05.08.21, 13:25Fot. via: Wikipedia (domena publiczna)

,,Warszawa ma być zrównana z ziemią’’. Mija 77 lat od ,,czarnej soboty’’

77 lat temu rozpoczęła się największa jednostkowa masakra ludności cywilnej w Europie w czasie II wojny światowej. 5 sierpnia 1944 roku, na rozkaz samego Hitlera, oddziały SS i policji niemieckiej pod dowództwem nigdy nie skazanego za swoje zbrodnie SS-Gruppenführera Heinza Reinefartha rozpoczęły eksterminację mieszkańców warszawskiej Woli. Tylko w tej jednej dzielnicy zamordowano przynajmniej 40 tys. ludzi.

Rozkaz Hitlera, dany Himmlerowi ustnie, ale w obecności innych nazistów, był jasny. Warszawa miała zostać zrównana z ziemią, a wszyscy jej mieszkańcy zamordowani.

- „Każdego mieszkańca należy zabić, nie wolno brać żadnych jeńców. Warszawa ma być zrównana z ziemią i w ten sposób ma być stworzony zastraszający przykład dla całej Europy”

- powiedział Hitler.

Himmler przekazał dowódcom jednostek skierowanych do stłumienia Powstania, że mają zabijać według swojego upodobania.

Zbrodnie na ludności cywilnej trwały od samego początku Powstania Warszawskiego, jeszcze przed wydaniem rozkazu Hitlera dot. zburzenia stolicy i wymordowania mieszkańców. Ich apogeum miało miejsce 5 sierpnia, w tzw. „czarną sobotę” na warszawskiej Woli. Równolegle do walki z Powstańcami, Niemcy rozpoczęli mordowanie każdego schwytanego Polaka, niezależnie od wieku i płci. Zbiorowym egzekucjom towarzyszyły gwałty na kobietach i dziewczynkach oraz grabieże.

Przez pierwszą połowę dnia ludność mordowano chaotycznie: w domach, piwnicach, na podwórzach. Niemcy podpalali kamienice i rozstrzeliwali uciekających mieszkańców z broni maszynowej. W prawosławnym sierocińcu przy ul Wolskiej 149 naziści, w celu zaoszczędzenia amunicji, mieli roztrzaskiwać dzieciom głowy kolbami karabinów. W drugiej połowie dnia ludność spędzano do kilku miejsc przy ulicach Wolskiej i Górczewskiej, gdzie byli zabijani strzałem w tył głowy lub przy użyciu broni maszynowej. Tego dnia Reinefarth miał zadzwonić do generała von Vormanna i powiedzieć mu, że ma więcej schwytanych Polaków niż amunicji.

Po południu dowodzenie przejął przybyły z Sopotu SS-Obergruppenführer Erich von dem Bach-Zelewski. Zdawał sobie sprawę, że masowe mordy wzmagają opór Polaków, a niemieccy żołnierze zamiast zając się walką z Powstańcami, zajęci są gwałceniem i rabowaniem. Na wieczornej odprawie zakazał więc zabijania dzieci i kobiet. Rozkazu tego jednak często nie przestrzegano. Masowe mordy trwały do 12 sierpnia, kiedy to ze względu na brak siły roboczej, Bach zakazał mordowania mężczyzn-cywilów.

kak/IPN, DoRzeczy.pl

Komentarze

robacEk2021.08.6 5:09
NIE ZAPOMNIJMY O TYM ................. ZE POWSTAŃCY OTWARCIE KRYTYKUJA PIS.................................... MOWIĄC ZE WŁAŚNIE Z TAKIMI IDEOLOGIAMI WALCZYLI .......................................................... wyznawcy pisu.......... wiecie juz po ktorej stronie stoicie........................................ BEDZIECIE MIEC KACA NA LATA ZA POPIERANIE TYCH ZLODZIEI.......................................... powiaty beda odpowiedzialne za rozkradanie tego panstwa................................ a bedzie rozliczanko ;] ..................... juz niedlugo........................................ WASZE SUMIENIE
disel2021.08.6 2:26
Nie zapominajmy o bladych kurduplach i bazylischkov z SIPO i SA śląskiego
Czy Warszawa by ocalała bez powstania?2021.08.6 1:31
Oczywiście, że NIE! Rozkazem Hitlera Warszawa została zamieniona na Festung Warschau i podzieliłaby los innych "twierdz" jak Königsberg, Kolberg, Breslau gdzie zginęło setki tysiące cywilów NIEMIECKICH. Warszawa byłaby zniszczona zarówno przez Niemcow jak i sowietów, ludność nie byłaby ewakuowana i traktowana by była jako "żywa tarcza" jak to miało miejsce w innych "twierdzach". . . . . . Jest sporo rzetelnych publikacji na ten temat, ale i są kretyńskie na które w ogóle nie warto zwracać uwagi. Taką jest "publikacja" pt. Obłęd 44. Autor Piotr Zychowicz się skompromitował takimi m .in. wstawkami, że Polska powinna rączka w rączkę maszerować z Hitlerem na Moskwę.
Powstanie Warszawskie2021.08.6 1:31
Niemców w Powstaniu straty osobowe były równe trzem dywizjom, plus setki pojazdów w tym wozy opancerzone i czołgi. Ale to dla Hitlera a szczególnie SS to nie miało najmniejszego znaczenia. . . . Niemal identyczna sytuacja powtórzyła się w Pradze czeskiej gdzie "dzielni" Czesi wywołali powstanie "za pięć dwunasta" tj. już po śmierci Hitlera i upadku Berlina, niemniej, obecne tam jednostki Waffen-SS zaczęły, z typową sobie werwą zaczęły systematyczną likwidację. Od masowej masakry uratowały Pragę inne jednostki SS, sowieckie SS Własowa. To Własow pomógł i jego SS walczyło z Waffen-SS. W tym samym czasie sowiecka armia Watutina była niecały dzień jazdy czołgiem od Pragi, żadnych sił niemieckich pomiędzy - GÓWNO ZROBILI. . . . . Gen. G. Patton mógł zniszczyć Waffen-SS i wyzwolić Pragę, ale Eisenhower mu zabronił. . . . . Warszawa mogłaby być dla sowietów przyczółkiem z którego, jak to mówił Patton, "right hook" odciąłby niemieckie dywizje od Rzeszy. Stalo się inaczej.
waldeberg2021.08.5 21:14
Ciekawy jestem jak Bór-Komorowski kalkulował szanse powstania, w chwili wydania rozkazu o ataku?? Rzeź Woli, Ochoty, cywilów następuje już na początku powstania. Nie brano tego pod uwagę??? I jak powstanie było przygotowane jeżeli oddziały powstańcze nie były w stanie już w pierwszych dniach powstania dać osłony ludności cywilnej, kobieto, dzieciom ludziom starszym?? Pozostawiono ich sam na sam z kryminalistami, zwyrodnialcami, zboczeńcami uzbrojonymi po zęby, którzy dokonywali dzikich gwałtów na naszych kobietach i mordów porównywalnych jedynie w swoim okrucieństwie do mordów Ukraińców na Polakach. Bór-Komorowski powinien po powstaniu STZRELIĆ SOBIE W ŁEB. Zmarł w Londynie w 1966 roku.
Czy Warszawa by ocalała bez powstania?2021.08.5 18:55
Oczywiście, że NIE! Rozkazem Hitlera Warszawa została zamieniona na Festung Warschau i podzieliłaby los innych "twierdz" jak Königsberg, Kolberg, Breslau gdzie zginęło setki tysiące cywilów NIEMIECKICH. Warszawa byłaby zniszczona zarówno przez Niemcow jak i sowietów, ludność nie byłaby ewakuowana i traktowana by była jako "żywa tarcza" jak to miało miejsce w innych "twierdzach". . . . . . Jest sporo rzetelnych publikacji na ten temat, ale i są kretyńskie na które w ogóle nie warto zwracać uwagi. Taką jest "publikacja" pt. Obłęd 44. Autor Piotr Zychowicz się skompromitował takimi m .in. wstawkami, że Polska powinna rączka w rączkę maszerować z Hitlerem na Moskwę.
Bomba2021.08.5 20:00
Ty, ujuhc! Niemcy opuszczali juz Warszawe a Polacy kiwali i machali raczkami krzyczac i zartujac do nie widzenia. Blaznie gdyby nie arogancja dowodztwa i sanacyjnego rzadu na uchodzctwie to ocalaloby wiecej niz mozna to sobie wyobrazic. Hitler po zamachu ktory mial miejsce 10 dni wczesniej podjal emocjonalnie i w odwecie decyzje , ktore najbardziej dotknely ludnosc cywilna wawy. Mlocie , pustostanie, jak mozesz...
da da towariszcz jewrej z leningrada2021.08.6 1:30
A u was, ty job twoju mać s ukinsyn, to polskowo alfabieta NIET?!
Powstanie Warszawskie2021.08.5 18:54
Niemców w Powstaniu straty osobowe były równe trzem dywizjom, plus setki pojazdów w tym wozy opancerzone i czołgi. Ale to dla Hitlera a szczególnie SS to nie miało najmniejszego znaczenia. . . . Niemal identyczna sytuacja powtórzyła się w Pradze czeskiej gdzie "dzielni" Czesi wywołali powstanie "za pięć dwunasta" tj. już po śmierci Hitlera i upadku Berlina, niemniej, obecne tam jednostki Waffen-SS zaczęły, z typową sobie werwą zaczęły systematyczną likwidację. Od masowej masakry uratowały Pragę inne jednostki SS, sowieckie SS Własowa. To Własow pomógł i jego SS walczyło z Waffen-SS. W tym samym czasie sowiecka armia Watutina była niecały dzień jazdy czołgiem od Pragi, żadnych sił niemieckich pomiędzy - GÓWNO ZROBILI. . . . . Gen. G. Patton mógł zniszczyć Waffen-SS i wyzwolić Pragę, ale Eisenhower mu zabronił. . . . . Warszawa mogłaby być dla sowietów przyczółkiem z którego, jak to mówił Patton, "right hook" odciąłby niemieckie dywizje od Rzeszy. Stalo się inaczej.
🦄⚡️🏳️‍🌈Polak Ateista Dumny Gej🏳️‍🌈⚡️🦄2021.08.5 18:07
fajny blondasek - trzeci od prawej :)
Anonim2021.08.5 17:20
a platfusy stoją po stronie oprawców
Anonim2021.08.5 17:45
PiS-PO jedno zło. Wiadomo to od wielu lat. Dla mnie żadna nowość. Banda Czworga.
Banda czworga2021.08.6 3:34
to Korwin , Braun , Winnicki i Bosak
1232021.08.5 17:12
Dobry szwab to zdechły szwab
Anonim2021.08.5 17:07
Jak można ich bronić i usprawiedliwiać? Całkowicie przejęli ducha i metody bolszewizmu, tyle że liderzy się zmienili. I to ma być alternatywa? Szatańska teza i nie mniej szatańska antyteza, katastrofa.
Obiektywny2021.08.5 16:54
NIGDY NIE ZAPOMNIMY TEJ STRASZNEJ ZBRODNI SZWABSKIM ŚWINIOM NORWEGOM I UKRAIŃCOM BO TO ONI DOKONALI TEJ ZBRODNI , ZAPOZNAJCIE SIĘ Z HISTORIĄ !
oj2021.08.5 16:30
To gorzej jak wściekłe psy, nie ma żadnego wytłumaczenia ŻADNEGO i nie jest to wina innych tylko tych którzy okupowali Warszawę i mordowali czyli Niemców i tych którzy mogli pomóc a nie pomogli tylko się gapili czyli ruskich. Niech ich razem wziętych szlak trafi za to nieprawdopodobne bestialstwo
Taka prawda2021.08.5 16:52
Akurat zapoznaj sie z historią lepiej nawet discovery pokazywało że ruski forsowały Wisłę w 2 miejscach i był;i chwilowo na drugim brzegu ale natychmiast zostali zniszczeni zepchnięci itd przez oddziały niemiecki oni nie mili tam możliwości na przebicie sie przez Wisłę obok warszawy .
Powstanie Warszawskie2021.08.5 16:13
Niemców w Powstaniu straty osobowe były równe trzem dywizjom, plus setki pojazdów w tym wozy opancerzone i czołgi. Ale to dla Hitlera a szczególnie SS to nie miało najmniejszego znaczenia. . . . Niemal identyczna sytuacja powtórzyła się w Pradze czeskiej gdzie "dzielni" Czesi wywołali powstanie "za pięć dwunasta" tj. już po śmierci Hitlera i upadku Berlina, niemniej, obecne tam jednostki Waffen-SS zaczęły, z typową sobie werwą zaczęły systematyczną likwidację. Od masowej masakry uratowały Pragę inne jednostki SS, sowieckie SS Własowa. To Własow pomógł i jego SS walczyło z Waffen-SS. W tym samym czasie sowiecka armia Watutina była niecały dzień jazdy czołgiem od Pragi, żadnych sił niemieckich pomiędzy - GÓWNO ZROBILI. . . . . Gen. G. Patton mógł zniszczyć Waffen-SS i wyzwolić Pragę, ale Eisenhower mu zabronił. . . . . Warszawa mogłaby być dla sowietów przyczółkiem z którego, jak to mówił Patton, "right hook" odciąłby niemieckie dywizje od Rzeszy. Stalo się inaczej.
Anonim2021.08.5 16:10
na zdjeciu prawie same ukrainskie ryje ,pomocnicy adolfa ,czemu nie ma takiego wycia na nich jak o jakimś jedwabnem ? zabili w jeden dzień 40 000 cywlili,czy dziś ktoś tam w zdf wie o tym? czy coś na ten temat było w DW?,czy do cholery ta kwacza fundacja narodowa przestanie przepier..ć nasze pieniądze i coś sensownego te skur..ny wreszcie zrobią?
Spierdalaj brudasie,2021.08.5 16:14
naucz się po polsku i polskiego alfabetu. Kup sobie rencisto lepszy tablecik.
Anonim2021.08.5 16:31
ch-ju pier..ny, co sie analfabeto ciskasz ,co tam nie zrozumiełeś debilu?
Spierdalaj brudasie,2021.08.5 16:32
Co po polsku nie rozumiesz, jewrej?!
Czy Warszawa by ocalała bez powstania?2021.08.5 16:07
Oczywiście, że NIE! Rozkazem Hitlera Warszawa została zamieniona na Festung Warschau i podzieliłaby los innych "twierdz" jak Königsberg, Kolberg, Breslau gdzie zginęło setki tysiące cywilów NIEMIECKICH. Warszawa byłaby zniszczona zarówno przez Niemcow jak i sowietów, ludność nie byłaby ewakuowana i traktowana by była jako "żywa tarcza" jak to miało miejsce w innych "twierdzach". . . . . . Jest sporo rzetelnych publikacji na ten temat, ale i są kretyńskie na które w ogóle nie warto zwracać uwagi. Taką jest "publikacja" pt. Obłęd 44. Autor Piotr Zychowicz się skompromitował takimi m .in. wstawkami, że Polska powinna rączka w rączkę maszerować z Hitlerem na Moskwę.
abcd2021.08.5 15:59
Warto wiedzieć więcej o Powstaniu Warszawskim. Przeczytaj: "Hańba i chwała – policzmy głosy" https://henryk-dabrowski.pl/index.php?title=Ha%C5%84ba_i_chwa%C5%82a_%E2%80%93_policzmy_g%C5%82osy
niemcy, żydzi, ruscy, ukraińcy jedna2021.08.5 15:45
sfołocz...
katolicka kretynizacja polski 🇵🇱2021.08.5 15:31
"podziękujmy" za to tzw. powstańcom warszawskim a tak naprawdę samobójcom którzy pociągnęli za sobą na śmierć dziesiątki tysięcy niewinnych ofiar!
jesteś mordercą tchórzem2021.08.5 15:46
won z POLSKI, żydzie!!!
sisi z WSI2021.08.5 15:23
Warszawa spłynęła krwią bo decydenci liczyli na pomoc Armii Radzieckiej . Za złe decyzje nie powinni być dzisiaj stawiani na cokoły bo chwała należy się powstańcom i ludności cywilnej a nie tym którzy sprokurowali tak olbrzymią tragedie . Pamiętać o tym powinien również nasz Narodowy decydent który tak ochoczo posłał by nas na pomoc banderowcom
Anonim2021.08.5 15:02
Straszliwe skutki decyzji Komorowskiego i jego koleżków. Wielcy generałowie, zawsze chętnie szafujący nie swoja krwią, chętnie nadstawiający piersi na ordery i portfel na apanaże. Od wieków tak jest. "A najdzielniej biją króle a najgęściej giną chłopy".
Tym komentarzem trafiłeś w sedno!2021.08.5 13:52
Masz świętą rację!....TAK!... TUSK TO OPOZYCJA WOBEC POLSKI!...
Artur2021.08.5 13:42
Zastanawia mnie jedno. Gdy my Polacy upamiętniamy 1 sierpnia krwawy wysiłek naszych rodaków, bohaterów, gdy my Polacy 1 sierpnia oddajemy cześć uczestnikom Powstania Warszawskiego, to w tym dniu Donald T, który mówi że "polskość to nienormalność" uczestniczy z nami w tym dniu smutku, chwały i dumy narodowej czy też cieszy się ze zwycięstwa odniesionego przez swoich niemieckich przyjaciół? Bo jak można go ocenić gdy w publicznej wypowiedzi ani razu nie wymienia prawdziwego sprawcy czyli narodu Niemieckiego? Gdy my czekamy na sprawiedliwość dziejową to on staje w obronie tych którym tak wiernie służy. Tak, to naprawdę najgorszy z możliwych przedstawicieli opozycji. W takim wypadku nie można jej nazwać polską opozycją ale opozycją wobec Polski.
Kto cię mniejszościowy upoważnił2021.08.5 13:52
do wypowiadania się w imieniu ogółu Polaków?
Ed2021.08.5 14:11
Ogól (większość) Polaków upoważnia każdego kto stoi po stronie polaków. Przede wszystkim, ofiary zbrodni niemieckich czy też ruskich, domagają się sprawiedliwego osądzenia bandytów.