21.09.20, 21:34fot. pixabay.com

Aplikacja, strona mobilna, czy wersja responsywna – co jest najlepsze?

Do komputera, czy laptopa zwykle nie ma się bezpośredniego dostępu 24 godziny na dobę. Jednakże większość ludzi niemal nie rozstaje się od swojego smartfona. Twórcy portali internetowych dokładają więc starań, aby ich strona działała poprawnie na urządzeniach mobilnych. Jedni stawiają na dedykowane aplikacje mobilne, drudzy na stronę mobilną, a jeszcze inni na responsywność. Czym to się różni i jakie rozwiązanie jest najlepsze?

1. Dlaczego wersja mobilna ma tak duże znaczenie?

Właściciel każdej strony internetowej i wszyscy jej użytkownicy chcą, aby dany portal wyświetlał się prawidłowo na telefonach i tabletach. Wersja mobilna powinna ładować się szybko, być czytelna, a odszukanie i kliknięcie wybranego przycisku łatwe. Jeśli tak się nie dzieje, to użytkownicy omijają daną stronę, na czym tracą też jej właściciele.

Niemniej mobilna wersja portalu internetowego ma szczególnie duże znaczenie tam, gdzie użytkownicy się logują. Jeszcze większe, gdy na danym portalu przekazują swoje dane osobowe lub posiadają środki finansowe.

Wskazać można tu między innymi kasyna internetowe. Co prawda oferują one gry kasyno bez logowania, jednakże gra na prawdziwe pieniądze wymaga już zalogowania. Dla kasyn ta kwestia jest też istotna z powodu dużej liczby graczy  korzystających z kasyn na telefonach. Dane pokazują, że w Europie połowa graczy częściej korzysta z kasyn na urządzeniach mobilnych niż stacjonarnych. Na ich koncie w kasynie zapisane są zaś środki finansowe z depozytów i zdobytych nagród uzyskanych w grach (czasem bywają one naprawdę spore). Kasyno ma też komplet danych osobowych gracza. Z tego powodu odpowiednie działanie portalu internetowego na urządzeniach przenośnych jest istotne nie tylko ze względu na wygodę użytkowników, ale też ich bezpieczeństwo.

2. Dlaczego aplikacja mobilna nie zawsze jest dobrym pomysłem?

Wydanie aplikacji mobilnej przez portal internetowy ma pewne zalety. Przede wszystkim można ją zaprojektować zupełnie inaczej niż stronę internetową. To umożliwia wbudowanie w aplikacji dodatkowych funkcji. Przykładowo wyżej wymienione kasyna online, czy też zakłady bukmacherskie mogą umieścić w aplikacji  dodatkowe bonusy dla graczy. Przydatną funkcją jest możliwość zablokowania dostępu do aplikacji hasłem lub odciskiem palca. Może to mieć znaczenie np. wtedy, gdy dane urządzenie mobilne zostanie skradzione.

Niemniej aplikacja bywa dla użytkowników problematyczna. Zdarza się, że na niektórych telefonach pojawia się problem ze ściągnięciem i zainstalowaniem aplikacji. Bywa też, że sprawia ona problemy z użytkowaniem, np. działa mało płynnie lub wyświetla błędy. Poza tym stworzenie dobrej aplikacji i jej dalszy rozwój generuje spore koszty. 

3. Czym jest mobilna wersja strony internetowej?

Przechodząc na niektóre portale przy użyciu telefonu lub tabletu, można zauważyć, że adres strony zaczyna się od znaków „m.”. To oznaka tego, że stworzono dwie wersje danego serwisu. Ten ze znakiem „m.” dedykowany jest urządzeniom mobilnym, a ten bez tego znaku komputerom i laptopem.

Postawienie na mobilną stronę internetową zapewnia dużą swobodę. Zasadniczo strona mobilna może być zupełnie inna niż ta stacjonarna. Na telefonach może więc pojawiać się inna treść, czy odmienne przyciski niż na komputerach (rzadko się to jednak zdarza). Wersja mobilna strony jest też dostępna bezpośrednio z przeglądarki internetowej. Użytkownik nie musi więc ani nic ściągać, ani instalować (w odrażeniu od aplikacji).

Jednakże mobilne wersje stron pojawiają się coraz rzadziej. Dzieje się tak z paru powodów. Przede wszystkim generują one spore koszty. Wszakże trzeba utrzymać dwie odmienne witryny internetowe. Przy wersjach mobilnych stron internetowych czasem pojawiają się też problemy z wymianą linków. Może się np. zdarzyć, że ktoś prześle link ze znakiem „m.” do drugiej osoby, a ta otworzy go na komputerze. W takiej sytuacji strona może wyświetlić się niepoprawnie. 

Poza tym mobilne strony internetowe mogą być problematyczne ze względów reklamowych. Dwie osobne strony z tą samą treścią dla wyszukiwarek (np. Google) mogą oznaczać tzw. duplicate content. To zaś prowadzi do kłopotów z pozycjonowaniem i może doprowadzić do spadku portalu w wynikach wyszukiwania.

4. Responsywna strona – rozwiązanie (niemal) idealne?

Na ogół responsywne strony internetowe są najlepszym rozwiązaniem. Responsywność oznacza, że dany portal automatycznie dostosowuje się do urządzenia, na którym jest wyświetlany. Innymi słowy, stronę programuje się tak, by wykrywała ona rozdzielczość ekranu i dostosowywała do tego swój wygląd.

Strona responsywna wygląda więc praktycznie tak samo na telefonie i komputerze, co zwykle jest komfortowym rozwiązaniem dla użytkowników. Dobrze zaprojektowana strona responsywna nie sprawia też problemu z kliknięciem w wybrany przycisk.

Responsywność strony to też korzyści dla właścicieli danego portalu. Po pierwsze nie muszą oni ponosić dodatkowych kosztów przy tworzeniu i rozwoju strony (w odróżnieniu od mobilnej wersji strony i aplikacji). Po drugie responywna strona internetowa to korzystne rozwiązanie z punktu widzenia optymalizacji SEO.

Pewnym mankamentem takiego rozwiązania jest konieczność utrzymania identycznej strony stacjonarnej i mobilnej. Nie ma tu więc możliwości uzupełnienia strony wyświetlanej na urządzeniach przenośnych o dodatkowe funkcje.



Komentarze

Darek2020.09.24 9:36
Może trzeba było najpierw się do tych cudownych rad zastosować i zrobić frondę jako stronę responsywną?