Jak podkreśla o. Kwiatek, „naszym zadaniem nie jest uciszenie całego świata, ale odnalezienie w sobie tej wewnętrznej rzeki pokoju. Nie musimy wygrać każdej bitwy. Musimy tylko wiedzieć, kiedy złożyć broń i pozwolić Bogu być Bogiem”.
Gdy ziemia drży
Komentator psalmu dla Centrum Heschela KUL pisze, że „są takie chwile, kiedy ziemia naprawdę drży pod stopami. Nie trzeba do tego trzęsienia ziemi w sensie sejsmicznym. Wystarczy telefon ze złą wiadomością, nagłówek w portalu informacyjnym, który mrozi krew w żyłach, albo cicha panika, która dopada nas w środku nocy, gdy uświadamiamy sobie kruchość wszystkiego, co budowaliśmy”.
Psalm 46 jest pieśnią ludzi, którzy przeżyli coś podobnego. Wybrzmiewa w nim zapewnienie, żę Bóg jest dla nas ucieczką i siłą. Te słowa nie są tanią pociechą, ale świadectwem, że „łaska potrafi przepracować nawet najgłębsze, rodzinne rany w fundament wiary twardszy niż skała”. Jest to „hymn tych, którzy nie uciekają od rzeczywistości, ale uczą się odnajdywać Boga w jej samym środku. Prawdziwa siła, zdaje się mówić psalmista, nie polega na wyeliminowaniu burz z naszego życia, ale na zbudowaniu wewnętrznej twierdzy, która oprze się każdej nawałnicy”. Jest to „lekcja, która swoje ostateczne dopełnienie znajduje w Jezusie”.
Twierdza w epicentrum lęku
Psalmista opisuje bardzo trudne doświadczenia, które symbolizuje trzęsienie ziemi i zapadające się góry. O. Kwiatek informuje, że „tłem dla tego psalmu mogło być dramatyczne oblężenie Jerozolimy przez wojska asyryjskiego króla Sennacheryba w 701 r. p.n.e.”. W psalmie znajdujemy jednak wiarę zbudowaną na doświadczeniu: „Bóg ratował nas wczoraj, więc nie zostawi nas i dzisiaj”.
Jak zaznacza o. Piotr Kwiatek, Aaron Beck, jeden z ojców terapii poznawczo-behawioralnej, zauważył, że „nasze cierpienie nie wynika tyle z samych faktów, co z naszej interpretacji tych faktów. Psalm 46 nie jest zaproszeniem do ucieczki od problemów, ale do „odnalezienia w sobie tego wewnętrznego miejsca ciszy, tej ‘świątyni’, w której spotykam się z Nim twarzą w twarz”.
Rzeka, której nie widać na mapach
„Zewnętrzny świat może huczeć i pienić się z wściekłości, ale wewnątrz istnieje cichy strumień, który daje pokój, radość i życie - pisze o. Kwiatek, nawiązując do symbolu rzeki, który dość niespodziewanie pojawia się w psalmie. - Tradycja rabiniczna w Midraszu Tehillim interpretuje tę rzekę jako strumienie mądrości Tory, które dają prawdziwą radość. Kiedy czujesz, że zalewa Cię fala lęku, ten werset zaprasza, byś zanurzył się w swoim wewnętrznym sanktuarium. Odnajdź tę cichą rzekę w modlitwie, w Słowie, w ciszy – ona tam jest, nawet jeśli zagłusza ją zewnętrzna burza”.
Puść broń i pozwól Bogu być Bogiem
„Punkt kulminacyjny psalmu to jedno z najpotężniejszych i, paradoksalnie, najbardziej terapeutycznych wezwań w całej Biblii: ‘Zatrzymajcie się i we Mnie uznajcie Boga’ - pisze kapucyn. - Nie to jest wezwanie do pasywnej rezygnacji, ale do radykalnego aktu woli. Puść broń swojego lęku. Złóż oręż nieustannej kontroli, perfekcjonizmu, zamartwiania się i gorączkowych wysiłków, by samemu wszystko naprawić. Przestań walczyć o kontrolę nad tym, co i tak jest poza twoim zasięgiem”.
„Rabin Abraham Joshua Heschel pisał, że prawdziwe poznanie Boga nie jest efektem studiów, lecz owocem zatrzymania się. Kiedy przestajemy mówić, by pozwolić mówić Jemu. Kiedy przestajemy działać, by pozwolić działać Jemu. To mistyczna pasywność, która w istocie jest najgłębszą formą aktywności – otwarciem się na Jego obecność i moc” - wskazuje o. Kwiatek.
Emmanuel - Bóg z nami
„Dla nas, chrześcijan, On, Emmanuel – Bóg z nami – ma konkretne imię: Jezus Chrystus. To On, słowami ‘Milcz, ucisz się!’, pokazał swoją władzę nad każdym chaosem. I to On dał nam ostateczną pewność: ‘Ja zwyciężyłem świat’. W Nim możemy wreszcie się uspokoić i poznać, że Bóg jest Bogiem. Nie kiedyś, nie gdzieś daleko, ale tu i teraz. Pośrodku naszego życia” - podsumowuje o. Piotr Kwiatek.
O. Piotr Kwiatek OFMCap – doktor psychologii, kapłan i zakonnik Krakowskiej Prowincji Zakonu Braci Mniejszych Kapucynów. Ukończył trzyletni program terapii Gestalt w Filadelfii (USA). Ponadto odbył szkolenie w Instytucie Alberta Ellisa z Racjonalno-Emotywnej Terapii Behawioralnej (REBT) w Nowym Jorku. Prowadzi zajęcia z interwencji pozytywnych na Uniwersytecie SWPS – studia rekomendowane przez założyciela nurtu psychologii pozytywnej, prof. Martina E.P. Seligmana.
Jest autorem książek z serii psychologia pozytywna i wiara oraz „Psalmoterapia” i „Zeszyt ćwiczeń do psalmów”. Twórca darmowej aplikacji „Dobroteka 2.0” wzmacniającej dobrostan.
