20.01.20, 08:45Fot. Azymut (Rafał M. Socha) at pl.wikipedia (CC 3.0)

Za rządów Platformy LOT miał upaść. Gdy rządzi PiS - może przejąć niemieckie linie Condor

1. Polska Grupa Lotnicza (PGL), której zasadniczą częścią składową są linie lotnicze LOT S.A., chce przejąć niemieckie czarterowe linie lotnicze Condor Airlines, które należały do brytyjskiego biura turystycznego Thomas Cook.

Wspomniane biuro turystyczne jedno z najstarszych i największych na świecie upadło niespodziewanie we wrześniu poprzedniego roku i syndyk pozbywa się jego majątku, w związku z czarterowe linie lotnicze Condor są do sprzedania.

Termin składania ofert upłynął 17 stycznia, wszystko wskazuje na to, że Polska Grupa Lotnicza wspierana przez PKO BP, Pekao i PZU taką ofertę złożyła, jest zainteresowana nie tylko samolotami jakie posiadają linie Condor ale także realizacją ich umów na przewozy czarterowe.

Gdyby do tej transakcji doszło ,konkurentem PGL są jeszcze dwa inne podmioty w tym amerykański fundusz inwestycyjny, to byłoby to wydarzenie bez precedensu, LOT który miał być przejęty przez Lufthansę, później miał upaść, kupuje teraz duże niemieckie linie lotnicze (mają 35 samolotów).

2. Przypomnijmy, że w 2012 roku, o mały włos nie doszło do upadłości LOT-u, a ówczesny premier Donald Tusk publicznie mówił, że nie jest zwolennikiem ratowania przedsiębiorstwa tylko, dlatego, że to narodowy przewoźnik.

Tylko ogromna presja ówczesnej opozycji w Sejmie (głównie klubu parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości), a także opinii publicznej spowodowała, że rządzący zdecydowali się wystąpić do Komisji Europejskiej o zgodę na udzielenie przedsiębiorstwu pomocy publicznej.

Taką pomoc publiczną LOT ostatecznie otrzymał, ale zdecydowana poprawa sytuacji finansowej, nastąpiła dopiero po objęciu władzy przez Prawo i Sprawiedliwość i powołaniu nowego zarządu w przedsiębiorstwie.

3. Pod koniec grudnia poprzedniego roku na lotnisku im. Chopina w Warszawie prezes LOT S.A. Rafał Milczarski wręczył voucher na podróż w dowolnym kierunku Pani Ariadnie Górskiej, 10 milionowemu pasażerowi LOT-u w 2019 roku.

W ten sposób prezes LOT-u wywiązał się ze swoistego zobowiązania jakie zaciągnął publicznie pod koniec 2018 roku, kiedy to na konferencji prasowej mówił, że już roku 2019 jego firma przewiezie ponad 10 mln pasażerów (a jeszcze w 2015 było to zaledwie 4,3 mln pasażerów).

To rzeczywiście nie lada osiągnięcie, ponieważ część niedawno zakupionych samolotów Boeing 787 MAX 8 jest uziemiona, po dwóch katastrofach tego rodzaju samolotów latających w innych liniach lotniczych.

4. Rzeczywiście LOT ma już najgorsze czasy za sobą, w ciągu 3 kolejnych lat 2016-2018 osiągnął wysokie zyski na działalności podstawowej (odpowiednio 183 mln zł , 280 mln zł i 209 mln zł ), a przecież jeszcze w roku 2015 miał stratę wynoszącą blisko 50 mln zł.

Mniejszy niż się spodziewano zysk w 2018 roku, spowodowany był wspomnianych już uziemieniem części jego nowo zakupionej floty samolotów, w konsekwencji LOT musiał leasingować samoloty razem z załogami aby móc obsługiwać wszystkie trasy (podobnego zysku należ spodziewać się także w 2019 roku, ponieważ w dalszym ciągu firma musi korzystać leasingu samolotów).

Mimo tych trudności w ciągu tych 3 lat przybyło przynajmniej kilkadziesiąt nowych tras (teraz LOT lata już na stu kilkunastu trasach w tym także ze swojej nowej bazy w Budapeszcie do Stanów Zjednoczonych), obecnie dysponuje już ponad 60 samolotami, a w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy, przybędzie ich co najmniej kilkanaście w tym te największe pozwalające na uruchamianie kolejnych tras międzykontynentalnych.

Teraz LOT stanowiący podstawowy podmiot PGL, chce przejąć duże niemieckie linie lotnicze i nawet gdyby ostatecznie mu się to nie udało, to sytuacja ta pokazuje zasadniczą zmianę w funkcjonowaniu spółek Skarbu Państwa pod rządami Prawa i Sprawiedliwości , firmy bardzo szybko się rozwijają i osiągają coraz wyższe zyski.

Zbigniew Kuźmiuk

Komentarze

Fryderyk2020.01.22 21:16
Propaganda sukcesu a za jakiś czas wszyscy będą zdziwieni. No może nie wszyscy. Ale wszyscy to chcąc nie chcąc opłacimy a niektórzy się jak to zwykle bywa obłowią naszą kasą. Oni tak naprawdę mają wywalone czy przy korycie jest PO czy PiS. Smutne to że ludzie w tym kraju wciąż się dają tak łatwo okłamać
MaxFiend2020.01.21 15:40
Znowu kłamstwo Kuźmiuka. Dlaczego "miał upaść" skoro Tusk wynegocjował w KE pomoc publiczną dla LOT w wysokości 400 mln. PLN i postawił tym LOT na nogi?
Chory Portier2020.01.21 10:06
LOT i jego obecny rozkwit, to są twarde fakty, jak byk. Ale do pewnych fanatyków na tym forum żadne argumenty nie trafiają. Najlepszy jest AndrzejHahn3. Jak już mu braknie argumentów, to pisze, że "sra na wszystko". Tyle jeszcze potrafi. Dlaczego administrator forum to toleruje?
Anarchosyndykalistyczna Internetowa Partyzantka2020.01.21 6:32
LOT ma kasę nie dlatego, że zaczął zarabiać, ale dlatego, że oszczędza na pracownikach, dokonując wyzysku, zatrudniając na śmieciówach oraz dorzucając ludziom obowiązków przy jednoczesnej obniżce płac. Nie dotyczy to jeb.anego prezesostwa, które się pasie na milionowych premiach.
Radek2020.01.20 17:37
Sprawdź stronę www.praaca.pl polecam!
Anarchosyndykalistyczna Internetowa Partyzantka2020.01.20 16:45
Napiszcie, prawackie bydlaki, o wyzysku i łamaniu praw pracowniczych w LOT.
Jarek Kaczynski2020.01.20 15:33
Te informacje to chaba z TVP co ? Klamczuchy :)
GabaGaba2020.01.20 12:11
Wystarczylo tylko odsunac od wladzy ryzego zlodzieja i jego bande.
przecz idiotom2020.01.20 15:28
szczególnie było to widać w stadninie koni w Janowie, a teraz w CBA jak zniknęło 5, 10, lub 15 mln :-)
etyk katolicki2020.01.20 11:45
Nie "dobijajcie" Tuska. On już ma po czubek głowy problemów a wy mu wypominacie jeszcze sabotaż polskiej gospodarki i zdradę stanu. :)
prosty2020.01.20 11:27
Rozprzedano polską gospodarkę, zostało kilka perełek, o które państwo powinno dbać, powinno też promować organiczny rozwój polskiego kapitału, jeżeli przynajmniej częściowo chcemy odzyskać gospodarczą autonomię: 1. LOT, przy 10 mln pasażerów to europejski maluch, choć zaczyna być widoczny. Dla porównania SAS czy Air France to kilkadziesiąt milionów, Lufthansa ponad sto, 2. ORLEN, LOTOS: ok. 90 mld zł przychodów pierwszego i 30 mld drugiego, czyli łącznie blisko 30 mld EURO. Samodzielnie ORLEN jest nieco większy od OMV (ok. 20 mln EURO), po fuzji będzie największy w regionie. Do światowej ligi daleko, BP to ponad 250 mld EURO, 3. Mlekovita, Mlekpol: ok. 6 mld zł przychodów każda, czyli ok. 1,5 mld EURO. Rozwój organiczny, przegoniony Hochland (nieco ponad 1 mld EURO), daleko do francuskich gigantów (Lactalis, właściciel marki President - ponad 7 mld EURO, Danone jeszcze więcej ale to wiele branż spożywczych). 4. wiele nowych prywatnych firm, które wchodzą na rynek europejski (usługi, Fakro, BRW,...) walcząc z protekcjonizmem. Niemal wszystkie nie podpadały albo uciekły przed prywatyzacją w wykonaniu Balcerowicza czy Lewandowskiego, po których zostawała tylko historia, a nowy właściciel albo zamykał konkurencję, albo przeprowadzał rebranding.
JS2020.01.20 9:39
Ja bym na miejscu zarządu LOT nie tykał się tych linii. Jeżeli LOT ją kupi zaczną się problemy, podobne do tych jak Polską z USA przeciwstawiła się nord stream 2. Pozdr.
JS2020.01.20 9:38
Cała Polska miała upaść za PO-PSL. Upaść patriotycznie, prawnie, gospodarczo, religijnie i na kolanach prosić o pomoc Berlin i Brukselę. Dostalibyśmy jakąś pomoc, także religijną ale nie chrześcijańską tylko muzułmańską. Pozdr.
MAVERICK JONASIK2020.01.20 9:14
Zupełnie jak TVP. Za PO bieda, a teraz rozkwit. Podobno Kurski ma nawet kupić kanał "Rossija-1", albo odwrotnie, coś tak.
Drenaż2020.01.20 9:16
TVP kwitnie! 2mld zł co roku pakowane z kieszeni podatnika. Zyski kolosalne!
Chory Portier2020.01.21 10:08
"Za PO bieda, a teraz rozkwit." Przypadkiem napisałeś prawdę. Tak trzymać.
kodowica 2020.01.20 9:03
Po co nam LOT skoro mamy Lufthansę? Po co lotnisko w Warszawie skoro jest lotnisko w Berlinie?
Stańczyk2020.01.20 9:01
Za PO ciągle dopłaty do LOT a teraz zyski. Pewnie przypadeG:)
Marek2020.01.20 11:11
To proste, wystarczy nie krasc i dbac o kury znoszace zlote jajka. Wystarcz popatrzec na Rosje, tam lewa kasa od dawna rzadzi widac jaki to ma wplyw na panstwo, ktore juz nawet nie kryje tego, ze jest przyjazne ukladom mafijnym a nie przecietnemu czlowiekowi. Gdyby wrocil Tusk Polska szybko podazyla by sladami Rosji i trup slal by sie gesto. To nie zaden przyodek czy magia trzeba patrzec na rece wladzy i co jakis czas robic wymiane bo kazda wladza deprawuje.
Były pracownik LOT2020.01.20 18:33
Teraz też są dopłaty, tylko w zawoalowany sposób. Zawsze były. Ciągłe problemy z silnikami RR w Dreamlinerach; Uziemiony B737MAX I jeszcze wiele innych rzeczy, ale LOT trwa mać.
Drenaż kieszeni podatnika2020.01.20 8:56
A to LOT zarabia? Bez państwowych dotacji? Ile będziemy teraz dokładać do LOT?:) Ile jeszcze ma udźwignąć polski podatnik?
Mirek2020.01.20 8:53
A Ryży niemiecki knecht chciał sprzedać PLL LOT Lufthansie . Właśnie do tego służył OLT Expres spółka która miała doprowadzić do bankructwa PLL aby później Niemcy przejęli ją za niewielkie pieniądze . Dlatego uważam że Ryży powinien odpowiadać za zdradę przed sądem karnym .
ciemnota nie lata2020.01.20 8:47
Tania linia lotnicza ! A bilety będą sprzedawać za ceny lotowskie w warunki jak w rajanerze już teraz w ramach lotu latają rumuńskie tanie linie lotnicze ! Niech ceny będą jak w tanich liniach