09.05.19, 14:00(fot. youtube)

Ks. prof. Robert Skrzypczak dla Frondy o ,,tęczowej Maryi'': To gwałt na świętości

- Mogę kogoś przejechać na przejściu dla pieszych i też nie odczuć żadnego bólu i poczucia winy. Tu chodzi o odczucia tego, kto został dotknięty, a nie tego, kto to wykonał (...) Wizerunek Matki Bożej jest dla nas cenny dlatego, że odnosi się do intymnej relacji człowieka z Bogiem i z Matką Bożą i odwołuje się do najbardziej istotnych spraw życiowych. Ludzie pielgrzymują na Jasną Górę, zdzierają sobie stopy do krwi, podejmują radykalne czyny pokutne, najczęściej ze względu na jakiś ważny cel, istotną prośbę kierowaną ku niebu jeśli chodzi o własne życie. Mieliśmy do czynienia z wkroczeniem słonia do składu porcelany - mówi w wywiadzie dla portalu Fronda.pl ks. prof. Robert Skrzypczak.



Fronda.pl: Pod koniec kwietnia aktywistka LGBT rozlepiła naklejki i plakaty z wizerunkiem Matki Boskiej Częstochowskiej w tęczowych aureolach na śmietnikach i na przenośnych toaletach wokół parafii św. Dominika w Płocku. Z kolei w nocy z poniedziałku na wtorek naklejki z tęczową Matką Boską pojawiły się na murach sanktuarium świętej Faustyny i klasztoru Zgromadzenia Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia przy ulicy Żytniej w Warszawie. W poniedziałek policja zatrzymała Elżbietę Podleśną, podejrzaną o profanację wizerunki Matki Boskiej Częstochowskiej. Czym tak właściwie jest profanacja?

ks. prof. Robert Skrzypczak: Profanacja jest naruszeniem czegoś co jest dla pewnej grupy ludzi, albo dla większości cenne, ważne, związane z istotnymi celami życiowymi. Mogą być sprofanowane dobra osobiste, dobra rodzinne, na przykład: jeśli ktoś obraża wizerunek czyjejś matki, dziecka, małżonka. Profanacją jest także naruszenie pewnych symboli czy wartości, a także choćby znanych modlitw, liturgii... Oczywiście chodzi o świadome naruszenie tych symboli czy dóbr - w celu zaszkodzenia czy upokorzenia wyznawców. To gwałt dokonany na czymś dla kogoś cennym i świętym, mającym istotny związek z sensem życia i poczuciem dobra i zła.

W ostatnim czasie mamy do czynienia z całą serią profanacji, które przez zachodnią opinię publiczną były w większości ignorowane. W samej Francji, która znalazła się na ustach wszystkich po pożarze katedry Notre Dame w Wielki Poniedziałek, w przeciągu ubiegłego roku odnotowano ponad tysiąc profanacji różnego rodzaju; poczynając od naruszenia dóbr sakralnych, poprzez rozsypanie komunikantów, a skończywszy na czynnej napaści na kapłana podczas sprawowania czynności liturgicznych. W Polsce też mieliśmy do czynienia wcześniej z profanacją podczas Drogi Krzyżowej w katowickich Panewnikach, a także z profanacją kościoła na Warmii; wreszcie Płock, głośna sprawa z profanowaniem wizerunku cennego dla katolików - Matki Bożej Częstochowskiej. Jest to wizerunek, który towarzyszy człowiekowi w momencie intymenj więzi z Bogiem, z Maryją, czyli podczas modlitwy. To jest tak jak sprofanować wizerunek najcenniejszej dla serca człowieka osoby, matki, ojca, dziecka, współmałżonka.

Jak powinna wyglądać reakcja na tego typu wydarzenia?

Oczywiście na to powinniśmy reagować. Oficjalnie powołujemy się na kategorię obrazy uczuć religijnych, ale chodzi przede wszystkim o czynną napaść na pewien rodzaj dóbr. Mamy tutaj do czynienia z dobrami duchowymi, czy symbolicznymi, które mają takie samo znaczenie, o ile nie wiele wyższe, od dóbr materialnych. Naruszenie czyjejś własności prywatnej powinno być chronione przez prawo, tak samo jak i naruszenie czyichś dóbr duchowych, czy symbolicznych.

Aktywiści LGBT twierdzą, że "tęcza nie obraża". Powołują się również na "wolność sztuki", czy "wolność wypowiedzi".

To jest tak samo, jakby ktoś sprofanował dobre imię osoby homoseksualnej; obrzucając ją inwektywami, albo wyposażając ją w jakieś powszechnie obraźliwe atrybuty, twierdząc, że subiektywnie wykonawcy tego dzieła to też nie obraża. To jest bełkot. To jest mowa trawa.

Mogę kogoś przejechać na przejściu dla pieszych i też nie odczuć żadnego bólu i poczucia winy. Tu chodzi o odczucia tego, kto został dotknięty, a nie tego, kto to wykonał. Jeżeli większość wierzących w Polsce zareagowała w sposób bolesny na zniekształcenie wizerunku Matki Bożej, już samo to jest znaczące. Pamiętamy, że kiedyś to robiła np: redakcja tygodnika "Wprost", posługując się na okładce zdeformowanym wizerunkiem Matki Bożej używając ją do kampanii politycznej. W tym wypadku chodzi o narzucenie wizerunkowi Matki Bożej symboli propagandy progejowskiej. To nie ma nic wspólnego z tym, czy Maryja kocha, czy nie kocha gejów. Chodziło o to, żeby Matkę Bożą uczynić transparentem do walki o narzucenie innym odczuć osób homoseksualnych. Można się zastanawiać dlaczego mamy do czynienia ze zmasowaną kampanią wściekłej nienawiści wobec Kościoła, wobec kapłanów, wobec sakramentów. Jedno szaleństwo profanacyjne zachęca do popełnienia następnego.

Być może jedyni, którzy deklarują dzisiaj, że to nie powinno obrażać uczuć katolików i ich osobiście też nie obrażają kolory tęczy wkomponowane w wizerunek Maryi Dziewicy, to są ci, dla których ten wizerunek nie jest cenny. Ci, którzy nie praktykują, nie modlą się, nie kojarzą sobie tego wizerunku z najintymniejszymi momentami swojego życia duchowego.

Wizerunek Matki Bożej jest dla nas cenny dlatego, że odnosi się do intymnej relacji człowieka z Bogiem i z Matką Bożą i odwołuje się do najbardziej istotnych spraw życiowych. Ludzie pielgrzymują na Jasną Górę, zdzierają sobie stopy do krwi, podejmują radykalne czyny pokutne, najczęściej ze względu na jakiś ważny cel, istotną prośbę kierowaną ku niebu jeśli chodzi o własne życie. Chodzi na przykład o chorobę nowotworową, o dramat w małżeństwie własnym, bądź własnego dziecka, o zdrowie dziecka. Tutaj dotykamy spraw najistotniejszych, najbardziej newralgicznych dla człowieka. Mieliśmy do czynienia z wkroczeniem słonia do składu porcelany.

Dlaczego dochodzi do profanacji?

Z psychologicznego punktu widzenia można to wyjaśnić tak zwanym syndromem kwaśnych winogron. To podręcznikowy przykład z psychologii. Dziecko, które nie jest w stanie dosięgnąć kiści pięknych winogron, w pewnym momencie macha na nie ręką, stwierdzając, że "z pewnością są kwaśnie". Być może wielu ludzi, którzy nie byli w stanie w swoim życiu zachować cennej relacji z Bogiem, stracili ją ze względu na ciężki grzech, albo nawet apostazję; machają ręką i mówią: "to jest nic niewarte". Czasami to może kojarzyć się z pewną infantylną formą upokorzenia drugiego z zazdrości. Dzieci w przedszkolu nieraz posługują się takimi metodami infantylnej przemocy; jeśli się nie podzielisz ze mną deserem, to ci do talerza napluję. Nie dałeś mi, to i sam nie będziesz miał. Być może jest to coś podobnego.

Wielu ludzi w Polsce oddala się od pacierza, od sakramentów, od zbieżności życia z Ewangelią. Mają do wyboru: albo zobaczą swój własny grzech i poczują potrzebę nawrócenia, albo będą próbowali skompromitować czy zdeformować przykazania lub symbol religijny, który wzywa do nawrócenia. Niektórzy być może wolą zniszczyć symbol, żeby nie wołał, nie krzyczał, nie wzywał do nawrócenia. Jednym ze sposobów jest namalowanie szminką głupiego uśmiechu Matce Bożej, albo zaopatrzenie ją w banana. Czyli zdeformowanie, sprofanowanie.

Jednocześnie dziennikarze m.in. z Tygodnika Powszechnego czy Więzi twierdzą, że wpisanie tęczy w Ikonę Matki Bożej „nie jest obrazą uczuć religijnych” i wyrażają sprzeciw ściganiu przez policję autorki wizerunku Matki Bożej Częstochowskiej z aureolą w kolorach tęczy.

Być może z tych samych powodów, o których wspomniałem. Nie chcę stawiać się w roli sędziego, to nie jest moja intencja. Wiele osób decyduje się na intelektualnie wydestylowany katolicyzm, mający niewiele wspólnego z życiem katolicyzmu, postępowy, debatowo - dyskusyjny, w którym jest mało modlitwy, pokuty, mistyki; być może niektórym osobom łatwo przychodzi wzruszyć ramionami, przejść do porządku dziennego obok profanacji i powiedzieć: a cóż się stało, jakie to ma znaczenie, przesadzacie.

W 2015 roku doszło do profanacji meczetu w Warszawie. Kobieta obrzuciła muzułmańską świątynię wieprzowiną. Również ją złapano i postawiono zarzuty, a odpowiedzialność karna za ten czyn nie wywołała w mediach głównego nurtu oburzenia. Zatrzymanie osoby, która dokonuje profanacji katolickich symboli wywołuje oburzenie. Skąd bierze się ta dysproporcja?

W przestrzeni europejskiej mamy do czynienia z pewnym sojuszem zawartym między islamem a środowiskami lewicowo - liberalnymi. To znaczy wzajemnie się wspierają. To, co dotyczy islamu, meczetów, tak zwanych praw osób muzułmańskich w Europie, bardzo często spotyka się z żywym wsparciem ze strony lewicy. Pamiętam, że próba ataku na zgodę ratusza w Warszawie na budowę meczetu w stolicy oburzała środowiska lewicowe, ateistyczne. Natomiast obrażanie katolików cieszy się ze strony tamtych ludzi wysokim poziomem tolerancji, jeśli nie akceptacji.

 Rozmawiała Karolina Zaremba

Komentarze

Kalasanty 12019.05.12 10:09
Zajmijcie się swoimi zbokami w sutannach a nie jakimś obrazkiem.Zakłamana banda zlłodziejskich zboczeńców
Domyśl się2019.05.12 9:46
Czy ty coś zrozumiałeś z katechez zwiastowania. Ty masz iść na plac dzisiaj o 15:00! Zwłaszcza dzisiaj i zawsze. Pisanie tych bzdurnych książek i artykulików i panelików dyskusyjnych przy zielonym stoliku nic nie daje. Absolutnie nic. Cholewiński zostawił karierę, dla żywego Słowa, a ty ciągle kochasz drukowane. Nowa teologia nie będzie pisana atramentem tylko krwią świętych. Młodsi na ciebie patrzą i myślą, że tak trzeba jak ty robisz. A to jest odwrotność. Robert - błagam!
aaa_kotki_dwa2019.05.12 9:07
"Mogę kogoś przejechać na przejściu dla pieszych i też nie odczuć żadnego bólu i poczucia winy" To trzeba być katolickim księdzem. Normalnemu człowiekowi coś takiego do głowy by nie przyszło.
Ka*Ko*2019.05.11 20:36
Donald Tusk rozpętał wojnę przeciw katolikom i Kościołowi w Polsce... On jest człowiekiem wcielonego zła, potworem bez duszy, demoniczną pustką, ideowym satanistą. Przygotowany do czynienia potworności przez niemieckich freimasonów. Wystarczy obejrzeć jego zdjęcia twarzy i oczu, z których zieje mrożące we krwi zło. Nie brudzi sobie rąk , używa oddanych sobie agentów diabła do walki ze świętością, Kościołem i Panem Bogiem. Jest on bogobójcą. tak jak Lucyfer. Z zimnym wyrachowaniem Lucyfera czeka kogo dobić, a kogo zostawić wśród swoich zwolenników, bo będzie jeszcze przydatny. Tak działa wcielone zło,szatan, którym jest Donald Tusk i też jego Mocodawca ! Czy to jeszcze człowiek czy demon ? Prosimy wszystkich wierzących o modlitwy w intencji Ojczyzny , Polski, zaatakowanej przez zło wcielone w człowieka, Mamy czas apokaliptycznej wojny z Polską i wiarą.
Słowianka2019.05.12 5:46
He, he, he, dobre. Tusk jest tak samo religijny i wierzący jak Kaczyński i reszta jego kolegów i koleżanek od rządzenia. Dlaczego tak bardzo nienawidzisz swojego katolickiego brata?
ciekawy2019.05.11 19:00
A rzyganie po pijaku na ołtarz w czasie mszy to co jest
Sprzedawana kitu2019.05.10 19:18
Ciekawe kiedy zarządają kary śmierci za nie chodzenie do kosciola
@kartezjusz2019.05.10 11:25
Nie jestem wierzący, ale popieram sprzeciw wobec takim działaniom. Zasada jest prosta. Wchodzisz do synagogi - nakrywasz głowę, wchodzisz do kościoła - ściągasz nakrycie głowy, wchodzisz do meczetu ściągasz buty. Szanujmy się bo to ważne. Mimo ,ze nie zgadzam się ze słowami ojca profesora, bo tęcza nie jest powszechnie obraźliwym atrybutem, wspieram przeciwników takiego działania. Uważam je za słabe, prowokacyjne i tępe działanie, rozumiem też ,że ktoś może poczuć się dotkliwie urażony.
Michal2019.05.9 21:44
Można gwałcić prze kilka lat dziecko i też nie mieć poczucia winy i nawet wyroku sądu nie wykonać nakazującego przeproszenie ofiary sic!
gośka2019.05.9 20:41
pełno sprzeczności w nauczaniu katolickim...z jednej strony świętość życia...z drugiej zatruwanie komuś życia...a wszystkim Wam brakuje tego co ja wiem: że Sąd po śmierci nie jest oparty na przestrzeganiu 10 przykazań Bożych...a na miłosierdziu wobec łotrów...to Sąd Bosko - szatański...a nie Boski
+++2019.05.10 7:20
Maryjo, Królowo Polski, prosimy o znak, że jesteś z nami w tych trudnych chwilach, gdy ze smutkiem patrzymy na profanację Twoich świętych wizerunków, Krzyża i Imienia Twojego Syna. Niech to przewrotne plemię żmijowe, które zdeprawowane do końca stara się zdeprawować też nasze dzieci i młodzież, zostanie pozbawione swej użyczonej przez szatana mocy, wszak Ty depczesz głowę starodawnego węża, któremu na imię szatan i on boi się Ciebie bardziej, niż ognia piekielnego. Przybądź do nas, do swojej ziemskiej Ojczyzny Polski i pomóż nam się uwolnić.
OZ2019.05.9 19:35
Czarno to widzę dla "tęczowych" - nawet Hitler nie zniszczył OBRAZU MATKI BOŻEJ, za PRL przenajświętszy OBRAZ zaaresztowany, ale nie sprofanowany.
Maria Blaszczyk2019.05.11 21:13
Chyba coś źle zrozumiałeś... To nie obrazowi coś domalowano. To był wydruk reprodukcji, zrobiony na domowej drukarce. Sam obraz ma się świetnie, nikt mu nic nie zrobił....
Rozbawiony 2019.05.9 19:23
W Prokocimiu krakowskim od 100 lat jest i jakoś nikt dotąd gwałtu nie widział.klecha doucz się nieuku
Maria Blaszczyk2019.05.9 17:35
"Tu chodzi o odczucia tego, kto został dotknięty, a nie tego, kto to wykonał" Załóżmy, że to prawda (choć trzeba nie mieć pojęcia o psychologii, by coś takiego twierdzić; otóż ludzie mają różne uczucia z róznych powodów w tych samych sytuacjach. Ja np. nie jestem w stanie znieść najmiejszej agresji, wycofuje się i staję się praktycznie niezdolna do działania, jedyne co czuję, to przerażenie, kto inny w tej samej sytuacji nie poczuje nic, inna osoba złość itd.) Ale powiedzmy, że "uczucia innych to coś, z czym, co do zasady, należy się liczyć". No więc ja się pytam, czemu tylko jednej strony to dotyczy. Ta przeróbka nie została zrobiona ot tak. Tym bardziej nie ot tak została powieszona akurat w Płocku (przecież pani Podleśnej 100 razy łatwiej byłoby to zrobić w Warszawie, gdzie mieszka i pracuje, niż tłuc się do Płocka; niby to niedaleko, ale jednak). Otóż chodziło o kompletnie nieliczącą się z bliźnimi odrażającą demonstrację nienawiści i pogardy w płockim kościele, a mianowicie grób "pański", gdzie LGBT zestawiono ze zboczeniami, pychą, kradzieżą i agresją. Otóż może ksiądz tego nie wie, ale LGBT to są osoby. Zwykli ludzie, tacy, którzy rano wstają, myją zęby, idą do szkoły czy pracy, płacą podatki, kochają swoje matki, psy i partnerów itd. Nikt nie wybiera należenia do tej (bardzo zróżnicowanej) grupy. Taki się rodzi. Są wśród nich ludzie dobrzy, przeciętni i źli - ale nie lepsi i nie gorsi od innych. Ale mistyczne ciało Chrystusa najwyraźniej uznało, że zasada, że "Tu chodzi o odczucia tego, kto został dotknięty, a nie tego, kto to wykonał" tych ludzi nie dotyczy. Czy coś tu nie jest nie tak?
+++2019.05.9 18:02
Alleluja, Maryjo, Królowo Polski, wierzymy w Twoją potęgę, która nie ma równych na ziemi i w niebie, poza Bogiem w Trójcy Świętej. Przybądź dzisiaj do Twojej umiłowanej Ojczyzny Polski, której zapragnęłaś być Królową, spójrz na te zastępy duchów piekielnych i ich sługi, które za nic mają wszelkie napomnienia i świętości, brukając wszystko, co czyste i Boże i okaż kolejny raz Swoją miłość do Polski , uwolnij nas swoją mocą, użyczoną Ci od Trójcy Świętej od napaści i nienawiści za to, że Ciebie i Twego Syna Jezusa gorąco kochamy.
Realista2019.05.12 21:32
Maryja jakos nie pomogła dziecku molestowanemu w sanktuarium w Licheniu. Niech Maryja zacznie od pomocy w takich najprostszych sprawach, a potem niech się bierze za pomaganie całemu krajowi.
Andrzej2019.05.9 20:34
No no nikt się taki nie rodzi. Został zdeprawowany przez innych, których wcześniej też "zgorszono". To nie przechodzi w genach jak umiejętność wicia gniazda przez ptaszki. Wymaga inicjacji.
nikt się taki nie rodzi?2019.05.11 12:59
Andrzej, proponowałbym ci zaciągnąć kilka lekcji z biologii, a szybko zorientujesz się, że się mylisz. Ale do pewnego stopnia zgadzam się z tobą, bo można być zdeprawowanym przez innych. Np. ja widzę, że ty masz zdeprawowany mózg przez innych, przez religijne poglądy. Ktoś musiał ci nawciskać tego kitu do głowy.
Tom.2019.05.13 7:33
No, widzisz Mario twoim problemem jest pycha wynikająca po części z nabytego wykształcenia. Nie potrafisz dopuścić do siebie, że ktoś inny może mieć rację, że dzisiejsze standardy wychowawcze mogą być niewłaściwe, że ktoś inny może mieć inny pogląd na lansowane przez mainstream spojrzenie na obyczaje. To, że miliony much kocha łajno nie oznacza, że jest dobre.
JPIII2019.05.9 16:43
Ten katopedał skrzypczak nie wie co to jest idolatria. Zapomniałem zaznaczyć, że on to profesor od bóstw.
+++2019.05.9 17:34
Alleluja, Maryjo Królowo Polski, naród polski trwa przy Tobie, jak przez wieki. Ufamy, wierzymy i dziękujemy Ci za wszelkie łaski. Smutno nam, że to plemię, które tyle razy doznało kar Bożych, ma tak zatwardziałe i podłe serca. Uproś u Swego Syna łaskę uwolnienia Polski od szatańskich napaści złego ducha i jego sług, ukaż nam znak Twojej potęgi, jaką obdarzył Cię Bóg, a której szatan boi się bardziej, niż ognia piekielnego.
abrakadabra2019.05.9 16:38
Panie Skrzypczak, pogadamy jutro o świętościach jak się ukaże film Sekielskiego.
ala2019.05.9 17:02
film Sekielskiego i wszystko jasne
abrakadabra2019.05.9 19:18
Może skomentujesz po obejrzeniu, bo tylko dureń może komentować to czego nie widział, nieprawdaż?
ZERR02019.05.10 10:17
Kilka lat temu obejrzałem "Gwiezdne Wojny" ale nic nie stało się bardziej Jasne.
abrakadabra2019.05.12 13:01
Bo to taka typowa przypadłość u każdego idioty, nie potrafiącego wyciągać nawet najprostszych wniosków z jasnych przekazów. Przestań się człowieku ośmieszać nawet w oczywistych przypadkach.
abrakadabra2019.05.9 18:51
Rozumiem,że te minusy przez mój mały błąd, już poprawiam, film ukaże się w sobotę, a nie jutro.
KleroCelibaciarzMyśliTylkoORujiZMinistrantem2019.05.9 15:58
Wygodnicko pasożytujący kato-dewiant nie potrafi inaczej wyrażać swoich odczuć i myśli, jak tylko językiem zseksualizowanym. Zobaczy taki domalowane wąsy na zdjęciu Wandzi Półtawskiej i od razu szumi mu gwałt we łbie. Trzeba ich izolować, a już na pewno wywalić ze szkół świeckich, żeby nie szerzyli tej drapieżnej, wyuzdanej kato-seksualizacji wśród polskich dzieci i młodzieży.
+++2019.05.9 17:48
Alleluja, Maryjo Królowo Polski. Przybądź do Twojej umiłowanej od stuleci krainy, Ty wiesz, jak polski naród Cię kocha, nie pozwól tym przewrotnym i zatwardziałym sługom szatana, temu zdziczałemu od nadmiaru grzechów plemieniu, niszczyć naszej wiary, tradycji i odbierać nadziei, którą w Tobie pokładamy. Ufamy Tobie, bo Ty jesteś pogromczynią wszelkich duchów nieczystych i pysznych i nie ma takiej mocy na niebie i na ziemi, której nie mogłabyś unicestwić za pozwoleniem Boga i Twojego Syna Jezusa.
mordechaj2019.05.9 15:40
Jak można "sprofanować" obraz nieznanego malarza przedstawiający czarnoskórą kobietę z czarnoskórym dzieckiem ? Przecież Jezus Chrystus i Maryja nie byli czarnoskórzy, tylko byli Żydami. To nie jest żaden "święty obraz", bo w katolicyzmie nie ma "świętych obrazów". Łagodnie upominam księdza, aby przestał czcić obrazy nieznanych malarzy, bo czcić można tylko Boga.
Maciek Arczyński2019.05.9 16:16
Od kiedy to Żyd wie co powinni czcić Katolicy? Wy zresztą macie ten swój Talmud co to w zasadzie z Pismem Świętym niewiele ma wspólnego. I nie chodzi mi o Nowy Testament. Na szczęście kiedyś wszyscy pomrzemy, jedni później inni wcześniej każdy się dowie co spaprał w życiu. Także Żydzi.
Urszula2019.05.9 18:13
Talmud to tak jak wasz katechizm, a księgą natchnioną jest dla Zydów Tora czyli Pięcioksiąg czyli pięć pierwszych ksiąg Starego Testamentu. Jeśli Talmud nie ma z Biblią wiele wspólnego to tak samo można powiedzieć o katechizmie KK, który też nie ma wiele wspólnego z Pismem Św.
pat2019.05.9 16:38
Powiedział do kapłana Bożego czciciel antychrysta i oczekuje posłuchu. Zidiocenie do sześcianu.
legenda wschodu2019.05.9 15:37
nazwiska księży odpowiedzialnych za tuszowanie przestępstw seksualnych: Kazimierz Nycz — kardynał (wcześniej przełożony archidiecezji warszawskiej i biskup diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej. Ignacy Jeż — biskup diecezjalny koszalińsko-kołobrzeski (zmarł w 2007 roku). Sławoj Leszek Głódź — arcybiskup, metropolita gdański. Tadeusz Gocłowski — arcybiskup senior archidiecezji gdańskiej (wcześniej biskup diecezji gdańskiej). Marian Gołębiewski — arcybiskup senior archidiecezji wrocławskiej (wcześniej arcybiskup metropolita wrocławski). Jan Tyrawa — biskup bydgoski. Henryk Gulbinowicz — arcybiskup senior archidiecezji wrocławskiej. Józef Górzyński — arcybiskup, metropolita warmiński. Wojciech Ziemba — arcybiskup senior archidiecezji warmińskiej. Edmund Piszcz — arcybiskup senior archidiecezji warmińskiej . Henryk Hoser — arcybiskup senior diecezji warszawsko-praskiej, wizytator apostolski w Medziugorie (wcześniej biskup diecezji warszawsko-praskiej) . Marek Jędraszewski — arcybiskup, metropolita krakowski (wcześniej biskup pomocniczy poznański). Józef Paetz — arcybiskup senior archidiecezji poznańskiej. Józef Michalik — arcybiskup senior archidiecezji przemyskiej (wcześniej wiceprzewodniczący Konferencji Episkopatu Polski i arcybiskup metropolita przemyski). Andrzej Dziuba — biskup diecezjalny łowicki. Alojzy Orszulik — biskup senior diecezji łowickiej. Jacek Jezierski — biskup diecezjalny elbląski (wcześniej biskup pomocniczy warmiński). Jan Wątroba — biskup diecezji rzeszowskiej (wcześniej biskup pomocniczy częstochowski). Zygmunt Kamiński — arcybiskup senior diecezji szczecińsko-kamieńskiej (wcześniej arcybiskup metropolita szczecińsko-kamieński). Stanisław Stefanek — biskup senior diecezji łomżyńskiej (wcześniej biskup pomocniczy szczecińsko-kamieński). Marian Przykucki — arcybiskup senior diecezji szczecińsko-kamieńskiej (wcześniej arcybiskup metropolita szczecińsko-kamieński). Stanisław Wielgus — arcybiskup tytularny Vininacium (wcześniej biskup diecezji płockiej). Andrzej Suski — biskup senior diecezji toruńskiej (wcześniej biskup diecezji toruńskiej). Andrzej Czaja — biskup diecezji opolskiej. https://alternatywa.net.pl/kosciol-katolicki-czyli-gang-pedofilski/
andrzejhahn32019.05.9 15:31
jak kobieta lekkich obyczajow zdradzajaca swego meza moze byc obiektem swietosci
Anna2019.05.9 16:36
Jak satanista może nie nienawidzić Maryi, która depcze łeb jego panu- szatanowi ? Wcale się tobie straceńcu nie dziwię. Zatem Alleluja, Maryjo i do przodu ! Okaż swoją chwałę i znowu, jak podczas inwazji Szwedów i potem Niemców, daj znak temu przewrotnemu plemieniu, że jest tylko podnóżkiem tronu lucyfera.
andrzejhahn32019.05.9 18:23
jak osoba niewierzaca moze byc satanista .skoro nie wierzy taka osoba w boga to i nie wierzy w szatana ty poganska ciemna i zacofana sekciaro katolicka
+++2019.05.9 18:46
Alleluja Maryjo Królowo Polski, bądź ratunkiem w chwili zmasowanego ataku szatana i jego sług na Kościół Chrystusowy, Twoje Święte wizerunki i Twoje dzieci. Jezu Chryste, nasz Zbawco i Odkupicielu, Polska potrzebuje Twojej Bożej mocy w przeciwstawieniu się diabłu i jego sługom, którzy już nie pamiętają kar, jakie dopuścił na nich Bóg. Przybądź Jezu i uczyń znak, jakich wiele czyniłeś już w naszej historii, uwolnij nas od szaleństwa tego niewiernego, przewrotnego plemienia, dla którego nie istnieje żadna świętość, której nie byliby w stanie zbezcześcić.
Oloo2019.05.9 15:30
A może zapytać samą Marię z Nazaretu co o tym sądzi?Wszak setki osób ma z nią kontakt przez wizje czy proroctwa,Fronda nieraz o tym pisała.
lolek kremowka2019.05.9 14:18
Oto susza spustoszy ten grzeszny kraj Albowiem spory toczą jak głupcy o tęczę Nie spadnie zatem ni kropla na ich ziemię I tęcza nie pojawi się nad głowami tych głupców W proch obrócą się ich plony To mówię ja wasz Pan
Katolickiego Szariatu nie będzie2019.05.9 14:16
Skrzypczak ty lepiej nie przesadzaj. Może i to był gwałt, ale orgazmu nikt nie widział.
pat2019.05.9 14:30
A jak będzie i cię wyślemy do muzułmańskiego szariatu, byś nie siał zgorszenia ? I będzie - pyk i po chazarku.
łep religii ukręcony2019.05.9 14:41
Marzy ci się inkwizycja? Niestety, te dobre wasze czasy już minęły bezpowrotnie, ale trzeba przyznać, że nie wszędzie: https://kkpp.info/2014/06/18/ksieza-zabijali-i-gwalcili-rwanda-20-lat-temu/
Maciek Arczyński2019.05.9 14:55
Inkwizycja Katolicka jest przereklamowana. O wiele gorsze były lewackie tylko się ich nie nazywało inkwizycjami... taka np. CzeKa - "palce lizać". Zresztą Gestapo (Narodowy Socjalizm) też ma się czym pochwalić...
Inkwizycja przereklamowana?2019.05.9 15:08
Oczywiście, że lewackie barbarzyństwo nie było wcale lepsze. Różnica jednak polega na tym, że lewactwo, w przeciwieństwie do prawactwa, nigdy nie przemawiała w imieniu jakiegoś super moralnego Boga.
ZERR02019.05.9 15:14
jak to "nie przemawiało"? Lewactwo cały czas przemawiało w imieniu naturalistycznego Boga, nigdy nie było inaczej.
naturalistycznego Boga?2019.05.9 15:24
Aleś se wymyślił. Czy tylko tyle masz na obronę? Nie słyszałem żeby jakiś lewak odmawiał modlitwę, albo klękał, zanim komuś łep ukręcił.
ZERR02019.05.10 10:16
hahaha modlitwa itp formy wyższe właściwe chrześcijanom. Wiary 'laicko humanistyczne' to raczej gusła na kształt szamanizmu. Wasza "modlitwa" to porykiwanie "rezat kułaka!" polane szklanką wódki.
ZERR0 tolerancji dla oszustów2019.05.11 12:00
ZERR0, I to nazywasz lewaków przemawianiem w imieniu super moralnego Boga?, tak? Weź ty się opamiętaj. Jeszcze raz pytam, jeżeli wasza moralność jest wyższa, bo przemawiacie w imieniu super moralnego Boga, który niby reguluje wasze życie teraz i da nagrodę po śmierci, to wytłumacz mi, dlaczego księża mordowali i gwałcili? I to jest taka wasza wyższa moralność, świętość, którą ja mam niby szanować? Waszych świętości wy sami nie szanujecie jak wam to nie odpowiedna – zwykle oszustwo. https://kkpp.info/2014/06/18/ksieza-zabijali-i-gwalcili-rwanda-20-lat-temu/
ret2019.05.9 15:21
No i marzy się lewactwu we śnie i na jawie powrót do bezbożnych czasów komunizmu, bo Bóg ich uwiera. Szatan ich bogiem. A my mamy się na to zgodzić. Nie w Polsce, nie na tej ziemi, która was zna, barbarzyńcy.
‘Bóg ich uwiera’?2019.05.9 15:35
Nie ‘Bóg ich uwiera’, matole, bo jak może uwierać coś, co nie istnieje. Nie tylko lewaków, ale też i uczciwych prawaków ‘uwiera religijna obłuda’.
ret2019.05.9 15:42
No to potomku małpy dlaczego walczysz z czymś, czego nie ma ? Po co te wasze lewackie wygłupy i profanacje świętości katolików ? Dl
Tak, potomek małpy2019.05.9 15:51
No, nareszcie zadałeś konkretne pytanie. Odpowiedź jest banalnie prosta: nie wpychać mi w gardło waszego Jezusa. Religia jest i powinna być przedmiotem ‘ataków’ dopóki nie przestanie wywlekać swoje zabobony poza mury kościelne.
ret2019.05.9 16:49
To samo mówi szatan podczas egzorcyzmów. A więc : Alleluja Maryjo i Jezu Zbawicielu ! Sprawcie, niech to bezbożne i przewrotne plemię dostanie kolejny znak nieba, bo o poprzednich znowu w swej pysze i zatwardziałości zapomniał.
Święty Boże nie pomoże2019.05.11 12:06
Nie wiem co ty bełkoczesz – naćpałeś się duchem świętym? czy co?
doradca2019.05.10 10:37
ty głupawy śmieciu przejdź na inny portal, bo twój zakuty łeb nie załapie spraw tutaj poruszanych
Lola2019.05.9 14:16
To efekt poczucia kompletnej bezkarności, która opiera swoją pewność siebie w brukselskim światku lewackiej tolerancji dla zboczeń i pogardy dla wartości chrześcijańskich.
Rozbawiony 2019.05.9 19:24
Państwo policyjne to pisi ideał demokracji
+++2019.05.10 7:10
Maryjo Królowo Polski, broń nas przed szatanem i jego sługami przewrotnymi, którzy za nic mają Boży gniew i jego skutki , jakich doznali ich przodkowie. Daj znak, że jesteś z nami, jako Królowa, wiemy, że na Twoje imię pierzcha każdy szatan przy egzorcyzmach, nie pozwól, by szargano i deptano w Twojej ziemskiej Ojczyźnie Imię Twojego Syna i Twoje Święte wizerunki. Z tą falą nienawiści nie damy sobie rady sami, Maryjo, Twoi wrogowie opanowali w swojej przewrotności ziemskie urzędy, media i każdy sprzeciw wobec ich deprawacjom uznają za nieuprawnioną ingerencję w ich wolność. A wolność ich ma imię SYNAGOGA SZATANA oraz SODOMA I GOMORA.
Cogito ergo sum2019.05.9 14:08
Frakcja Biedronia realizuje „Mein Kampf” czyli zaprowadzanie tęczowej dyktatury. Na drodze stoi im Kościół, który przypomina przykazanie „Nie cudzołóż”.
Maciek Arczyński2019.05.9 15:35
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale zdaje się, że na wiecu wyborczym p. Biedroń powiedział, że problemem Europy jest wyludnianie i chyba on by się chciał zająć tym zagadnieniem... Taaa... wszystkie geje do rozmnażania marsz...
Maciek Arczyński2019.05.9 16:12
Ps. ...zdaje się przez pączkowanie albo podział... jak grzyby, pierwotniaki... Bo koniugacja to raczej nie.
Antoni2019.05.12 23:14
Dlatego księża ciągną dzieci do własnego łoża?