21.08.19, 11:50Fot. Pixabay, CC 0

Chcę zrzucić parę kilko. Czym zastąpić w diecie chleb?

Osoby, które chcą schudnąć, postanawiają często zrezygnować z chleba. W gruncie rzeczy nie jest to konieczne, bo chleb nie jest żadną magiczną potrawą, która tuczy człowieka niczym wieprza. Bynajmniej, jeżeli pełnoziarnisty, jest pożywnym źródłem energii i witamin.

Gorzej jednak, gdy zajadamy się białym chlebem, w dodatku jeszcze smarując go niezdrowymi tłuszczami roślinnymi, jak na przykład margaryną. Gdy doda się do tego różne "smarowidła" w rodzaju tanich pasztetów czy niezdrowych wędlin, chleb rzeczywiście może przekształcić się w prawdziwą antyzdrowotną bombę. Wtedy lepiej z niego zrezygnować. Pytanie jednak, czym chleb zastąpić?

Zamiast kanapki można chrupać warzywa. To na przykład... warzywa. Weźmy choćby pomidora, którego można pokroić w grube plastry i posmarować masłem, dodając jakieś zdrowe dodatki. Dobre są także plastry cukinii, bakłażana, ogórka lub papryki.
Wreszcie... jajka. Tak, choć brzmi to dziwnie, ale jajka właśnie mogą doskonale zastąpić chleb. To zwłaszcza omlet - wystarczy wrzucić rozbite jajka na patelnię i powstaje doskonała podstawa do swoistych zawijasów, w które można włożyć warzywa. W sieci można znaleźć też ciekawe przepisy na przykład na ... omletowe bułeczki.

"Z podobnej mieszanki zrobimy także szybkie bułeczki. Działa ten przepis, nawet do bólu uproszczony. Rozpuszczamy w miseczce łyżeczkę oleju kokosowego (może być to również oliwa z oliwek, jeśli nie przeszkadza smak lub masło klarowane, jeśli nie boicie się utlenionego cholesterolu - obróbka termiczna jest krótka, więc ryzyko nie jest duże) i, gdy ostygnie, ubijamy dokładnie z jednym jajkiem. Do masy dosypujemy płaską łyżkę mąki kokosowej, mieszamy dokładnie, dorzucamy szczyptę sody oczyszczonej, dolewamy 1/4 łyżeczki octu jabłkowego, do tego szczypta soli i przyprawy według uznania, jeszcze jedno porządne mieszanie i viola - masa ląduje w silikonowej formie na muffinki, a potem w kuchence mikrofalowej na 1:30 minuty. W wersji na słodko wystarczy dodać 1/4 łyżeczki miodu zamiast soli. Bułeczki można też piec w piekarniku - 12-15 minut w 200 stopniach Celsjusza" - czytamy w przepise.

Jezeli pragniemy jeść coś, co chleb przypomina, ale nim nie jest, warto zainteresować się szerzej wspomnianą już wyżej mąką kokosową. Na bazie tej mąki lub ewentualnie oleju kokosowego oraz jajek można znaleźć mnóstwo doskonałych przepisów na wypieki - poszukajcie sami i cieszcie się świetnym i zdrowym smakiem.

No i nareszcie... ziemniaki! Ten południowoamerykański przysmak, który od stuleci podbija stoły w całej Europie, to doskonały produkt mogący posłużyć do sporządzenia choćby pysznej babki ziemniaczanej, mogącej przekształcić się też w solidną kanapkę. Proponujemy też używać mąki gryczanej, z której można wypiekać zarówno chleb, jak i na przykład naleśniki. Mąka gryczana ma oczywiście swój charakterystyczny smak i trzeba ją po prostu polubić.

Bez chleba da się więc żyć - i to całkiem nieźle, zdrowo i smacznie. Jeżeli więc boimy się, że od chleba przytyjemy, albo unikamy tego typu węglowodanów, to nic prostszego - sposobów na zastąpienie chleba są tysiące.

mod

Komentarze

Elka2019.09.10 13:32
Nie ma konieczności eliminowania chleba, ale wszystko musi być w granicach rozsądku i z umiarem. Chleb pełnoziarnisty jest jak najbardziej w porządku, oby nie jeść go na każdy posiłek. Wiele osób ma problemy z właściwym doborem posiłków, dlatego zachęcam do wizyty u dietetyka- wyedukuje, pomoże, doradzi, a całość odchudzania pójdzie lepiej i co najważniejsze zdrowo! Ja chodziłam do gabinetu Projekt Zdrowie i sobie bardzo chwalę!
|Maria2019.08.23 20:39
A po co zastępować chleb ? po prostu nie jeść go i tyle ...
Agnes2019.08.21 23:13
Zachwalanie oleju kokosowego i maki kokosowowej a negowanie nieutwardzonych tluszczy roslinnych to jakis absurd. https://www.zywnosc.com.pl/olej-kokosowy-niezdrowy/ https://www.damianparol.com/olej-kokosowy/
Luzifer2019.08.21 18:01
Polecam odzywianie sie w systemie 8 godzin czasu, gdzie mozna zjesc np 3 posilki plus nawet jakis "grzeszek" w postaci czegos slodkiego, a nastepne 16 godzin pic tylko wode, herbate lub kawe bez cukru. Robie to od kilku tygodni i nie tylko waga spada, lepiej sie spi, polepsza sie koncentracja oraz ogolne samopoczucie na plus.
Agnes2019.08.21 23:06
Takie krotkie okno zywieniowe nie jest dla kazdego.
Gosc2019.08.21 16:02
Moze zona Netanjahu chciala zrzucic pare kilo, dlatego wyrzucila podarowany chleb.
xyz2019.08.21 12:57
Wazny jest balans protein / tluszczy / weglowodanow oraz ilosc w stosunku do naszego wieku / wagi / trybu zycia. Polecam znalezc sobie dobry kalkulator kalorii, ktory powie wam ile dziennie macie zjesc i podzielic to wszystko na min. trzy posilki dziennie. U mnie na redukcji mam 40g protein, 25g tluszczy i 60g weglowodanow na posilek oraz pomiedzy posilkami 40g protein czyli lacznie 5x 40g protein, 3x 25g tluszczy i 3x 60g weglowodanow. Na redukcji tniemy weglowodany tak aby tracic ~1kg/tygodniowo nie wiecej!