14.05.21, 09:39fot. yt/telewizja repulika

Terlikowski: nie podzielam życzeniowego optymizmu abpa Jędraszewskiego

(...) w części Polski zmienić się będzie musiał także model duszpasterstwa, szczególnie młodzieży. Katecheza szkolna, choć pozostanie, nie będzie już ani najważniejszym, ani głównym miejscem szukania młodych - twierdzi Tomasz Terlikowski.

Publicysta powołuje się następnie na dane Pew Research Center, zgodnie z którymi już kilka lat temu Polska, obok Japonii, była krajem, w którym najszybciej postępuja laicyzacja młodzieży. Zdaniem publicysty pandemia, a zwłaszcza mające w trakcie jej miejsce strajki kobiet, ukazały prawdziwą skalę zjawiska.

- I nie ma się co pocieszać myślą, że protesty (także na skutek nieudolności ich organizatorek) już się zakończyły, bo ludzie, którzy w nich licznie uczestniczyli nie zmienili swojego stosunku do Kościoła - pisze Terlikowski.

Stosunek do Kościoła jest zaś w ocenie publicysty "w najlepszym razie negatywny, a w najgorszym całkowicie obojętny".

Zdaniem publicysty najgorsza jest właśnie obojętność - ona oznacza bowiem, że "Kościół i wiara nie ma już żadnego znaczenia dla tych młodych".

- Kolejne badania socjologiczne, ale także doświadczenie katechetów w szkołach, szczególnie (ale nie tylko) w dużych miastach potwierdza tę diagnozę. Pustoszejące seminaria i puste postulaty i nowicjaty zgromadzeń żeńskich są tego jeszcze mocniejszym dowodem. Młodzież wywiało z Kościoła i łatwo ona do niego nie wróci - twierdzi Terlikowski.

Stąd też w ocenie Terlikowskiego sposób myślenia abpa Marka Jędraszewskiego cechuje ogromna życzeniowość. Zdaniem Jędraszewskiego laicyzacja spowodowana jest głównie pandemią, brakiem szkolnej katechezy, brakiem możliwości uczestnictwa we Mszy tak, jak miało to miejsce dawniej.

- Nie jestem w stanie podzielać optymizmu arcybiskupa, bo mam wrażenie, że odejście młodych nie jest związane z pandemią, ale z głębszym problemem zerwania transmisji wiary, negatywnego (motywowanego także postawa samych ludzi Kościoła) stosunku do instytucji Kościoła, i wreszcie położeniem przez katolików zbyt dużego nacisku na katechezę w szkołach, a zbyt małego na ewangelizację poza nią. Efektem jest to, że wielu młodych nie ma relacji ani z Kościołem, ani z Chrystusem, a to oznacza, że nie mają za czym zatęsknić i nie będą mieli do czego wracać - twierdzi na ten temat Terlikowski.

- Jeśli mam w tej sprawie rację to zamiast uprawiać myślenie życzeniowe powinniśmy, i dotyczy to nie tylko arcybiskupa, ale każdego wierzącego katolika, wciąż się naprawdę do ewangelizacji, do spotkania z ludźmi, do rozmowy o ich problemach. Rozmawiania z nimi, na ich warunkach, i w miejscach, gdzie często nie trafiamy. Oni już nie wrócą do parafii, ani na katechezę, to do nich trzeba trafić. Oczekiwanie, że oni wrócą jest nie tylko naiwnością jest także prostą drogą do pogłębienia wszystkich procesów laicyzacyjnych - zakończył wywód publicysta.

jkg/tysol

Komentarze

Emeryt Socjalizm w czystej postaci2021.05.17 8:04
Jeszcze pamiętam sławetne "Pomożecie?" E. Gierka. Pięć lat dobregoi życia za cudze pieniądze a później tragedia , za którą płaciło całe pokolenie przez wiele lat. Pamiętam też słowa M. Thatcher "Nie ma czegoś takiego jak publiczne pieniądze. Jeśli rząd mówi, że komuś coś da, to znaczy, że zabierze tobie, bo rząd nie ma żadnych własnych pieniędzy" i jeszcze jedno "Nie chcemy takiego społeczeństwa, w którym państwo odpowiada za wszystko, a nikt nie odpowiada za państwo." Oba sprawdziły się w życiu. Ten rząd to komunizm w czystej postaci.
Sem2021.05.14 20:53
A kto ciebie ciulu Terlikowski pyta o zdanie? Ty od dawna nie jesteś sympatykiem kościoła a wręcz jego wrogiem zwalczającym go na każdym kroku.
antoni.s2021.05.15 12:28
Być wrogiem kościoła w polsce to zaszczyt i dowód prawdziwego patriotyzmu, podkreślam prawdziwego , nie tej fałszywej, lansowanej przez układ kaczyński - episopat zdradzieckiej postawy wspierającej watykańskiego okupanta i jego interesy w polsce, od prawdziwego patriotyzmu biegunowo odległej, być wrogiem koscioła w naszym kraju to pragnienie polski niezależnej, dostatniej i wolnej od zabobonu i średniowiecznych przesądów
antoni.s2021.05.14 17:47
Jeśli terlikowski był by wiarygodny w tym co mówi, to zauważyłby jaką wściekłość u polaków wywołuje bezkarność pedofilów w sutannach i parasol ochronny jaki roztoczyła nad nimi pisowska prokuratura, ale o tym ani słowa, też uważa że nic się nie stało i nie warto o tym nawet wspominać??.
Glaudiusman2021.05.14 15:39
Jak śmiesz Terliku komentować homilię Arcybiskupa. Po prostu gęba w kubeł.
Klapaucjusz2021.05.14 15:16
Wprowadzimy obowiązkową naukę religii od 6 do 21 roku życia. Bez dostatecznej oceny z religii nikt nie zda matury ani nie ukończy studiów. Można też wprowadzić przymusowe powołania do seminariów i klasztorów żeńskich. Naród będzie miłował Kościół aż miło!
Przestać kłapać pyskiem2021.05.14 16:18
klapaucjuszu, bo kompromitujesz się swoją głupotą. Ani to dowcipne, ani inteligentne. Ot, agresja prymitywa i tępaka.
Klapaucjusz2021.05.14 16:48
Te uwagi do mnie czy do ministra Czarnka? https://www.bankier.pl/wiadomosc/Czarnek-Chcemy-zlikwidowac-mozliwosc-niechodzenia-ani-na-religie-ani-na-etyke-8096998.html
Anna2021.05.14 14:19
Oczywiście, że tak. Hierarchowie są za bardzo oderwani od rzeczywistości żeby to zauważyć. Terlikowski jako "cywil" zna świat i widzi jakie procesy w nim zachodzą, biskupi tkwią w swoich "bańkach" i co najgorsze nie chcą słuchać "głosu ulicy"
taka prawda2021.05.14 20:16
ten 'cywil' i manipulant p Terlikowski przejal wszystkie media od lewa do prawa - jest zwyklym karierowiczem
piotr2021.05.14 14:18
Tu nie chodzi o Terlikowskiego, ani o Arcybiskupa Jędraszewskiego. tu chodzi o takie zmianyw Doktrynie K. K. po Soborze Watykańskim, które zniszczyły prawidłowy przekaz wiary. Opłacanie Księży za Katechezę przez Państwo spowodowało wytworzenie się Kasty, która namaszcza za pieniądze funkcjonariuszy panstwowych i samorządowych i to deprawuje społeczeństwo. Rozgrzeszenie można kupić. Jak możliwe były grzechy pedofilii kapanów, jeśli jest obowiązek spowiedzi, dotyczący przede wszystkim osób duchownych i naprawienia krzywd? jak może udzielać rozgrzeszenia ksiądz, który sam jest w grzechu ciężkim? Obecne czasy jako żywo przypominają czas tuz przed wystapieniem Lutra. znajdzie się nowy Luter i wykorzysta rozprzężenie moralne duchownych i uzyska duze wwsparcie ludzi zdemoralizowanych, ale również zwątpinych w zdolność K.K. do naprawy i odrodzenia. Pokolenie wojenne i tuż powojenne, stjące nad grobem musi publicznie świadczyc o wierze, bo inczej wnuki go spalą w krematoriach! na Ziemi Polskiej, gdzie dymiły Krematoria Niemieckie i zostały potępine jako przejaw barbarzyństwa i Holokaustu na Żydach. Do kogo sie modlimi, gdy w urnie po spaleniu zwłok nie ma nawet śladu DNA człowieka? krematorium jest zagładą historii Człowieka nieodwracalną i ludzie wierzący nie moga się na to zgodzic. gdyby nie najstarsze ślady człowieka, nie wiedzielibyśmy, skąd pochodzimy i do czego zmierzamy. Z Bogiem! Piotr.
Cierpliwy2021.05.14 13:55
Szatan postawił Jezusa na górze i powiedział: "Zobacz te wszystkie królestwa świata są moje, pokłoń się i oddaj mi cześć a ja oddam Ci je w panowanie". Nic się nie zmieniło od tamtego czasu. Pieniądz rządzi światem. Czyj pieniądz tego władza i tego zasady moralne nijak się mające do Dekalogu i nauki Chrystusa. Polska to też jeden z tych nieszczęśliwych krajów widzianych z ewangelicznej góry. Historia ludzkości na niebieskiej kulce przejętej przez lucyfera dobiega końca. Dał swoim wybranym władzę i bogactwo, a odebrał rozum i wolną wolę. Są jego zdobyczą. Dwie wojny to dla niego za mało. Trzeba zniszczyć " winnicę" Pana. Powoli kończy się czas próby, bo ucisk coraz większy i upadek moralny na maksa. Lucyferanie wbili w głowy powojennego pokolenia, że najważniejsze jest przyjemne życie tu i teraz w fałszywym wirtualnym dobrobycie. Żyjesz dla siebie nie dla Boga i prawa boskie wpisane w sumienia nie są akceptowane. Czas żniw w drzwiach. Musi się wypełnić. Błogosławieni co nie upadną na duchu.
ironiczna katoliczka2021.05.14 19:11
Cierpliwy - pelna zgoda. Ale miejmy tez swiadomosc tego, kto pokusie tego pieniadza ulega najbardziej - czyz nie np. p. Terlikowski? ktory osiad wszystkie media od lewa do prawa, i ktory promuje Hegla , heglowski i marksistowski panteizm i heretykow ze szkoly frankfurckiej, jednoczesnie chelpiac sie na Zuckerberg-owskich, Gates-owskich - twitterach, instagramach, facebookach, whats appach etc etc. tym, ze jest meżem jednej żony, ojcem wielu dzieci i katolikiem? Pozdrowienia.
ironiczna katoliczka2021.05.14 19:12
osiadł (zamiast osiad.) oczywiscie . Przepraszam za literówke.
MaxFiend2021.05.14 12:51
Już to dawno pisałem, że nic nie zniszczy skutecznie KK w Polsce bardziej, jak nieprzemyślane i nieprzygotowane wprowadzenie lekcji religii do szkół. Wystarczyły trzy dekady i cały KK w Polsce się nieodwracalnie sypie.
Anonim2021.05.14 13:06
Tak samo uważam. Kiedy to wprowadzali 30 lat temu wiadomo było że chodzi o napchanie kieszeni forsą podatników i skutki przewidywałem właśnie takie jak piszesz i jak obserwujemy. To było wiadome już wtedy! Żadna więc to nowość teraz.
katolicka deratyzacja Polski2021.05.14 16:32
komuna nienawidzi lekcji religii,to my jestesmy ZA.
Przemek2021.05.14 20:14
Chodzi Ci odszczurzenie z katolików? Nieładnie tak pisać o bądź co bądź ludziach.
Kaczka basta!2021.05.14 12:43
Spieprzył się bilansik w firmie, oj spieprzył.
abcd2021.05.14 12:41
Kościół, który domaga się wszystkiego, czyli zrównania PRAWA stanowionego z "prawem" kościelnym stawia się z góry na przegranej pozycji. W prawie stanowionym będzie ujęta aborcja i eutanazja - tego nie da się powstrzymać - Kościół powinien zadowolić się dobrym kompromisem. W przeciwnym przypadku sam siebie skazuje na marginalizację.
katolik2021.05.14 14:27
jednak człowiek po tym życiu umiera i nic nie zabiera i prawo stanowione mu nie pomoże, nawet najbardziej liberalne dla niego, więc dla swojego dobra moze tylko chcieć aby prawo naturalne było priorytetem wdrazania przepisów dla prawa stanowionego. Ale to Kościół powinien o to walczyć, o dusze.
abcd2021.05.14 15:46
Miałem widocznie mylne wrażenie, że Kościół walczy o żyjących. Skoro uważasz, że należy troszczyć się o umarłych, to Kościół będzie miał, to co sobie nawarzy.
wkrw2021.05.14 12:38
Jak widać, nawet ludzie pokroju Terlikowskiego widzą zgniliznę kościoła, a to oznacza jedno, zbliża się koniec tej instytucji w formie jaką znacie :) :) czy przetrwa w innej? Wątpię i i czekam na ten upadek, bo kościelni hierarchowie są tak upojeni władzą i bogactwem, że nawet jeszcze nie zauważają problemu, kiedy się ockną, będzie za późno :D
Dam2021.05.14 13:16
Terlikowski to nie moja bajka, ale za to, że potrafi przyjrzeć się sytuacji i wyciągnąć wnioski go szanuję. Im więcej takich ludzi po każdej stronie, zamiast ślepych fanatyków, tym lepiej.
Anonim2021.05.14 12:09
Za mało lekcji religii jest w szkołach i katecheci za słabo opłacani, więc się nie przykładają. Kapelanów też by trzeba zwiększyć liczbę, bo o ile czasami (tez zbyt rzadko) w państwowych instytucjach kapelani są, to prywatne firmy pozostają bez opieki kapelanów! Warto pomyśleć o ustawie narzucającej obowiązek utworzenia etatu kapelana w dużych zakładach, zatrudniającym co najmniej 300 osób. Aby nie obciążać pracodawcy pobory wypłacałby budżet państwa.
AAAtomek2021.05.14 12:22
;)
A.2021.05.14 12:23
Kopiuję swoje zdanie raz jeszcze, bo nie uważam, że cała wina leży po stronie Kościoła i katechetów. Największą winę w odejściu dzieci i młodzieży z kościoła ponoszą rodzice. Ilu rodziców klęka rano i wieczorem na oczach dzieci, żeby odmówić pacierz? Ilu odmawia razem, przynajmniej od czasu do czasu, różaniec, jakąś modlitwę lub litanię, ilu wspólnie modli się prosząc Boga w jakiejś ważnej sprawie? Ilu ROZMAWIA ze swoimi dziećmi o Bogu? Ilu uczy je kochać Chrystusa? To są ciężkie grzechy zaniechania, podobnie jest też w przypadku rodziców chrzestnych. Moja Babcia codziennie wieczorem modliła się z książeczki; na siedząco, bo nie mogła już klęczeć. Moi rodzice codziennie wieczorem klękali do pacierza. Z lekcji religii nie pamiętam nic, nie zrobiły na mnie żadnego wrażenia, ani w szkole podstawowej, ani w szkole średniej, choć prowadzili je księża. Ale modlących się Rodziców i Babcię pamiętam przez całe życie i to najbardziej kazało mi szukać Boga. A księża powinni przepytywać rodziców i dziadków, choćby na spowiedzi, jak przekazują swoim dzieciom wiarę i miłość do Boga. Żadne lekcje religii nie zastąpią przekazu rodzinnego.
katolik2021.05.14 12:28
Brawo, taki przekaz powinien byc często powtarzany na kazaniach przez księzy.
AAAtomek2021.05.14 11:52
Moja trójka dzieci ma spokój z religią i katolicyzmem. Są wychowywani w szacunku do drugiego człowieka, czego nie wynieśliby z lekcji religii w polskich szkołach. Sorry katoprawaki. Dzień 1100-lecia tzw. chrztu Polski" w 2066 będzie tylko wzmianką w Wikipedii. ps. Terlikowski ma 120% racji, ale na szczęście jego głos nie przebije się przez BETON polskiego KLERU. :D
Przeciw kretynom2021.05.14 11:45
Terlikowski to ohydny gnój! Pie***li brednie myśląc, że to mądrości i że jego wysrywy przenikają rzeczywistość. Proszę sobie znaleźć co ten pseudo filozof ględzi na temat szczepionek chociażby! Jak próbuje je uzasadniać, jadąc bergoljaństwem do wymiotów. Niech pierwszym kryterium jego narracji będzie to, że ostatnio bardzo często obecny jest na lewackim niekatolickim portalu Deon.
A.2021.05.14 11:51
Ty ze swoim chamskim, wulgarnym językiem nie jesteś lepszy od niego, a może jeszcze gorszy.
gb2021.05.14 11:43
chodziłem na pielgrzymki w latach 80-tych na Jasną Górę, a teraz się pytam moich "braci i siostry" pielgrzymkowe jak wychowaliśmy swoje dzieci????????????????
czyt2021.05.14 14:01
A ty...?
ks. emeryt2021.05.14 11:04
Pamiętam, jak na 10-lecie katechezy w szkole ks. dyr. wydz katech. na uroczystym rozpoczęciu roku katechetycznego "lewitował", wychwalając się jak to mamy teraz w szkołach prawie 100% frekwencji. Człowiek zapatrzony w swe tytuły i władze. Gdzie on teraz sie chowa?
czy Panu Bogu podoba sie2021.05.14 10:59
hitlerowskie zachowania nasssiego sojusznika w Izraelu czyli wysiedlania siłowe Palestyńczyków z ich domów ? https://www.youtube.com/watch?v=m4rGcV7dnJo
A.2021.05.14 11:08
NAS pytasz, czy Panu Bogu się podoba, głupolu? Zapytaj Pana Boga.
obserwator2021.05.14 10:56
Terlikowski powoli w swoich poglądach i opiniach zaczyna być drugim Hołownią. SKANDAL, że taki ktoś ocenia publicznie arcybiskupa Jędraszewskiego.
A.2021.05.14 11:31
Tak, to jest skandal. Terlikowski napompował się pychą jak balon. A wielką winę w odejściu dzieci i młodzieży z kościoła ponoszą rodzice. Ilu rodziców klęka rano i wieczorem na oczach dzieci, żeby odmówić pacierz? Ilu odmawia razem, przynajmniej od czasu do czasu, różaniec, jakąś modlitwę lub litanię, ilu wspólnie modli się prosząc Boga w jakiejś ważnej sprawie? Ilu ROZMAWIA ze swoimi dziećmi o Bogu? Ilu uczy je kochać Chrystusa? To są ciężkie grzechy zaniechania, podobnie jest też w przypadku rodziców chrzestnych. Moja Babcia codziennie wieczorem modliła się z książeczki; na siedząco, bo nie mogła już klęczeć. Moi rodzice codziennie wieczorem klękali do pacierza. Z lekcji religii nie pamiętam nic, nie zrobiły na mnie żadnego wrażenia, ani w szkole podstawowej, ani w szkole średniej. Ale modlących się Rodziców i Babcię pamiętam przez całe życie i to najbardziej kazało mi szukać Boga. A księża powinni przepytywać rodziców i dziadków, choćby na spowiedzi, jak przekazują swoim dzieciom wiarę i miłość do Boga. Żadne lekcje religii nie zastąpią przekazu rodzinnego.
Bożena2021.05.14 10:42
Wiara potrzebuje autentycznych i świadków. Znaczy to tyle, że ten kto usiłuje kogoś do czegokolwiek skłonić, może albo- manipulować albo mówić-świadczyć czynami. Mówienie ma wartość wtedy, kiedy ktoś zadaje pytanie bo jest zainteresowany. Wtedy z uwagą słucha. Św. Augustyn mówił że, "Chrystus nie chce tych którzy Go podziwiają, ale tych którzy Go naśladują" Chyba zbyt rzadko mówimy czynami a częściej słowami, zamiast, postępować zgodnie z naszą wiarą.
Wies2021.05.14 10:37
Powodem laicyzacji jest propaganda ateizmu w mediach. Młodzież zanim zrozumie swój błąd przeżyje 10-20 lat pustki duchowej i błędów życiowych które niestety będą skutkowały na cale życie. Pewnie nie da się tego uniknąć ponieważ wiara nie może być z przymusu jak to już mówili Polacy w 15 wieku i niestety wybór zła jest możliwy. Poza tym brakuje w dzisiejszym wyznawaniu wiary entuzjazmu który przyciąga młodych. Młodzi chcą być radośni i mogą tego doświadczyć w dzisiejszych czasach. Brakuje nam wielkich przewodników dla młodzieży za którymi poszła by z radością i ufnością. Tutaj chyba tylko modlitwa może sprawić ze tacy duszpasterze się pojawią. Kolejnym problemem jest ateizm w nauczaniu, głoszenie hipotez naukowych które nie mają potwierdzenia w rzeczywistości i nie są w żaden sposób udowodnione. Zamiast nauki jest ideologia. To powoduje zwichnięcie psychiki i rozumu u młodego człowieka, tak że nie potrafi należycie czytać rzeczywistości. Reforma nauczania jest potrzebna jak czyste powietrze. Rodzice nawet jeśli chcą nie mogą zrównoważyć tego nacisku ponieważ w wieku dorastania młodzi szukają wzorców poza rodziną a te są ateistyczne z definicji. Nawet nauczyciele są zmuszani do głoszenia ideologii zamiast uczenia klasycznego., Taka wiedza jest nieciekawa i nie wywołuje u młodych zdrowej pasji, produkuje natomiast papugi powtarzające ideologiczne marksistowskie hasła. Przypomina to trochę rewolucję kulturową w Chinach. Poza nowymi formami religijności i wspólnoty takimi jak radosny śpiew czy wesoła zabawa przy ognisku na pewno trzeba młodzieży na nowo pokazać piękno 2000 lat Kościoła. Jak to powiedział święty Jan Paweł 2 "są to korzenie z których wyrastamy". Młodzi też potrzebują wyciszenia, zamyślenia, poważnej lektury, mądrej rozmowy. Trzeba robić i jedno i drugie.
Anonim2021.05.14 20:09
ale bełkot
Japa2021.05.14 10:34
Hmmmm .. Ciekawy ( dla nie teologa ) jest ten uczony prawie ksiądz ,pan Terlikowski . Niby radzi abpa Jędraszewskiemu jak kościół uzdrowić , a zapomniał jak On , teolog przecież, do obecnej sytuacji się dołożył . Jesteśmy " owieczkami " , które kościół powinien pilnować . Jak ma pilnować ,kiedy nawet taka tęga głowa pana Terlikowskiego nie pamięta jak pośrednio czy bezpośrednio , walczył o oddzielenie kościoła od państwa . To niby jak ten kościół ma bronić swoje owieczki przed okłamywaniem , okradaniem , psuciem dzieci , i ogólnym odczłowieczaniem . No jak ? Zdalnie , przez internet ? Pewno pan doktor Terlikowski racji mi nie przyzna . Wiem . Alem nie teolog . Taki zwykły katol , jak nas ostatnio nazywają ci teolodzy po WUML-u
katolik2021.05.14 10:29
Przede wszystkim katecheza była z marszu wprowadzona. Kościół nie był przygotowany na taką formę duszpasterstwa. Katechetami zostawali ludzie z przypadku, często niewierzący. Szkoły nie miały zaplecza. Programy lekcji sięgały lat 60tych.
ks. krakowski2021.05.14 10:25
Moja obserwacja jest następująca: katecheza legła w gruzy, bo katechizmy były infantylne (kolorowe ale z bałmuctwami). W katechezie była metoda "burza mózgów" - idiotyczna. Część katechetów poszła na populizm, podlizywanie się uczniom, zero wymagań. Wydziały katechetyczne były w każdym (!) problemie byli przeciw katechecie" "ma być spokój" - pacyfizm.
katolik2021.05.14 10:20
Najgorsze jest wmawianie i głoszenie wszem i wobec , ze młodzież, ludzie odchodza od Kościoła, nawet jesli to jakieś prawdopodobienstwo, ale potem dla wielu faktycznie to działa jak chwyt reklamowy i usprawiedliwienie. Chyba o to też z chodzi. panie Terlikowski moze byc głosił inną prawdę, ze jest pseudopandemia, pseudoszczepionki, które powodują choroby, dokonują zmniejszenia liczby Polaków i powodują bezpłodność, że chodzi masono- nazistom o zniszczenie Kościoła.
SAWE2021.05.14 10:15
Pan Terlikowski wie jak Bóg - co będzie. Ale robi z siebie elytę