06.10.13, 09:58fot. Morgue File

Lekcje z ateizmu będą obowiązkowe w szkołach Irlandii

Lekcje ateizmu obejmą uczniów między czwartym (sic) a trzynastym rokiem życia. Zajęcia zostaną zorganizowane przez antyreligijną organizację „Atheist Ireland” ze wsparciem organizacji „Educate Together” , również walczącej o edukację wolną od treści religijnych.

Szef „Atheist Ireland”, Michael Nugent, powiedział: „Te lekcje są niezbędne, bo irlandzki system szkolnictwa zbyt długo wspierał jednostronnie religijną indoktrynację”. 

Portal katholisches.info wskazuje, że lekcje z ateizmu nie są novum na skalę światową. Wiele koledży w USA od dawna prowadzi tego typu zajęcia. Irlandia jest jednak pierwszym krajem Unii Europejskiej, który będzie przekonywał uczniów, że Boga nie ma.

Minister Ruairi Quinn, który jest członkiem socjalistycznej Partii Pracy, walczył z religią w szkołach już w 2011 roku. Chciał wówczas, by katolickie szkoły prywatne, znajdujące się rzecz jasna pod kuratelą Kościoła, trafiły pod kontrolę „laickich i wybranych jednostek”.  Plan ten został jednak zrealizowany jedynie w niewielkim stopniu.

Tymczasem lekcje ateizmu rzeczywiście wejdą w życie. Będą to obowiązkowe, cotygodniowe zajęcia, trwające 40 minut. Uczniowie poznają w ich trakcie podstawy materializmu i naukowego poglądu na świat; dowiedzą się też, czym jest apatia religijna oraz agnostycyzm. Organizacja „Educate Together” proponuje nawet własną aplikację na smartfony, która będzie proponowana wszystkim rodzicom, których dzieci chodzą do szkoły podstawowej.

Jedną z lektur w programie nowego przedmiotu będzie „Magia realizmu” (ang. Magic of Reality) słynnego ateisty Richarda Dawkinsa, o którym stało się ostatnio głośno ze względu na jego ambiwalentne wypowiedzi na temat pedofilii.

Pac/katholisches.info

Komentarze

anonim2013.10.6 10:04
"Będą to OBOWIĄZKOWE, cotygodniowe zajęcia" Na tym polega wolny wybór w rozumieniu socjalistów.
anonim2013.10.6 10:10
Oj panika się zaczęła...
anonim2013.10.6 10:12
Kretynizm.
anonim2013.10.6 10:13
Za niedługo w Polsce też to może wejść skoro z roku na rok coraz mniej ludzi chodzi do Kościoła.
anonim2013.10.6 10:19
@lukasso - "to pokłosie wszelkiego rodzaju afer w kościele irlandzkim" To najgłupszy wpis jaki dziś tutaj czytałem. @jackal - to troszkę nielogiczne. Bo skoro wg Ciebie coraz mniej ludzi chodzi do kościoła, to po co im OBOWIĄZKOWE lekcje bezbożnictwa?
anonim2013.10.6 10:29
@Jack_Holborn Żeby zabić wiarę u tych co się jeszcze wahają ?
anonim2013.10.6 10:54
Na szczęście w ojczyźnie mamy Ruch Palikota, który z racji swojego uwielbienia dla "neutralności światopoglądową", podobna inicjatywę będzie z pewnością i bez cienia wątpliwości zajadle zwalczał przekraczając nawet granice dobrego smaku. "Tak więc, niestety, tylko około 16tys. dzieci będzie mogło dowiedzieć się, że katolicyzm nie jest jedynym możliwym wyborem. Chyba, że rodzice pozwolą pociechom korzystać z kursu w internecie." Bo tam każde dziecko z pewnością trzymane jest 24h w zamknięciu bez jedzenia i picia to raz. A dwa widzę, że specjaliści od cudzego potomstwa ostatnio mnożą się jak grzyby pod deszczu, może gdy zniknie temat indoktrynacji, a pojawi się utrzymanie, rodzenie i zaspokajanie podstawowych potrzeb, przestaną w cudowny sposób rozpływać się w powietrzu.
anonim2013.10.6 11:08
@Apologeta2 Bzdury wypisujesz. Z lekcji religii zwolnione jest każde dziecko, którego rodzić nie wyrazi na to zgody. http://www.irelandjobs.pl/information_three.htm Nie każdy rodzic pragnie by jego dziecko nie mogło żyć z faktem, że na świecie są jeszcze ludzie religijni i nie chce by swoje wolne dni poświęcało napince na katolickich portalach. Więcej empatii i zrozumienia.
anonim2013.10.6 11:10
"... podstawy materializmu i naukowego poglądu na świat; dowiedzą się też, czym jest apatia religijna oraz agnostycyzm." To ma być ta "obrazoburcza" indoktrynacja? To "zło wcielone"??? Na dodatek nie "zamiast", lecz "oprócz" nauczania religii ... No pięknie ... Znaczy, że jednak postulujecie "wiedzę zakazaną"... Wiedzę. Pewnie - w pewnym sensie - słusznie. Ponoć największą szkodę komunizmowi przyniosła walka z analfabetyzmem ...
anonim2013.10.6 11:19
@Purple Postulujemy uszanowanie neutralności światopoglądowej tj. nie narzucanie i nie faworyzowanie żadnego z nich:)
anonim2013.10.6 11:26
Kolejna smutna manipulacja Frondy. Nikt na "lekcjach ateizmu" nie będzie przekonywał uczniów, że boga nie ma. Przynajmniej takie ma być założenie. A tak..zapomniałem...w świecie Frondy prezentacja jakiegoś poglądu równa się przekonywaniu o jego prawdziwości. Myślcie tak dalej daleko zajedziecie.
anonim2013.10.6 11:30
"Myślcie tak dalej daleko zajedziecie. " Na dalszym nabijaniu im wejść przez "łowców manipulacji' mogą co najwyżej wiele zarobić. Myślę że niespecjalnie ich to martwi:)
anonim2013.10.6 12:01
Faktycznie dramat, 7% dzieciaków dowie się co to ateizm, agnostycyzm i humanizm. Bardziej powinno oburzać że pewnie 100% dzieciaków w Irlandii usłyszy, że może trafić do piekła i cierpieć katusze przez wieczność ale co tam, najważniejsze na frondzie to nie przepuścić okazji do manipulacji.
anonim2013.10.6 12:05
@Smerf Czyli - w praktyce jak? Tu przecież mowa o 'wiedzy o ..." a nie o "jedynie słuszności" ... Neutralność światopoglądowa - choć trudna do realizacji - jest (jak sądzę) możliwa, tylko trzeba by zgody na usunięcie religii (lub zastąpienie jej np. historią wierzeń), a nawet przekopanie programu historii czy literatury, nie wspominając o "przekopaniu kadry" ... Kto się na to porwie?
anonim2013.10.6 12:16
@Matiola- pewnie, że nikt dosłownie tego nie powie, ale przekaz będzie raczej jasny.
anonim2013.10.6 12:40
Obecnie to chyba ateizm stał się religią.
anonim2013.10.6 13:06
"93 % szkół jest kierowanych przez KK " skąd te dane ? ;-)
anonim2013.10.6 13:40
@Blaesus91 Dołączam się do twojego pytania. Skąd te dane? Jak się Frondzie zarzuca manipulacje to proszę podawać dane nie z powietrza tylko konkretne. Wtedy dyskusja ma sens. Ciekawy byłby artykuł rzetelnie opisujący jak wygląda edukacja w Irlandii.
anonim2013.10.6 13:42
Matthiola longipetala napisała. "Nikt na "lekcjach ateizmu" nie będzie przekonywał uczniów, że boga nie ma." W takim razie po co ten przedmiot nauczania? Co to jest ateizm?
anonim2013.10.6 14:54
"Czyli - w praktyce jak? Tu przecież mowa o 'wiedzy o ..." a nie o "jedynie słuszności" ..." W takim razie czemu w szkołach nie wiedzy o teatrze, wiedzy o wędkarstwie, modzie, zdrowiu, zbieraniu znaczków? Przecież to wszystko takie niezbędne do życia. Co więcej w szkołach z reguły nie uczą liczenia całek, rozpoznawania mikroorganizmów, a jedno wydarzenie historyczne któremu w szkołach podstawowych poświęcona jest jedna strona w podręczniku, student historii czyta jedna 400-stronnicową książkę. To może od razu wysyłajmy dzieci na studia w dodatku na wszystkie możliwe kierunki, no bo przecież wiedza, wiedza, wiedza na temat wszystkie co istnieje i nie istnieje. "Neutralność światopoglądowa - choć trudna do realizacji - jest (jak sądzę) możliwa, tylko trzeba by zgody na usunięcie religii (lub zastąpienie jej np. historią wierzeń), a nawet przekopanie programu historii czy literatury, nie wspominając o "przekopaniu kadry" ... Kto się na to porwie?" Właściciele szkół prywatnych i dawno już postulowane, ale wciąż nie wprowadzone bony edukacyjne. Klerofoby swoim uprzedzeniem do wszystkiego co religijne dają świetne dowód na to, jak bardzo jesteśmy spolaryzowanym społeczeństwem i nie ma już sensu uczenia wszystkich tego samego i ślepo liczyć na to, że w końcu społeczność tworzyć będą wierne kopie "idealnego" człowieka. Jak sam świetnie zauważyłeś wyrugowanie religii nic nie da, bowiem świat jest trochę bardziej skomplikowany i złożony. Natomiast sama "neutralność światopoglądowa" to dobrze znany klerofobiczny/"ateistyczny" argument, i jak świetnie na tym przykładzie widać, w istocie jest to tylko pretekst do zepchnięcia religijność do zaścianka i katakumb. Tak żeby nikt nie śmiał przeszkadzać w głoszeniu "jedynych słusznych poglądów". "W Polsce te lekcje też są obowiązkowe - nazywają się matematyka, fizyka, chemia, biologia. " Tak tylko że to jest nauka, a nie filozofia. Szkoła natomiast przekazywać ma wiedzę, a nie poglądy na świat i życie.
anonim2013.10.6 15:57
U nas w kraju też jest bardzo wielu takich "nowoczesnie oświeconych", którzy aż się rwą, żeby podobną ateizację wprowadzić...
anonim2013.10.6 16:23
Nie wiem po co tu się szarpać. Według słów artykułu "we wszystkich państwowych szkołach kraju obowiązkowo będą odbywać się lekcje z ateizmu" I tyle. Ma być obowiązkowa walka z Panem Bogiem dla małych dzieci. Czy trzeba Wam więcej świadectw kto uzurpuje sobie prawo do wychowywania Waszych pociech?
anonim2013.10.6 16:52
Jak myślicie, ilu politycznych kretynów pragnęłoby wprowadzić u nas takich lekcji. Są wściekli bo społeczeństwo trzyma się Boga i kościoła i nie pozwala sobie na taką polityczną samowolę. To społeczeństwo ma kreować w jakich wartościach mają żyć a nie politycy.
anonim2013.10.6 17:10
@Phantom - no przecież nie. W moim pierwszym wpisie wręcz podkreślałem fakt, iż to nie Kościół, ale ci ludzie nie chcą dać wyboru czego się mają uczyć nowe pokolenia. Kościół niczego sobie nie uzurpuje, drogi kolego.
anonim2013.10.6 17:25
@Phantom - jeśli się już bawimy w lewicową równowagę (kobiety równe mężczynom itd.), to wymagajmy, by obok OBOWIĄZKOWYCH lekcji tego że nie ma Boga, dzieci w szkołach PUBLICZNYCH uczyły się OBOWIĄZKOWO, że Pan Jezus jest Zbawicielem, wstał z martwych, a Matka Boska jest naszą matką. Wtedy będzie OK.
anonim2013.10.6 17:34
@jennifer85 - sprywatyzujmy wszystkie szkoły. Nie będzie czegoś takiego jak "non-denominational school". Co Ty na to?
anonim2013.10.6 17:44
@Phantom - pytanie Twoje czy kobieta jest niby niższa, czy gorsza jest niepoważne, a już posądzanie MNIE, że uważam wartość mężczyzn i kobiet jak Rollsa do Trabanta to świadczy źle tylko o Tobie. Wstydź się!
anonim2013.10.6 18:16
Generalnie sam za bardzo nie rozumiem czemu zajęcia z ateizmu miały by służyć. Podobnie jak w szkole religia nie jest do niczego potrzebna, podobnie nie są potrzebne zajęcia z ateizmu.
anonim2013.10.6 18:29
@czasem_neurotyczny "... czemu zajęcia z ateizmu miały by służyć" Tego nikt nie wie. Zwłaszcza, że takie "zajęcia" są tylko w konfabulacjach "nawiedzonych". To taka kalka myślowa; skoro zajęcia z religii służą indoktrynacji, to zajęcia o (m. in.) ateiźmie MUSZĄ być też indoktrynacją ... Widać dla niektórych nie do pomyślenia jest, by dzieciom można było mówić, że ateista to nie diabeł, tylko ktoś, kto myśli "inaczej" niż katecheta ...
anonim2013.10.6 18:31
@Wench- Od kiedy to religa jest przedmiotem obowiązkowym?
anonim2013.10.6 18:52
Nie wiem po co to całe zdziwienie. Powtarzam: nie wiem po co tu się szarpać. Według słów artykułu "we wszystkich państwowych szkołach kraju obowiązkowo będą odbywać się lekcje z ateizmu" I tyle. Ma być obowiązkowa walka z Panem Bogiem dla małych dzieci. Czy trzeba Wam więcej świadectw kto uzurpuje sobie prawo do wychowywania Waszych pociech? A po co system PAŃSTWOWYCH egzaminów wstępnych? Czy Wy ludzie, zwłaszcza młodzi, nie rozumiecie, że to nie ma żadnego znaczenia? 3 dni temu mój wujek zawalił mnie mnóstwem ciekawostek o pszczołach. Stałem jak zaczarowany i słuchałem. Nawet zachęcał mnie bym się tym zajął. Przecież ja bym w normalnym świecie nie wymagał przyklepania mi oficjalnej decyzji jakiegoś misia zza biurka że umiem obchodzić się z pszczołami, bo by mi to g...o obchodziło. Prawdziwą moją wartość jako pszczelarza określałaby opinia PRYWATNEJ osoby, a nie państwowego urzędnika. To wujek (czy Wasz dziadek) mógłby ocenić co umiecie, czaicie to???
anonim2013.10.6 18:54
@jennifer85 - a jeśli Fronda to sposób na pochwalenie się Twoją znajomością angielskiego, to chyba nie mamy o czym pisać.
anonim2013.10.6 19:00
"tak, sprywatyzujmy szkoly I dajmy rodzicom prawo do powiedzenia nauczycielowi "place za szkole I wymagam zeby moje dziecko zdalo" przeciez to recepta na produkcje idiotow" Produkcja idiotów to prawo do nauki do 18 roku życia i jednocześnie prawo do niezdawanie przez lat 10, za co podatnik i tak pod przymusem zapłaci. Przykro mi ale przymus państwowy jeszcze z nikogo nie zrobi laureata Nobla, a "darmowa" edukacja do nauki bynajmniej nie zachęca. Najlepszy przykład z Polski ---> http://www.youtube.com/watch?v=wNBc8xIht-U " Sprywatyzuj szkoly daj kazdej pieniadze zeby rzadzila sie jak sobie wymarzy I w miesiac bedziesz mial wojne domowa w calym kraju " Ok załóżmy się i zróbmy ciekawy test. Co prędzej doprowadzi do wojny domowej, narzucanie programu nauczania czy swoboda wyboru oferty edukacyjnej. Druga opcja od lat funkcjonuje w USA, a wojny domowej jak nie było tak nie ma. No ale fakt jest inny problem, ludzie nie zawsze myślą tak jak życzy sobie tego "nowy wspaniały świat". "zaryzykuje, lekcje ateizmu sluzylyby rozwojowi intelektualnemu, eliminacji gusel I temu podobnych" Raczej rozwojowi portali katolickich, bo jeśli ateizm to walka 24h z "zabobonem" zza klawiatury, to reklamy na religijnych stronach w końcu stałyby się opłacalne
anonim2013.10.6 19:04
"przeciez najlepsza walke z Panem Bogiem robi kosciol." Skoro tak co tu jeszcze robisz?
anonim2013.10.6 19:13
@Phantom- W Polsce lekcje religii nie są obowiązkowe! Na jakimś ty świecie żyjesz? Ja znam to z autopsji! Do podstawówki chodził ze mną świadek jehowy. Nikt go nie zmuszał do chodzenia na religię! Potem sam uczyłem w szkole i nie znałem przypadku zmuszenia kogoś do uczęszczania na religię.
anonim2013.10.6 19:15
@Phantom - "najlepsza walke z Panem Bogiem robi kosciol" Dziękuję za uwagę. @jennifer85 - przywołuję Cię do porządku. Idź spać.
anonim2013.10.6 19:30
"tak, przymus nie zrobi laureate nobla ale tez nie "wsadzi" doktorow "Na" kase w Biedronce czy magistrow na zmywaka w Londynie." To już skutecznie robi interwencjonizm państwowy, biurokracja i wszelkie zwalczanie prywatnej przedsiębiorczości. "Prosze cie nie kompromituj sie nauczaniem (a raczej jego brakiem) w USA" Skoro już mowa o Noblach, to napisz jeszcze który kraj świata ma ich najwięcej i napisz jeszcze raz swoja opinie nt jego nauczania:) "@Smert - pomagam" Owszem, ale redakcji w nabijaniu wejść i karmieniu reklamodawców:D
anonim2013.10.6 19:34
@Purpre- Dlaczego? Powiem ci, że w podstawówce był jednym z moich najlepszych przyjaciół ( zresztą dalej go uważam za przyjaciela). Był i dalej jest normalnym, zwykłym chłopakiem.
anonim2013.10.6 19:51
"moge, ale mozesz to znalezc na necie, poza tym ilosc noblistow nie jest tematem dyskusji, ilosc polskich jest wykladnikiem poziomu nauczania w Polsce." Nie muszę tego robić bo ja to wiem, to właśnie USA, które według Ciebie prawie w ogóle nie ma edukacji. Tak swoją drogą chciałbym zobaczyć polskich studentów na amerykańskich uczelniach:) " W Polsce liczy sie ilosc nie jakosc, poza tym prywatnej przedsiebiorczosci nigdy calki nie byly potrzebne ani astrofizyka, ani archeologia, ani literatura a biurokracja jest wieczna, zainteresowana jedynie przemieszczaniej bzdur z jednego biurka na drugie" Za to w sprywatyzowanemu szkolnictwu z normalnym prawem pracowniczym przydałoby się to bardzo.
anonim2013.10.6 20:01
Bezbożnicy zmienili taktykę na bardziej bezpośrednią. Najpierw wprowadzili podstępem religię do szkół, aby sprowokować argument o indoktrynacji od najmłodszych lat prowadzonej przez państwowe instytucje, za państwowe pieniądze. A teraz - w ramach rzekomego odwetu - żądają takiej a nie innej odtrutki. Co za perfidia!
anonim2013.10.6 20:47
@jennifer85 - napisałeś taki tekst: "Masz jakieś wrodzone zamordystyczne skłonności. Chciałbyś planować obcym ludziom rozkład dnia ... hmm :)" A Ty byś nie chciał, aby wszyscy się z Tobą zgadzali, szanowny jennifer85?
anonim2013.10.6 20:49
To skandal! Religia nie jest obowiazkowa np dla osob innego wyznania czy niewierzacych.. dla czego wiec zmuszac innych do uczenia sie.. atezimu! To wielka krzywda dla malych dzieci, ktore bez wzorow domu, wychowaja sie bez Boga... Nie wiem co bym zrobila na miejscy tych rodzicow i dzieci, buntowala sie napewno... Starala sie mowic w domu jak najwiecej o wierze. I tak tam tyle zla aborcji homoseksualizmu... Jeszcze karmic dzieci od malego takimi tresciami? Boze : (
anonim2013.10.6 20:57
@jennifer85 - najbardziej spodobało mi się to Twoje "Może jeszcze chcesz mi pod pierzynę zaglądać?" To jest coś takiego, gdy jakiś element z palikociarni rozpaczliwie szuka szpilki, którą można by wcisnąć, gdy inne sposoby zawodzą.
anonim2013.10.7 5:05
Irlandio, złą drogą poszłaś! Scenariusz wszędzie ten sam, lewactwo dostaje głos rozpoczyna się walka z religią. Oni inaczej nie potrafią.
anonim2013.10.7 8:42
Właśnie dlatego szkoły powinny być wolne od jakiejkolwiek ideologii.
anonim2013.10.7 8:55
Jak w Związku Sowieckim. Obawiam się, że do nas też to dojdzie jak będziemy głosować na peło.
anonim2013.10.7 9:14
@Phantom - owszem, z pogardą wyrażam się o niektórych posłach na sejm. Ale to tylko dlatego że a) są osobami publicznymi i muszą się z tym godzić b) k..wy trzeba nazywać k..wami
anonim2013.10.7 9:22
@jennifer85 (Paź 6, 2013, 11:08 po południu) skoro uważasz, żem jest cham, to strasznieś wrażliwy chłopcze.
anonim2013.10.7 11:41
Jakie to dziwne...żeby nauczyć,że nie ma krasnoludków wystarczy 6 sekund-mówisz dziecku:"Nie ma krasnoludków" i po sprawie,ale żeby nauczyć,ze nie ma Boga potrzeba 9 lat między 4-tym a 13-tym rokiem życia....a więc co jest z tym Bogiem?Jeśli Bóg jest jak krasnoludki to powinno wystarczyć 6 sekund aby nauczyć,że Go nie ma. Coś jest nie tak.W ciągu 9 lat można nauczyć kilkunastu języków obcych i kilka razy wyprać mózg.A tutaj uczą o nieistnieniu czegoś(Kogoś?)-to jest co najmniej podejrzane.Jeśli Bóg nie istnieje to uczenie o tym przez 9 lat jest koszmarną stratą czasu,a jeśli istnieje to nic i nikt nie powstrzyma Go przed pokazaniem się gdy zechce.... To jest dyskryminacja bo teraz trzeba wprowadzić 9 letni program nauczanie non pastafarianizmu i uczyć dzieci,że nie ma latającego potwora spagetii.Na to jednak nie ma funduszy bo Potwór Spagetti nikomu się nie naraził.Tym ateistom naraził się nie istniejący(według nich)Bóg-najwyraźniej nie trzeba nawet istnieć aby kogoś zdrowo wku...Dziwny jest ten świat.....