Na łamach miesięcznika „Wpis” prof. Wojciech Polak poddał analizie skutki wprowadzonej przez ministra Jarosława Gowina tzw. „Konstytucji dla nauki”. Krytykując projekt prof. Polak wskazuje m.in., że nie wszyscy kwalifikują się do studiowania, wobec czego powinny powrócić egzaminy wstępne na polskich uczelniach.

W Polsce połowa młodych ludzi idzie na studia. Mogą na nie, jak zauważa autor, zapisać się wszyscy, bo w przypadku zdecydowanej większości kierunków nie obowiązują egzaminy wstępne. Również w czasie studiów nie ma dostatecznej selekcji, bo „każdy student jest na wagę złota”. Obniżenie liczby studentów skutkuje redukcją etatów naukowców.

- „Wykładowcy, mogąc stracić zatrudnienie i chleb, przepytują więc wielokrotnie słabszych studentów (a czasem w ogóle nienadających się na studia) i w końcu ich przepuszczają”

- pisze prof. Polak.

W ocenie naukowca „zaaplikowanie tzw. systemu bolońskiego na polskie wyższe uczelnie przyniosło kłopoty i właściwie niewiele pożytku”.

Wobec problemów polskiego szkolnictwa wyższego prof. Wojciech Polak proponuje reformy oparte na zasadach wprowadzonych przez Wilhelma von Humboldta. Najpierw ma to być odejście od uzawodowienia uniwersytetów. Na studiach wyższych, podkreśla prof. Polak, student ma zdobyć wiedzę i umiejętności pracy badawczej. Specjalizacje zawodowe będzie mógł dzięki temu opanować samodzielnie.

Dalej trzeba zdaniem autora wrócić do selekcji kandydatów na studia i przywrócić autonomię uczelni.

- „Należy wypracować mechanizmy obrony wolności słowa na uczelniach i zrobić wszystko, żeby wyeliminować paraliżujący naukowców strach przed wypowiadaniem swoich poglądów. Konieczna jest likwidacja absurdalnych przepisów związanych z ewaluacją czy zastosowaniem systemu bolońskiego. Trzeba uprościć struktury uczelni i zlikwidować nadmiar rozmaitych stanowisk kierowniczych. To zadania na dzisiaj. A potem trzeba pomyśleć o całościowej koncepcji polskiego szkolnictwa wyższego, która rozsądnie łączyłaby świat nowy z początkiem

- przekonuje.

kak/WPIS 05/2021; białykruk.pl