19.07.19, 13:30Zdj. CC BY SA 4.0, Wikimedia Commons, edytowane; W. Kompala, CC BY SA 2.0, Flickr, edytowane

Czas na REWOLUCJĘ w polskich kolejach! Powstanie 1.6 tys. km nowych tras

"Gdy pojechaliśmy do Łomży i zapowiedzieliśmy budowę kolei, to dostaliśmy brawa na stojąco, ludzie nie mogli uwierzyć"-wspomina w rozmowie z Robertem Mazurkiem Mikołaj Wild, pełnomocnik ds. CPK. 

Wild powiedział w wywiadzie dla "Dziennika Gazety Prawnej", że choć Centralny Port Komunikacyjny może kosztować nawet 30 mld złotych, to wydane na tę inwestycję pieniądze z pewnością się zwrócą. 

"Bo bez tego się udusimy, a poza tym lotnisko to najbardziej rozwojowa, najbardziej dochodowa część całego projektu"-tłumaczył sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pytany, po co nam tak ogromne lotnisko. Jak przekonywał Mikołaj Wild, na świecie zarabia się na dużych portach lotniczych. 

"Firmy, które zajmują się prognozowaniem zysku, ustaliły naszą dochodowość na 10 proc., czyli z każdej złotówki wydanej na budowę będziemy mieli 10 gr zysku."-powiedział. 

"Przeciętny Polak lata samolotem raz w roku, ale koleją jeździ już siedem razy częściej. W zasadzie z każdego większego polskiego miasta będzie można dojechać na lotnisko Solidarność w maksimum dwie i pół godziny. To będzie rewolucja w polskich kolejach"-Zapowiada wiceminister. Rozmówca "Dziennika Gazety Prawnej" podkreślił, że podróż w dwie godziny z Rzeszowa do centrum Polski rzeczywiście można nazwać rewolucją. 

"My chcemy wyrysować kolej na nowo, tak by CPK stało się naprawdę centralnym portem. To tu będą zatrzymywać się wszystkie główne pociągi w Polsce. Naprawdę nie może być tak, że podróż z Rzeszowa do Szczecina koleją trwa tyle, co lot do Australii(...) Najkrótsze połączenie to, jeśli się nie mylę, 11 godzin(...)Tymczasem do Pekinu doleci pan w 8 godzin 40 minut, do Singapuru dłużej, ale z grubsza tyle, ile pociąg z Rzeszowa do Szczecina"-przekonywał pełnomocnik ds. CPK. 

Dopytywany przez redaktora Mazurka, jak zamierza to zmienić, Wild odpowiedział

"Zaczniemy od budowy 1,6 tys. km zupełnie nowych tras kolejowych. To będzie absolutny przełom, bo teraz mamy 17 tys. km tras.(...)  nie chodzi tylko o zbudowanie kolei, ale zintegrowanie jej. Dam panu przykład Łomży. Gdy pojechaliśmy tam i zapowiedzieliśmy budowę kolei, to dostaliśmy brawa na stojąco, ludzie nie mogli uwierzyć"-mówił sekretarz stanu w resorcie infrastruktury. 

W ocenie pełnomocnika ds. CPK, jest to ważne, ponieważ nie chodzi wyłącznie o połączenie 60-tysiącznego miasta ze śwatem czy szybszy dojazd do centrum Warszawy czy głównego lotniska w kraju. 

"Nie chodzi nawet o znaczenie militarne, bo to będzie droga do Przesmyku Suwalskiego, czyli jedynego dojścia krajów bałtyckich do Polski"-wskazał Mikołaj Wild. 

"Łomża ma być miejscem, przez które pojadą wszystkie pociągi z CPK przez Ostrołękę, na Mazury, do Pisza i Giżycka. Wie pan co jest problemem w rozwoju turystyki w naszym kraju? Że Polska nie nadawała się do kilkudniowych, weekendowych wyjazdów"-ocenił rozmówca "Dziennika Gazety Prawnej". Jak zauważył, z tego powodu na boomie turystycznym skorzystały jedynie największe miasta, takie jak Warszawa czy Kraków.

"Dotychczas trzeba było przylecieć do Polski, wynająć tu samochód i tłuc się marnymi drogami po kilka godzin w jedną stronę. Ludzie z tego rezygnowali i poza Krakowem czy Warszawą reszta kraju nie korzystała na boomie turystycznym"-podkreślił.

yenn/Forsal.pl, Fronda.pl

 

Komentarze

rebeliant2019.07.20 11:53
Jak już kiedyś o tym pisałem, mi się marzy taka trasa kolejowa przez całą Polskę (N-S, E-W), która byłaby w 100% bezkolizyjna - biegłaby albo nad drogami albo pod nimi. Przy czym cała trasa byłaby tak zabezpieczona ogrodzeniem, które by gwarantowało, że nawet lis tam nie wejdzie. Projekt ambitny, ale właśnie na takie rzeczy powinna iść nasza energia. to umożliwiłoby pociągom osiągać znaczne prędkości, co dla Polski dałoby znaczną poprawę transportu, jego bezpieczeństwa i przyspieszyłoby polską gospodarkę. Dzisiejszy czas dojazdu i ryzyko tragicznych przypadków na przejazdach lub poza nimi wręcz zachęca do podjęcia ryzyka tej inwestycji.
Foster2019.07.20 16:44
Dobry pomysł. Popieram !.
Palindrom2019.07.20 0:24
ja myślałem, że będą zdejmować z wagonów naklejki "strefa wolna od dymu tytoniowego"…
Miłośnik Kolei. 2019.07.19 22:26
W prawdziwym świecie wygląda to następująco: Siódemka od dwóch lat wg PKP PLK ma być "otwarta na jednym torze" poczynając od najbliższej "korekty rozkładu jazdy". Tymczasem dworzec w Lublinie od dwóch lat niezmiennie wygląda jak po III Wojnie Światowej, a wiadukt nad Diamentową w Lublinie na osi siódemki ciągle ma formę prętów zbrojeniowych wystających z poziomu gruntu. Tyle jest warta wasza propaganda.
XYZ2019.07.19 15:11
A co z autostradami,PIS nie wykonał ani kilometra.Dobrze że udało się dokończyć te zaczęte za PO
Foster2019.07.20 16:45
I tak dobrze, że jeszcze nie rozbierają tych zbudowanych przez premiera Tuska.
z Bródna2019.07.19 14:54
Nigdy się nie zastanawiałem nad dziwnymi pouczeniami w WC, w pociągach. Co robić, a czego nie robić z papierem, z wodą ... takie to podstawowe rzeczy. Teraz wiem, to dla Nowaka-robaczka i kilku jemu podobnych. Podróżujący Czesi pewnie sobie pomyślą, że tu chodzi o ich Novaka - też menda.
Torchwood2019.07.19 14:27
PKP zwykłego remontu torów na trasie Warszawa - Lublin nie może od 3 lat skończyć, a teraz będzie budować 1.6 tys km nowych torów? Kiedy to tory będę - w 2120 roku?
Andrzej 2019.07.19 15:47
A kto ten remont wykonuje i kto wybrał wykonawcę powiedz zanim zaczniesz wypisywać głupoty
Miłośnik Kolei2019.07.19 22:31
A kto od trzech lat niezmiennie obiecuje "już od września" otwarcie tej linii "po jednym torze" ? PKP PLK jest obsadzone przez dobrą zmianę od grudnia 2015. "Tusk" nie ma z tym nic wspólnego. Naprawdę.
qwerty2019.07.19 14:25
No jak zrobią taką rewolucję ja w polskich stadninach, szkołach, służbie zdrowia, wojsku, ... to od jutra przesiądziemy się na drezyny ręczne
Jezus2019.07.19 13:33
Tak tak. Jutro. Zaraz już niedługo. Wszystko będzie. :D Łykać debile. Tylko sprawnie. I klaskać! Byle równo.
andrzejhahn32019.07.19 13:46
Ty! A o co ci chodzi? Co ty z tym łykaniem nie masz? Zawodowy zjadać śmietany? LUBISz, ŁYKAĆ BLE HAHAHAHAHAAH 😂
Jezus2019.07.19 14:05
Ale mnie zmiażdżyłeś. Chciałbym być taki jak ty. Nauczysz mnie?