Opublikowane w piątek przesłanie – które zostało podpisane przez kard. George’a Jacoba Koovakada, prefekta Dykasterii – porównuje obie duchowe praktyki religijne i stwierdza, że zarówno ramadan, jak i Wielki Post, „choć wyrażone odmiennie, przypominają nam, że wiara nie dotyczy tylko zewnętrznych wyrazów, ale jest drogą wewnętrznego nawrócenia”. Kard. Koovakad stwierdza, że dzielenie wspólnie tego okresu jest „radością” dla katolików, „gdyż przypomina, że jesteśmy wszyscy pielgrzymami na tej ziemi i że dążymy wszyscy do tego, by wieść lepsze życie”.

Dalej prefekt dodaje, że nie chodzi tylko o refleksję nad tym, jak wieść lepsze życie, ale nad tym, „czym chcemy się stać razem, jako chrześcijanie i muzułmanie w świecie w poszukiwaniu nadziei. Czy chcemy być prostymi współpracownikami na rzecz lepszego świata, czy autentycznymi braćmi i siostrami, dając wspólne świadectwo przyjaźni Bożej z całą ludzkością?”.

Pisząc o świecie „naznaczonym niesprawiedliwością, konfliktem i niepewnością co do przyszłości”, kardynał stwierdza, że „wspólne powołanie” mahometan i chrześcijan wiąże się z czymś dużo większym niż podobne praktyki duchowe”. Uważa on, że wyznawcy obu religii mogą dać świadectwo nadziei na braterstwo i autentyczny dialog, „mimo brzemienia historii i ideologii, które promują wykluczenie”.

„Chcemy zatem stać się razem braćmi i siostrami w człowieczeństwie, którzy głęboko szanują się nawzajem – pisze dalej kardynał. – Nasza ufność w Bogu jest skarbem, który nas jednoczy, mocno przekraczając nasze różnice. Przypomina nam, że jesteśmy wszyscy duchowymi, wcielonymi, umiłowanymi stworzeniami powołanymi do życia w godności i wzajemnym szacunku”.

Pisząc o tym, że „pragniemy stać się strażnikami tej świętej godności poprzez odrzucenie wszelkich form przemocy, dyskryminacji i wykluczenia”, kard. Koovakad uważa, że obchodzenie ramadanu i Wielkiego Postu w tym samym czasie stwarza „wyjątkową sposobność pokazania światu, że wiara przemienia ludzi i społeczeństwa i że jest siłą dla jedności i pojednania”. Przywołując Frateli Tutti papieża Franciszka, prefekt pisze, że „naszym wyzwaniem jest budowanie poprzez dialog wspólnej przyszłości opartej na braterstwie”.

„Nie chcemy po prostu współistnieć; chcemy żyć razem w szczerym i wzajemnym szacunku. Wartości, które podzielamy, takie jak sprawiedliwość, współczucie i szacunek dla stworzenia, powinny inspirować nasze działania i relacje oraz służyć jako nasz kompas w budowaniu mostów, a nie murów, w obronie sprawiedliwości, a nie ucisku, w ochronie środowiska, a nie niszczeniu go. Nasza wiara i jej wartości powinny pomóc nam być głosami, które mówią przeciwko niesprawiedliwości i obojętności oraz głoszą piękno ludzkiej różnorodności” – pisze kard. Koovakad.

Kończąc przesłanie, prefekt wyraża nadzieję, że zarówno ramadan, jak i Wielki Post będą „okazją dla braterskich spotkań między muzułmanami a chrześcijanami, w których będziemy mogli celebrować razem dobroć Boga”. Widzi on w takich „prostych, ale głębokich chwilach” nadzieję na „przemianę naszych społeczności i świata”, który „pragnie pokoju i braterstwa”.

Komentując dokument Dykasterii, Michael Haynes z „Life Site News” przypomina, że nie jest to pierwsze tego typu przesłanie z Watykanu i że jest ono wyrazem „osobistych starań papieża Franciszka”, by nawiązać przyjazne relacje z mahometanami. Tymczasem różni znaczący kardynałowie przestrzegają, że „islam odrzuca fundamentalne aspekty dotyczące Boga i jest nie do pogodzenia z katolicyzmem”.

Na te aspekty zwracali w przeszłości uwagę m.in. tacy hierarchowie, jak kard. Raymond Burke, bp Athanasius Schneider czy kard. Robert Sarah. Ten ostatni np. w 2020 r. podkreślał „monstrualny fanatyzm islamizmu” i powołując się na doświadczenie Afryki mówił, że „barbarzyńcy są zawsze wrogami pokoju”.