkalion2019.05.18 23:44
Z czego jesteś dumny?Że walisz innego faceta w kakao?
Stanislaw2019.05.21 13:48
Kto wprowadza do Kościoła hitlerowską ideologię odpowiedzialności zbiorowej, oskarża Kościół zamiast osobę indywidualną, jest bandytą!