31.01.20, 10:45fot. Maurice via Flickr, lic. CC BY-SA 2.0

Brexit. Dla Polski to same kłopoty

"Nie widzę żadnych korzyści z Brexitu" - powiedział wiceszef MSZ Konrad Szymański. Jak wskazuje "Rzeczpospolita", Polska na wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej może tylko stracić.

 

"Nikt w gronie „28" nie zachował tak bliskich więzi z Ameryką. Nikt też nie potrafił tak postawić się autorytarnym potęgom, przede wszystkim Rosji" - piszą na łamach "Rz" Anna Słojewska i Jędrzej Bielecki.

"Bez Brytyjczyków nie ma właściwie szans na dalsze poszerzenie Unii. I nie wiadomo, kto teraz podejmie się obrony wolnej konkurencji we Wspólnocie, od której przecież zależy dalszy awans cywilizacyjny naszego kraju" - dodają.

Według autorów polskie firmy silnie odczują skutki Brexitu. Owszem, do końca roku warunki eksportu i świadczenia usług się nie zmienią. Co więcej Polacy przez dalsze 11 miesięcy będą mogli osiedlać się na Wyspach z gwarancją pracy bez ograniczeń i korzystania z opieki zdrowotnej. Studenci rozpoczynający naukę w następnym roku akademickim będą mieć prawo studiowania na obecnych warunkach. Londyn wpłaci też składkę do budżetu UE, czego Polska jest największym beneficjentem. 

Ale już od przyszłego roku będzie po prostu "tylko gorzej", piszą. Brytyjczycy opuszczają wspólny rynek i unię celną. Polska będzie negocjować sprawę ceł i kontroli towarów, ale jakie przyniesie to efekty, nie wiadomo. 

Dlatego nastroje w rządzie naszego kraju nie są dobre. Mówi o tym nie tylko wiceszef MSZ, ale także europoseł Ryszard Legutko. Według tego polityka Anglicy na brexicie skorzystają, ale Unia - straci. Będzie więcej centralizacji i mniej zwracania uwagi na traktaty. 

bsw/rzeczpospolita, rmf fm

Komentarze

Mirek2020.02.3 11:40
Strachy na Lachy . Polska na brexicie nie przegra . Jeżeli okaże się że Wielka Brytania będzie rozwijać się samodzielnie szybciej to wówczas nastąpi paraliż eurokołchozu a tym samym zdobędziemy większą niezależność .
AAAtomek2020.02.1 12:23
Putinowi udało się wyprowadzić GB z Unii. Teraz czas na Polskę. Putin ma władze w Polsce więc mu się to zapewne uda, nie cieszy mnie to. Ale Putina wybrało kilka milionów Polaków i mają teraz władze. W dniu POLEXITU w ciągu 24h ewakuujemy się z całą rodziną na zachód. Trzeba będzie zrobić to szybko, gdyż obawiam się, że ucieknie z PL z kilka milionów Polaków, a wtedy PiS z Watykanem będą mogli zrobić katolicki kalifat i rezerwat na całym obszarze kraju! Dojna zmiana gra dla Putina, cały czas od 2015 roku.
enre2020.02.1 8:42
powoli sytuacja się klaruje - Wielka Brytania z USA stworzą b.silny związek gospodarczy, militarnie oparty na NATO; kwestią czasu jest kiedy Polska się przyłączy do tego związku, związku opartego tylko na wolności gospodarczej bez całej tej lewackiej terrorystycznej czapki. I bardzo dobrze
Gość2020.01.31 23:26
Nigel Farage w PE - ostanie przemówienie (tłumaczenie PL) POLEXIT jest realny? youtu.be/uRDh3yQTOVk?t=333
Polexit2020.01.31 19:26
A kto powiedział, że będzie lekko? Ważne, że Brytyjczycy przetarli szlak. W razie potrzeby zawsze można liczyć na Pana Nigela Farage! POLEXIT!!!
jou2020.01.31 16:13
Wielka Brytania zrobiła najlepszy możliwy krok. Potrzeba będzie 3-4 lat na jej powrót pełną parą do obecności na byłych terytoriach kolonialnych, gdzie była potęgą, a powiązania gospodarcze pozostały do dzisiaj. Otwiera się amerykański rynek, bo durna Bruksela nie będzie miała jak założyć kagańca, który chociażby my nosimy, nie mówiąc już o tym, że Londyn stanie się na powrót autentycznym centrum finansowym nie na skalę miernego EU, ale na skalę światową, Brytyjczycy wygrali. Szkoda, że my nie mamy takich jaj, tylko cały czas żyjemy w kompleksie, że sami to zginiemy. BZDURA!!!
Bianka2020.01.31 23:33
Nie mamy takiego potencjału jak GB. Nie mamy gospodarki, nie mamy kapitału. Wyjście Polski z unii to katastrofa; jak będzie po wyjściu Brytyjczyków obaczymy.
Beno2020.01.31 13:54
Przecież Wielka Brytania wychodzi z Unii Europejskiej nie dla polskich korzyści. Ona to robi dla korzyści swoich obywateli, a nie dla obcych interesów. W tym się różni od nas. Nie che być niewolnikiem UE, a gospodarczo też się im polepszy, nie będą musieli wspomagać biedaków. Polska, a i Węgry też powinny pójść jej śladem. Poradzimy sobie i bez Unii.
Dam2020.01.31 14:46
Najlepsze, że Nigel Farage, ojciec brexitu uciekł z Wielkiej Brytanii zaraz po referendum. Co innego kłamać, że to przez imigrantów (Polaków) Brytyjczycy mało zarabiają, a co innego ponieść konsekwencje własnych kłamstw.
Bianka2020.01.31 15:58
Polak przed szkodą i po szkodzie pozostaje głupi. Nie damy sobie rady w pojedynkę. Jeśli nikt nie zechce z nami handlować to będzie dla Polski lepiej czy gorzej. Jeśli nikt nie będzie handlować to przedsiębiorstwa wyniosą się do innych krajów. I co wtedy. Dla ludzi z podwójnym obywatelstwem nie będzie problemu. Obecnie Niemcy niechętnie przyjmują swoich obywateli mieszkających w innym państwie. Po wyjściu z unii przyjmą wszystkich bez słowa. W Polsce zostaną Polacy skazani na pogłębiającą się biedę. No, ale nikt nikogo do dobrobytu zmuszać nie może.
bogu2020.01.31 12:23
spokojnie tez opuscimy na naszych warunkach oczywiście dgy kasa przestanie płynąć szerokim strumieniem. bedzie tak pieknie patriotycznie po naszemu.
obserwator.2020.01.31 12:02
Moim zdaniem tylko Międzymorze może nas wzmocnić, UE jest w rozkładzie czym szybciej ten kołchoz się rozpadnie to dla wszystkich tych którzy cenią sobie Wolność i swobodę gospodarczą będzie lepiej, KE to nic innego jak Komitet Centralny na wzór komunistyczny, żadnych perspektyw tylko wyzysk, ciemnota i narzucanie nie sprawiedliwości co widać na przykładzie np. Niemiec, Francji, Hiszpanii czy Włoch , tak gdzie są populiści, lewactwo, poprawność polityczna, lgbtq i im podobne tam tworzy się państwa obozy w których człowiekowi zamyka się usta wprowadzając cenzurę za tak zwaną "mowę nienawiści"?.
Bianka2020.01.31 13:43
Połowę Międzymorza miałeś za socjalizmu. O RWPG słyszałeś? Nie daliśmy rady to teraz tym bardziej rady nie damy. Mądre państwa zostaną przy unii, nawet Węgry. Polska może sobie opuszczać unię nawet dzisiaj. Lubicie być biedni i nikt na to nic nie poradzi.
AAAtomek2020.02.1 12:18
Idea Międzymorza jest dla takich prawicowych frajerów jak ty. Którzy maja jedna prawacką półkole mózgu.
lady chapel2020.01.31 12:02
Za aferą taśmową, dzięki której PiS przejął władzę stoją Rosjanie. Plebsem łatwo manipulować - plebs łyknął przynętę i dzięki niemu do dziś wszyscy muszą wąchać takie kwiatki jak: skłócenie narodu, wariat Macierewicz na stanowisku ministra obrony, deforma sądownictwa i wszechobecny zapach ruskiego węgla.
M2020.01.31 12:08
I to Rosjanie wkładali w gadające gęby u Sowy te obrzydlistwa wygadywane przez waszych idoli? Przez tych wszystkich polskojęzycznych renegatów, ze słów których Polacy dowiedzieli się za kogo faktycznie platformiana "e l y t a" ich uważa?
Bianka2020.01.31 13:39
Daj spokój. Gdzie jest 2-ch ludzi tam zawsze padają słowa dziwaczne dość. Tak jest też w PiS. Nie czarujmy się. Nie było tam nic takiego nad czym można się pochylać przez 5 lat. Nie interesuje mnie co mówili, natomiast interesuje mnie co robi PiS. Od mówienia jeszcze nikt nie umarł, od robienia komuś szkody - niejeden. To że ktoś tam uważa się za lepszego to pikuś. Jest udowodnione, że za taśmami u Sowy stoją Rosjanie i tylko ktoś naiwny wierzy, że rząd PiS jest antyrosyjski. Jakoś nie słychać aby starano się odzyskać wrak, Macierewicz też dziwnie zamilkł, a to wzajemne oskarżanie się Rosji i Polski o historię to zjawisko grubymi nićmi szyte. Przecież Putin nie jest tak głupi i cały rosyjski naród aby wierzyć w winę Polski, a i polska jakoś nie przekonująco interweniuje. .Absurd. PiS musi się odwdzięczyć za pomoc przy obalaniu rządu PO.
Samanta2020.01.31 14:25
błędna teza. Polacy wybrali Pis z obawy przed przyjmowaniem emigrantów.
Dam2020.01.31 14:44
Racja, ale taśmy jednak też pomogły.
Vaar2020.01.31 11:49
Jako Holender mówię wam Polacy, wynocha z UE. UE nie jest dla was. My macie swoją niepodległość i szlachecką wolność, żyjcie sobie poza UE. Nie zawracajcie man dudy.
ateusz2020.01.31 12:01
Holender? Chyba raczej Niderlandczyk?
skuter2020.01.31 12:12
A wy nam kolorowi popaprańcy
Darek2020.01.31 12:45
Dziękuję za Twoje miłe słowa, właśnie pokazałeś jak nas postrzegają w waszym kraju. Szkoda tylko że myślisz tylko o sobie żeby Ci było dobrze. Dobrze że wy Holendrzy macie dużo do powiedzenia w UE (jeśli się nie mylę to macie jakieś 5% głosu w UE). Mimo wszystko ja mam szacunek do Was.
Beno2020.01.31 13:56
A po co jeszcze ten szacunek dla Holendrów. Toż to chodzące trupy.
bbb2020.02.1 1:24
Polska w UE, to taki menel wśród arystokracji
łachim2020.01.31 11:31
Polska powinna opuścić UE i wraz z Ukr, Białorusią, Litwą, Łotwą i Finlandią założyć koalicję antyrosyjską.
ateusz2020.01.31 12:01
Tak, zwłaszcza antyrosyjską z Białorusią :D I ze wschodem Ukrainy :D
łachim2020.01.31 12:55
Jesli nie teraz to nieprędko pojawi się lepsza okazja
Bianka2020.01.31 13:29
W ogóle się nie pojawi. Ukraińcy nienawidzą Polaków, Finlandia na pewno nie zechce zjednoczyć się z takim konfliktowym narodem jak Polacy, Białoruś na pewno nie wystąpi przeciwko Rosji. O czym rozmawiamy.
Polexit2020.01.31 19:29
Z tą Ukr i Litwą to ostrożnie. Ale są jeszcze: Słowacja, Słowenia, Chorwacja, Węgry.
XYZ2020.02.1 8:22
A czy oni chcą z Polską?
AAAtomek2020.02.1 12:15
Ale oni nie chcą z Polską mieć nic wspólnego.
PancerCrystal2020.01.31 10:58
PiS robi wszystko żeby nas z UE wyprowadzić. Prawdopodobnie mu się to uda. Po wprowadzeniu kagańca na sądy grozi Polsce wypowiedzenie umowy z schengen. Wynika to z tego, że Polska przestanie być praworządnym krajem, jako taka nie może być w wspólnocie bez granic, jest to wpisane w statut tej umowy. Unijni celnicy kontrolujący wschodnią granicę UE z Ukrainą, Białorusią i Rosją przeniosą się na zachód i południe Polski. Wrócą kontrole, szlabany i kolejki na granicach. Wielu Polaków tego chce, a nasze dzieci zobaczą jak było za PRLu. To jest kwestia kilku miesięcy Od tego zacznie się Polexit.
Michał2020.01.31 11:07
Bardzo dobrze by było jak by tak się stało.
PancerCrystal2020.01.31 11:16
Michał dlatego napisałem że wielu Polaków by tego chciało, żeby wróciły granice, czyli znowu paszporty, kolejki, kontrole na granicach i inne upokorzenia dla Polaków. Czyli powrót do PRL.
M2020.01.31 11:27
Podróżowanie bez paszportów, szlabanów i etc mogą regulować umowy dwu i wielostronne. I tu nie chodzi o to, by ludziom cokolwiek utrudniać na granicach. Tu chodzi o to, by postawić tamę wobec narzucania Polsce idiotyzmów produkowanych masowo przez unijnych kretynów za nic mających suwerenność wolnych państw i narodów. Całej zgrai jakiś Timmermansów, Verchofstadtów, Jurovych, Schultzów, Tusków i innych, których w Polsce nikt nie wybierał w wolnych wyborach, a którzy uzurpują sobie jak mają wyglądać polskie sprawy. Tyle i tylko tyle
PancerCrystal2020.01.31 11:53
Umowa z schengen to zupełnie co innego niż UE. Należące do niej kraje muszą spełniać wielw warunków m. In. praworządność. Dlatego nas wyproszą, a wtedy możemy się dogadać z Rosją via Białoruś na ruch bezgraniczny, Putin się ucieszy.
M2020.01.31 12:00
Z Rosją to już dawno się dogadaliście za pośrednictwem niejakiej Merkel i od dawna Putin się cieszy z takiej unijnej "praworządności". I unijnej "solidarności" przy kwestii obu Nord Stream, białowieskiego kornika a ostatnio przy sprawie przekopu Mierzei Wiślanej. Tak, że nie trzeba schizofrenicznie przedstawiać obiektywnych faktów, zdrowi ludzie sami wiedzą kto na tę schizofrenię choruje.
Bianka2020.01.31 13:13
Na wyjściu z unii tylko stracimy. To dzięki unii mamy kasę na wiele przedsięwzięć. Polska samotna nie wygrzebie się z biedy. Ponadto Unia Europejska to gwarancja pokoju i wymiany gospodarczej. Naszym największym partnerem handlowym są Niemcy. Jeśli Polska opuści unię, a Niemcy nie będą chciały z nami handlować to tylko stracimy. Istniej e tez groźba, ze sporo zagranicznych firm opuści nasz kraj. Mamy niestabilne złe prawo i już teraz przedsiębiorcy podkreślają, że największym mankamentem są złe, szybko uchwalane ustawy, które utrudniają prowadzenie biznesu. Czas skończyć z demagogią i zastanowić się dokąd zmierzamy. Odnoszę wrażenie, że Polska postępuje tak jak nieznośny dzieciak: na złość mamie odmrożę sobie uszy.
Darek2020.01.31 11:28
Mi się wydaje że trochę się mylisz, zobacz sam co to za ue w której tylko niemcy i francuzi decydują o wszystkim nie biorąc pod uwagę zdania innych członków wspólnoty. O taką UE nam chodzi?
M2020.01.31 11:34
Absolutna zgoda. Od zbyt wielu lat ta cała rzekoma UE istnieje jedynie po to, by realizować interesy Niemiec i Francji. Inni, na zasadzie usłużnych kundli jedynie im przytakują. To w ogóle istota trwania lewackiego Zachodu. Wyspiarze z tym skończyli, my też nie musimy w tym tkwić aż tak bezrefleksyjnie.
PancerCrystal2020.01.31 12:03
Powtarzam, schengen to nie jest UE. Z schengen za brak praworządności nas wyproszą, do tego nie potrzeba żadnych procedur. Przeniosą celników ze wschdniej naszej granicy na zachodnią i południową gdzie wrócą szlabany i kontrole. Ku uciesze Polaczków.
Bianka2020.01.31 13:26
Coś mi się zdaje, że nie odróżniacie Rady Europy od Unii Europejskiej. Wyjdziemy z unii i posypie się nasza gospodarka. Zauważ, że więcej do Niemiec sprzedajemy niż od nich kupujemy, a więc Niemcy dają nam zarobić. Dlatego Morawiecki może się pochwalić wzrostem PKB. Krach w wymianie handlowej z Niemcami to krach naszego budżetu. Po wyjściu Polski z unii nadal będziemy członkiem Rady Europy i nadal będziemy podlegać jej prawom. Tu nic się nie zmieni. Zawsze tak jest, że jak podpisujemy z kimś umowę to zgadzamy się na pewne warunki i przestrzeganie prawa. Polska PiS chce należeć do organizacji, ale nie chce być do niczego zobowiązana choć kasę chce brać jak najbardziej.
AAAtomek2020.02.1 12:15
Cieszy mnie to. Wtedy w ciągu 24h ewakuujemy się z całą rodziną na zachód. Zrobi to tak zapewne z kilka milionów Polaków, a wtedy PiS z Watykanem będą mogli zrobić katolicki rezerwat na całym obszarze kraju! Dojna zmiana gra dla Putina, cały czas od 2015 roku.
Mirek2020.02.3 11:42
Przychlast
M2020.01.31 10:52
Rozpoczyna się rozpad euro - kołchozu. Po co wolnym państwom i narodom organizacja, której szefostwo wybiera samo siebie, przed nikim prawnie nie odpowiada a uzurpuje sobie prawo narzucania swoich idei suwerennym państwom? Pożytek z tego żaden, problemów sporo. Wyspiarze w porę to dostrzegli. Inni są w trakcie.
Bianka2020.01.31 13:03
Tu nie chodzi o prawo i idee, tu chodzi o kasę. Dopóki unię stanowiły kraje Europy Zachodniej to GB nie myślała o jej opuszczeniu unii. Od momentu wejścia do unii państw wschodu, m.in. Polski, kraje bogatsze zaczęły odczuwać ciężar nowych, źle zarządzanych i biednych państw postsocjalistycznych. Wielka Brytania z tego tytułu musiała wpłacać do kasy unii znacznie więcej pieniędzy niż z nich otrzymywała. Anglicy wiedzieli, że muszą utrzymywać biedniejsze państwa. I dlatego głosując za brexitem wyrazili swoją wolę opuszczenia unii. I wcale im się nie dziwię.
Adam2020.01.31 18:57
Kto ci nawciskal takich bajek, laduja cie jak stary akumulator a ty lykasz wszystko jak mlody pelikan. UK opuscilo EU bo ci drudzy chcieli im wcisnac imigrantow na sile.
jokR2020.01.31 23:51
W GB najliczniejsi emigranci to 2 nacje - Hindusi - była kolonia i żadna Unia ich tam nie wpychała, oraz Polacy. Ci ostatni faktycznie są symbolem dla polityki antyimigracyjnej, "zajmowania miejsc pracy", ciągnięcia zasiłków itd.
Pawe\\305\\202 2020.02.1 1:13
A Pani Merkel jej "zaproszenie" milionów" Afrykanów i jeszcze niedawne widoki znad kanału La Manche ? Cóż, znowu winni Polacy (nie pierwszy i nie ostatni raz)