13.01.19, 10:30

Ks. Paweł Bortkiewicz dla Frondy: Katolik nie powinien wspierać WOŚP

- Moim zdaniem katolik, który chce czynić dobro, ale nie na zasadzie - rzucę garść pieniędzy - może znajdzie je biedak (a może złodziej), tylko na zasadzie - dam do ręki potrzebującym - nie powinien brać udziału w tej kontrowersyjnej akcji. - mówi portalowi Fronda.pl ks. prof. dr hab. Paweł Bortkiewicz.

Portal Fronda.pl: Jaką postawę powinien przyjąć katolik wobec Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy?

Ks. prof. dr hab. Paweł Bortkiewicz: Rozumiem doskonale tych, którzy pragnąc czynić dobro włączają się w show WOŚP. Słyszą bardzo głośno o realizacji szczytnych celów, czują się poruszeni. Sam nie dałem złotówki na tę akcję i nie zamierzam dać. Dlaczego? Choćby dlatego, że dając panu Owsiakowi, nie wiem czy daję na hasłowe cele, na wsparcie Hari Kriszna, na Woodstock, czy na rodzinę pana Owsiaka. Jeśli chcę dać na autentycznie dobry cel - mam na to przejrzyste sposoby - Caritas czy np. Szlachetną Paczkę. Moim zdaniem katolik, który chce czynić dobro, ale nie na zasadzie - rzucę garść pieniędzy - może znajdzie je biedak (a może złodziej), tylko na zasadzie - dam do ręki potrzebującym - nie powinien brać udziału w tej kontrowersyjnej akcji.

Obrońcy WOŚP nie widzą problemu związanego z tym, że sprzęt medyczny powinien być zapewniony przez państwo, że Jerzy Owsiak zamiast ujawnić sprawozdanie finansowe, robi show i "chodzi po stole szukając słoika z pieniędzmi". Uważają natomiast, że WOŚP krytykują ci, którzy nie mogą znieść tego, że jest to działalność poza religijna. Czy naprawdę ludzie z Kościoła krytykują WOŚP dlatego, że nie jest związany z religią?

To ważna kwestia, a rzadko poruszana - problem zasady pomocniczości i solidarności w relacjach państwo - non government organisation (organizacje pozarządowe red.). Jednym z problemów Orkiestry jest to, że może być postrzegana jako instytucja sankcjonująca nieudolność polityki zdrowotnej państwa. Drugim problemem jest kwestia uczciwości i przejrzystości. Cel nie uświęca środków. Pomoc ludziom nie uświęca matactwa i szwindlu, o czym było ostatnio nieco głośniej, w związku z wygraną blogera Matki Kurki przeciw panu Owsiakowi. To nie są zarzuty natury religijnej, tylko etycznej i etyczno-społecznej.

Czy Kościół chce mieć monopol na działalność charytatywną? Kto może pomagać?

Kościół nie rości sobie pretensji do monopolu czynienia dobra. Ale tylko Kościół może dać najczęstszą z motywacji - jest nią odpowiedź na miłość Chrystusa (caritas), a nie taka czy inna, mniej lub bardziej szlachetna wola pomocy. To wyznacza granicę między działaniami charytatywnymi, a wolontariackimi.

Not. Karolina Zaremba (2015)

Komentarze

Krzysztof Kowalski2020.01.14 10:57
Jestem katolikiem i dawałem, i będę dawał datki podczas WOŚP. "Szlachetna Paczka"? Ma przykład dostarczenia paczki rodzinie, która z pewnością na to nie zasłużyła. Świetnie sobie radzi. Pomagałem i pomagam tym, co pomocy potrzebują. W szpitalach widziałem (nie na ekranie telewizora, ale odwiedzając) sprzęt podarowany przez WOŚP.
Ksiądz zakała kościoła2019.01.17 17:06
Przedewszystkim to katolik chyba nie powinien być takim sk... jak ten ksiądz czy Rydzyk którzy trafią do piekła.
Snake732019.01.15 15:00
Normalny katolik nie powinien wspierać kościoła katolickiego.
Paweł2019.01.15 1:30
Jak ja nienawidzę tego czarnego sk....twa. Jedno co można napisać o KK na całym świecie to tyle, że w większości to pieprzone grubasy łase na cudzą kasę, banda pedofili i zakłamanych śmieci. Są i owszem wyjątki, ale to są białe kropki na czarnym globusie tego cholernego, pazernego kleru. Wyświęcani zbrodniarze co przelali niewinną krew dla własnych korzyści, to jest właśnie KK. Caritas lepsze od WOŚP? Nikt nigdy nie widział w pełni udokumentowanych wydatków tej fundacji, bo te tłuste świnie nigdy na to nie pozwolą. Administracja musi swoje zeżreć i to dosłownie. Jedno za co trzeba chwalić ustrój komunistyczny to za to, że was bando kościelnych nierobów krótko trzymał za te wasze pazerne pyski a jak co który czarny szatan podskakiwał to go w piach i tak się powinno i dzisiaj robić.
prawdziwy katolik2019.01.15 0:59
Wstydź się! Czy ty masz pojęcie co to jest FUNDACJA?! Czy ty masz pojęcie co to jest DOBRO? Radość z pomagania innym? Jak śmiesz klecho tak się wypowiadać. Z nożownikiem i Rydzykiem wcześniej czy później spotkacie się w piekle.
kaja2019.01.14 15:37
podły ksieże szmaciarzu w d-pie mam takiej wrednej wiary
bebeto2019.01.14 14:30
diabel zamieszkal w kosciele pycha i chciwosc to jedna z bardziej zbrodniczych organizacji na przestrzeni wiekow
Ozzy2019.01.14 12:45
A dając wam pieniądze to wiem na jaki cel idą? Nie bądźcie śmieszni.
Antoni2019.01.14 4:08
Bortkiewivcz to znany z nienawiści do wszystkiego co niekatolickie katolicki klecha
Andrzej2019.01.13 23:48
Księże profesorze, czas się nawrócić.
Jarek2019.01.13 23:19
Mam pytanie do tego pana,który twierdzi,że jest księdzem Kościoła Rzymskokatolickiego. Pan głosi swoje prywatne poglądy,czy oficjalne stanowisko Kościoła Rzymskokatolickiego w RP? Żądam odpowiedzi. Jeśli jest pan księdzem-jak pan twierdzi-to ma pan psi obowiązek mi odpowiedzieć. Czekam. I myślę,że nie tylko ja !!! Ja księdzem nie jestem,świętym tez nie. Ale 2 rzeczy wiem: 1. Jeśli życie,lub zdrowie choćby jednego Człowieka zostało uratowane dzięki orkiestrze-to warto Jej pomagać. 2. Gdyby Jurek Owsiak popierał prawicę i był wyznawcą mnicha z Torunia,to pan i inni uczynilibyście Owsiaka prawie bogiem
Bożena2019.01.13 22:58
Dawanie na tacę jest mało przejrzyste. Nie wiem, czy ofiara idzie na wódę, czy na wizyty księży w burdelach. A może na utrzymanie kochanek i nieślubnych dzieci???
terlin2019.01.13 22:46
No ale po co ksiądz takie rzeczy mówi - nie wszyscy muszą lubić Owsiaka, ale insynuować malwersacje WOŚPu?
Piniu2019.01.13 22:19
Ja nie wspieram wośp wolę dać potrzebujacej osobie na leczenie osobiście niż płacić za elektronike jak w sklepie rtv. Dlaczego cała kasa idzie na zagraniczne konta bo potem Owsik robi czary mary i... jest jak z ufo nikt nie widział ale słyszał. Co zakupi sprzet i lezy w magazynach w szpitalach porozglądajcie się na ten temat, a potem państwo sprzeda bo szpital zadłużony. I tak sie finansuje dodatkowo NFZ:)
qult2019.01.13 22:12
Widzę, że Fronda wciąż toleruje lewackich, antykościelnych, zbydlęconych osobników.
mam2019.01.14 9:03
fakt, nie powinni publikować wypowiedzi TAKIEGO księdza, wieje zgrozą
anonim2019.01.13 22:05
Najlepiej jemu na tacę on pomoże potrzebującym...
Xionc2019.01.13 21:52
Bortkiewicz to wróg katolicyzmu. Diabeł z koloratką. Dajemy na WOŚP, bo każdy normalny widzi realna pomoc dla szpitali. To nie tak jak z rydzykiem, który zachęca do datków, a pieniądze niewiadomo gdzie trafiają.
Joanna d'Arc2019.01.13 23:29
Dzieła fundacji Lux Veritatis, założonej przez o.Tadeusza Rydzyka: całodobowe radio Maryja, całodobowa telewizja Trwam (nadawanie na multipleksie - 2 mln zł miesięcznie), gazeta codzienna Nasz dziennik, Instytut Edukacji Narodowej, Wyższa Szkoła Kultury Społecznej i Medialnej, świątynia NMP Gwiazdy Ewangelizacji, wkrótce uruchomienie geotermii toruńskiej, która da ciepło dla 1/4 Torunia. Wszystkie te działa funkcjonują samodzielnie i to cały rok. "Dzieła" J. Owsiaka to łóżka i jakiś sprzęt wstawiany do państwowych szpitali utrzymywanych przez cały rok ze składki zdrowotnej milionów obywateli, w tym mojej. Środki zebrane od obywateli przez WOŚP wynoszą 0,05% NFZ.
stanisław 2019.01.13 21:23
to ksiądz a myśli jak bydlak
ZDZISŁAW2019.01.13 20:06
profesor,ale chyba masz z głowa . pieprzysz głupoty delikatnie mówiąc
DziatwiePrzestroga2019.01.13 20:04
Zobacz, dziecko: tak wygląda obleśna kato-morda pasożyta społecznego. Kocha tylko siebie, dla siebie żyje, sobą się zajmuje. Za pieniądze chytrze wyłudzone od "bliźnich" i od państwa. Żebyś mi nigdy, ale to nigdy do takich przebierańców się nie zbliżał! Nie daj im się skusić niczym, bo będziesz do końca życia tego ciężko żałował.
qult2019.01.13 22:06
To tak UBydlo "wychowuje" swoje pomioty?
sasek2019.01.13 19:38
Proszę bardzo rozliczenia: https://www.wosp.org.pl/fundacja/wazne/rozliczenia Gdzie znajdę takie dla polecanego Caritasu?
Tadeusz2019.01.14 2:59
Ale to są plakatowe stare rozliczenia, dla 25 tylko wstępne (po 2 latach!), a o 26 nic? Bez podpisów i pieczątek czyli nikt nie bierze za to odpowiedzialności. Po kliknięciu na "szczegółowe rozliczenie wydatków" wcale się ono nie pojawia. Zamiast tego jest propagandowy suwak, na którym można ustawić kwotę i na co ona niby jest wydana. Ale gdzie konkrety? Sasek wygoogluj sobie Caritas Polska i w poszczególnych diecezjach, a znajdziesz.
Bogdan2019.01.13 19:36
"Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego opublikował najnowsze dane dotyczące frekwencji na niedzielnych mszach. W 2017 roku wskaźnik to 38,3 proc. zobowiązanych. Do komunii poszło 17 proc." Nie jesteśmy pazerni, wiec zakładamy jedną mszę w tygodniu i że statystyczny Polak wrzuca na tace 1 zł ;) 38 mln Polaków x 38% uczestniczących daje nam 14 mln zł, czyli "światełko do nieba" w kościele odbywa się co 6 tygodni ;)
terlin2019.01.13 22:55
no i co z tego miałoby wynikać?
Bogdan2019.01.14 19:36
Lekko licząc 84 miliony w sześć niedziel...
Marek2019.01.13 19:32
popieram WOŚP bo w każdym szpitalu widać efekty. A caritas nie widziałem owoców ich działalności. szlachetna paczka afera z prowadzącym. ale chyba dużo paczek. A paczka jak wiadomo to nie to samo co urządzenie ratujące życie. ALE Owsiak coś tam ma za uszami z tymi "księgami" księgowymi.
ssss2019.01.13 19:28
O aferach w Caritasie już czytałem a Owsiakowi jakoś PISuar razem z kościołem nic nie udowodnili. Taki księżulko i to to jeszcze profesor ale chyba z uczelni hopsztaplera Rydzyka niech spada na księżyc i nie kompromituje kościoła :)
Tadeusz2019.01.14 2:13
Tym wpisem sam się skompromitowałeś :)
Jacul2019.01.13 19:16
Dobra, to na caritas też nie wpłacamy, Dzięki za radę
Lidia2019.01.13 19:06
http://bi.gazeta.pl/im/ff/d3/15/z22885375V,Ksiadz-Jan-Byrt-.jpg
niekatoliczka2019.01.13 19:03
Owsiak zaopatrując szpitale itp. pomaga wszystkim ludziom, tym małym i tym starszym. Nie pyta o kolor skóry, wyznanie itp. Caritas nie pomaga wszystkim, nie wszystkim pomaga tylko tym co chodzą do kościoła.
Aga Dziedzic2019.01.13 19:20
Owsiak pomaga wszystkim i Caritas też pomaga wszystkim, nie bądźmy niesprawiedliwi. W swojej pracy zawodowej współpracuję z Caritasem i wiem, że też robią dużo dobrego. Nie pytają niepełnosprawnych, którzy korzystają z caritasowskich świetlic i terapii zajęciowych o wyznanie.
Eciwotak2019.01.13 18:15
Święta Orkiestro Swiatecznej Pomocy Czują cię tylko umysły poczciwe! Dla ciebie zjadłe[1] smakują trucizny, Dla ciebie więzy, pęta niezelżywe. Kształcisz kalectwo przez chwalebne blizny, Gnieździsz w umyśle rozkoszy prawdziwe, Byle cię można wspomóc, byle wspierać, Nie żal żyć w nędzy, nie żal i umierać.
Rozum2019.01.13 17:59
Kościół czyni dobro, a do dobre! Zakłamanie, chciwość, pedofilia, ściema. Kościół to ZŁO więc won od Owsiaka!
Tadeusz2019.01.14 2:38
Z rozumem to ty nie masz nic wspólnego...
Milena2019.01.13 17:48
Właśnie z powodu takich duchownych, świadomie od kilku lat nie chodzę do kościoła i dobrze się z tym czuję.
xxx2019.01.13 17:42
Żaden chrześcijanin niie jest katolikiem:)
qult2019.01.13 21:58
PO....liło cię zupełnie sekciarzu?
Robert B.2019.01.13 17:09
fronda publikuje wypowiedzi ludzi kretynów
Maria2019.01.13 17:02
A ja właśnie nie wiem na co idą pieniądze w Caritasie, ani na co idą pieniądze z kopert które zbieracie po domach pasibrzuchy! Przez takich księży ludzie odchodzą od kościoła...
Dominik2019.01.13 16:18
Co powinien robić katolik według księdza??? Przyjąć do wiadomości, że ludzie kościoła błądzą i prezentują swoje własne poglądy i trzeba się trzymać od nich z daleka, bo mogą nas zwieść!!! Uważajmy na fałszywych proroków!!!
Kiryl2019.01.13 16:03
Ks. prof. dr hab., a tak mało wie, jeszcze mniej rozumie, za to nienawiść opanował mistrzowsko
Artur2019.01.13 15:46
Wrzucanie pięciu złotych do puszki i paradowanie z przyklejonym do zimowej kurtki serduszkiem to przejaw ubóstwa moralnego. To takie szpanowanie drobnymi, trochę jak jazda małym fiatem z napisem "bmw". Dobroć i dzielenie się z innymi powinny zawsze odbywać się w pokorze i z ukrycia tak żeby jedna ręka nie widziała ile druga daje. I nie powinny odbywać się raz do roku tylko codziennie, zawsze wtedy gdy napotkamy niedostatek, biedę i ludzką krzywdę. Dobro powinno być zawsze czynione ze względu na Pana Jezusa i bez dodatkowej ideologii. Odnoszę wrażenie, że akcja J.Owsiaka to bardziej ideologiczno-partyjna manifestacja niż przejaw codziennego nastawienia ludzi biorących w niej udział. Zresztą wiele komentarzy porównujących ją do działań np. Caritasu to potwierdza, pomimo tego, że ze względu na wielkość (wartość dzieł chrześcijańskich nadaje się bardziej do porównań z wielkościami budżetu państwa) i charakter, te porównania nie mają sensu.
Bartlovsky2019.01.13 15:36
Odnośnie finansowania przystanku Woodstock: Lwią część budżetu festiwalu zapewnia spółka należąca do firmy Złoty Melon. Pozyskuje ona pieniądze od firm zaangażowanych w obsługę festiwalu na zasadzie barteru. Oprócz tego część sponsorów wpłaca WOŚP pieniądze na organizację festiwalu w formie darowizn – powiedział kilka lat temu rzecznik festiwalu. – Oprócz tego Przystanek Woodstock jest finansowany ze środków ze sprzedaży gadżetów oraz licencji na działalność handlową – dodał. Jednak wspomniane siedem milionów zł są już przeszłością, bowiem koszta organizacji imprezy nieustannie wzrastają w ostatnich latach. Ten cytat pochodzi z innego portalu portalu piszącego na temat, więc nie wstaiwam tu odnośnika. Pozdrawiam, Bartlovsky
Tadeusz2019.01.14 2:03
A z kim interesy robi Złoty Melon i jego spółka córka Mrówka Cała? Polecam przestudiowanie obiegu pieniędzy w kółeczku WOŚP-Złoty Melon-Mrówka Cała i sprawa jest jasna... Niech mi nikt nie wmawia, że ze sprzedaży gadżetów uzyska się poważną sumę do wsparcia takich imprez.
Pisdunia2019.01.13 14:51
BORTKIEWICZ DAWAJ NA CO CHCESZ ! MY DAJEMY NA RATOWANIE ŻYCIA , A TY CHCESZ ŻEBY DAWANO NA TWOJE ZŁOŻONE DO MODLITWY LEPKIE ŁAPKI !!!
Ada2019.01.13 15:28
powyzsze wpisy to mądre głowy z demonicznymi wartościami .A kapłan to ostoja mądrości
Jacuś2019.01.13 14:40
To jest ksiądz ,to jest g....
SzymonL2019.01.13 14:21
Lepiej dać kutabasom na gumki żeby hivem nie zarażali jak pedofilują.
LOL2019.01.13 13:52
Hahaha ale ma "klecha" ból w tyle. Kup proktohemolan i idź sobie gdzieś, gdzie nikt nie będzie musiał słuchać tych farmazonów zazdrosny doopkooo
Protestant2019.01.13 13:51
Kontrowersyjna to jest tylko i wyłącznie profesura tego czciciela zabobonu.
qult2019.01.13 21:55
O czym ty bredzisz heretyku!?
Jacek2019.01.13 13:49
Nie pomagasz NIE PRZESZKADZAJ
Nowak ze WSI2019.01.13 13:33
Akcja biznesmenowa Owsiaka. On i jego grupa nie robią to za darmo. Owsiak nie miałby za co żyć ( no chyba , że najradł i ma jakieś " tajne " konta.Ja dokonuję przelewu dla konkretnych potrzebujących, pozostając anonimowy. A cico myslą , że służba zdrowia działa dzięki WOŚP niech spróbują leczyć się w oparciu tylko o to co jest ze zbiórki. Nie mówię o cały systemie służby zdrowia utrzymywanym przez państwo, czyli nas , a tylko o sprzęcie. Sprzęt z WOŚP to maleńki pikuś.
Joanna2019.01.13 21:24
a ty spróbuj się leczyć na sprzęcie którego Owsiak nie podarował szpitalom. Ciężko Ci będzie bo niemal w każdym szpitalu jest coś od niego od łóżek począwszy na wysoko specjalistycznym sprzęcie skończywszy. Wiele dzieci by zmarło a w tym i moje gdyby szpital w którym się urodziło nie miał specjalistycznego sprzętu od Owsiaka więc o czym tu mowa?
Tomasz2019.01.13 13:29
Ależ ksiądz jest MANIPULATOR!!! A jakby Owsiak był przestepcą, to są służby, które już dawno by weszły do jego biur i mieszkań po te dokumenty i księgi... I słusznie! Zatem o czym ksiądz pieprzy? O jakim "matactwie i szwindlu"? - "Drugim problemem jest kwestia uczciwości i przejrzystości. Cel nie uświęca środków. Pomoc ludziom nie uświęca matactwa i szwindlu, o czym było ostatnio nieco głośniej, w związku z wygraną blogera Matki Kurki przeciw panu Owsiakowi."... Zreszta wszystkie księdza felietony to jedna wielka manipulacja... Spójrz na siebie!!! Wstyd, że to doradca prezyednta, zresztą ten prezydent też jest wstydem! :(
Tadeusz2019.01.14 1:57
A znasz wyrok sądu, że zarzucasz manipulację? Sąd potwierdził, że wszystkie opublikowane dane są niepełne i należy je uzupełnić o istotne informacje. Więc kto jest manipulatorem?
gość 2019.01.13 13:22
Wspieram WOŚP
Nawet szatan jest lepszy od przeciętnego katola 2019.01.13 13:09
aż pójdę wrzucić do puszki katoterorysto
qult2019.01.13 21:53
Jesteś psychicznie chory czy opętany? A może tylko zwykły, głupkowaty chamuś?
andrzejhahn32019.01.13 13:05
nikt nie powinien wspierac zbrodniczego kosciola katolickiego i takich koscielnych nierobow jak ty bortkiewicz
Jan2019.01.13 12:46
Katolik powinien wspierać Chazana który zabił co prawda 500dzieci ale teraz jest ikoną katolicyzmu,nie to co Owsiak który ratuje jakieś życie dziecka, ale nie jest "swój"
Urszula Lipska2019.01.13 12:23
Ksiądz kłamie. Woodstock czy opłaty administracyjne nie sa dokonywane z pieniędzy zbiórek WOŚP. Na te wydatki łożą sponsorzy, o ktorych Jurek Owsiak zabiega. Niech więc sie ksiądz nie martwi, że Owsiak kupi sobie choćby sucha bułkę z pieniędzy Orkiestry Koszty Caritasu, największej charytatywnej organizacji kościelnej, to ponad 70% koszty własne? Idzie to na pensje dla księży dyrektorów Caritasu i głównie pracowników duchownych. Około 30% pieniędzy, które Caritas dostaje nie od biskupów, nie od księży, tylko od ludzi świeckich, którzy w dobrej woli przekazują te pieniądze na rzecz ubogich ludzi, tylko 30% trafia do tych ludzi ubogich. Czy wiecie o najnowszym projekcie unijnym pod hasłem „Ryby”, gdzie pieniądze są przeznaczone na zarybienia, na regulacje brzegów? Czy wiecie, że do tej pory Kościół wziął z tych pieniędzy około 70 mln na remonty plebanii, na nowe dachy plebanii i kościołów?
Tadeusz2019.01.14 1:52
Pani Urszulo, to pani kłamie. Nie wiem jak i na podstawie czego ma pani takie wyliczenia, proszę podać źródło. Pan Owsiak suchej bułki na pewno nie kupi, ale mieszkanie w apartamentowcu, super autka, to na pewno kupił. Ale dla jasności tego mu nie zazdroszczę. Z zeszłorocznej zbiórki (120 mln) do dziś wydał 90 mln na sprzęt, a gdzie 30 mln? Na samych procentach już jest coś... Proszę nie rzucać oszczerstw na Kościół, pieniądze unijne są bardzo dokładnie rozliczane i to nie tylko przez władze w Polsce. Źle wydane muszą być zwrócone, więc proszę się nie martwić.
Frondowski Jerzy2019.01.13 12:22
W ten sposób drogi księżę dzielicie Polaków jeszcze bardziej. I to jest powód dla którego coraz mniej osób wam ufa.
Urszula Lipska2019.01.13 12:20
Ksiądz kłamie. Woodstock czy opłaty administracyjne nie sa dokonywane z pieniędzy zbiórek WOŚP. Na te wydatki łożą sponsorzy, o ktorych Jurek Owsiak zabiega. Niech więc sie ksiądz nie martwi, że Owsiak kupi sobie choćby sucha bułkę z pieniędzy Orkiestry Koszty Caritasu, największej charytatywnej organizacji kościelnej, to ponad 70% koszty własne? Idzie to na pensje dla księży dyrektorów Caritasu i głównie pracowników duchownych. Około 30% pieniędzy, które Caritas dostaje nie od biskupów, nie od księży, tylko od ludzi świeckich, którzy w dobrej woli przekazują te pieniądze na rzecz ubogich ludzi, tylko 30% trafia do tych ludzi ubogich. Czy panowie wiedzą o najnowszym projekcie unijnym pod hasłem „Ryby”, gdzie pieni
Joanna d'Arc2019.01.13 23:13
Koszty WOŚP to 50%, Caritas 95%.
Phhh2019.01.13 12:14
Miejcie odrobinę godności, ile razy można co roku to samo wstawiać? Koneserzy frondy żądają świeżego materiału.
czarna2019.01.21 18:21
zgadzam się!!! Niech kościół zajmie się swoimi owieczkami,bo coraz częściej uciekają ze stadka....WOŚP niech pomaga póki może skoro w tym dziwnym kraju brakuje podstawowego sprzętu szpitalnego i nie tylko....Owsiak to prawdziwy gość,który mimo takiego hejtu dalej robi swoje-choć nie ma w tym WŁASNEGO INTERESU!!!
Urszula Lipska2019.01.13 12:11
Ksiądz kłamie. Woodstock czy opłaty administracyjne nie sa dokonywane z pieniędzy zbiórek WOŚP. Na te wydatki łożą sponsorzy, o ktorych Jurek Owsiak zabiega. Niech więc sie ksiądz nie martwi, że Owsiak kupi sobie choćby sucha bułkę z pieniędzy Orkiestry
EWA2019.01.15 17:38
A nawet gdyby i kupił nie mam nic przeciwko za tyle dobrego co zrobił przez te wszystkie lata. A księża (są oczywiście wyjątki), czy pogrzeb za darmo, chrzest, czy ślub dadzą NIE!!! i po kolędzie biegają i robią biznes a z biednymi się nie podzielą. Zamiast klerowi wolę dać Owsiakowi.
Bartek2019.01.13 12:07
czy to jest napisane w kodeksie prawa kanonicznego i kateschizmie kościła katolickiego żeby nie wspierać osiaka?
Zbyjdon2019.01.13 12:06
Mam pytanie czy ktoś wie ile kosztuje utrzymanie Caritas? Ilu pracowników niestety tam zatrudnionych ile zarabiają? Ile zarabiają poszczególni dyrektorzy? Czemu nie ma takich danych? Chyba że są tylko nie umiem znaleźć? Jak pomagać to najlepiej bezpośrednio
Urszula Lipska2019.01.13 12:16
25 postów Napisano 25 listopad 2016 - 18:25:17 TO JEST ROZBÓJ W BIAŁY DZIEŃ!!! W2014R. CARITAS NA CELE CHARYTATYWNE WYDAŁ TYLKO 13% SWOICH PRZYCHODÓW, CZYLI NIESPEŁNA 3 MILIONY. ALE NA SWOJĄ ADMINISTRACJĘ WYDAŁ 19%. PONAD 4 MILIONY ZŁOTYCH!!!!!! Dla porównania WOSP na cele charytatywne wydał ponad 50 Milionów!!!!! Czyli około 90% zebranych środków. ​RANKING FUNDACJI: ​1.PRZYCHODY: WOSP - 60 MILIONÓW ​CARITAS - 20 MILIONÓW ​2. KOSZTY ADMINISTRACYJNE ​WOŚP - 4,7MLN (8% PRZYCHODU) ​CARITAS - 4,1MLN (19% PRZYCHODU) ​3. WYDATKI NA CELE CHARYTATYWNE: ​WOŚP - 36 MLN (ZAKUP SPRZĘTU) CARITAS - 2,9MLN
anonim2019.01.13 14:30
Proszę napisać źródło danych.
Tadeusz2019.01.14 1:44
Skąd te dane? Chyba z sufitu! Proszę dokładnie przejrzeć dostępne strony. Sama pomoc zagraniczna Caritasu w roku 2014 to ponad 5 047 000 zł + 294 000 USD + 782 000 Euro, a pomoc krajowa była o wiele większa. Należy też dodać pomoc świadczoną przez Caritas poszczególnych diecezji. Natomiast przy WOŚP przede wszystkim niech pani doliczy wydatki administracyjne, których pan Owsiak w pełni jeszcze nigdy nie opublikował mimo wyroku sądu! Nie mówiąc o dziwnych fakturach z firmami Złoty Melon i Mrówka Cała.
Witek2019.01.13 11:41
Katolik jest wolnym człowiekiem i zrobi jak chce .
Ozon2019.01.13 14:50
No właśnie! Nie kochającym, ale wolnym. A to nie jest już zasadnicza cecha katolika drogi Witku.
Snake732019.01.15 15:02
Nie jest wolny bo musi przestrzegać przykazań żydowskiego bóstwa Jahwe.
Stefan2020.01.14 14:05
Jeśli naprawdę jest katolikiem, to nie może zrobić jak chce.
Józef2019.01.13 11:18
Dając na Szlachetną Paczkę czy na Caritas też nie mam pewności czy pieniądze nie pójdą na inny cel niż wpłacałem. Pamiętam jak księża dzielili dary w stanie wojennym.
Urszula Lipska2019.01.13 12:06
Też pamiętam. W stanie wojennym budowano u nas kościół. Tak, tak. Kościół w stanie wojennym. Dary szły przede wszystkim dla budujących ten kościół. No i dla dzieci, ktore uczęszczały na religię. Te, ktore nie uczęszczały i byly za małe na nauke religii darów nie otrzymały.
Józef2019.01.13 12:52
U nas akurat dary szły nie dla tych co potrzebowali, tylko dla tych co mieli. Reszta dostawała po kilogramie mąki. Moja mama raz poszła i powiedziała że więcej jej noga na plebani nie stanie.
gość2019.01.13 13:58
ja akurat na dary nie liczyłem... gumowce? ser na tosty pomarańczowy, etc. Ja miałem własne dary do tydzień do odebrania na dworcu w kato - 50 kg wszystkiego najlepszego od salami , przez nutele po daba dla ojca - było tego tak dużo od brata babci , że dzieliliśmy się ze znajomymi. a co do caritasu - wiele lat później ubezpieczałem im majątek jako agent, mnóstwo polówek dla pielęgniarek opiekującymi się chorymi , ale były w tej flocie również inne aita - audi a8 i to nie jedno.
Tadeusz2019.01.14 0:52
Osobiście w stanie wojennym roznosiłem dary do ludzi na terenie parafii i wcale tak nie było jak to opisujecie (Józef i Urszula). Wszyscy dostawali to, co przychodziło, zanosiliśmy do domów. Dostawali nie tylko parafianie, pukaliśmy do każdych drzwi. Osoby, których nie mieliśmy na liście (na liście z oczywistych względów byli tylko parafianie) zawiadamialiśmy, że mają się po dary zgłosić na plebanii. Bywały dni, że biegaliśmy po 8 i więcej godzin (byłem wtedy studentem), a nikt z nas nawet nie oczekiwał, że coś z tych darów otrzyma. I jestem świadkiem, że wliczone było każde dziecko od urodzenia.
Tadeusz2019.01.14 0:38
Wystarczy sprawdzić w raportach jakie są koszta własne (bo każda działalność musi być związana z kosztami) i już wszystko wiadomo. Spośród wszystkich organizacji charytatywnych WOŚP ma największe koszta własne i nie do końca jasne fundusze, część z nich ukryta - wystarczy zobaczyć wyrok sądu w sprawie Matka Kurka - Owsiak.
Ozon2019.01.13 11:13
Szatan też obiecuje szczęście, nawet wyleczy ból zęba, aby dać raka. I taka jest prawda. Nie bez przyczyny odbył się koncert w Poznaniu pt. "Wiara, nadzieja i....wolność" No i właśnie o tę dziką, nieograniczoną wolność chodzi, nie o miłość.
Aga Dziedzic2019.01.13 10:50
Na szczęście są też inni duchowni, ludzie kościoła zaangażowani w pomoc drugiemu człowiekowi,którzy głośno i wyraźnie popierają WOŚP. "WOŚP- powodzenia Jurku. Życzę Ci powodzenia. Życzę także powodzenia wszystkim wolontariuszom. Życzę wspaniałych spotkań z życzliwymi ludźmi, którzy wrzucą do waszych puszek grosz i uśmiech. " Siostra Chmielewska " Chętnie pójdę z Owsiakiem do piekła. Po co pluć z ambony jadem na taką inicjatywę?" Ksiądz Kaczkowski.
Tadeusz2019.01.14 0:32
Pani Chmielewska nie należy do żadnego zakonu, nie jest więc siostrą zakonną. Sens słów ks. Kaczkowskiego zmanipulowany - chodziło o takie "piekło", do którego wrzucają ludzie swoim osądem, a to istotna różnica.
ryszard2019.01.13 10:42
Podpis "Not. Karolina Zaremba (2015)" czy zatem to materiał z 2015 r. ? Z przed 3 lat ?
harihaszynowiec2019.01.13 13:13
Co roku,o tej samej porze będą wyciągać ten artykuł.Na wypadek gdyby ktoś nie do końca wiedział czym, jest fronda.pl
Znienacki2019.01.13 10:42
Znów się lansujecie na Owsiaku?
Elprzemo2019.01.13 12:04
Nie to znów Owsiaki bombardują mnie w niedziele styczniową postami i Siema oraz Róbta co chceta, wciskając min na FB i messengra bez mojej ochoty..
Znienacki2019.01.13 13:14
Bombardowanie to ja mam pod oknami co niedzielę, na Boże Ciało, a raz już o 7:30 słuchałem piania, kiedy pielgrzymka z kościoła wychodziła. I nic z tym nie zrobię, El Przemo. A jak mi ciężko, kiedy Saską Kępę odcinają za każdym razem, kiedy się coś odbywa na Stadionie Narodowym. Raz nawet był jakiś nawiedzony kaznodzieja - nie wiem - chyba ktoś od "was". Albo Poniatoszczaka, przy okazji kolejnych maratonów. No więc po prostu tak mi przykro, El Przemo, tak mi strasznie "przykro" z powodu twojego fejsbunia i tego, że żyjemy w tzw. społeczeństwie. Ale jest rada: pogrzebać w ustawieniach albo zlikwidować konto - nie ma obowiązku posiadania "pejsbuka" (jak to mawiają niektórzy).