Świerk o wysokości 27 metrów

Z autonomicznej prowincji Bolzano, w Trydencie-Górnej Adydze, pochodzić będzie świerk pospolity o wysokości około 27 metrów, który zostanie ustawiony w grudniu na Placu św. Piotra. Jest on darem wspólnym gmin Lagundo i Ultimo. Drzewo pochodzi z alpejskiej doliny Ultimo, długiej na 40 km, położonej w zachodniej części Górnej Adygi, kończącej się w miejscowości Lana.

Szopka o bogatej symbolice

Z prowincji Salerno w Kampanii, z diecezji Nocera Inferiore-Sarno, przybędzie szopka, która zostanie ustawiona również na Placu św. Piotra. Jest to przedstawienie odwołujące się do typowych elementów regionu noceriańskiego. Szczególnie uwzględniono tu: wczesnochrześcijańskie baptysterium w Nocera Superiore, fontannę Helvius w Sant’Egidio del Monte Albino oraz typowy dom z dziedzińcem charakterystycznym dla obszaru Agro Nocerino.

Dzieło przedstawia Tajemnicę Wcielenia, łącząc symbole religijne, elementy lokalnego krajobrazu oraz postacie związane z duchowością regionu. Na parterze ukazany jest pasterz o rysach Sługi Bożego ks. Enrica Smaldone, w towarzystwie dwojga dzieci. Zmierza on ku schodom symbolizującym Chrystusa jako jedyne Centrum drogi wychowawczej. Z boku znajduje się dom przypominający lokalne dziedzińce, z szerokim portalem z szarego tufu noceriańskiego, prowadzącym do dużej przestrzeni wewnętrznej.

Postać św. Alfonsa Marii de’Liguori

Umieszczono tam obraz Matki Bożej Trzech Koron z Sarno, wykonany przez mistrzów kwiatowych z Infiorata di Casatori. W centrum znajduje się św. Alfons Maria de’ Liguori, który siedząc przy klawesynie, kontempluje Tajemnicę Wcielenia i intonuje kolędę „Tu scendi dalle stelle”, w towarzystwie dwojga dzieci. W tym samym wnętrzu znajduje się zegar wahadłowy, przypominający, że św. Alfons na każde uderzenie godziny odmawiał „Zdrowaś Maryjo”.

Rodzina Święta i symbol Jubileuszu

Na piętrze przedstawiono przekrój baptysterium w Nocera Superiore, z dwunastoma kolumnami podtrzymującymi pozostałości kopuły. Kobieta stojąca na balkonie z podziwem spogląda na rozgrywającą się scenę. W centrum umieszczono główną scenę: Jezusa, Maryję i Józefa z wołem i osłem, Trzech Mędrców adorujących Dzieciątko oraz pasterkę ofiarującą bogactwa diecezji (warzywa, karczochy, orzechy, cebulę noceriańską, pomidory San Marzano, corbarino). Dwaj dudziarze towarzyszą tej scenie muzyką.

W szopce pojawiają się także inne postacie, m.in. pasterz o rysach Sługi Bożego Alfonsa Russo, symbolizujący wartość cierpienia i wolontariatu. W głębi znajduje się rybak z wielką kotwicą, wskazujący na otwarte Drzwi Święte w Bazylice św. Piotra – symbol Jubileuszu. Po lewej stronie anioł zwiastuje pasterzowi śpiącemu i jego pomocnikowi Wcielenie Słowa. Schody z kutą bramą symbolizują przejście od dawnego życia do nowego w Chrystusie. Całą scenę wieńczy duża świecąca gwiazda betlejemska, której ogon ma kształt kotwicy. Szopkę uzupełniają pasterze w stylu neapolitańskim, inspirowani szkołą XVIII-wieczną.

Szopka z Kostaryki do Auli Pawła VI

Inna szopka trafi do Auli Pawła VI. Pochodzić będzie z Kostaryki, a jej tematem jest „Nacimiento Gaudium”. Jest to dzieło artystki kostarykańskiej Pauli Sáenz Soto, które nie tylko podkreśla przesłanie pokoju płynące z Bożego Narodzenia, ale także apeluje do świata o ochronę życia od poczęcia.

Oprócz świerku przeznaczonego na Plac św. Piotra, do Watykanu zostaną dostarczone również inne drzewa mniejszych rozmiarów, także z Lagundo i Ultimo. Te udekorowane choinki zostaną rozmieszczone w biurach i pałacach Stolicy Apostolskiej oraz Państwa Miasta Watykańskiego.