Wyniki badań Barometr Polska-Niemcy 2020 wskazują na rekordowy poziom sympatii Niemców do Polaków. Z badań wynika także, że Niemcy w dalszym ciągu kojarzą się Polakom w dużej mierze z wojną oraz z silną gospodarką. Niemcy uważają Polskę za atrakcyjny cel turystyczny.

Około 30 proc. skojarzeń Polaków z Niemcami dotyczy tematyki wojennej. 14 proc. skojarzeń stanowią silna gospodarka i dobrobyt. 8 proc. skojarzeń dotyczy zaś kultury, turystyki i języka.

Z kolei u Niemców kultura, turystyka i język stanowią najsilniejsze skojarzenie z Polską. Wynosi ono 29 proc. Skojarzenia związane z historią zajmują 7 proc. Ponadto Niemcy coraz rzadziej kojarzą Polaków z przestępczością i nieporządkiem (4 proc.).

72 proc. Polaków uważa, że relacje polsko-niemieckie są dobre, przy 55 proc. Niemców. Za złe uznaje je natomiast 14 proc. Polaków i 25 proc. Niemców. W tym zakresie wśród Polaków nastąpiła widoczna poprawa, wśród Niemców zaś pogorszenie.

Ponad połowa Polaków (52 proc.) i dwie trzecie Niemców (66 proc.) uważa, że w relacjach polsko-niemieckich należy koncentrować się na teraźniejszości oraz przyszłości. Ponadto odsetek Polaków, którzy tak twierdzą, przez lata się zmniejszał.

Badania z serii Barometr Polska-Niemcy prowadzone są przez Instytut Spraw Publicznych i Fundację Konrada Adenauera, obecnie również z Deutsches Polen-Institut i Fundacją Współpracy Polsko-Niemieckiej od 2000 roku.

g/rp.pl