11.04.19, 10:00

Bp Andrzej Czaja ostro o ,,Mszach z modlitwą o uzdrowienie''

,,Nie ma czegoś takiego jak Msza święta z modlitwą o uzdrowienie'' - mówi biskup Andrzej Czaja. Przewodniczący Komisji Nauki Wiary KEP był gościem obrad wyższym przełożonych żeńskich zgromadzeń zakonnych w Warszawie. Mówił o wpływie pentekostalizacji na życie Kościoła w Polsce. Bp Czaja zapowiedział przy tym wydanie dokumentu poświęconego kryteriom eklezjalności wspólnot kościelnych.

Hierarcha wskazał, że pentekostalizizm to ruch zrodzony na początku XX w USA, gdzie akcentowało się tajemnicę wylania Ducha Świętego na apostołów. Niestety, wiążą się z tym ruchemm poważne problemy. Przesadnie akcentuje się tam doświadczenie religijne lidera prowadzącego grupę. ,,Czasami używa się słowa Bożego dla potwierdzenia prawdziwości mojego przeżycia religijnego, a z tego przeżycia robi się normę postępowania własnego lub całej wspólnoty'' - powiedział biskup.

Jak zauważył hierarcha, kładąc akcent na doświadczenie osobiste, ruchy pentekostalne lekceważą tradycję i refleksję teologiczną na rzecz tego, co się przeżywa, a więc emocji. To z kolei powoduje wyłączenie zdrowego rozsądku i refleksji nad przeżywaniem swojej wiary. – W konsekwencji mamy takie różne zjawiska jak tarzanie się po podłodze czy inne dziwne zachowania – wskazał biskup, przywołując zjawisko określane jako Toronto Blessing [„Błogosławieństwo z Toronto” – nabożeństwa, które pojawiło się na początku 1994 r. w jednym ze zborów zielonoświątkowych w Kanadzie. W trakcie modlitwy uczestnicy tracili przytomność, padali na ziemię, wpadali w euforyczne stany itp.] Biskup Czaja zapowiedział, że kierowana przezeń Komisja wyda notę na ten temat.

,,To, co mnie niepokoi, to próby wplatania w liturgię Mszy świętej, której kształt Kościół dokładnie określa – jakichś dodatkowych modlitw czy rytuałów. Tak, jakby sama Msza święta nie wystarczała – zwraca uwagę biskup Czaja. – W ten sposób deprecjonuje się wartość sakramentów, a jednocześnie podważa skuteczność ich działania, a wprowadza się jakieś „sakramentalia” czy różne inne ryty'' - dodał, wspominając spowiedź furtkową, której zakazał Episkopat.

Hieracha przypomniał, że sprawę modlitwy o uzdrowienie na Mszy sprecyzowała w 2000 roku Kongregacja Nauki Wiary, Ardens felicitatis desiderium.

,,Nie ma czegoś takiego jak Msza święta z modlitwą o uzdrowienie. Każda Msza jest bowiem więcej niż uzdrowieniem – jest zbawcza, jest zbawieniem. Elementem zbawienia jest uzdrowienie – oczywiście wszystko według woli Bożej'' - powiedział biskup.
,,Natomiast psychomanipulacją jest ogłaszanie podczas Mszy czy nabożeństw o uzdrowienie, że oto w tej chwili Pan Bóg uzdrawia tego czy innego, konkretnego uczestnika takiej modlitwy'' - dodał.

bsw/KAI, fronda.pl

Komentarze

Helena2019.04.14 14:04
Piszą ludzie najczęsciej młodzi którzy nie znają Mszy Sw. przedsoborowych, a także nabożeństwa na które chodzliśmy młodzi ludzie, jakie to było wspaniałe. Wtedy nie było tylu ludzi chorych fizycznie i psychicznie. W kościołach śpiewano wg pór liturgicznych, jak był czas wielkiego postu to śpiewano pieśni wielkopostne, a teraz w poście śpiewa się te pieśni co w oktawie Bożego Ciała, jeden wielki zament. Konkludując aż pisczy o jedność tak w kościele, jak i w życiu POlitycznym, inaczej spodziewajmy się wielkiej kary Bożej AMEN
Olga2019.04.13 21:07
Czy to ksieza zabili Roberta Wojtowicza?
zatroskany2019.04.13 8:30
Nie widziałem tam żadnej bostońskiej zarazy...widziałem ludzi którzy jak kobieta z krwotokiem przyszli dotknąć szaty Jezusa . Widziałem ludzi z wielką wiarą jakiej życzę wszystkim biskupom . Z Bogiem
pytam2019.04.12 15:26
czyżby zazdrość o brak łaski? łaska jest dla wszystkich którzy chcą ją przyjąć drogi biskupie, zbawienie jest z łaski, nie z uczynków, przez uczynienie Jezusa Panem swojego życia, biskup o tym wie? czy papież w/g biskupa herezje wypowiada?
amy2019.04.12 15:05
Jestem w szoku i jest mi przykro, że duchowny podważa to o czym czytam w Piśmie Św., może jeszcze doda, że nie czytajcie Pisma, bo to co wam się mówi w kościele to wystarczy... mam czasem wrażenie, że niektórzy hierarchowie chcieliby wyznawców takich jak byli w średniowieczu: niepiśmiennych i nie myślących, żeby nie szukali sami Boga, ale o wszystko pytali równie grzesznych i ograniczonych duchownych.... Chodzę na takie modlitwy o uzdrowienie i jest to czas kiedy ludzie zbliżają się do Boga, a Bóg do ludzi, myślą jak i o co się modlą a nie klepią bezmyślnie formuły, BO NIE UDAWAJMY WIĘKSZOŚĆ KLEPIE BEZMYŚLNIE.
HENRY2019.04.12 8:11
to prawda że Msza Święta jest zbawcza i uzdrawia ale wiadomo że modlimy się w domu we wspólnotach na różnych nabożeństwach wzywając pośrednictwa świętych i MARYJI -wniosek po co się modlić więcej niż na Mszy skoro tylko Msza UZDRAWIA ?????? oj proponuje KSIĘDZU BISKUPOWI porozmawiać z wiernymi o wielu uzdrowieniach na ciele i duszy właśnie na takich Mszach . Po owocach poznacie...…..Nie słyszałem aby komuś zaszkodziła MODLITWA Z WIERNYMI !
mark2019.04.12 7:57
Dlaczego tyle jadu od ateistów ??? to objaw głębokiego problemu psychicznego jak każda FOBIA
ZYGMUNT2019.04.11 23:41
Chyba ksiądz biskup nie słyszał o darze (charyzmacie)poznania.
Leo2019.04.11 23:21
Biorę udział w takich mszach, odbywają się w skromnym , ustronnym miejscu, prowadzą je pustelnicy, ludzie obdarzeni charyzmatami. Osobiście odczułem uzdrowienie, a mojemu teściowi w podeszłym wieku, szpiczak (potwierdzony badaniami w klinice nowotwór krwi,) odszedł jak katar, na podstawie badań, wyniki bez leczenia wróciły do normy, pani Hematolog była zaskoczona i odroczyła wizyty (z karty dilo, teść jeździ teraz na kontrlę co kwartał).
Polak2019.04.11 21:24
Mam wrażenie że komuś zależy na tym podziale żeby skłócić Katolików
zatroskany2019.04.11 20:10
A największy problem jest wtedy ... kiedy nie widzi się że ma się problem, a twoi wrogowie chwalą cię i poklepują po plecach . Z Bogiem
matis892019.04.11 20:10
Niech idą do protestantów i po sprawie. Msza św. która wygląda jak show to ja nie wiem czy to chrześćijaństwo. Ludzie dostają jakieś spazmów, a prowadzący jakby jeszcze podkręcali show dla lepszego widowiska. To całe Toronto grubo śmierdzi.
zatroskany2019.04.11 19:41
Tym bardziej jest to nie taktowne że Kościół ma dziś duże kłopoty . Ale bywa i tak w życiu że kiedy chcesz komuś pomóc zostajesz odrzucony
7772019.04.11 19:32
ktos byl na mszy z modlitwa czy tylko pitolicie??
zatroskany2019.04.11 19:18
Prywatne sądy w takich kwestiach to woda na młyn wrogom Kościoła, szczególnie dziś w dobie internetu i innych mediów . Zostają przez nich pochwycone i ukazane jako np. niezgoda w Kościele ... co wielu katolikom podcina nogi . Tym bardziej że dzieje się tam dużo Bożych rzeczy .
Dumi2019.04.11 19:05
Ostatnie zdanie biskupa to, powiem szczerze, spory szok... Czy biskup rozmawiał z ludźmi mającymi charyzmaty??? To co modlący się podczas mszy św. manipulują, to są ich wymysły??? Powiem jasno: albo jest to wypowiedź KOŚCIOŁA albo biskupa. Różnica jest KOLOSALNA. Nie znam się bo jestem cienki, cienki, ale biskup Czaja nie może wprowadzać takiego zamieszania PUBLICZNIE nie mając imprimatum Kościoła. Jedno co widzę po tej wypowiedzie to CHAOS. Czy o to chodz drogi księże biskupie???
zatroskany2019.04.11 19:02
Nie mała ilość ludzi zostaje tam uwolniona od różnych przypadłości, uwikłań, uzależnień, czy chorób. Dlaczego ludziom odbierać nadzieję.
Zdzisław Nowak 2019.04.11 18:49
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2210203249039881&set=a.682799981780223&type=3&eid=ARBjvkuMDvlT8Ri8kemcUW1JMReJgUQaVXbMoBjAkAjoMHhBYawP3RQUbIuZjJe9LMRuasC6Szh-NKrF
Zdzis\305\202aw Nowak 2019.04.11 18:53
https://www.facebook.com/piotr.nowak.739326?fref=hovercard&hc_location=friends_tab
Beata Anna Maria2019.04.11 17:55
Jeżeli Msza jest Święta to z niej płyną wszystkie łaski które Bóg w Trójcy Jedyny chce dawać i daje według swojej woli . Jeżeli msza NIE jest święta to z niej nie płyną żadne łaski Kiedy msza NIE jest święta to kapłani wiedzą jakie warunki muszą a być spełnione .JEST MAŁO MSZY KTÓRE SĄ ŚWIĘTE. Powoduje to, że żadne łaski nie płyną .
andrzejhahn32019.04.11 16:24
czaja ty lepiej sobie uzdrow rozum
Piotr Nowak2019.04.11 13:25
Kolejny ksiądz-normalny człowiek (przynajmniej w miarę) dlatego go nienawidzicie. Prawda? :) Jesteście "najlepsi" :) :)
tretka2019.04.11 13:14
Tak, tak, a przed chwilą chciał usuwać egzorcystów, to zupełnie tak jak w Niemczech, oni tam nie maja egzorcystów ani mszy o uzdrowienie i uwolnienie, ale za to całe stado diabłów za skórą. A Czaja teraz poleci do GW i będzie tam bełkotał od rzeczy, pajac jeden
Jarek2019.04.11 12:29
A może jedni i drudzy mają rację? W czasie rekolekcji na mszy św. skupiamy się przede wszystkim na nauczaniu. Oczywiście nie oznacza to, że w trakcie innych mszy, nie ma nauczania. Tak samo jest z mszą z podkreśleniem elementu uzdrowiania, jakie Pan Bóg nam niesie. Po prostu jesteśmy ludźmi i potrzebujemy czasami bardziej świadomie przeżywać konkretne elementy eucharystii.
Magdalena2019.04.11 12:02
Chodze na Msze sw z modlitwa o uzdrowienie od wielu lat. I wiele razy doznalamalam pomocy. Raz, nie moglam zostac do konca nabozenstwa, juz po Mszy sw. Nadal bardzo zle sie czulam. W ostatnim juz liniowym autobusie zaczelam prosic Pana Jezusa, ze moze gdybym mogla zostac to by mi pomogl, wiec prosze teraz, tutaj o pomoc. I tak sie stalo, poczulam sie znacznie lepiej. Mialam tyle sil, zeby doniesc ciezka torbe do domu. Z calym szacunkiem do ks. Biskupa, ale prywatne sady wyglaszane publicznie moga czynic innym szkode.
Agnieszka2019.04.11 12:12
Niestety tacy biskupi nie zainteresowani prawdą, praktyką duszpasterską, doświadczeniami wiernych a jedynie tym, co w głowie sobie wymyślą, biorą się za spisywanie tych swoich prywatnych sądów jako oficjalnego stanowiska Kościoła. Dostała się taki biskup na kierownika jakiejś komisji i reszta biskupów nie narazi się, żeby jego opinię zanegować (nie mówiąc o usunięciu z takiego miejsca). W przypadku tak rozwiniętego towarzystwa wzajemnej adoracji dobro ludzi a nawet nauka i dzieła Jezusa nie maja żadnego znaczenia. Niedługo zamiast szukać Jezusa, jego mieć za swojego Mistrza i Pana, to nam każą naśladować siebie. A ja bym bardzo chciała wiedzieć czy biskup Czaja korzystał kiedyś z usług bioenergoterapeuty, bo coś mi jego nazwisko z tym się kojarzy i jak tak, to już nie zdziwi nic.....
Jerzy2019.04.11 12:14
Biedna ty jesteś Madziu, Pan Jezus to nie wróżka, a Msza św czy nabożeństwo to nie obrzędy magiczne jak byś chciała, jeśli dalej będziesz miała takie podejście to niebawem znów bardzo źle się poczujesz i bedziesz się czuła coraz gorzej, chyba że zrozumiesz to co robisz, nawrócisz się i zostaniesz Katoliczką
Wiesław Kaloryfer2019.04.11 16:18
Ile razy tak miałem! Osłabłem i nie mogłem dźwigac ciężkiej torby. Siadałem wtedy na fotelu w autobusie i odpoczywałem. Nikogo nie prosiłem o pomoc, do nikogo się nie modliłem, ale nim autobus dojechał do celu to mi przeszło. Niejeden tak miał i mu przeszło, choć z żadnej mszy nie wychodził ani na nia nie szedł.
Ewa2019.04.11 11:35
Kiedy żył Jan Paweł II kościół był spójny i każdy wiedział co jest prawdziwe i dobre, a co jest manipulacją. Dzisiaj mam wrażenie, że każdy ksiądz robi co chce i ma swoje własne poglądy, a przecież Pan Jezus dał nam jedną prawdziwą naukę. Papież, biskupi, księża każdy idzie w innym kierunku. To jak owce się mają nie pogubić? Wiadomo, że będą wybierały to, co łatwiejsze i przyjemniejsze. Zbierzcie się panowie razem z papieżem i ustalcie wspólne stanowisko, bo to, co prezentujecie odstrasza wiernych od kościoła.
Agnieszka2019.04.11 11:34
Jak nauczał Jezus to ludzie prześladowani przez złe duchy przed uwodnieniem m.in. krzyczeli i tarzali się po ziemi. A ten "niedojrzały" Jezus zamiast być dojrzały niczym biskup Czaja zamiast kazać im w sposób teologiczny i rozsądny przeżywać ich wiarę, to ich uwalniał i jeszcze uczniom to samo robić kazał. Może najwyższy czas razem z tymi zbiorowymi Mszami w intencji uzdrowienia zakazać w ogóle przyjmowania intencji mszalnych - przecież tam tylu biedaków woła o zdrowie i bardziej jeszcze przyziemne rzeczy - braki "dojrzałości duchowej wykazując". Niech sobie rozsądnie poreflektują nad swoją wiarą, na jakieś studia teologiczne pójdą, doktorat tam zrobią a nie jakaś durna modlitwa i poszukiwanie osobistej więzi z Bogiem. Nie? A dlaczego? Czyżby dlatego, że wtedy też trzeba by ofiary utracić przyjmowane razem z tymi intencjami? A jak te ofiary biskup Czaja teologicznie wyjaśni? Po co one skoro ofiara Jezusa jest pełna i żadnych naszych dodatków - a tym bardziej tak marnych - nie potrzebuje? A biskup Czaja już i tak gorzko przed Bogiem odpowie za to powstałe przy zakazie używania pojęcia "spowiedzi furtkowej" zamieszanie, zgorszenie i nakładanie ciężarów ponad miarę na ludzi, którzy przy spowiedzi z całego życia (jak zwał tak zwał) powracali do Boga. Ech przydałoby się, żeby tacy biskupi jak Czaja parę razy w szpitalu na granicy życia i śmierci się znaleźli uzależnieni od innych i bólu z lękiem nie mogli się pozbyć, to już by nie śpiewali tak "dojrzale", wymądrzając się nad cierpiącymi ludźmi i zabierając im wszelkie wsparcie. Kiedyś chorym ludziom bioenergoterapeutów (za opłatą) po kościołach księża podsuwali a dziś im Boża konkurencję chcą zlikwidować.
Jerzy2019.04.11 12:10
No proszę! Coś mi to przypomina, Agusia wie, że... i jak bp odpowie przed Bogiem, no no, Agusia deklaruje, że wie to co Bóg - gdzieś już kiedyś to było... gdzieś czytałem że był ktoś kto się próbował równać z Bogiem i gadał non serviam czy coś takiego. Ale na miejscu Agusi to bym się mocno spocił ze strachu po takim tekście...
Gabriel2019.04.11 12:50
Każdy odpowie przed Bogiem - bp także. I Jerzy także. I Agnieszka i Gabriel. A po sposobie wypowiedzi i straszenia podejrzewam, że Jerzy i bp z jednej są firmy ;-) A poważnie, to nie zauważyłem, żeby Agnieszka równała siebie czy kogokolwiek z Bogiem na wzór tego, co to miał mówić non serviam. Natomiast po lekturze wypowiedzi księży z polski i ze świata widać, że nie ma w kościele jedności w zakresie najbardziej podstawowych kwestii, związanych z wiarą i funkcjonowaniem Kościoła. A w Biblii przecież jest WSZYSTKO, co potrzeba - wystarczy ją czytać i według niej postępować. Tymczasem w seminarium, przez 6 lat nie ma czasu, aby zapoznać się z jedną (!) Książką - wprawdzie wielostronicową, ale podstawową dla osób, które mają przez resztę życia z niej głosić i nauczać.
Likc2019.04.11 21:07
Zbyt dużo sie tarzasz
Grzesiek2019.04.18 11:35
Nie rozumiesz. Nie ma nic złego we mszy w intencji uzdrowienia. Biskup tego nie neguje. Chodzi o błędne mniemanie, że dodanie nowej modlitwy wzbogaca sakrament i że bez tej modlitwy jest on mniej skuteczny. Jest w twojej wypowiedzi więcej przeinaczeń, ale jest sens pójść dalej, jeśli wyjaśnimy ten wątek najpierw.
Magda Lenka2019.04.11 11:23
To teraz biskupie Czaja słów kilka o Mszy za Ojczyznę. Słuchamy...
Jerzy2019.04.11 12:03
Madziu zajmij się przyjaciółmi z lgbt itd itp i zadbaj o twojego pieska, bo jakiś smutny ostatnio...nie dajesz mu czegoś czy co?
BroneK2019.04.11 20:33
niczego nie zrozumiała
Auferetur Inferunt Insaniam2019.04.11 11:03
No i właśnie takimi tematami powinien się portal katolicki zajmować. To wasz poziom, wasze dylematy. A mnie zaciekawiło to "Toronto Blessing - w trakcie modlitwy uczestnicy tracą przytomność, padają na ziemię, wpadają w euforyczne stany" Nie mamy się czego wstydzić. My mamy Toruń Blessing - w trakcie modlitwy uczestnicy tracą przytomność, wyciągają portfele i euforyczne wpłacają daty (duże datki) na RM. Polski KK rules :)
dred2019.04.11 11:21
Byłeś, widziałeś... nie czujesz obrzydzenia do siebie?
Jaros\305\202aw Le\305\233ny2019.04.11 11:37
https://www.youtube.com/watch?v=sVuAXYIXi5g
Auferetur Inferunt Insaniam2019.04.11 11:53
Byłem wielokrotnie. Współpracowałem z firmą, która ma siedzibę tak na oko w odległości 500 m od rydzykowego kościoła na Starotoruńskiej. Byłem i obserwowałem. Uczyłem się jak oszukiwać ludzi i wyciągać od nich pieniądze. Ciekawe doświadczenie. Dużo się nauczyłem, teraz jestem 100% odporny na sprzedawców pościeli, garnków i innych cudownych maści. Obrzydzenie? Tak, ale tylko w stosunku do tych oszustów.
Jozin z Bazin2019.04.11 12:13
A twój wpis zapewne jest pełen prawdy? Nie ma nim manipulacji? nic ukrytego w tym przekazie, który piszesz nie przemycasz? i uważasz, że w ten sposób nikogo nie obrażasz? Mało kogo obchodzą twoje wiejskie gryzmoły, mój hajs i robię co chcę z nim daję komu chcę i ile a tobie "g" do tego. Jest demokracja manipulancie i wolność. Znalazł się kryształ ??? :Typowy komuch jesteś 100% podaj numer legitki PZPR :)
Auferetur Inferunt Insaniam2019.04.11 12:42
Racja. Jak starsza osoba omamiona pokazem cudownych garnków zaciąga kredyt na 8000 to jest jej hajs i jej sprawa. Oczywiście, tylko czy to jest naprawdę katolicka moralność?
Piotr Nowak2019.04.11 12:55
Nie ma czegoś takiego jak moralność katolicka. to oksymoron. https://www.youtube.com/watch?v=8IZAYvq8qh0
anonim2019.04.11 10:54
Uporządkowanie pewnych kwestii to podstawa.
anonim2019.04.11 10:58
Dlaczego się nie przedstawisz? Czy da się wysłać teraz komentarz bez nicka?
anonim2019.04.11 10:59
Da się :)
Polak2019.04.11 10:41
Bardzo to jest przykre że w Kościele są takie spory :( Ja uczestnicząc w Mszy Świętej o uzdrowienie nawróciłem się do Boga, a Pan Jezus Uzdrowił mnie.
Jerzy2019.04.11 12:18
Oj "Polaku", "Polaku" - jak to jest, że o Kościół najbardziej "zatroskani" są jego wrogowie, niekatolicy wszelkiej maści i inne "Polaki"?
Polak2019.04.11 23:37
Kościół jest Wieczny, nic go nie zniszczy :) Chrystus Wodzem, Chrystus Królem, Chrystus Władcą nam.
Polak2019.04.11 10:25
Z całym szacunkiem dla Biskupa Andrzeja Czaji, ale ja uważam że Msze Święte z modlitwą o uzdrowienie są wartościowe.
Maciej2019.04.11 11:12
z całym szacunkiem dla Ciebie !!! Msza Św sama z siebie jest UZDRAWIAJACA , po co te zielonoswiątkowe epitety!!!
Polak2019.04.11 11:33
Nie musisz krzyczeć. To nie jest powód do takich nerwów przyjacielu :)
taro2019.04.11 11:35
bo z tym uzdrowieniem to jak z premia w firmie, niby wszyscy ja dostaja, ale na koncu wychodzi, ze nie tyle samo. To moze lepiej sie przypomniec indiwidualnie, tak na zapas.
Polak2019.04.11 11:35
Jeśli nie chcesz to nie chodź na takie Msze Święte :)
Mati2019.04.11 20:02
Z całym szacunkiem Macieju, a ilu uzdrowionych ludzi wychodzi po niedzielnej Mszy św. z Twojego kościoła?? Jak będą wychodzić to nie trzeba będzie takich spotkań. Ludzie mają słabą wiarę i potrzebują takich spotkań bo wtedy wiara się wzmacnia. Poza tym to nie są spotkania o uzdrowienie, tylko najczęściej spotkanie uwielbieniowe przy wystawionym Najświętszym Sakramencie, z modlitwą o uzdrowienie, często z głoszeniem ewangelizacyjnym. Modlitwa o uzdrowienie nie stanowi głównego elementu spotkania, ani nie jest celem samym w sobie. Uzdrowienie jest znakiem potwierdzającym prawdziwość wiary i ma zbliżyć człowieka do Boga.
Polak2019.04.11 23:26
Trafiłeś w 10 tym wpisem W 100% się z Tobą zgadzam
sara miriam2019.04.11 11:51
Z całym szacunkiem dla Twojej profesji, ale trzeba było zostać biskupem a wówczas Twoje "uważam" miałoby jakieś znaczenie.
Jerzy2019.04.11 11:59
Masz prawo "Polaku" tak uważać, przecież nie ma obowiązku być Katolikiem, masz prawo do swojej, także wymyślonej, religii i wierzeń - mamy w Polsce wolność wyznania
Glaudiusman2019.04.11 10:19
Myślę tak samo. Msza Święta wystarczy, również adoracja jako osobny obrzęd. Wtedy adoruje się prawdziwą obecność Boga w sakramencie Ołtarza. To szczyt celebracji.
Jozin z Bazin2019.04.11 10:18
W końcu głos rozsądku w KK i może ukróci się te pentakostalne ruchy, to jak bomba z opóźnionym zapłonem, takich Biskupów nam więcej trzeba, co nie boją się o tym mówić, bo herezje protestanckie wkradają się do naszej liturgii. Msza Święta to centrum wszystkiego.
HordyKleropasożytówNiezdrowychDlaLudzi2019.04.11 10:17
Jedni manipulanci zarzucają drugim manipulantom manipulacje... Kler to banda pasożytów, której zaczyna brakować żerowisk, bo ludzie coraz mniej głupi i ciemni. A skoro kurczą się zasoby, wzmaga się konkurencja wśród samych klero-pasożytów. Zaczynają się podgryzać, strącać z żywiciela, a nawet pożerać wzajem. Najlepszym przykładem są egzorcyści. Dawniej było to zajęcie dla wybranych z wybranych, prowadzone bez rozgłosu i wzdęcia. Teraz całe hordy egzorcystów zaczynają domagać się etatów takich, jak kapelani. Czyli np. Państwowy Instytut Sadzenia Ziemniaka powinien mieć kapelana i egzorcystę na liście etatowych pracowników. A najlepiej po dwóch. I każdy na dwóch etatach, żeby więcej wyssać państwowej forsy, skoro z tacy i kupczenia sakramentami niepodobna już utrzymać 200 mkw plebanii, mieszkania w kurorcie, wakacji na Maledwiach i weekendowych wypadów do Chamonix albo Monako.
Jozin z Bazin2019.04.11 10:21
a ty to kto? adwokat diabła? taki czysty jesteś ? bez grzechu ? pasożycie jeden! zapłać matce za mleko!
Jerzy2019.04.11 11:55
Jozin nie pochlebiaj mu - to zwykły matoł, a gdyby wziąć po uwagę tylko jego nick, to można uznać, że jest po prostu niespełna rozumu i tyle.
anonim2019.04.11 14:09
Skąd takie informacje o egzorcystach? Pierwsze słyszę. Czy aby nie tworzysz wirtualnych faktów? ;)
Szendzielarz2019.04.11 15:27
lecz się idioto