Do przełomu IV i V wieku naszej ery kult świętych był spontanicznym objawem religijności wiernych, od V wieku stał się domeną decyzji instytucjonalnego Kościoła (kształtowanie procedury procesu uznawania za świętego lub błogosławionego trwało jednak przez kilka wieków).

Sam kult religii obecny był w Kościele od II wieku. Rozwijał się on głównie wśród wiernych nie Żydów, wierni Żydzi nie mieli wcześniej tradycji kultu relikwii. Natomiast tradycja kultu relikwii obecna była wśród Germanów i Słowian, i wraz z ich chrystianizacją powodował popularność kultu relikwii w Kościele zachodnim.

Za relikwie w Kościele katolickim uznaje się całe ciała świętych, części ciał świętych (zwane partykułami), rzeczy mające bezpośredni kontakt ze świętymi, rzeczy nieuczynione ręką człowieka (zwane acheiropoietos) np. Całun Turyński, relikwie eucharystyczne (czyli hostia widocznie przemieniona w ciało ludzkie, wino przemienione w krew).

W kościołach katolickich można znaleźć kilka relikwii starotestamentowych (np. kości męczenników machabejskich czy węża uczynionego przez Mojżesza), relikwie chrystologiczne (prześcieradła pogrzebowe Jezusa w tym i najsławniejszy całun Turyński, relikwie eucharystyczne – w tym te z Poznania gdzie w 1399 roku Żydzi usiłowali sprofanować komunikanty, a te przemieniły się w ludzkie ciało - „w 2005 r. metropolita poznański abp Stanisław Gądecki polecił usunąć z kościoła tablice upamiętniającą to wydarzenie”).

Wśród innych relikwii chrystologicznych można odnaleźć w kościołach katolickich fragmenty drzewa krzyża (wszystkie mniejsze są od prawdopodobnej kubatury krzyża, na którym ukrzyżowano Jezusa), gwoździe, którymi ukrzyżowano Jezusa, Korona cierniowa, relikwie krwi i zakrwawionych narzędzi męki. Do relikwii chrystologicznych zaliczane są miejsca związane z Jezusem (Golgot, Grota Narodzenia w Betlejem, Grób Paśki, miejsca, w których Jezus był sądzony i torturowany, szaty Jezusa).

Relikwiami chrystologicznymi są też relikwie nieuczynione ręką ludzką, w tym odbicia twarzy Jezusa (jedne powstałe w czasach gdy nauczał inne w czasie jego męki).

W kościołach katolickich można znaleźć również i relikwie mariologiczne – Domek Maryi, który przenieśli z Jerozolimy do Loreto aniołowie, domek, w którym Maryja spędziła swoje ostanie lata życia, Grutę Zwiastowania, szaty Maryi.

Najpopularniejsze są jednak w kościołach katolickich relikwie świętych. Są one w różnym stanie. Jedne to całe ciała, które nie uległy rozkładowi, inne to fragmenty kości. Z niektórymi wiążą się regularne cuda, inne są świadectwem wiary i męczeństwa. Duża część relikwii została świadomie zniszczona przez protestantów, rewolucjonistów francuskich, i komunistów.

Nakładem wydawnictwa AA ukazał się album „Znaki Boga” autorstwa Aleksandry Zapotocznej (dziennikarki akredytowanej w Biurze Prasowym Stolicy Apostolskiej, od 22 lat mieszkanki Rzymu, autorki książek o cudach św. Jana Pawła II, ks. Dolindo Ruotolo, świętych i relikwiach).

W Kościele katolickim wierni „za wstawiennictwem świętych i błogosławionych zwracają się do Boga”. Relikwie związane ze świętymi są relikwiami pierwszego stopnia (pamiątkami cielesnymi) albo relikwiami drugiego stopnia (pamiątkami materialnymi).

Album „Znaki Boga” zawiera zdjęcia relikwii, opisy ich historii, dokładne opisy samych relikwii i tego, co one dokumentują, miejsc ich przechowywania, cudów i uroczystości z nimi związanych. Na kartach publikacji czytelnicy znajdą informacje o takich relikwiach męki Jezusa jak: blat stołu z Wieczernika, obrus z Wieczernika, schody z pałacu Piłata, kolumnę biczowania, fragmenty korony cierniowej, tablice z krzyża, fragmenty z krzyża (w Polsce na Święty Krzyżu), fragmenty gwoździ z krzyża (w Polsce na Wawelu), krew Chrystusa (w Polsce w Częstochowie), włócznie Longinusa, kamienie z odciśniętymi stopami Chrystus, płótna z grobu Jezusa (zgodnych ze sobą takich relikwii jak Całun Turyński, Chustę z Manopello, Sudarion z Oviedo i Tunikę z Argenteuil), tuniki Jezusa.

Na kartach albumu autorka opisała też relikwie związane z dzieciństwem Jezusa i Maryją (kołyskę Jezus, części garderoby Matki Boskiej), relikwie związane ze świętymi (groby ewangelistów, szczątki świętych), domy współczesnych świętych zamienione na poświęcone im muzea. Wśród relikwii świętych opisane są też i te, które wydzielają mannę – perłowy płyn.

Czytelnicy z pracy dowiedzą się też o cudach, w tym szczególnie o cudach eucharystycznych, Opisy relikwii związanych ze świętymi umożliwiają czytelnikom poznanie biografii świętych i błogosławionych

Jan Bodakowski