29.12.19, 08:57

Zbigniew Kuźmiuk: LOT - miał upaść w 2012 roku, po 4 latach rządów PiS przewiózł 10 mln pasażerów

1.Wczoraj na lotnisku im. Chopina w Warszawie prezes LOT S.A. Rafał Milczarski wręczył voucher na podróż w dowolnym kierunku Pani Ariadnie Górskiej, 10 milionowemu pasażerowi LOT-u w 2019 roku.

W ten sposób prezes LOT-u wywiązał się ze swoistego zobowiązania jakie zaciągnął publicznie pod koniec 2018 roku, kiedy to na konferencji prasowej mówił, że już roku 2019 jego firma przewiezie ponad 10 mln pasażerów (a jeszcze w 2015 było to zaledwie 4,3 mln pasażerów).

To rzeczywiście nie lada osiągnięcie, ponieważ część niedawno zakupionych samolotów Boeing 787 MAX 8 jest uziemiona, po dwóch katastrofach tego rodzaju samolotów latających w innych liniach lotniczych.

2. Rzeczywiście LOT ma już najgorsze czasy za sobą, w ciągu 3 kolejnych lat 2016-2018 osiągnął wysokie zyski na działalności podstawowej (odpowiednio 183 mln zł , 280 mln zł i 209 mln zł ), a przecież jeszcze w roku 2015 miał stratę wynoszącą blisko 50 mln zł.

Mniejszy niż się spodziewano zysk w 2018 roku, spowodowany był wspomnianych już uziemieniem części jego nowo zakupionej floty samolotów, w konsekwencji LOT musiał leasingować samoloty razem z załogami aby móc obsługiwać wszystkie trasy (podobnego zysku należ spodziewać się także w 2019 roku, ponieważ w dalszym ciągu firma musi korzystać leasingu samolotów).

Mimo tych trudności w ciągu tych 3 lat przybyło przynajmniej kilkadziesiąt nowych tras (teraz LOT lata już na stu kilkunastu trasach w tym także ze swojej nowej bazy w Budapeszcie do Stanów Zjednoczonych), obecnie dysponuje już ponad 60 samolotami, a w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy, przybędzie ich co najmniej kilkanaście w tym te największe pozwalające na uruchamianie kolejnych tras międzykontynentalnych.

3. Przypomnijmy, że w 2012 roku, o mały włos nie doszło do upadłości LOT-u, a ówczesny premier Donald Tusk publicznie mówił, że nie jest zwolennikiem ratowania przedsiębiorstwa tylko, dlatego, że to narodowy przewoźnik.

Dopiero teraz podczas przesłuchań świadków przed komisją ds. Amber Gold, dowiedzieliśmy się niejako przy okazji o sytuacji wokół LOT S.A. i próbach swoistego „wciśnięcia” tego przedsiębiorstwa w ręce aferzysty Marcina P. i to nie przez ministerstwo skarbu, które tę spółkę nadzorowało, ale o dziwo przez ministerstwo gospodarki.

Przypomnijmy także, że odbywające się przed sejmową komisją śledczą przesłuchania Marcina P. ujawniły, że miała miejsce próba doprowadzenia do upadłości narodowego przewoźnika spółki LOT S.A. poprzez działania podejmowane przez OLT Express.

Marcin P. wyjaśnił, że mimo tego, iż od ministerstwa gospodarki otrzymał propozycje zakupu LOT S.A., nie był tym zainteresowany, ponieważ strategia jego firmy była inna, doprowadzić to przedsiębiorstwo do upadłości, a następnie przejąć jego klientów i „sprzedać polski rynek” niemieckim liniom lotniczym Air Berlin.

I jak się okazało wszystko było na dobrej drodze, Marcin P. miał precyzyjną informację, że najdalej w październiku 2012 roku zarząd LOT S.A., zgłosi wniosek o upadłość tej spółki ze względu na bardzo trudną sytuację finansową.

4. Rzeczywiście sama paromiesięczna działalność OLT Express powodowała poważne starty spółki LOT S.A.

Jak wynikało z odpowiedzi przedstawionej przez ówczesnego ministra skarbu państwa z października 2012 roku na pytanie posłów, 4 miesięczna działalność spółki OLT Express spowodowała po stronie PLL LOT S.A. powstanie dodatkowych kosztów na kwotę przynajmniej 34 mln zł (konieczność znacznego obniżenia cen biletów na liniach krajowych, a także dodatkowych kosztów na reklamę).

Gdyby działalność OLT Express polegająca na stosowaniu dumpingowych cen na bilety lotnicze na liniach krajowych była kontynuowana, LOT S.A na pewno by jej nie wytrzymał i musiałby zgłosić wniosek o upadłość.

5. Teraz po 4 latach od objęcia władzy przez rząd „dobrej zmiany”, nie tylko sytuacja przedsiębiorstwa LOT S.A, ale także PPL S.A. uległa znaczącej poprawie i otwartą kwestią jest inwestycja w nowy port lotniczy pod Warszawą.

Potwierdzeniem jest wzrost liczby pasażerów LOT S.A z 4,3 mln w roku 2015 do ponad 10 mln w 2019 roku.

Zapadła już decyzja rządowa w spawie budowy Centralnego Poru Komunikacyjnego (CPK), co więcej będzie on te tylko portem lotniczym, ale także swoistym kolejowym i samochodowym portem komunikacyjnym dla całego kraju.

Gwałtowny przyrost liczby przewożonych pasażerów w ruchu lotniczym w ciągu ostatnich 4 lat, zdecydowanie potwierdza, że budowa CPK może uczynić z Polski ważny port tranzytowy w światowym ruchu lotniczym.

 

Zbigniew Kuźmiuk

Komentarze

MaxFiend2019.12.29 19:29
Przypomnijmy także, że Tusk osobiście wynegocjował w KE dwie transze pomocy publicznej dla LOT w wysokości 400 mln zł. Postawiło to firmę na nogi i pozwoliło na zakup nowych samolotów. No i całe kłamliwe brednie o działaniach mających na celu upadłość LOT'u w zlew! :-D
ale_skoro2019.12.31 18:55
to miał być prezent dla Niemców - więc trzeba go było nieco uatrakcyjnić
arbiter elegancji2019.12.29 19:04
Aaaa.... właśnie! Co tam słychać w kwestii lotowskiego "huba" w Budapeszcie? No co!? Kuźmiuk? https://www.money.pl/gospodarka/nieudana-szarza-lot-u-na-wegrzech-polski-przewoznik-likwiduje-polaczenie-do-chicago-6413374550627969a.html
Jazzz2019.12.29 16:49
Na razie skutecznie, i jak pokazały nieudane próby reaktywacji , bezpowrotnie zlikwidowano polski przemysł stoczniowy, przemysł cukrowniczy, w którym byliśmy na pierwszych miejscach w świecie został od 2004 r. [znamienna data], pomniejszony o ponad połowę. Przemysł motoryzacyjny w Polsce to ogromna gałąź. Produkowaliśmy samochody na licencjach oraz swoje konstrukcje, teraz w Polsce, w MONTOWNIACH składa się Fiaty, Lancie, Fordy, Ople, Volkswageny oraz autobusy i najnowocześniejsze w Europie ciężarówki [MAN]. Toyota produkuje silniki i skrzynie, silniki produkują też Fiat-Chrysler i General Motors. Jest też duża grupa firm produkujących części, podzespoły, szyby. Ale firmy z polskim kapitałem to ułamek procenta. Prawie każdy znaczący, europejski producent z branży automotive ma w Polsce zakład. Polska jest tylko siła robocza. Trochę za późno zorientowaliśmy się że kapitał JEDNAK ma narodowość. Teraz trzeba zakasać rękawy i ODRABIAĆ ZALEGŁOŚCI.
kalif2019.12.29 15:08
Ta kosmopolityczny platformiana Mafia sprzedałby własną matkę
Nina2019.12.29 13:08
Tusk na polecenie z Niemiec działał tak by LOT zbankrutował, bo to Niemcy mieli przyjąć całe lotnictwo w Polsce. To samo miało się stać z koleją i Pocztą Polską. Polacy mieli zostać tanią siłą roboczą i być poddanymi niewolnikami obcych państw.
Janek2019.12.29 14:04
Józef Białek „Czas Niewolników. Jak świat stał się własnością kilku korporacji”. youtube.com/watch?v=gYAS0Lp0BWg&feature=youtu.be&t=120 youtu.be/KK3rWOWTlJI?t=59
Luzifer®2019.12.29 14:52
Nina, chlopie lub babo, dirny(a) yebni.j sie w twoja pusta glowe. LOT na razie ma pasmo porazek, o ktorych tu sie nie pisze: robienie laski jankesom rodzi owoce: nielot 737MAX niesprawne i awaryjne 787 nightmarelinery. Baza w Budapeszcie przynoszaca straty i przepalajaca pieniadze jak komin w elektrocieplowni. Mrzonki o CPK, zamiast koncentrowac sie na rejonach i rozbudowac Okecie. Nadchodzi A-321XLR ktory bedzie rewolucja i spowoduje niebyt jakiegos CPK z dychawiczna, mala europejska linia jaka jest LOT. PiS tu nic nie zrobil, jedynie co zrobil to seria nietrafionych pomyslow, moze CIEMNY LUD to kupi, ale nikt, kto troche siedzi w tej branzy.
zatroskany2019.12.29 15:07
Jaśnie oświecony panie, widzę ciemną i tandetną stronniczość pana wobec PO KO
Jaroslaw2019.12.29 14:55
Tusk przecież uratował LOT. Teraz widzimy efekty jego działań. PiS natomiast ratował stocznie - też widzimy efekty ich działań.
Janek2019.12.29 10:11
LOT utrzymano w polskich rękach, jak na razie, ale Szczecin oddajemy Niemcom? youtube.com/watch?v=TyKgP07F7ME youtube.com/watch?v=pxtimBFT1HY
Janek2019.12.29 10:19
Ziemie Odzyskane są odzyskiwane przez kapitał Niemiecki, w tym obiekty strategiczne dla obronności Polski. To co odzyskaliśmy, oddajemy z pokorą.
Ciemnota to kupi 2019.12.29 9:53
Jak policzyć te wszystkie tanie loty którymi latamy zamiast lotem Bilet kupuje się w locie a linie są węgierskie rumuńskie czy litewskie .w pierwszy dzień swiat odwołuje bez podania powodu, nie bez powodu mowi sie na LOT - Later Or Tomorrow (pozniej albo jutro) albo Lots Of Trouble (duzo klopotow)