19.04.20, 09:17Fot. MSWiA, via: Flickr

Dziś 77. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim

19 kwietnia 1943 roku Żydzi z warszawskiego getta stanęli do nierównej walki z niemieckim oprawcą. W rozpaczliwy sposób próbowali stawić opór w ostatniej fazie funkcjonowania warszawskiego getta, która była jednoznaczna z wymordowaniem całej mieszkającej w nim ludności.

Uwięziony w warszawskim getcie naród żydowski powstał do walki o ludzką godność, którą Niemcy chcieli Żydom odebrać. Żydowscy bojownicy nie mieli żadnych szans na pokonanie Niemców, byli niezwykle słabo przygotowani i uzbrojeni. Ale podjęli świadomie i w wolności ostatnią decyzję swojego życia, decyzję o tym, w jaki sposób umrą. Chcieli umrzeć z bronią w ręku, godnie.

19 kwietnia 1943 roku, zgodnie z założeniami tzw. „ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej”, miała mieć miejsce ostateczna likwidacja getta. Jednak członkowie Żydowskiej Organizacji Bojowej i Żydowskiego Związku Wojskowego postawili opór. Rozpoczęło się zbrojne powstanie, które mimo dysproporcji sił trwało prawie miesiąc.

8 maja komendant ŻOB razem z grupą żołnierzy popełnił samobójstwo. 16 maja oficjalnie zakończyło się powstanie. Tego dnia gen. SS Juergen Stroop ogłosił koniec akcji pacyfikacyjnej i wydał rozkaz wysadzenia Wielkiej Synagogi na Tłomackiem.

W momencie wybuchu powstania w getcie znajdowało się ponad 56 tys. Żydów. Około 6 tys. z nich zginęło w walce, na skutek pożarów i zaczadzenia. 7 tys. Żydów Niemcy zamordowali na terenie getta, tyle samo wysłali do obozu zagłady w Treblince. Około 36 tys. pozostałych zostało wysłanych do innych obozów, przede wszystkim do Auschwitz i Majdanka.

kak/ RDC, telewizjarepublika.pl, tysol.pl

Komentarze

GDZIE SĄ ŻYDZI Z TAMTYCH LAT?2020.04.19 22:10
KOMINAMI POSZLI W ŚWIAT. RADZĘ NIE ŻAŁOWAĆ NIGDY I POD ŻADNYM POZOREM ŻYDÓW. ONI NAS NIE ŻAŁUJĄ, NIE ŻAŁOWALI I NIGDY NIE BĘDĄ ŻAŁOWAĆ. ŻEBY ZROZUMIEĆ TO CO ICH SPOTKAŁO TO NALEŻY SPYTAĆ O PRZYCZYNY I WTEDY WSZYSTKO STAJE SIĘ JASNE - NAWET ANTYSEMITYZM, KTÓRY JEST BARDZO ZDROWYM ODRUCHEM.
Leo2020.04.19 21:14
Dobrze jest uczcić dzielnych żydów, i trzeba mówić głośno że byli POLSKIMI OBYWATELAMI, to podważa roszczenia żydów z NY i Izraela w odniesieniu do mienia bezdziedzicznego, Trzeba nagłaśniać że powstańcy CI wystawili 2 flagi Polską i Izraela, To ważne
E.U.2020.04.19 21:07
Co nas obchodzą koziepastuchy
Klapaucjusz2020.04.19 18:47
A gdzie Pan Prezes ze świtą? Nie pokwapił się z wieńcami i z wiązankami kwiatów jak 10 kwietnia? Rocznica mało okrągła, z Żydami z warszawskiego getta nie podrodze do zwycięstwa w wyborach czy może w maseczce nie dotwarzy?
violencja2020.04.19 18:33
https://jacekmiedlar.pl/2017/02/11/jak-zydzi-pomagali-niemcom-mordowac-zydow-niewygodna-prawda/
byli dzielni jak powstańcy warszawscy2020.04.19 16:10
trzeba przypomnieć, że już w pażdzierniku 1939 roku starszyzna Żydowska uzgodniła z Niemcami powstawanie gett, a od stycznia 1940 tworzyła autonomiczne getta z Zarządem Żydowskim. Powstanie w getcie tragiczne, ale zupełnie niepotrzebne. Przecież wcześniej uzgadniali "wysyłki" do obozów śmierci, słynne zdjęcia pędzonych, obijanych tłumów biedoty przez Policję Żydowską z najlepszych domów
hipokryci z GW i TVN2020.04.19 16:04
dzielni i niezapomniani; pod flagą żydowską i polską walczyli.Cześć ich pamięci. Tylko dlaczego jakiś Człapka z PO doniósł do Prokuratury o przestępstwie nielegalnego zgromadzenia w czasie pandemii, przeszkadzał mierząc odległości krokiem defiladowym
dz2020.04.19 15:20
Mamy okazję zobaczyć co poszczególne osoby piszą o powstaniu w getcie warszawskim a co o Powstaniu Warszawskim.
Marian2020.04.19 13:47
"W rozpaczliwy sposób próbowali stawić opór w ostatniej fazie funkcjonowania getta". Dlaczego nie wcześniej?To proste,żydowscy policjanci i w ogóle zydowskie elity, którzy gorliwie pomagali Niemcom w likwidacji swoich współbraci, liczyli ze za udzielona pomoc zostaną oszczędzeni.Ale gdy zabraklo "towaru" do kolejnych transportow, Niemcy braki zaczeli uzupelniac wlasnie nimi. Wtedy to wlasnie wszczęli bunt, nazywany dzisiaj dumnie "powstaniem".Sporadycznie wybuchające w różnych punktach getta strzelaniny, trwaly dwa dni i tylko w dzień, na noc Niemcy wracali do koszar sie wyspać.Po dwóch dniach zydzi pochowali sie w przygotowanych na ten cel piwnicach, a ta część która współpracy z Niemcami nie porzuciła, tropila te kryjówki i po znalezieniu sprowadzała tam Niemców.Teraz w ruch szły granaty miotacze ognia i taki byl koniec.Watpliwy powód do dumy z tego "powstania".
Agnieszka Dz. 2020.04.19 13:54
Twój antysemityzm, przeinaczanie faktów, rozpaczliwa próba bronienia Niemców, a obwinianie o holokaust Żydów jest tak obrzydliwe, że zastanawiam się, jak sam dajesz sobie z tym radę. Jednocześnie podważasz wspomnienia i przekazy dotyczące tamtych wydarzeń członków polskiego podziemia, AK, którzy wspierali powstańców, dostarczali im broń i to głównie oni opowiedzieli i spisali historię tamtego powstania.
stan2020.04.19 14:02
Piszesz prawdę, ale może wiesz jak to jest, że obecnie zydzi bronią Niemców? Nie dziwi to Ciebie, bo mnie strasznie?! Nie rozumiem współczesnych zydów, fałszujących historię. Mają za nic ofiary z własnego narodu?
Agnieszka Dz. 2020.04.19 14:08
Nie wiem, nigdy się nad tym nie zastanawiałam, bo nigdy nie uogólniam w ten sposób. Nie znam za wielu Żydów, albo nie wiem, że nimi są, co właściwie nie ma dla mnie znaczenia. Kiedyś w ramach zgłębiania tematu dotarłam do wspomnień, zapisków, dzienników z getta i bardzo pokrywają się te wspomnienia. Zawsze, w takich sytuacjach w ludziach budzą się najlepsze i najgorsze cechy. Zresztą strach, głód, zagrożenie życia powodują, że nie wszyscy potrafią zachować się jak należy. Dlatego i za murami getta byli zdrajcy, kolaboranci i oszuści, ale nie znaczy to, że należy kpić z tego powstania, umniejszać odwagę i ofiarność powstańców i umniejszać dramat holokaustu.
Marian2020.04.19 14:05
Naprawdę,niczego nie podważam.Napisalem100% prawdę.Nie od dzis wiadomo, ze prawda bywa wyjątkowo antysemicka.Ty jak zwykle w obronie kłamstwa i wroga jakim niewtpliwie sa zydzi.
Agnieszka Dz. 2020.04.19 14:12
Wiesz co, może Ty sobie szukaj wrogów i swojej jedynej najprawdziwszej prawdy. Niedługo napiszesz, że obozy koncentracyjne były takimi miłymi miejscami, które pomagały bezpiecznie przetrwać wojnę. Może zmień źródła wiedzy, te powojenne niemieckie publikacje niekoniecznie są obiektywne, mówił Ci to ktoś?
Marian2020.04.19 14:30
Swoje uwagi skieruj do żydów.To oni twierdzą że Polacy byli gorsi od Niemców i tylko kwestią czasu jest jak zaczną wspominać że w obawie przed Polakami nocowali w koszarach SS.Juz teraz wspominają o polskich obozach i niestety znajdują obrońców w Polsce.Do jakiego stopnia trzeba byc zamanipulowanym,zaślepionym by bronic tej zydowskiej "prawdy".Czekam kiedy i Ty zaczniesz pisać o polskich obozach.
Odyn2020.04.19 21:04
won
Piotr Nowak2020.04.19 14:33
O! Jest i Maryjan Hitlerek... Skąd ty takie rzeczy bierzesz? Macie jakieś spotkania i na nich wymyślacie takie hity? Tekie GeriatykSS Club czy coś...
Marian2020.04.19 14:39
Gdybys Stalinku poszperał gdzie trzeba to tez bys dotarl do prawdy.Ty wolisz prawdę czerpać z ubeckich akt które "sprywatyzowali" Twoi dziadkowie.
Piotr Nowak2020.04.19 15:06
A gdzie to trzeba szperać? Serio pytam.
Marian2020.04.19 15:54
Podam ogólny kierunek bo po latach juz nie pamiętam szczegółów. To"powstanie"bylo tematem doktoratow na pewno znajdziesz tam bardzo duzo informacji.Możliwe że naoczni świadkowie pozostawili spisane relacje.Ja z racji wieku slyszalem co mówili.W latach 60-tych nikt o bohaterstwie zydow nawet nie wspominał bo zostałby wyśmiany.Zydowski heroizm narastał w miarę jak odchodzili naoczni swiadkowie tych wydarzeń.
Piotr Nowak2020.04.19 17:07
Czyli tak mi odpowiedziałeś, że nic z tego nie wynika. Dzięki.
KONSTYTUCIA to ja = Bolek OTUA to nie ja2020.04.19 20:38
I.P.N.
Anarchosyndykalistyczna Internetowa Partyzantka2020.04.19 12:38
Trzeba pamiętać, że kolaboranckie gnidy z NSZ, na łamach swojej faszystowskiej prasy, oczerniały powstanie w getcie. Jedyni Polacy, którzy je wsparli byli z PPR. Nawet AK było przeciwne temu powstaniu, nie chciało mu pomagać.
stan2020.04.19 13:57
A gdzieś to wyczytał, mogę wiedzieć? Zaskakujące informacje. Wydawało się, że Bartoszewski opisał to dokładnie, a tu masz, jest ktoś, kto dotarl do nowych źródeł. Proszę o ich podanie.
Maria Blaszczyk2020.04.20 20:32
http://wiez.com.pl/2017/09/20/moga-zyc-byle-nie-u-nas-propaganda-nsz-wobec-zydow/
Mirek2020.04.19 12:13
Żydzi podczas II wojny wnieśli ogromny wkład do historii głupoty . Na terenach zajętych przez bolszewików masowo przechodzili na stronę sowietów i ściśle z nimi współpracowali przeciwko Polakom . Na terenach zajętych przez Niemcy dali się dobrowolnie zamknąć w getta bo Polaków uważali za swoich wrogów a Niemców za przyjaciół którzy to Niemcy mieli zagwarantować im w gettach przetrwanie wojny . Śmiem twierdzić że gdyby Żydzi zaraz po przegranej kampanii wrześniowej przez Polskę przyłączyli się do polskiego ruchu opory i razem z Polakami stawili Niemcom opór to nigdy nie doszłoby do ich Zagłady !!! . Powstanie w Gettcie nie miało żadnego militarnego znaczenia . Straty po stronie niemieckiej były prawie żadne [17 zabitych] . Natomiast Żydzi chcieli przynajmniej godnie umrzeć . Chwała im przynajmniej za to .
Odyn2020.04.19 12:17
och ach tak tak tylko oni a Polacy cyganie nic nie chcieli nei robili tylko żydzi jak zwykle zwykła propaganda tandetna
stan2020.04.19 13:52
Ile przed wojną w Polsce było cyganów, a ilu żydów?
Maria Blaszczyk2020.04.19 13:34
Może warto zadać sobie w tej sytuacji pytanie, co takiego miało miejsce w Polsce przed wojną, że ci Żydzi tak zrobili? Może dyskryminacja, bicie ludzi na ulicach, getta ławkowe, numerus clausus, wykluczanie kolejnych grup z prawa do pracy - nie zapominaj, że tuż przed wojną dobrzy Polacy zabronili praktykować żydowskim lekarzom, prawnikom i komu tam jeszcze, skądinąd w ten sposób sami odcinając się od pomocy medycznej czy prawnej, bo to była duża grupa przedstawicieli tych zawodów, a od czasu do czasu pogromik? Polacy byli ich wrogami, nienawidzili ich, bo "Judaizacja Europy" i "nasze kobiety"... A, i "pracę nam zabierajo". Nieważne, że to były bzdury, jak Cię biją na ulicy, Twój dzieciak jest szykanowany w szkole, sam nie możesz pracować w zawodzie - bo nie, wcale nie dlatego, że jest ktoś na Twoje miejsce, a Twoi krewni głodują w Zbąszyniu, bo państwo polskie "pomagało na miejscu", możesz miec tendencję do szukania jedynego dostępnego wyjścia z tej sytuacji. No a że na koniec dnia okazało się, że lekarstwo było gorsze od choroby, to dla nich było nie do przewidzenia. Swoją drogą, jak jakiś polski żyd przeżył wojnę, to na ogół było w Sowietach, więc chyba tam było najlepiej.
Marian2020.04.19 13:53
Tak zastanawiaj sie.Zydzi zdradzili w czasie "potopu" zydzi zdradzali w czasie powstan przeciw zaborcom,zdradzili tez w roku 20-stym,zdradzili tez w 39.
Maria Blaszczyk2020.04.20 0:56
Czy byli wśród polskich żydów zdrajcy? Ano byli. Większość pozostała lojalna, wielu zginęło w obronie Polski. Ale nie wszyscy... Tylko że warto to widzieć w jakiejs perspektywie. Potop na łeb Janowi Kazimierzowi ściągnął zgrajca Radziejowski, który jeździł po Europie i szukał kogoś, kto mu pomoże obalić króla, aż w końcu ułożył się z Karolem X Gustawem. Całość nie potoczyła by się tak tragicznie, gdyby książę Radziwiłł nie oddał Karolowi Gustawowi Litwy za bezdurno, też z powodu osobistej urazy do króla. No i Krzysztof Opaliński, który pod Ujściem skapitulował... Również z powodu osobistych pretensji do Jana Kazimierza. Więc czepianie się jakichś Żydów, co zdradzili, jest szukaniem źdźbeł w oczach bliźnich, dgy tymczasem wielkie belki zdrady to polscy magnaci, utuczeni na wielkich majątkach, którzy się akurat obrazili i Szwedom Polskę podarowali za darmo. Co do powstań - mogłabym zrobić to samo, ale po co? W kategorii zdrady na pierwszym miejscu staje tu nasz umiłowany Kościół Katolicki, który bardzo lubił naszych zaborców, a za to nie przepadał, gdy ktoś stawał przeciwko władzy. Więc kolejne powstania potępiał...
Marian2020.04.20 7:29
Rozmawiamy o zydach,nie o magnaterii.Mylisz się,większość zydostwa byla nielojalna wobec swojej żywicielki.
Maria Blaszczyk2020.04.20 18:40
Ale każde zjawisko warto widzieć w jakiejś szerszej perspektywie. To tak jak z tymi ptakami zabijanymi przez turbiny wiatrowe. Owszem, turbiny wiatrowe zabijają ptaki, ale liczba ptaków zabitych na jednostkę energii wyprodukowaną w ten sposób jest znacznie mniejsza niż w przypadku tradycyjnych elektrowni. Tak, Żydzi czasem zdradzali Polskę. Znacznie częściej zdradzali ją jednak Polacy. Skoro o Polakach "nie rozmawiamy", to i Żydów zostawmy w spokoju. Niby w czym ich zdrady gorsze były od tych polskich? I nie, większość nie była nielojalna, a Polska nie była ich "żywicielką", tak jak nie jest Twoją. Żydzi pracowali, jak każdy. I często ich wkład w życie społeczne był naprawdę duży, większy, niżby to wynikało z ich liczebności.
basetla2020.04.19 11:36
Czy w Izraelu fetują rocznice naszych polskich powstań?
Klara2020.04.19 12:58
To było powstanie, w którym brali udział obywatele polscy, choć narodowości żydowskiej
basetla2020.04.19 13:41
Ano, jak tak, to oni, teraz tam u siebie dopiero powinni czcić polskich powstańców.
Leo2020.04.19 11:09
Icchak „Antek” Cukierman Odezwa do Żydów ws. udziału w powstaniu warszawskim Do Obrońców Warszawskiego Getta! Do pozostałych przy życiu Żydów! Od trzech dni lud Warszawy prowadzi walkę orężną z okupantem niemieckim. Bój ten jest i naszym bojem. Po upływie roku od pełnego chwały oporu w gettach i obozach „pracy”, od obrony życia i godności naszej, stoimy dziś wespół z całym Narodem polskim w walce o wolność. Setki młodzieży żydowskiej i bojowników ŻOB stoją ramię w ramię ze swymi polskimi towarzyszami na barykadach. Walczącym nasze bojowe pozdrowienie. Wzywamy wszystkich pozostałych jeszcze przy życiu bojowców ŻOB oraz całą zdolną do walki młodzież żydowską do kontynuowania oporu i walki, od której nikomu nie wolno stać z dala. Wstępujcie do szeregów powstańczych. Przez bój do zwycięstwa, do Polski wolnej, niepodległej, silnej i sprawiedliwej. Żydowska Organizacja Bojowa Komendant Antek Nadmiar pamięci (Siedem owych lat). Wspomnienia 1939–1946”
czekista2020.04.19 10:14
Sami sobie ten los zgotowali a Powstanie, to byl ruch rozpaczy. Nie mozna zapominac o tym, ze idac do tych " Osrodkow Autonomicznych " oczekiwali od Niemcow stanowisk nadzorczych nad Polakami.
Agnieszka Dz. 2020.04.19 10:05
Powstanie w getcie, było powstaniem bez szans na wygraną, ale o godną śmierć też trzeba walczyć. Cześć ich pamięci.
Taka prawda2020.04.19 12:13
bzdety
Agnieszka Dz. 2020.04.19 12:24
Dla Ciebie, w wygodnym fotelu to bzdety, oni woleli umrzeć w walce, niż z głodu na ulicy, czy w komorze gazowej.
skuter2020.04.19 13:26
Nie było bez szans gdyby pomogła Armia Czerwona Ale Stalin specjalnie kazał czekać na obrzeżasz Warszawy aż Niemcy wszystkich wymordują
Agnieszka Dz. 2020.04.19 13:32
Ty mylisz fakty, masz rację, ale pisząc o Powstaniu Warszawskim, to wtedy Armia Czerwona nie pomogła, chociaż rzeczywiście była po drugiej stronie Wisły. W 1943, 19 kwietnia rozpoczęło się powstanie w getcie warszawskim.
Odyn2020.04.19 21:03
czy ty jesteś kozim pedofilem ? bo gazem zajechało
stan2020.04.19 13:45
Pomyliłeś z Powstaniem Warszawskim w 1944 r.
Po 11, NIE BĄDŹ OBOJĘTNY2020.04.19 13:40
Żydowska suko przestań tu skamleć jak twoi przodkowie skamleli w getcie.
J.P2020.04.19 21:51
SS to twój ulubiony skrót myślowy?
Mordechaj2020.04.19 9:59
Im chwala i czesc ale dzisiejszym ICKOm co robia doskanaly interes na Shoa wieczna hanba i potekienie
Maciej Łagodny.2020.04.19 9:47
Nie jestem miłośnikiem NARODU WYBRANEGO.Ale ZA ODWAGĘ------ CZEŚĆ I CHWAŁA. GINĘLI STOJĄC ,KŁADĄC NA SZALI SWE MŁODE ŻYCIE. NIE CHCIELI BYĆ NIEWOLNIKIEM.Panowie CZAPKI Z GŁÓW.
Taka prawda2020.04.19 12:12
brudy siedzieli jak szczury i myśleli ze ich minie wojna a jak poczuli smród kolo d,,, w akcie desperacji coś zrobili tylko to juz im zostało czemu od początku nie walczyli tylko kolaborowali w getto z okupantem i często mordowali samych swoich
Ogladaj hity online2020.04.19 9:46
Czes Oglądaj 365 dni oraz inne hity kinowe w domu! https://filmvod.pl Świetna wyszukiwarka filmów oraz seriali online. Nie przegap dzisiejszego hity oglądaj online Na komputerze czy tablecie! Kosz do serwisu to 19,99 jednorazowo! Tagi:zew krwi filmvod, zew krwi vod, zenek vod, zenek filmvod zenek filmy online #naprzód online, "sledztwo spensera", "naprzód pixar"