16.05.19, 16:47Zdj. Dmitry A. Mottl, CC0, wikimedia commons

Czy teraz totalni przeproszą Antoniego Macierewicza? Caracale... nie latają!!!

Tyle hałasu o... śmigłowce, które nie latają? Kiedy w 2016 r. ówczesne kierownictwo Ministerstwa Obrony Narodowej odwołało zakup dla polskiej armii śmigłowców typu caracal, rozpętała się awantura. Dziś okazuje się, że... ponad połowa maszyn Airbusa nie może latać. 

Poinformowała o tym francuska minister obrony narodowej, Florence Parly. Jak powiedziała polityk, we Francji uziemionych jest ponad 75 proc. śmigłowców typu caracal. Koszty ich napraw w ciągu ostatnich czterech lat wzrosły blisko dwukrotnie. Te najlepsze biorą udział w międzynarodowych operacjach, zaś w samej Francji sprawna pozostaje jedynie niecała jedna trzecia caracali. 

"To ukazuje, jak absurdalny był tamten kontrakt i jak przepłacone byłyby te śmigłowce, gdybyśmy w porę nie zareagowali. Na szczęście jeszcze był czas na reakcję. Było wielkie oburzenie na rząd PiS, dlaczego tę decyzję podjął. Dzisiaj już mało kto pamięta, że uratowaliśmy sporo pieniędzy podatnika"-skomentował w rozmowie z TVP Info wiceminister spraw zagranicznych, Szymon Szynkowski vel Sęk. Wtóruje mu inny członek rządu, wiceszef resortu cyfryzacji, Adam Andruszkiewicz:

"Całe szczęście, że Caracale nie zostały przez polską armię zakupione. Widzimy dzisiaj jak by to się skończyło tragedią dla polskiego budżetu i polskiej armii"-stwierdził poseł Wolnych i Solidarnych. 

Czy teraz opozycja totalna przeprosi byłego szefa MON, Antoniego Macierewicza?

yenn/SE.pl, Fronda.pl 

Komentarze

andrzejek2019.05.25 20:45
Ilu się tu znawców śmigłowców znalazło , a żaden pewnie nie był nigdy w kabinie helikoptera i proszę nie wchodźcie już w dupę naszym niedoszłym sojusznikom Francuzom i łapownikom z naszego kraju
Witek2019.05.18 8:48
https://www.newsweek.pl/polska/polityka/jak-ludzie-macierewicza-kolportuja-mit-o-nielatajacych-caracalach/ylr6m8n?fbclid=IwAR3-LqemuUuWXfmSL2J0_UD8DFoKCm1ZAmln_YQWjrh7FxRa8gNVFaIlBxY i wszystko jasne. Przypomnę że Carcale i Pumy LATAJĄ w … Brazyli (codziennie), Meksyku, Indonezji, Malezji, Kuwejcie, Tunezji, Malezji, Kazachstanie... dalej już nie chce mi się wymieniać...
Jaśnie Pan2019.05.17 13:46
To pisowska strona? Na to wygląda.
Rysiu2019.05.17 14:12
Przenieś zatem się na strony POżytecznych Idiotów ! Takie przecież istnieją dla Was !
borg2019.05.17 0:34
Śmigłowce trzeba serwisować a francuzów na to nie stać bo płaca na uchodźców. Niema to nic wspólnego z jakością tych maszyn które wywodzą się z super pum jak by nie było sprawdzonego śmigłowca. A dzięki ekipie pis nie mamy żadnych śmigłowców bo zakup paru sztuk to są żarty które nie są wstanie uratować tragicznej sytuacji w wojsku.
Artur2019.05.17 0:12
nie mają za co przepraszać. z tego kontraktu mieli żyć niektórzy przez ładnych parę lat. a może na odnowienie dworków by starczyło, i na odszkodowania za próbę kradzieży obrazów z pałacu prezydenckiego, a może i kolegom można by było coś sypnąć na odnowienie leśniczówki. A tak to nerwy zszargane, lewica ludzi na ulicy potrąca i ucieka z miejsca wypadku i do Donalda nikt już nie ma zaufania. Wszystko się posypało i nikt łapówek nie chce już dawać ani wręczać. po prostu ten rząd doprowadza złodziei do ruiny.
Mirek2019.05.16 23:35
Przykro mi bardzo ale złodzieje nie przepraszają . A tak w ogóle to przestańcie z tymi przeprosinami . Słuchaj durny redaktorzyno , jak można przeprosić za ponad 13 miliardów złotych .
kosiar2019.05.16 22:33
PARUWY NIE PRZEPRASZAJĄ ! Bo nie POtrafią się przyznać - tak jest POziom ich umyslu, tkwiącego w mózgu o wielkości włoskiego orzesz-ka
rdaneel2019.05.16 22:18
https://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/caracale-francuskiego-wojska-w-wiekszosci-nie-lataja,798566.html News sprzed dwóch lat, wiadomo o co chodzi. Tylko że wyznawcy Maciory i PiS mają gdzieś fakty. BTW, czy cos była mowa o tym że juz kupowaliśmy BlackHawki? Gdzie one są? Czyżby padły ofiarą 500+?
Aleksander2019.05.16 22:45
Maciora - tak się nazywa twoja matka? Gratuluję warchlaku.
Leo2019.05.16 21:26
Nie latają to nie palą , oszczędność taka jest i piloci mają wolne
Rozbawiony2019.05.16 21:10
Zmienił stryjek siekierkę na kijek zamiast 50 kupili za te sama cenę 8 Dobra zmiana
stankraw2019.05.16 21:20
wystarczy ,że cztery zaszwankują i połowa floty stoi
Skorpion2019.05.16 21:29
Następny mundrol dał głos !
Hak Ci w smark2019.05.16 23:48
zazdrościsz bo sam nic masz mądrego do powiedzenia
Wiesław Kaloryfer2019.05.16 21:07
Czasem lepiej milczeć i udawać idiotę, niż się odezwać i rozwiać wszelkie wątpliwości. Tak można skomentować ten "artykuł". Nie tylko Caracale nie latają, ale też inny sprzęt nie lata i nie jeździ. Taki jest skutek niedoinwestowania i brtaku bieżącej konserwacji. I tak Francuzi mogą się pocieszać, że maja lepiej niż Niemcy, o których armia to prawie tragedia. A dlaczego koszty napraw Caracali rosną? Bo sie starzeją. Im starszy sprzęt, tym częsze ustarki. To przypadłość każdego skomplikowanego urządzenia, które jest użytkowane. Nawet zwykły samochód im starszy, tym ma więcej usterek, więc i koszty jego napraw rosną. Tak jest z Caracalem, z Blackhawkiem, F-16 itd. Dla nas to byłby problem na przyszłość, bo przecież nie mieliśmy kupować używanych śmigłowców tylko nowe. Zreszta jakich nie kupimy "problem" będzie identyczny.
Niejestemrobotem2019.05.16 22:45
Tylko chciałbym dodać, że mieliśmy zagwarantowane stałe ceny części i centrum serwisowe w Polsce, więc przynajmniej częściowo bylibyśmy zabezpieczeni przed podwyżkami cen. Poza tym, Francuskie śmigłowce były silnie eksploatowane w ramach misji zagranicznych, co zabierało zasoby i podwyższało ceny (więcej lotów=większe zużycie, poza tym serwis daleko od centrali i w dodatku w warunkach wojennych siłą rzeczy jest kosztowniejszy). Poza tym, sprawne maszyny trafiały na misje, a we Francji zostawały niesprawne, na misjach 80% sprzętu działało. W Polsce, gdzie śmigłowce latałyby praktycznie tylko treningowo nie byłoby aż takich problemów. Zresztą wysoki odsetek niesprawnego sprzętu dotyczy nawet dysponujących ogromnym budżetem USA jak i podobno niezniszczalnych rosyjskich maszyn. Potrzebujemy śmigłowców, musimy liczyć się z tym, że trzeba je utrzymywać, a fajnie byłoby też za jakiś czas zmodernizować, co wymaga pieniędzy. Dotyczy to każdej maszyny, a w przypadku kupionego trójsilnikowego AW101 koszt lotu jest przynajmniej 2 razy większy niż Caracala, dodając zakup tylko 4 śmigłowców, a co za tym idzie braku sensownego serwisu w pl, zapasów części, oznacza w praktyce, że może się zdarzyć, że żaden z nich nie będzie latał. Jak dodamy brak symulatorów, a co za tym idzie droższe i mniej efektowne szkolenie, okazuje się, że koszty dla Polski będą absurdalne, zaś gotowość bojowa mimo to fatalna.
Grizzly2019.05.17 17:20
Caracal nie ma rampy desantowej i nie nadaje się do większości rodzajów wojsk!
XYZ2019.05.16 21:06
Węgrzy kupili i chwalą.
man woman albo gender2019.05.16 20:55
Caracale nie latają, a nasz Misio kochany nadal siedzi?
Zygfryd2019.05.16 20:29
Brawo Panie Antoni choć niektóre wypowiedzi Pana są kontrowersyjne same decyzje słuszne Dziękuję
Paul2019.05.17 13:44
Dobra decyzja Min. Macierewicza !!! Uratowal nas od zakupu tego zlomu Caracali !!! Brawo Panie Ministrze !!!
anonim2019.05.16 20:26
zobaczcie jak TOTALNI SĄ ZACZADZENI I ICH LEMINGI nawet na tym forum - to jakaś przypadłość lewacka W OBLICZU EWIDENTNYCH FAKTÓW - IDĄ W ZAPARTE JAK OSŁY zamiast normalnie jak człowiek powiedzieć PRZEPRASZAMY P. MACIEREWICZA - to jakiś umysłowy obłęd !
Norbert2019.05.17 13:08
Proszę Pana, to wypowiedź b. rzecznika Sił Powietrznych, który skomentował na FB "rewelacje" Frondy: cyt. za Artur Goławski: Wypadałoby wiedzieć Portal Fronda.pl, o czym się pisze, a nie spamować. Powód nielatania był prosty - użytkownik (np. MON Francji) nie przeznaczał kasy na zakup części lub prace obsługowe. A bez obsług i wymiany części (jeśli należą do tzw. Minimum Equipment List), które uległy awarii, ani samoloty ani śmigłowce nie powinny latać. TO SAMO JEST U NAS. Średnia codzienna dostępność śmigłowców W-3 Sokół, SW-4 Puszczyk oscyluje wokół 50%. Na ogół jest niższa, 40%. Z tym, że u nas problemem w latach 2012-2015 nie były pieniądze, bo Inspektorat Wsparcia SZ miał na części i serwis, tylko WYJATKOWA OPIESZAŁOŚĆ właściciela praw do serwisowania, czyli Leonardo - PZL Swidnik - do zapewniania nam właściwego poziomu usług oraz niezawodności części zamiennych. A przecież z bazy w Deblinie (Puszczyki) do firmy w Swidniku jest 65 km. Niekiedy sprawność/dostepnosć spadała do 35%. Na 23 smiglowce, do lotow można było wystawić 8 maszyn. Wiem, bo wtedy byłem rzecznikiem Dowództwa Sil Powietrznych/ później Dowództwa Generalnego RSZ. I pamiętam statystyki. Nie sądźcie, że teraz stanie się cud.
anonim2019.05.16 20:21
BRAWO PiS BRAWO P. ANTONI MACIEREWICZ - SUPER RZĄD !!!
Norbert2019.05.17 13:11
cyt. za Artur Goławski, b. rzecznik Sił Powietrznych komentujący artykuł Frondy na Facebooku: Wypadałoby wiedzieć Portal Fronda.pl, o czym się pisze, a nie spamować. Powód nielatania był prosty - użytkownik (np. MON Francji) nie przeznaczał kasy na zakup części lub prace obsługowe. A bez obsług i wymiany części (jeśli należą do tzw. Minimum Equipment List), które uległy awarii, ani samoloty ani śmigłowce nie powinny latać. TO SAMO JEST U NAS. Średnia codzienna dostępność śmigłowców W-3 Sokół, SW-4 Puszczyk oscyluje wokół 50%. Na ogół jest niższa, 40%. Z tym, że u nas problemem w latach 2012-2015 nie były pieniądze, bo Inspektorat Wsparcia SZ miał na części i serwis, tylko WYJATKOWA OPIESZAŁOŚĆ właściciela praw do serwisowania, czyli Leonardo - PZL Swidnik - do zapewniania nam właściwego poziomu usług oraz niezawodności części zamiennych. A przecież z bazy w Deblinie (Puszczyki) do firmy w Swidniku jest 65 km. Niekiedy sprawność/dostepnosć spadała do 35%. Na 23 smiglowce, do lotow można było wystawić 8 maszyn. Wiem, bo wtedy byłem rzecznikiem Dowództwa Sil Powietrznych/ później Dowództwa Generalnego RSZ. I pamiętam statystyki. Nie sądźcie, że teraz stanie się cud.
Pamiętam2019.05.16 19:46
kiedyś kupiono autobusy Berliet - bardzo awaryjne, w sprawach militarnych wskazana jest większa rozwaga - chwała ministrowi Antoniemu Macierewiczowi, że wstrzymał tę transakcję. Skoro we Francji są takie problemy - aż strach pomyśleć co działoby się u nas z Caracalami. Te maszyny nigdzie się nie sprawdziły w warunkach bojowych.
Norbert2019.05.17 13:13
Proszę Pana, nie ma Pan racji, nie tylko dlatego, że Caracale latały w warunkach bojowych w Afryce, ale przede wszystkim dlatego: cyt. za Artur Goławski, b. rzecznik Sił Powietrznych komentujący artykuł Frondy na Facebooku: Wypadałoby wiedzieć Portal Fronda.pl, o czym się pisze, a nie spamować. Powód nielatania był prosty - użytkownik (np. MON Francji) nie przeznaczał kasy na zakup części lub prace obsługowe. A bez obsług i wymiany części (jeśli należą do tzw. Minimum Equipment List), które uległy awarii, ani samoloty ani śmigłowce nie powinny latać. TO SAMO JEST U NAS. Średnia codzienna dostępność śmigłowców W-3 Sokół, SW-4 Puszczyk oscyluje wokół 50%. Na ogół jest niższa, 40%. Z tym, że u nas problemem w latach 2012-2015 nie były pieniądze, bo Inspektorat Wsparcia SZ miał na części i serwis, tylko WYJATKOWA OPIESZAŁOŚĆ właściciela praw do serwisowania, czyli Leonardo - PZL Swidnik - do zapewniania nam właściwego poziomu usług oraz niezawodności części zamiennych. A przecież z bazy w Deblinie (Puszczyki) do firmy w Swidniku jest 65 km. Niekiedy sprawność/dostepnosć spadała do 35%. Na 23 smiglowce, do lotow można było wystawić 8 maszyn. Wiem, bo wtedy byłem rzecznikiem Dowództwa Sil Powietrznych/ później Dowództwa Generalnego RSZ. I pamiętam statystyki. Nie sądźcie, że teraz stanie się cud.
Grizzly2019.05.16 19:21
Jakakolwiek współpraca, akcja czy cokolwiek z Francją kończy się zawsze tragedią!
orgi2019.05.16 18:36
komentując wpisy "totalnych POpierd...ńców " trzeba przywołać słowa nieustającego badacza mirabelek .... " Wygrajcie sobie wybory to sobie wszystko przegłosujecie "
Norbert2019.05.17 13:09
cyt. za Artur Goławski, b. rzecznik Sił Powietrznych komentujący artykuł Frondy na Facebooku: Wypadałoby wiedzieć Portal Fronda.pl, o czym się pisze, a nie spamować. Powód nielatania był prosty - użytkownik (np. MON Francji) nie przeznaczał kasy na zakup części lub prace obsługowe. A bez obsług i wymiany części (jeśli należą do tzw. Minimum Equipment List), które uległy awarii, ani samoloty ani śmigłowce nie powinny latać. TO SAMO JEST U NAS. Średnia codzienna dostępność śmigłowców W-3 Sokół, SW-4 Puszczyk oscyluje wokół 50%. Na ogół jest niższa, 40%. Z tym, że u nas problemem w latach 2012-2015 nie były pieniądze, bo Inspektorat Wsparcia SZ miał na części i serwis, tylko WYJATKOWA OPIESZAŁOŚĆ właściciela praw do serwisowania, czyli Leonardo - PZL Swidnik - do zapewniania nam właściwego poziomu usług oraz niezawodności części zamiennych. A przecież z bazy w Deblinie (Puszczyki) do firmy w Swidniku jest 65 km. Niekiedy sprawność/dostepnosć spadała do 35%. Na 23 smiglowce, do lotow można było wystawić 8 maszyn. Wiem, bo wtedy byłem rzecznikiem Dowództwa Sil Powietrznych/ później Dowództwa Generalnego RSZ. I pamiętam statystyki. Nie sądźcie, że teraz stanie się cud.
Trójoka wrona2019.05.16 18:17
A za co oni mają Macierewicza przepraszać?
Alojzy Cedzidło2019.05.16 18:24
To ta wrona musi tymi trzema ,, okami" dużo widzieć , jak widzi i wie wszystko o ,,Caracalach" A o Macierewiczu to pani ,,Wrona " nie słyszała ? Tez jest co słuchać .
zdumiony głupotą2019.05.16 19:11
Jak każdemu lewackiemu przygłupowi trzeba tłumaczyć kilka razy zanim załapie
Hak Ci w smark2019.05.16 23:50
to i tak dobrze bo prawak nigdy nic nie zrozumie czego jesteś najlepszym przykładem XDDDDdd
Róża2019.05.16 18:16
Francja ma Caracale bo stać ich na to i nie ważne czy stoją czy latają. To prestiż sam w sobie. PiS zrobił wielki błąd nie kupując FRANCUSKICH helikopterów. Teraz te maszyny stoją w hangarach we Francji, a mogłyby stać spokojnie w Polsce.
AB2019.05.16 18:51
A opozycja jeszcze by się nimi chwaliła. I ile byłoby zaszczytnychpoklepywań po plecach!!!
slawek2019.05.16 20:41
słowo kluczowe STOJĄ ...jesli mja stac a nie latac to lepiej i taniej dla nas zeby to sie dzialo we Francji a nie naszych hangarach
Róża2019.05.16 23:36
Ja tylko żartowałam :) Tyle głupot piszą tu Rosjanie, że dodałem i ten o staniu w hangarze jako zalecie
_Cobra_2019.05.16 17:48
A pokusiliście się barany o sprawdzenie jaka jest geneza tego "nie latania", kosztów naprawy i oczywiście o jakich/których "Caracalach" mówicie ? Wyrwać zdania z kontekstu potrafi przedszkolak... BTW. Goła Augusta-Westland kosztuje 400mln... co przy cenie Caracali (235mln) zakrawa na ogromną niegospodarność. Ale i za to ten rząd odpowie już niedługo.
Sprytny ninja2019.05.16 17:56
O! Kolejny kolega z Rosji. Witamy na Frondzie :)
JR2019.05.16 17:57
Pieprzysz waćpan głupoty.
zet2019.05.16 18:15
oczywista oczywistość -kupic nielatające caracale to czysty zysk -stoją rdzewieją paliwa nie żrą -gospodarność po chu.u fest -debil
Alojzy Cedzidło2019.05.16 18:18
Noooo ... Jeszcze jeden ,,wojownik "totalnych " który pewny jest zwycięstwa na jesieni . Co to będzie jak przekichają z kretesem . Rozpacz ! ! ! Czy wścieklizna ? A ja poczekam . Bez wróżenia .
maniek2019.05.16 18:34
koszt zakupu podziel przez ilosc.ile ci wyszlo
Niejestemrobotem2019.05.16 18:55
Wstawili news sprzed kilku lat, tak żeby dobrać pasujący do ich narracji :D Zapewne znają genezę nie latania, czyli w skrócie silna eksploatacja na misjach zagranicznych w ciężkich warunkach powoduje duże zużycie sprzętu, a że sprzęt latający na misjach musi być sprawny, to jest utrzymywany na dobrym stanie kosztem tych maszyn które zostały w kraju, w dodatku generując ogromne koszty (sam transport części itd.) do tego niewydolny system utrzymania i zbyt mała flota tych śmigłowców, ale to Frondzie nie pasowało do tezy więc tego nie napisali. Btw. wniosek francuzów był taki, że należy ujednolicać sprzęt i obsługę, bo to zmniejsza ceny serwisu i zwiększa dostępność a tymczasem MON kupuje po kilka śmigłowców kilku rodzajów, w konsekwencji nie dość że przepłaca za śmigłowce, to będzie przepłacał za serwis i szkolenie. W tym momencie to Macierewicz powinien przeprosić Polaków, a Fronda czytelników :D
_Cobra_2019.05.17 11:57
cóż... pytanie czy racjonalne tłumaczenia i argumenty poparte oczywistymi danymi trafią zarówno do idiotów z frondy jaki i ślepo ich popierających entuzjastów macierewicza (i dobrej zmiany). Przeinaczanie faktów i karmienie imbecyli wyrwanymi z kontekstu informacjami to dla frondy norma.
anonim2019.05.17 13:24
niejesteśrobotem ale przygłupem napewno
Niejestemrobotem2019.05.17 17:34
A może tak merytorycznie byś się odniósł do mojego komentarza? Czy zostały tylko wyzwiska bo nic z sensem nie da się napisać?
Jaś2019.05.16 21:51
możesz skoczyć
diki2019.05.16 22:48
tylko że Carcal nie spełnia norm Augusty.. Agusta ma trzy silniki większy udźwig i zasięg.. problem starego przetargu był taki aby jeden model był "do wszystkiego" a co innego lekki patrolowiec ,co innego szturmowiec, a co innego transportowiec.. Skoro Francji nie stać na naprawę tych Carcali to o czym mowa ?
Niejestemrobotem2019.05.16 23:11
Zasięg tak, ale udźwig nie. Caracal ma mniejszą masę startową, ale jest lżejszy, więc użyteczną ma lekko większą. Dla nas 3 silniki to tylko koszt i problem, skoro nie stać nas na serwisowanie caracala to tym bardziej Augusty, której koszt lotu jest co najmniej 2 razy większy, licząc dla niej najkorzystniej. Jeden model śmigłowca tego typu to jedyne sensowne wyjście wtedy można stworzyć centrum serwisowe, szkoleniowe, wynegocjować sensowny offset... Koszt utrzymania kilku typów jest wyższy. Btw. caracal nie miał być szturmowym, bo akurat szturmowy miał być dokupiony inny. Caracal miał być transportowy, ZOP, ratowniczy i dla wojsk specjalnych, i w każdym z tych zastosowań jest dla nas odpowiedni.
anonim2019.05.17 17:07
Chciałbyś
Andrzej2019.05.17 18:30
wal się .amoniu z PO
waluś2019.05.17 20:26
Zamilcz SBcki kapiszonie!!!
To ya2019.05.17 21:40
Chyba prochy pomyliłeś ;)
Sonia2019.05.18 8:56
tamten rząd jeszcze za wszystko złodziejstwo i niegodziwości nie odpowiedział i to mnie boli
bad whisky2019.05.26 23:26
ale jesteś tępy jak i ci debile z totalnej opozycji
ja2019.05.16 17:32
Nasze też nie latają! :) Bo nie istnieją! :) Brawo Macier
gonzo2019.05.16 17:40
dopiero sie obudziles gdzie byles!!
Skorpion2019.05.16 21:28
Zamknij się nowak ! Same głupoty wypisujesz.
Alojzy Cedzidło2019.05.17 6:23
On nie może się zamkną , ten pan ,,Piotruś " To Jego praca . Nie wiem tylko w jakiej ,,Firmie " jest na etacie.. Wygląda na to ,że u , Wałodi Władimirowicza .
J.P2019.05.17 12:13
Tyle, że Pan Piotruś ma akurat rację.
ja2019.05.17 14:50
Oczywiście że taj Józeczku. Miałem do wyboru New York Times i Frondę. Wybrałem tego kato-piso giganta opiniotwórczego - dlatego się znamy :)
Mejer2019.05.16 17:51
No tam w Rosji to macie bide
Sprytny ninja2019.05.16 17:54
Co tam Sasza słychać w Rosji? Fajnie, że czasem tu coś bąkniesz. Staraj się może bardziej gramatycznie. OK?
J.P2019.05.16 18:15
Węgrzy mają "nasze" Caracale i jakoś latają, bo im przypasowaly jednak. Fronda ma dane dotyczące starych Caracali. Przypomnę jeszcze, że Macierewicz rozłożył przemysł lotniczy w okręgu łódzkim swoją "mądrą " decyzją.
Alojzy Cedzidło2019.05.16 18:11
Panie ,,Piotrusiu " ( słyszę ,że niektórzy czytelnicy pana ,,utworów " ,mpisz ,,Pietja Władimirowicz ) czemu Pan pisze jak dla idiotów ? Te ,,odpowiedzi " dla Pana ( tow.?) świadczą coś innego .
ja2019.05.16 18:25
Józek. Wiele razy mówiłem Ci żebyś się do mnie nie zwracał "per Pan". To że zmienił się system komentarzy (na gorszy) nie znaczy że zmieniły się nasze stosunki. To tylko internet. Wyluzuj :)
Alojzy Cedzidło2019.05.16 23:07
Już taki jestem . By z kimś wypić brudzia , muszę być pewny ,że się potem nie będę za tego ,,kimsia " wstydził . A z Panem , panie Piotrze , czy jak tam Pana w domu nazywają , pewności nie mam . Mimo tego braku , życzę spokojnej nocy ,bez strasznych snów o przegraniu wyborów
anonim2019.05.16 19:15
piotruś oj piotruś może i nie istnieją ale 13 miliardów złociszów NIE KOSZTOWAŁY
ja2019.05.16 19:33
Bo te 13 miliardów było potrzebne na 500+. Tak samo jak kasa za drewno z Puszczy i z wycinki mierzei
anonim2019.05.16 21:43
To co źle? Lepiej było dać za złom? Czy wiesz ty durna pało ile wynosi rodzinne w krajach Europy Zachodniej? Skoro tak mamy do niej równać? Cholerny złośliwiec za pieniądze. Pluje i pluje.
anonim2019.05.17 13:17
piotruś gdyby mama chociaż trzysta złociszów na ciebie miała miech w miech to może głupot za poko byś nie wypisywal