Decyzja papieża Franciszka z grudnia ubiegłego roku o publikacji listu do biskupów Buenos Aires w Acta Apostolicae Sedis, która przez Ojca Świętego określona została jako akt zwyczajnego Magisterium, to pośrednie uznanie rozwodu – ocenia biskup Athanasius Schneider.

Biskup pomocniczy Astany co prawda przyznaje, że instrukcje do biskupów Buenos Aires nie są bezpośrednio herezją, jednak w wywiadzie dla portalu „Rorate Caeli” powiedział:

Pozwalają jednak w indywidualnych przypadkach, by tak zwani rozwiedzeni w nowych małżeństwach otrzymywali Komunię, nawet jeśli nie zamierzają powstrzymać się od kontaktów z osobami niebędącymi ich małżonkami”.

Jak czytamy na pch24.pl, biskup podkreślił, że takie instrukcje pastoralne:

Zaprzeczają w praktyce i niebezpośrednio objawionej przez Boga prawdzie o nierozerwalności małżeństwa”.

Zaznacza, że decyzja ta jest aprobatą liberalnej interpretacji posynodalnej adhortacji apostolskiej „Amoris Laetitia”.

O swoim „Wyznaniu niezmiennych prawd dotyczących sakramentu małżeństwa”, opublikowanym na początku stycznia, a którego autorem jest właśnie bp Schneider, a także abp Astany Tomasz Peta oraz emerytowany biskup Karagandy Paweł Lenga, bp Schneider mówi:

W świetle pastoralnych norm sprzeciwiających się Bożemu Objawieniu z jego absolutnym zakazem rozwodu, a także sprzeciwiających się nauczaniu i sakramentalnej praktyce nieomylnego zwyczajnego i powszechnego Magisterium Kościoła, zostaliśmy zmuszeni w sumieniu, jako następcy apostołów, do podniesienia głosu i powtórzenia niezmiennej doktryny i praktyki Kościoła dotyczącej nierozerwalności sakramentalnego małżeństwa”.

Rozmówca „Rorate Caeli” zaznacza, że papież nie tworzy prawd wiary czy też sakramentalnej dyscypliny i przestrzega przed duchowością papo-centryczną, która prowadzi do kultu osoby papieża. Przypomina także, że w centrum katolickiej wiary znajdować się powinien Chrystus. Dodaje również:

W parafiach również mamy przypadki tak zwanych rozwiedzionych w nowych związkach. Jednak owi „rozwiedzeni w nowych związkach” nie ośmieliliby się prosić o dopuszczenie do Komunii świętej, gdyż świadomość (…) grzechu jest, dzięki Bogu, bardzo głęboko zakorzeniona w duszach, a nawet w społeczeństwie cywilnym”.

Na koniec zaleca katolikom lekturę dokumentów Magisterium Kościoła, zachęca między innymi do encykliki „Veritatis splendor” Jana Pawła II oraz adhortacji apostolskiej „Familiaris consortio” papieża Polaka.

dam/pch24.pl,Fronda.pl