25.04.20, 19:05

TYLKO U NAS! Prof. Grzegorz Górski: Projekt Unii Europejskiej już się zużył i wyczerpał

Polska i szerzej Europa Środkowa jest kluczem do kontroli sytuacji w Europie, w konsekwencji i w Eurazji [...] Łączny potencjał PKB Grupy V4 to 1,1, bln USD w 2019 roku co stawia nas na 15- 16 miejscu na świecie- prof. Grzegorz Górski, historyk, amerykanista, rektor Kolegium Jagiellońskiego w Toruniu, specjalnie dla portalu Fronda.pl
 
Fronda.pl: Czy Polska, ten nie cieszący się najlepszą sławą obszar rozległych równin rolnych pomiędzy Bugiem i Odrą, w 30% porośnięty lasami jest aż tak mało ważny i nieistotny jak nam się to próbuje wmawiać od kilkudziesięciu lat, czy też jest strategicznie ważnym obszarem zarówno dla Europy Zachodniej jak i państw Wschodu?
 
prof. Grzegorz Górski, historyk, amerykanista: To się wmawia nam Polakom od stuleci. Mniejsza o to, że robią to obcy. Gorzej, że zakompleksieni Polacy (mianujący sami siebie elitą) przyjmują tę narrację i nierzadko z lubością, głoszą tezy, że jesteśmy przecież „brzydką, biedną starą panną”, której nikt nie chce.
 
Powstaje jednak tylko pytanie : jeśli tak jest, to dlaczego z jednej strony fundamentem polityki przez setki lat jest „Drang nach Osten”, a z drugiej podobny model w wersji „Na Zapad”.
 
Polska i szerzej Europa Środkowa jest kluczem do kontroli sytuacji w Europie, w konsekwencji i w Eurazji. A to decyduje o pozycji w świecie. To jest prawda oczywista dla każdego, kto zajmuje się studiami geopolitycznymi analizując sytuację dzisiejszą w kontekście procesów historycznych.
 
Dziś mało kto pamięta czym były Pentagonale i Heksagonale. Co to były za organizacje i dlaczego musiały się rozpaść?
 
Rozpoczęło się od inicjatywy Włoch, Austrii, Węgier i Jugosławii w końcu 1989 roku. To był pomysł głównie włoskich chadeków, którzy chcieli zorganizować Europę Środkową aby była stawić czoła niemieckiej ekspansji w tym regionie, w wersji nowej Mitteleuropy. Do inicjatywy dołączyła następnie Czechosłowacja (Pentagonale) i Polska (Heksagonale), a po przyjęciu jeszcze kolejnych państw, stała się ona Inicjatywą Środkowoeuropejską.
 
Projekt rozwijał się bardzo dynamicznie- w 1992 roku realizowano prawie 120 wspólnych przedsięwzięć w obszarze transportu, energii, ochrony środowiska, kultury czy nauki. I nagle się rozpadła.
 
Dlaczego tak się stało? 
 
Formalnie przyczyną był narastający proces rozpadu Jugosławii (po drodze rozpad Czechosłowacji), ale w istocie rzeczy niszczycielem Inicjatywy okazał się kanclerz Kohl i jego CDU. Uderzenie poszło w dwu kierunkach. W pierwszym rzędzie aspirującej do członkostwa jeszcze w EWG Austrii postawiono ultimatum, iż nie uzyska ona tego statusu jeżeli nie sparaliżuje inicjatywy.
 
Po drugie niemieckie BND sprokurowało we Włoszech tzw „akcję czystych rąk”, która pod pozorem walki z korupcją, nie tylko zniszczyła główny intelektualny motor Inicjatywy– włoską chadecję, ale w ogóle pogrążyła Włochy na kolejne 30 lat jako poważnego członka EWG, a później Unii. Bez Austrii i Włoch Inicjatywa nie miała szans przetrwania i próba zorganizowania Europy Środkowo – Wschodniej poza Niemcami, została unicestwiona.
 
W jaki sposób Niemcy realizowały w ostatnich 30 latach XIX wieczną koncepcję Mitteleuropy? Na jakich założeniach opierał się ten projekt?
 
Szerzej piszę w tekście na moim blogu (http://grzegorzgorski.pl/2020/04/21/jak-zbudowac-nowe-ewg/). Przypomnę więc, że koncept Mitteleuropy pojawił się w polityce niemieckiej na przełomie XIX i XX wieku. Założenie to z grubsza głosiło konieczność podporządkowania sobie przez Niemcy całej przestrzeni środkowo- europejskiej. Poprzez skolonizowanie tego obszaru, Niemcy mieli uzyskać twardy fundament dla swojej walki o dominację w świecie. I wojna światowa prawie przyniosła im sukces. Poprzez faktyczne zwasalizowanie Austro- Węgier i dzięki zdobyczom uzyskanym kosztem Rosji wydawało się, że cel jest blisko.
 
Zawaliło się to jednak jak domek z kart, a kolejną próbę podjął A. Hitler. Ponieważ prowadził ją w formacie rasistowskim, nie było szans na jej realizację. I wreszcie po zjednoczeniu Niemiec podjął ją kanclerz Kohl i jego prawa ręka Wolfgang Schauble. Stworzyli oni rozwiązania, które pozwoliły- znowu prawie- Niemcom osiągnąć upragniony cel. Tym razem sprawę załatwili jednak nie Alianci w takiej czy innej konfiguracji, ale COVID-19.
 
W jaki sposób Niemcy mogły budować i wykorzystywać swoją dominującą pozycję w Europie?
 
Niemcy wasalizując Europę Środkową i wprowadzając Euro, stworzyli sobie warunki do wyeliminowania europejskiej konkurencji dla swojego przemysłu. Dzięki temu ich przemysł zdominował całą przestrzeń europejską, uzyskał też solidne pozycje na innych kontynentach.
 
Służyły temu w równym stopniu: 1. manipulacja parametrami finansowymi w strefie Euro przez opanowany przez Niemców, rezydujący we Frankfurcie Europejski Bank Centralny, 2. eksploatacja taniej i wykwalifikowanej siły roboczej w Europie środkowej, oraz 3. bliskie położenie kooperujących centrów produkcyjnych w Europie środkowej, co sprowadzało niemal do zera porównawcze koszty transportowe.
 
Te dwa ostatnie czynniki, odegrały w istocie decydującą rolę, dzięki czemu Niemcy relatywnie potaniając swoją produkcję, uzyskały olbrzymie nadwyżki handlowe. Jednocześnie manipulacyjnie oczyścili finanse federalne z zadłużenia publicznego, przenosząc jego ciężar na landy. Na zewnątrz zaczęli uchodzić za uzdrowionych i mogących dyktować całej Europie warunki gry. Ale fundamentem tej pozycji, jest eksploatacja Polski i pozostałych krajów Europy środkowej.
 
Czy Grupa Wyszehradzka może być odpowiedzią na problemy Unii Europejskiej?
 
Łączny potencjał PKB dla V4 to 1,1, bln USD w 2019 roku co stawia nas na 15 - 16 miejscu na świecie. To łącznie tylko 3.,5 raza mniej niż mają Niemcy, a licząc per capita to już tylko 2,5 raza mniej. To daje wyobrażenie o potencjale grupy, która nawet będąc bezwzględnie eksploatowana przez Niemców przez ćwierć wieku, zbudowała taką pozycję.
 
Grupa poszerzona na Międzymorze, to jeszcze kolejne ca 700 mld. USD, a całość - 1,8 mld USD, to już dziewiąte - dziesiąte miejsce na świecie, połowa PKB Niemiec i potężny, ciągle nienasycony rynek wewnętrzny. Ocieramy się w tej konfiguracji o G-8, a właściwie już G-9.
 
To powinno uświadomić nam Polakom z jednej strony skalę tego wspólnego potencjału, ale jednocześnie skalę wyzwania. Nie ma powodów, aby to Niemcy korzystali z tego potencjału i budowali swoją pozycję.
 
Na jakie obszary powinni postawić członkowie Grupy V4?
 
Żeby ta podmiotowość mogła się zmaterializować, konieczne jest przede wszystkim złamanie barier komunikacyjnych- a więc to co próbujemy już robić: budować autostrady, poprawiać połączenia kolejowe. Przy pomocy CPK możemy zorganizować rynek lotniczy tej przestrzeni.
 
Powinniśmy stworzyć wspólną instytucję finansową - Central European Stability and Development Found, który z jednej strony chroniłby waluty oraz rynek papierów skarbowych naszych państw, przed działaniami destabilizacyjnymi, które będą na pewno uruchamiać Niemcy. Z drugiej zaś mógłby być instytucją wspierającą realizację najważniejszych projektów tej wspólnoty.
 
Jest przestrzeń dla budowania dużych wspólnych koncernów w ważnych obszarach: np. na rynku paliwowym ORLEN, LOTOS i MOL mogą utworzyć potężny koncern na skalę europejską. Podobnie PGNiG z innymi partnerami na runku gazowym. Mamy duży potencjał i duże możliwości w obszarze przemysłu chemicznego.
 
Ważne byłoby też utworzenie wspólnych koncernów energetycznych, które w obliczu klimatycznych szaleństw Timmermansów, stworzyłyby wspólną politykę w tym zakresie.
 
Wreszcie sektor bankowy i ubezpieczeniowy, zdominowany na pozostałych rynkach przez obce banki i ubezpieczalnie, mógłby w oparciu o polskie wiodące banki i PZU podjąć próbę odwojowania istotnych sektorów bankowości.
Przestrzeni jest więcej, wszystkim nam się to opłaci, tylko trzeba dać impuls i wznieść się na wyżyny inicjatywy i innowacyjności. Ale to Polacy potrafią.
 
Czy Unia Europejska bardziej pomaga czy ogranicza Europę Środkowo-Wschodnią w rozwoju?
 
Dzisiaj niestety nie można liczyć na pomoc Unii Europejskiej. Ten projekt się już zużył i wyczerpał. Szanse jego uratowania maleją z każdym właściwie dniem. Pomysły zgłaszane przez premiera Morawieckiego może dobrze brzmią w gazetach, ale nie mają żadnych szans na ich podjęcie. Powinniśmy myśleć o sobie i o naszym regionie. Tu jest nasza przyszłość i nasza szansa na najszybsze wyjście z ciężkiego upadku, w jaki wpędził nas wszystkich COVID - 19. Europa Zachodnia raczej nie będzie myślała o wspieraniu nas, bo będzie miała za dużo swoich problemów. Niech się zajmują sobą, my zajmijmy się sobą. Damy radę!
 
Dziękuję za rozmowę.

Komentarze

ada2020.04.27 16:30
A gdzie najwięcej jeżdzi nowych niemieckich aut? Nie wiecie? W USA.Jak myślicie co wystarczy zrobić? Pytanie do rządu USA.
Kasa nie smierdzi2020.04.27 8:29
Ale pisie uerooslu kasę biorą i im to nie przeszkadza?
Senior2020.04.27 8:09
Czy UE jest organizacją demokratyczną,szanującą prawo, sprawiedliwość, solidarność,praworządność, suwerenność swoich członków, czy skrajnie faszystowsko-hitlerowską organizacją terrorystyczną, gdzie silniejsi (niemcy,żabojady) terroryzują i uczą być pokornym i posłusznymi mniejszych, słabszych jak np. Węgry czy Polskę? Czy takie UE pragną myślacy po polsku Polacy?
Art2020.04.27 0:35
Ten cały profesor Górski od dawna posługuje się jakimiś starymi schematami geopolitycznymi „kto kontroluje Europę Środkowa kontroluje świat”. To było, minęło i nie wróci. To są całkowicie przestarzałe teorie. Zreszta profesor Górski w ogóle ma dosc ekscentryczne pojęcie o geopolityce, ekonomii i polityce europejskiej. Już sam ten passus o BND realizującej akcje „czyste ręce „ w Italii jest po prostu tak siermiężny i zwyczajnie głupi, że resztę tego tekstu można sobie darować. No i ta szantażowana Austria. Wisienka na torcie. Ten człowiek jest pełny spiskowych teorii. I jak kasy wyznawca takich teorii nie ma pojęcia o rzeczywistości.
anonim2020.04.26 19:45
I bardzo dobrze, że perspektywy są i projekty są.
hS2020.04.26 15:03
Następny z kompleksami małego Kazia , A niby profesor
Chcesz sie umowic na SZYBKI SEKS BEZ ZADNYCH ZOBOW2020.04.26 13:10
Nowa strona ero,tyczna na której znajdziesz sasiadke. Ponad milion ofert z całego świata! www.lexlale.eu Szybka i bezpieczna rejestracja, Zupełna anonimowość, Setki osób z całego świata.
Drang nach Westen2020.04.26 11:25
Obudzimy się w Europie jak po I WŚ. Rosja z brakiem przychodów ze sprzedaży węglowodorów, Niemicy z brakiem przy chodów z nadmuchanego w stosunku do rynku wewnętrznego eksportu. Protesty i zamieszki w Niemczech mogą być na porządku dziennym (np muzułmanie z przesiedleńcami z ZSRR). Polska powinna rozwijać Obronę Terytorialną, lekką piechotę nie nadającą się do walki liniowej ale idealną do pacyfikacji i zajmowania terenu. Go West nasze reparacje już tam są ....
VVV2020.04.27 11:51
Tak, jak nam przywalą bombą atomową to rzeczywiście lekka piechota i obrona terytorialna nam dużo pomogą. To nie czasy drugiej wojny światowej.
Marcel2020.04.26 10:10
Pandemia COVID- 19 to kara dla kościoła katolickiego na całej ziemi. To kara mająca na celu opamiętanie się opływających w luksusie księży, którzy zatracili powołanie. To kara za grzechy księży, oszustwa, molestowanie dzieci, to kara za szerzenie nietolerancji, upolitycznienie, i wiarę w fałszywych proroków. TO KARA OD BOGA DLA KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
anke2020.04.26 10:01
tekst napisał facet, który blisko współpracuje z Chińską Republiką Ludową i bierze od nich kasę...
Jan Radziszewski2020.04.26 8:53
Niemcy jak Państwo wilczego narodu ostatecznie przepadnie !! ni to nie za długo tj najwyżej 3,5 roku istnienia nie należy się dziwić że Bóg zapowiada swój sąd nad Niemcami. - „Niemcy nie Mnie pragną” „Dla Niemców mam inne słowa. Zawieszam nad nimi Mój sąd. Ich czyny osądzą ich przed światem. Oczekiwałem od nich wstydu i żalu za to, co uczynili ze sobą i względem innych narodów. Dałem czas na poruszenie sumień, na naprawienie krzywd, na postanowienie zmiany i zwrócenie się ku Mnie. Lecz oni, pewni swej bezkarności , zwrócili się ku światu, na jego bogactwach budując swoją przyszłość. Nie chcą się zmieniać, nie Mnie pragną, lecz władzy , bogactwa i mocy, by znowu powrócić do dawnych błędów. Dlatego nie ostrzegam ich , że przyszłości dla nich już nie ma . Zakończą swój żywot jako państwo w pełni swych nie odpokutowanych win. Nie wygubię wszystkich Niemców, lecz sprawię, że pycha ich zostanie zmiażdżona, bogactwa stracone, kraj zrujnowany, a na większości ziem rozleje się morze . Staną się rozbitkami państwa, któremu wyrwę serce, gdyż stolicę uczynili siedliskiem złych knowań i nienawiści.(..) I nie sądź, że Ja będę ich „ karał”. Ja tylko dopuszczę, aby powróciło i wyładowało się na nich ich własne zło. Zbyt długo służyli nieprzyjacielowi jako narzędzie chętne , posłuszne i gorliwe. Zbyt długo wierzyli , że im wolno przekraczać wszelkie prawa, że sprzyjam ich zbrodniom i wybaczam je. Prawdziwie - od dawna już nie uznają Mnie i nie liczą się ze Mną. Przeciwnie, nazywając się krajem chrześcijańskim szerzą kłamstwo, bo wprowadzili w środek Europy wilcze prawa i jak wilki zginą, aby owce Moje mogły żyć bezpiecznie .
pistoleto2020.04.26 8:30
czy voksdojcz tusek i jego partia zdrady narodowej poko kundel i kelner starej enerdówy merkel wyda jakieś oświadczenie
Maciej2020.04.26 5:03
Unia to komunistyczny twór https://obywatelenieba.pl/2020/03/06/unia-komunisty-spinellego/
Izydora2020.04.26 1:46
Nazisci Bandyta Ziobro i Pedal Kaczynski pod sad!
olo2020.04.26 1:06
Wam truchło UE śmierdzi tylko pecunia non olet z Unii juz nie.Wstrętni obłudnicy. Potencjał V4 to 16 miejsce na świecie i sny o potędze.A V4 to jest jedno państwo?Autor niech nas zestawi razem z Chinami dopiero będzie potencjał. Co za baran.
pistoleto2020.04.26 8:31
polszewik olo to tytan intelektu
sl_ko2020.04.26 0:07
Truchło UE zaczyna śmierdzieć.
ryszard2020.04.25 21:26
Zastosowane w wypowiedzi Pana Profesora kryteria analizy gospodarczo- politycznej już się przeżyły. Ściślej przeżyły się jeśli chodzi o konstruowanie rozwiązań dla przyszłości Czas kiedy posługiwanie się nimi można było jeszcze uznawać za konstruktywne skończył się ostatecznie (jak zresztą słusznie zwraca na to uwagę autor) z chwilą przyjęcia koncepcji wspólnej waluty (pieniądz był od zawsze narzędziem podporządkowania). To prawda, że w sytuacji zarysowującej się stagnacji, której przyczyną było zbyt mało wspólnoty we Wspólnocie, należało motywację współdziałania wzmocnić, jednak stawiając na pieniądz, Unia wybrała drogę najgorszą z możliwych. Jakkolwiek by jednak nie oceniać przeszłości, możliwie najgłębsze współdziałanie jest dziś wszystkim państwom europejskim potrzebne jak powietrze. Trzeba jedynie pamiętać,że jeśli współdziałanie ma być tak silne jak to jest możliwe, to państwa narodowe muszą być równie silne a współdziałanie ma tą siłę powiększać a nie niszczyć. Dziś (i jeszcze na długo) obszarem współpracy który może wyzwolić potężny efekt synergii jest TECHNOLOGIA i BEZPIECZEŃSTWO. Ale tak na marginesie, ilu z naszych przedstawicieli (niezależnie od opcji) w PE czy KE może powiedzieć choćby jedno słowo.w tych kluczowych kwestiach. Podobnie jest w przypadku krajów pozostałych. Niestety oni prochu już nie wymyślą.
hate piss2020.04.25 21:00
no to bierzcie karla i fcuk i tak nikt was nie chce
hate piss2020.04.25 20:34
bez ue dalej za stodola byscie srali
hate piss2020.04.25 20:30
fronda "dzieci ktore strzelaly z procy " nic dodac nic ujca grzegorz g wychowanek katolickiego uniwersytetu rownie wiarygodny jak duda
Robert2020.04.25 20:23
Czyli zostaje nam sojusz z Rosją i Białorusią-zalążek nowego układu warszawskiego i rwpg. Brawo towarzysze z PiS. Ameryka to sojusznik na odległość i nie wywoła wojny światowej z powodu głupoty towarzyszy z PiS.
sct2020.04.25 23:47
Masz moje(prawdziwe) imię, ale bredzisz jak potłuczony.To już nie można zakładać sojuszy jak się jest poza UE?
Ryszard2020.04.25 20:20
Jak świat światem nigdy szkop nie był i nie będzie Polakowi bratem!
hate piss2020.04.25 20:20
GRZEGORZ G katolicki uniwersytet lubelski to co mial powiedziec robta co chceta ?
hate piss2020.04.25 20:15
tak tak grzegorzu G w......aj z ue
Hity kinowe online 2020.04.25 18:07
Ogladaj już dziś filmy bez limitów. Np. Psy 3 czy Gorący temat 2019.... https://filmvod.pl Wystarczy założyć konto i je aktywować! Płacisz raz 20 zł oglądasz dożywotnie! Polecam jak najbardziej w tych trudnych czasach.
Glaudiusman2020.04.25 17:55
Oczywiście mądry i optymistyczny głos prof. G. Górskiego. Unia na margines historii. Nie sprawdziła się pod żadnym względem. Rządzona przez lewaków interesowała się tylko ideologiami, aborcją, ekologią i zboczeniami. A więc precz i won. A Niemcy zawsze nam zagrażały od tysiąca lat, podobnie jak Rosja od 400 lat. A idea Międzymorza jest najlepsza dla nas, choć Niemcy będą robić wszystko aby projekt wyeliminować. Tak jak zrobili kiedyś z Austrią, Włochami, Jugosławią i Czechosłowacją. Głupie te państwa, które przyjęły strefę Euro, opanowaną przez Niemcy. A u nas pamiętamy jak opozycja, szczególnie POkręceni optowali za szybkim i bezwarunkowym przystąpieniem do tej wariackiej strefy. Widać jacy to są zdrajcy i targowiczanie. Oni nie chcą silnej Polski i niezależnej, oni chcą jałmużny od obcych, bo to wpływy tajne i nieopodatkowane.
edi2020.04.25 17:52
KOCHAM POLSKĘ I POLAKÓW - Maryjo Królowo Polski módl się za nami !! POLSKA JUŻ NIGDY NIE BĘDZIE PODLEGŁA KOMUKOLWIEK OPRÓCZ BOGA !
ak2020.04.25 17:44
Podobnie jak mózg pana Górskiego.
Szczęsny Potocki2020.04.25 17:18
"Zdrajcy POLSKI pod ścianę!"
sct2020.04.25 23:45
👍👍👍 Polska ponad wszystko!
stara panna2020.04.25 17:00
Czytam niektóre komentarze i ręce opadają. Zamiast powiedzieć "Czemu nie, spróbujmy!", ludzie którzy pewnie mają aspiracje do bycia elitą, a raczej "elytą", zachowują się jak Maruda ze Smerfów i ciągle narzekają. Nawet palcem nie ruszą, tylko od razu walą tekst "To się nie uda!". Wolą jęczeć, że Polska jest biedna i zacofana, na peryferiach i w ogóle be, i nie chcą pamiętać, gdzie byliśmy 30 lat temu, a gdzie jesteśmy teraz. To prawda, że nie jesteśmy supermocarstwem i nigdy nie będziemy, ale gołym okiem widać jak gigantyczny postęp miał miejsce od upadku komuny. Mam nadzieję, że nadal będziemy się rozwijać. Epidemia może dać nam szansę, bo nasi "przyjaciele" będą musieli zająć się sobą i może przez chwilę dadzą nam spokój.
Szczęsny Potocki2020.04.25 17:54
Polska nie jest biedna i zacofana. Supermocarstwo przeminie i zostaną tylko szerby i niesmak. Trzeba żyć! Brawo PiS.
Elwir2020.04.25 19:38
Bo stara panno, ta prosperita to własnie dzięki UE :) Szkoda że ludzie nie mają dobrej pamięci i nie wiedzą już jak Polska wygladała w roku 2000.. To wszystko rosyjskie trole lub zwykłe głupki namawiają do wyjścia - wszystkie technologie sa na zachód, nie na wschód - sorry JEsteśmy w UE, możemy się rozwijać (i do cholery robimy to jak nigdy !) więc po co to wszystko psuć ?
stara panna2020.04.25 22:52
Nie, Elwir, to dzięki pracy Polaków
Elwir2020.04.26 3:38
To oczywiście nasza praca, ale samo to by nie wystarczyło Niestety stara panno, gdyby nie sprzedaż wielu nierentownych zakładów i emigracja, guzik by z tego był - ja rozumiem, że to mało popularne stwierdzenie szczególnie na frondzie, ale średnie miejscowości takie jak np. Wałbrzych czy Bydgoszcz do dziś miałyby wielki problem z bezrobociem i jest to zupełnie inna skala problemu niż to, że właścicielem jest zachodni lub dalekowschodni koncern. Proszę jednak zauważyć, że w ostatnim dziesiecioleciu powstaje coraz więcej Polskich marek z renomą tak u nas jak i w UE. Do tego potrzeba jednak czasu To samo z modernizacją infrastruktury - oprócz infrastruktury samej w sobie, która ułatwia prowadzenie biznesów i naszą egzystencję, to tysiące miejsc pracy które w drugiej rundzie napędzają ekonomie. Proszę zobaczyć jak wygląda dziś Białoruś, Ukraina lub Albania.. Proszę wskazać jeden pozytywny przykład transformacji pokomunistycznej który udał się bez pomocy UE i byłby porównywalny z naszym sukcesem ?
Elwir2020.04.26 3:58
Jeszcze wyleje swoje żale "bo mnie boli" jak słyszę jakie to Niemce złe - obawiam się, że jednak przemiany we Wschodniej Europie są w dużym stopniu finansowane z kieszeni niemieckiego podatnika (i przeciętny obywatel Niemiec przyjmuje to tak słodko-gorzko, ale generalnie ok) i oczywiście jest w tym ich interes, ale jest to dobry przykład kiedy interes działa w dwie strony. A o tym jak zachowuje się w stosunku do nas Kanclerz Merkel będziemy w przyszłości pewnie wspominać z sentymentem..(chociaż oczywiście nie zawsze fair, ale ona jest kanclerzem Niemiec, nie premierem Polski)
sct2020.04.25 23:42
Stara panna i Szczęsny Potocki, wytłumaczcie to takim eurofanatykom jak Elwir lub Izydor.
21 cm. podczas wzwodu2020.04.25 16:43
ciekawy jestem jakich argumentów, po śmierci Kaczyńskiego, będzie używać PiS by stawiać pomniki prezesowi
Marian2020.04.25 16:53
Postaw te 21cm na cokole.
Izydor2020.04.25 18:05
Santo subito? Żoliborski poseł który prawie został prezydentem tysiąclecia?
sct2020.04.25 23:51
Będzie teraz sprzeczka kto ma dłuższego? 😂 😂 😂 Głupi nik
Marian2020.04.25 16:41
Teraz widać jak destrukcyjną role ma do odegrania nasza opozycja a role ta wyznaczyli im Niemcy.Opozycji przewodzi PO a jedna z europoslanek tej partii twierdzi że Polska nadal jest za malo Niemiecka.Nie udalo sie Europy Srodkowej opanować przemocą,(Hitler) więc próbują innymi metodami."Wiele dróg, krętych dróg, do tych ziem wybiera wróg" i o tym nie wolno zapominać.Nie wolno tez zapominac ze o niepodległość takze ta gospodarczą trzeba troszczyc sie kazdego dnia.Bardzo wiec wazne jest by obóz obecnie rzadzacy,nadal pozostal przy wladzy.Prezydent i rząd musza byc z tego samego obozu, dlatego tak wazne sa nachodzące wybory prezydenckie.Jezeli prezydent pozostanie nasz to nawet gdyby z powodu zdrady Gowina rzad utracil większość w Sejmie to nowe wybory parlamentarne tez wygramy.Nie mozna dopuścić by Niemcy nas zdominowali, bo byłaby to katastrofa.Niestety,nasza opozycja nic przeciwko temu nie ma.
sct2020.04.25 16:33
UE nie!
Piotr Nowak2020.04.25 16:22
Trzeba opuścić Unię Europejską i uwolnić się od tej głupoty ! Polacy , jeśli się tylko zorientujemy, że większość narodu polskiego jest przeciwna naszemu członkostwu w UE, to robimy natychmiast referendum ! jeśli taka wola narodu okaże się prawdziwa to wysyłamy natychmiast dokumenty dla Polexitu i rozpoczniemy negocjacje opuszczenia UE ! UE nie daje Polsce nic, oprócz wtrącania się w nieswoje sprawy. Po drugie UE i PE jest miejscem ciągłego szczucia posłów targowiczan opozycji na Polskę i ich żądanie do karania swojej Ojczyzny ! Hańba !!!
Janek2020.04.25 16:21
Tak sobie wyobrażam jak się musi Putni cieszyć z kolejnego pożytecznego idioty a także działaności frondy. Wyjdźmy z Unii! Słusznie! Białoruś i Rosja już czekają!!!.
Michał Jan2020.04.25 17:49
To właśnie myślenie trzyma nas w trzeciej lidze. Podobnie, jak pisowskie przywiązanie do USA. Świat po epidemii będzie inny, trzeba to wykorzystać.
NARRACJA OBŁUDNIKÓW 2020.04.26 13:19
Co sobie wyobrażasz, kretyni jak ty mają zero wyobraźni. Jeśli byś ją miał to wyobrażałbyś sobie również to, jak Putin od lat cieszy się, że przy użyciu i wraz z pomarszczoną larwą Merkel demontuje bezpieczeństwo energetyczne całej UE. Bo taki jest sens ich wspólnej budowy Nord Stream 1 i 2. Pomijam, że uzależnianie mniejszych państw UE od Putina zupełnie przeczy zasadzie solidarności unijnej. tak że nie pieprz, przygłupie, o radości Putina, pisz, że źródłem jego radości jest Merkel.
MT2020.04.25 16:19
Ogromna szansa państw Europy Centralnej i wschodniej w pogłębionej realizacji przedsięwzięć V-4 oraz Międzymorza, dalszy wzrost poziomu niezależności energetycznej całej V-4 oraz ani jednego kroku w stronę "euro". Zupełnie jasne - nawet dla ciemniaków - są niemieckie tańce Merkel z Putinem i ich wspólna realizacja kolejnych Nord Stream wbrew głoszonej przez Merkel solidarności i niezależności energetycznej UE. Ta UE jest równie urodziwa jak pomarszczona i pełna kłamstw oraz obłudy gęba Merkel. Dla myślących od dawna jasne jest, że UE to przedsięwzięcie służące Niemcom do całkowitego podporządkowania sobie Europy bez konieczności - tym razem - wojny, obozów śmierci, komór gazowych, egzekucji. Ale na pewno jest to nadal Drang nach Osten, systematycznie i konsekwentnie realizowany po to, by Polacy i inne narody Europy byli tylko sługusami Niemców. Realizowane jest to od dekad przez Niemcy już nie w formie blitzkriegu, lecz systematycznego, planowego i bezdusznego podporządkowywania sobie kolejnych obszarów wolności i suwerenności, przede wszystkim finansowej, mniejszych państw Europy w tym Polski. Niemieckim planom sprzyjają rodzimi renegaci, ludzie pozbawieni dumy z własnej narodowości, z własnej historii. Pozbawieni ambicji typowej dla ludzi wolnych. mający za nic narodową i państwową suwerenność. Od lat tym zwyrodniałym i wykastrowanym intelektualnie hordom jedynie polsko-języcznych sługusów przewodzi Tusk - faktycznie tylko usłużny pachołek Merkel i Niemców, zaciekle współdziałających z Putinem w zwalczaniu niezależności małych państw Europy Centralnej. To olbrzymie niebezpieczeństwo. Paradoksalnie - bez wojny militarnej - Niemcy wspólnie z Rosją dążą do całkowitego podporządkowania sobie Europy i podzielenia w niej swoich wpływów. Należy bardzo uważać na zewnętrznych i własnych wrogów wolności, niewykluczone, że trzeba będzie pomóc w upadku takiej UE ukierunkowanej na zwycięstwo niemiecko-rosyjskiego planu podboju Europy. Zdaje się, że już dziś wielu przywódców państw rozważa pójście drogą Wielkiej Brytanii lub budowę międzypaństwowej organizacji państw narodowych przeciwnych niemiecko-rosyjskim planom zdominowania Europy.
hate piss2020.04.25 20:45
v4 piss whoio ponyliles z v2 a potem to chyba sobie kunia glaskales bo belkot jak przy orgazmie zenka
hate piss2020.04.25 21:03
matka wie ze trzpiesz ?
ja22020.04.25 16:18
Zamysł Gowina jest ten: by spowodować upadek rządu w Polsce. To jest zdrada stanu.
Antypis2020.04.25 20:25
Szczerze mu kibicuje
KOCHAM POLSKE GLOSUJE NA PIS2020.04.25 23:06
GNIDY TARGOWICKIE TO PASOZYTY W POLSCE.
Olej2020.04.25 16:17
Niech przykładem dla nas będzie Finlandia i Korea Południowa. Produkcja, zaawansowanie technologiczne obydwu krajów, samowystarczalność. Obronić silne i sprawne państwo, wybudować je aby stanowiło instrument utrzymania niepodległości i siły narodu. Odbiurokratyzować urzędniczą machinę układów, tłamszących inicjatywy obywatelskie i kreatywność ekonomiczno-gospodarczą. Powołać silne organizacyjnie struktury służb specjalnych chroniących państwo, wspomagających je siecią informacji transmitowanej przez państwo obywatelom, niezbędnych do działań gospodarczych.. No i wreszcie armia, najsilniejsza jaką da się zbudować, uczelnie wojskowo techniczne, biura konstrukcyjne, oraz centra logistyki rozwoju techniki wojskowej i militarnej - jako priorytet działań każdej władzy i każdego rządu.
MT2020.04.25 16:20
Absolutna racja. Zrozumiała jedynie ludziom wolnym.
JanP2020.04.25 16:36
Olej chyba cię porąbało. Nawet kowboje nie mają tyle kasy. Lepiej się módl, żebyśmy nie skończyli, jak banderowcy.
Izydor2020.04.25 18:03
Powstał think tank: Sasin. Suski i obywatel Czarnecki. Podobno odkryli kwadrat i są na dobrej drodze do opatentowania koła.
You can suck my dog's dick, is uncircumcised. 2020.04.25 16:02
@man.of.Stagira - "Leszek" Keller-Krawczyk, OBOJĘTNY co za różnica - "Jestem kobietą" - tak, jesteś niewątpliwą koorvą Well then kike, do you suck dicks? @ Izydor Tylko małoznaczącym ludzikom z wielkim kompleksem niższości takie "myśli" chodzą a raczej odbiją się echem w pustym czerepie. Dlatego robisz to co robisz i nic innego w życiu już nie będziesz robił. Nie jest "idź złoto do złota", ale goovno do goovna, w twoim przypadku. But... would you like to suck my pitbull's dick?
TakaPrawda2020.04.25 16:37
Cóż za piękny, kulturalny i wcale nie homoerotyczny komentarz polskiego katolickiego prawicowca :)
nie podoba ci się? wypierd.... !2020.04.25 16:45
Takim jestem, nie nadstawiam drugiego policzka tylko pierwszy napier.....
Sylwek S....2020.04.25 21:33
Taka prawda "??? Co ty piszesz? O jakim katolickim prawicowcu?? Przecież, "Izydorze", Lechu Keller,...itd...., to ty piszesz sam o sobie ! Może to i lepiej, wyrzuć z siebie, będzie ci lżej! Nie jesteś prawicowcem, tylko "ateistą ....du....m ge......m "! Wiemy o tym. Niestety, czasami napiszesz o sobie jakąś prawdę! Teraz też! Jesteś naprawdę , chłopie, z wielkim kompleksem niższości, twoje wszystkie wpisy mówią same za siebie! Poniżając innych, próbujesz się sam w ten sposób chociaż trochę dowartościować! Taka jest logika tego typu osób, to nic nowego Przecież to widać! Nawet nie trzeba pisać! Rozumiemy, tu pisze tyle mądrych ludzi, chociaż nie wszyscy! Ktoś cię w młodości musiał bardzo ideowo skrzywdzić! A potem trudno jest z tego bagna wyjść!
Precz z 🌈 zarazą!2020.04.25 22:44
https://www.youtube.com/watch?v=i9CjBtv7j78
olej2020.04.26 1:44
you must be the dumb polack that my president did not pay. polack are to be used by us.
Izydor2020.04.26 22:10
To nie są myśli tylko fakty. Niestety katonarodowe prawactwo jest odporne na fakty i za 50 lat znowu wszyscy będą rozpaczać kto nast tak strasznie skrzywdził że jesteśmy rosyjską czy chińską kolonią.
Izydor2020.04.25 15:47
1.1 biliona USD brzmi dobrze. Siódme miejsce w europie między Hiszpanią a Holandia już trochę gorzej. Sama Polska jest na 10 miejscu. Nie jesteśmy nic nieznaczącym krajem, jesteśmy mało znaczącym krajem. Na pewno mniej znaczącym niż się frondelkom wydaje. PKB na głowę Czesi mają o prawie połowę wyższe to powinno pokazać naszą pozycję w odpowiedniej perspektywie.
Taka prawda2020.04.25 20:23
A szwaby to nasi najwięksi wrogowie od 1000 lat taka prawda !!!!
zdenek burczymucha2020.04.25 20:25
Obok moskala !
man.of.Stagira2020.04.25 15:39
PiS nie potrafił rządzić w czasach prosperity, a w czasie kryzysu padł na twarz. Nikt myślący na komuchów z PiS nie zagłosuje
anonim2020.04.25 19:26
Nikt myślący na komuchów z KC POKO nie zagłosuje
hate piss2020.04.25 20:32
pissowi nawet na pustyni by piasku zabraklo
PIS TO POLSKA PO TO NIEMCY ROSJA I IZRAEL2020.04.25 23:04
MASZ NA MYSLI ICEK GMINY ZYDOWSKIE W POLSCE.
pistoleto2020.04.26 8:26
ogłupiały pomatołek się przybłąkał
Nemo2020.04.28 10:01
Byłem w młodzieżówce PO, nerwowo nie wytrzymałem. Zero dyskusji o programie tylko PIS, PIS, PIS. Czułem się jak sekcie na której odprawia się wyłącznie antypisowskie obrzędy.